Hop til indhold

Luftetur i ekstrem kulde.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Ja, der kan der vist ikke være nogen tvivl om, at det er blevet isende koldt.

Jeg så i tv i aftes, hvordan denne sibiriske kulde, som vi har fået besøg af, har indhyllet store dele af øst- europa i ekstrem kulde, med temperature nogen steder ned til minus 30 grader.

Så galt, er det heldigvis ikke herhjemme, "kun" 10-15 minus grader.

Mine hunde fik en ganske kort luftetur i morges, netop p.g.a kulden ellers plejer vi, at være længere ude.

Men hvad gør I andre ?

Korter I også lufteturene af, når det er så koldt, af hensyn til hundene ?

Hunde kan vel også få forfrysninger ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Chinook får også samme ture, men han har også rigeligt med pels :mrgreen:

Jeg tager mig dog ekstra tid til at tjekke poter og trædepuder, når vi kommer hjem.

 

Dog får han ikke lov til at ligge og hygge sig i haven helt så meget som han ellers gerne vil. Selv for pelsede kræ, kan det blive lidt for koldt bare at ligge og ligge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok lidt an på racen. Nogle hunde klarer sig fint uden særlig meget motion, og foretrækker derfor nærmest selv at blive inde på de kolde dage. Hvis man som mig selv har en race der går fuldstændig agurk hvis ikke de får masser motion så er det på med et varmt dækken medmindre det er en hund med tyk pels der kan klare det. Jeg ved ikke med andre racer men jeg har dobermann og de kan godt få frostbid i ørene i hvert fald hvis de er kuperede, og derfor kan man bruge et produkt som f.eks. dette: Chilly Dogs - Outdoor gear for Active Dogs - Dog Coats.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine lufteture er de samme. Forskellen er, at de af hundene, der har lidt pels - de får tykke dækkener på. Og så holder vi os naturligvis hele tiden i gang og holder ikke pauser.

 

Tulle får også dækken på, men hun er meget tyndpelset også opad benene, ja man kan faktisk se huden igennem og da hun er en lille hund, bliver hun hurtigere afkølet, end hvis det havde været en stor hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok lidt an på racen. Nogle hunde klarer sig fint uden særlig meget motion, og foretrækker derfor nærmest selv at blive inde på de kolde dage. Hvis man som mig selv har en race der går fuldstændig agurk hvis ikke de får masser motion så er det på med et varmt dækken medmindre det er en hund med tyk pels der kan klare det. Jeg ved ikke med andre racer men jeg har dobermann og de kan godt få frostbid i ørene i hvert fald hvis de er kuperede, og derfor kan man bruge et produkt som f.eks. dette: Chilly Dogs - Outdoor gear for Active Dogs - Dog Coats.

 

Nej..hvor fedt :mrgreen: anede slet ikke, at man kunne få halsedissehuer til hunde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle får også dækken på, men hun er meget tyndpelset også opad benene, ja man kan faktisk se huden igennem og da hun er en lille hund, bliver hun hurtigere afkølet, end hvis det havde været en stor hund.

 

Min coton er kortlippet og har slet ingen underuld - og desuden en "bar" mave. Men det er intet problem, så længe hun har sin vinterdragt på og holder sig aktiv. Står vi stille deirmod - så fryser hun!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en kortpelset race, og så endda et kuldeskær eksemplar af racen :rolleyes: Jeg kan tydelig mærke på ham at det er blevet liiige en tand for koldt til hans smag, så vi har Hurrta dækken på på hver tur nu, og så er de kortere ture (morgen og aften) blevet kortet lidt af, han gider simpelthen ikke gå :confused:

Men vores lange eftermiddag tur tager vi stadig, men det er uden pauser, og vi holder os igang hele tiden.

 

 

Men ja koldt er det blevet, jeg har lige været på amager strand en time, og hele vandkanten er frosset til ca 2 meter ud..... og "kanalerne" der er lavet dernede var også frosset til.... brrrr så det koldt :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine beagler burde vel være robuste mod sådan en kulde - men det er de altså ikke. Hvis ikke de har deres trøjer på, så danser de step dans med både for og bagben :lol:

 

Så vi er storforbrugere af trøjer i øjeblikket - Turen kortes af - også fordi der er hundekoldt for mig - jeg skal jo gå turen 3 gange - men som regel hjælper sønnerne ind i mellem - I dag har jeg været ude at gå ½ time pr. hund - normalt får hver hund omkring en time pr tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en kortpelset race, og så endda et kuldeskær eksemplar af racen :rolleyes: Jeg kan tydelig mærke på ham at det er blevet liiige en tand for koldt til hans smag, så vi har Hurrta dækken på på hver tur nu, og så er de kortere ture (morgen og aften) blevet kortet lidt af, han gider simpelthen ikke gå :confused:

Men vores lange eftermiddag tur tager vi stadig, men det er uden pauser, og vi holder os igang hele tiden.

 

 

 

Men ja koldt er det blevet, jeg har lige været på amager strand en time, og hele vandkanten er frosset til ca 2 meter ud..... og "kanalerne" der er lavet dernede var også frosset til.... brrrr så det koldt :shock:

 

Det er også morgen-og aften turene der bliver kortet af her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg basse, havde vi kun tisset. Ingen ture i det her vejr.

