Hop til indhold

Hvor tit går din hund, og går den overhovedet?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Gæst andreadot

Karla går. Pasgang. Hun er gennemtjekket for div. skavanker unden at noget er fundet. så går ud fra at det bare passer hende godt. Hun går faktisk pasgang størstedelen af tiden hun er i snor. Når vi traver rundt om egå engsø, formå hun at gå pasgang mens jeg "traver med 7km i timen...

 

Det er ellers ikke mange hunde vi møder der er pasganger men vi leger med en OEB på et års tid. Han går også pasgang. Uden snor er det klart trav, spurt og så løb i den rækkefølge.

 

Desværre er det ikke så tit vi kommer ud og strækker ud. Idet karla har en svaghed for hare.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Karla går. Pasgang. Hun er gennemtjekket for div. skavanker unden at noget er fundet. så går ud fra at det bare passer hende godt. Hun går faktisk pasgang størstedelen af tiden hun er i snor. Når vi traver rundt om egå engsø, formå hun at gå pasgang mens jeg "traver med 7km i timen...

 

Det er ellers ikke mange hunde vi møder der er pasganger men vi leger med en OEB på et års tid. Han går også pasgang. Uden snor er det klart trav, spurt og så løb i den rækkefølge.

 

Desværre er det ikke så tit vi kommer ud og strækker ud. Idet karla har en svaghed for hare.

 

Ikke at jeg har stor forstand på, hvem der kan rette op på eventuelle skavanker, men hun har været forbi kiropraktor?

 

Just to be sure :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke at jeg har stor forstand på, hvem der kan rette op på eventuelle skavanker, men hun har været forbi kiropraktor?

 

Just to be sure :genert:

 

JAHA! Kiropraktor! Efter vi har kunnet taget vores gigthund af smertestillende grundet kiropraktor er jeg blevet MEGA-kiropraktorfan :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

På fortov i vores villakvarter, hvor Smilla er i åben krig med nabohundene :roll: kan hun sagtens gå laaangsomt. For så går hun og stopper hele tiden og snuser og tisser....og jeg stopper så naturligvis også så. (Ergo vi kommer ikke ret langt!)

Er vi i nærheden af gågaden traver hun friskt foran :ivrig:for så håber hun at kunne nappe en tabt bid mad inden jeg når at gøre noget.:rolleyes: Er vi ude i naturen småtraver/ smågalloperer hun ved siden/ i nærheden af mig - Og er der fugle har hun et ekstra turbo gear! Dog langt fra turbo nok til at udgøre en trussel for noget som helst. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjarotten :)

Hos min lille ninjarotte/chihuahua foregår storset alt i udstrakt galop

Derfor kælenavnet ninjarotte :blink:

Som sitto os nævner.. Så ville vi ingensteder komme hvis han skal gå

og det skal han, efter min overbevisning selvom han er en lille skøde/taskehund på 800g og 14 uger

Så drøner han afsted i overraskende tempo og holder os sådan varmen, da han ikke er modtagelig for at få tøjting på :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 2 basser har kun 1 gear udenfor matriklen: fuld skrue fremad! Fra det sekund vi forlader matriklen kobler de begge hjernen fra, og jagtinstinktet tager kontrollen. De løber med 100 km i timer, og når de så får færd af dyr sætter de farten yderligere op, samtidig med at de tænder sirenen :slem:. De har næsen begraven i jorden, og følger sporet i blinde, zig-zag, på kryds og tværs - og jeg HADER det. Men jeg har smidt håndklædet i ringen og accepteret, at sådan er de så...

 

Humle derimod helst går/småtraver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var hun ligesådan da hun var på min Luna's alder, og altså næsten stadig unghund?

 

Ja det tror jeg faktisk. Jeg kan ikke huske det, det er jo mange år siden:genert:

 

Karla går. Pasgang. Hun er gennemtjekket for div. skavanker unden at noget er fundet. så går ud fra at det bare passer hende godt. Hun går faktisk pasgang størstedelen af tiden hun er i snor. Når vi traver rundt om egå engsø, formå hun at gå pasgang mens jeg "traver med 7km i timen...

 

Det er ellers ikke mange hunde vi møder der er pasganger men vi leger med en OEB på et års tid. Han går også pasgang. Uden snor er det klart trav, spurt og så løb i den rækkefølge.

 

Desværre er det ikke så tit vi kommer ud og strækker ud. Idet karla har en svaghed for hare.

 

Ikke at jeg har stor forstand på, hvem der kan rette op på eventuelle skavanker, men hun har været forbi kiropraktor?

 

Just to be sure :genert:

 

Luna passer også meget. Og hun passer så endnu mere, når det er tid til massage. I morges da vi gik de der 10.5 km, der travede hun en del af ture og ellers foregår det i skridt/pas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Teitur han traver hele tiden når vi er udenfor og han er i flexlinen, han skifter mellem trav og galop ( lyder sku som en anden bette pony ) og når han er løs, står han ikke stille et sekund, han spilder ikke tiden. Han jorder frem og tilbage som en sindsyg, i cirkler, zig zagger og har hele tiden et total glad fjæs på. Generelt zigzagger han meget, også i line og det går hurtig, det er i rask trav og frem og tilbage.

Når han er løs er det som om han ved det kun er for en stund, for det går simpelthen bare over stok og sten, som om han ved at alt energi skal brændes af og det kan kun gå for langsomt.

 

I går var han løs en time nede på stranden. Han stod ikke stille så meget som et sekund, han spændede som en tosset derudaf. Så er han lykkelig i den time det varer og bliver næsten helt slukøret når han kommer i snor igen. Det er ikke nemt at have så meget krudt i rumpen.

 

Herhjemme indenfor går han, der traver han sjælden.

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, Motor har helt sikkert sænket farten med alderen. At det så nogle gange bliver så langsomt at vi andre er ved at dø af kulde... er så en anden sag :genert:

 

Hehe man skal tydeligvis passe på med hvad man ønsker sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min (låne)hund Viggo, cocker spaniel, traver for det meste med snuden i jorden.

Hjemme, når han er ved mig, går han stille og roligt uden den store fart. Bortset fra hvis jeg rejser mig og går og han ikke lige opdager det, kan der godt ske at han komme lidt op skridt/trav indtil han ser mig og smider sig igen.

 

Viggo har den charme at hvis man siger "bettehund-da" går han lidt ned i knæ og "vælter" om på siden. :)

 

Ellers når han er uden snor, er der kun én vej og det er frem! Det er spurt på højt plan indtil at jeg går den anden vej. Selvfølgelig hvis han har en kammerat på besøg, køre det også bare derudad. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rex er i snor på gåture - og der er sq lidt militærhund over ham tror jeg, for første del af gåturen foregår i streng marchgang for enden af snoren, sakker han bagud pga bimmelim eller bummelum lunter han op i førepositionen igen - den sidste del af turen foregår i et mere menneskeligt tempo:hundentraekker:

 

Er han derimod fri foregår det i løb alt fra stille og roligt til spæn..

 

I haven kan man gå, m mindre der kommer noogen ude på vejen, som man også er nødt til at spæne om på den anden side af huset og holde på behørig afstand af hans stakit:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

altså halfdan har altid bevæget sig enten vanvittigt langsomt eller sindssvagt hurtigt. det skal man lige vænne sig til :lol: vi bruger jo det meste af en halv time på at gå vores lille aftentursrunde på max. en kilometers penge. han traver noget af vejen, men generelt går han både ret langsomt og stopper megetmeget ofte op for at snuse/stene/strinte/stirre. når vi er steder med lidt mere bevægelsesfrihed end de smalle nørrebroske fortove, er det lidt mere noget traven frem og tilbage og så en masse sniffepauser.

 

når vi går uden snor i skoven er det en helt anden sag, der er ret meget fart på. men skiftevis vild spurt i små cirkler eller frem og tilbage og så følges med mig i enten trav eller skridt. jeg er ret fascinerede af de hunde, der bare trisser afsted helt roligt i deres ejers tempo, sådan en blir halfdan vist aldrig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: nej det tror jeg faktisk ikke... "Al gang foregår i løb" er vist hendes motto... Men jeg skal prøve at holde øje med det, men jeg tror faktisk ikke jeg nogensinde har set hende i andet end stilstand, trav eller galop...

 

ja, det kunne altså være interssant.. skal hun længere end få meter sætter hun nok fart på ja, men der må da næsten være nogen situationer hvor hun er så træt og afslappet og ikke skal bevæge sig så langt at hun kan nøjes med at gå?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
ja, det kunne altså være interssant.. skal hun længere end få meter sætter hun nok fart på ja, men der må da næsten være nogen situationer hvor hun er så træt og afslappet og ikke skal bevæge sig så langt at hun kan nøjes med at gå?

 

 

Research viser, at Johna går de første ca 10-20 skridt efter hun har sovet... for der skal hun kunne stoppe for at strække sig, gabe osv. Men derudover foregår al gang i trav - også indendørs og over meget få meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forleden da Bo og jeg var ude at gå tur med Luna, nævnte Bo at det var lidt pudsigt at Luna næsten aldrig "gik", og først her tænkte jeg over det, og ja, han havde søreme ret....

 

Luna har 4 gear når vi er ude og gå tur:

  1. skridtgang
  2. trav
  3. løb
  4. spæn alt hvad du kan

Og det meste af vores tur foregår altså i enten trav eller løb, og jeg tror aldrig rigtig jeg har set hende gå stille og roligt på sådan en gåtur :hmm: Hun kan godt "gå", men så foregår det hjemme i vores egen have eller inden for, aldrig på en gåtur

 

Nu er det ikke sådan at hun så trækker rundt med os på hele gåturen (kun noget af den (:blink:), derimod zig-zagger (med en bredde der er så stor som snoren tillader) hun sig igennem turen, og det er ret tydeligt at hun næsten altid er på "jagt" når vi går tur, det vil sige at hun rundere terræn for at finde en færd, og dette gør hun under hele turen.

 

Løb foregår så når hun endelig fanger en færd, og spæn kommer hvis hun rent faktisk får øje på "byttet".

 

Hvordan går jeres når I går tur i områder hvor den kan have lang line, eller gå løs? Bruger den alle 4 gear, eller har den ligesom Luna nogle fortrukne?

Alle mine har helt klart haft fortrukne, begge mine retrivere skridtede eller galloperede og travede meget sjældent og hvis, var det i sådan et lunte-trav hvor der blev snust og undersøgt undervejs - nå ja og så var der turbo-spurten.

 

Misja bevæger sig tro mod hendes slædehunde natur i trav, hendes skridt går også ind over hinanden i kun 1 spor - typisk slædehund. Hun både snuser, undersøger mv. i det tempo og stdod det til hende, ville hun aldrig bevæge sig i andet end dette energiske trav tempo..

 

Så har hun gallop og spurt, skridt er kun noget jeg, som det onde menneske jeg er, tvinger hende i når hun er i snor og jeg ikke gider at have et højt tempo - og så herhjemme, her går hun også roligt omkring. Slutteligt har hun hoppe-ti-hop, spriiing, liste, stampe, hop-stamp, stamp-hop-spring.....Misja er kun 4 år, hvis du spørger hende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...