 

Normalt om vinteren havde hun en fleece på, samt et tykt dækken udover, og evt. sko da kulde + sne får hendes poter til at bløde.

Men hun var amstaff uden underuld, eller fedt på kroppen, så hun frøs virkelig nemt.

 

Havde det været normalt med -15 grader om vinteren, havde hun helt klart haft en flyverdragt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler burde vel være robuste mod sådan en kulde - men det er de altså ikke. Hvis ikke de har deres trøjer på, så danser de step dans med både for og bagben :lol:

 

Så vi er storforbrugere af trøjer i øjeblikket - Turen kortes af - også fordi der er hundekoldt for mig - jeg skal jo gå turen 3 gange - men som regel hjælper sønnerne ind i mellem - I dag har jeg været ude at gå ½ time pr. hund - normalt får hver hund omkring en time pr tur.

 

Jeg har heldigvis min uundværlige thermoflyverdragt, så jeg skal ikke klage.

Jeg går også flere gange, for Rex skal ikke have så lange ture endnu, før end han har fået mere muskelmasse i bagbenene. Men han har så ikke noget mod kulden, kommer jo fra internat i Polen , hvor han har været ude de sidste 6 år, året rundt.

Til gengæld har han det så lidt svært med vores kakkelovnsvarme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie har jo masser af pels - på forkroppen :lol: Men han fryser virkelig meget på de almindelige gåture, så der er det varm trøje og dækken og så ellers en kort runde, hvor der bliver gjort, hvad der skal gøres..

 

Turene, hvor han løber løs er også kortet lidt af, når vi er der alene, for så tonser han ikke rundt hele tiden, der skal jo både snuses og tisset osv.. Er vi der med legekammeraterne løber han mere og kan holde en længere tur ud..

 

Charlie synes at sneen var sjov (for længst væk) men gåture er bare noget :fornaermet: i følge ham (og mig).. Kommunen her er så nervøse for at folk skal glide på de glatte fortove og brække ben og arme.. Så nu risikerer man at falde over et saltbjerg og brække arme og ben:evil: Vi går så vidt muligt på græs, men fortove og veje kan ikke undgås og det gør avs (potevoks er udueligt)

 

Jeg tror der i løbet af en dag, er fjernet en times tid i gåtur..

Link til indlæg
Del på andre sites

min lile langhåret chihuahua, for stadigvæk samme ture, for mindre kan ikke gøre det (20 min 4x dagligt) hvis ikke mere. .. hun skal "læse en masse avis" før hun er træt og ikke gider mere, dog har jeg taske med, for hun giver et meget lille piv når hun fryser og vil op i tasken,, selvom hun har vinter dækken på. ;D

 

men jo kan godt mærke på aften turen at det er det hurtigt ud og gøre hvad hun skal og så hjem igen.. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler burde vel være robuste mod sådan en kulde - men det er de altså ikke. Hvis ikke de har deres trøjer på, så danser de step dans med både for og bagben :lol:

 

Så vi er storforbrugere af trøjer i øjeblikket - Turen kortes af - også fordi der er hundekoldt for mig - jeg skal jo gå turen 3 gange - men som regel hjælper sønnerne ind i mellem - I dag har jeg været ude at gå ½ time pr. hund - normalt får hver hund omkring en time pr tur.

 

Øv! det må være rart, at kunne gå med dem alle på en gang, men de Beagler er jo livlige:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores labrador er ligeglad med kulden, men Bullmastiffen fryser, så selvom han har dækken på, så vender han selv om, når han har gjort det kan skal. Han gider simpelthen ikke være ude i kulden (eller når det regner for den sags skyld). Så vi går med det udgangspunkt, at turen er som den plejer, men hvis han vil hjem hurtigt igen, så kommer han det. Vi vil ikke tvinge ham til den lange tur, hvis han ikke nyder den.

Link til indlæg
Del på andre sites

4 små, heraf to sportsklippede, specielt Fønix fryser, hvis han står stille - er netop kommet hjem fra 2½ time i mosen, det er isnende koldt, men jeg korter ikke af, hvis nogen fryser, så må de bevæge sig lidt mere og det kan de godt finde ud af. Ingen bruger dækken, har ledt efter et til Fønix, når vi går bytur, for der står vi tit stille, men uden held indtil vidre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Øv! det må være rart, at kunne gå med dem alle på en gang, men de Beagler er jo livlige:hjerte:

 

Vi kan som sådan godt gå med dem allesammen - selvom det er lidt bøvlet. Vi har så valgt at hver enkelt hund skal ud for sig (de er jo meget sammen) - dels styrker det selvtilliden at kunne stå på egne poter - og dels bruger jeg jo også noget af tiden på træning og balance gang og det at det KUN er ham og mig der er sammen lige nu. De får så kun den ene tur - resten af tiden er de i haven hvor de har 800 kvm. at boltre sig på - somme tider kommer de lige ud på en lille tur lige før aften og her går sønnerne så med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har ikke voldsomt meget pels, men jeg har ikke set hende fryse endnu. Hun står så heller aldrig stille... Men netop fordi hun er så aktiv, og på en meget uforsigtig måde, får hun nogle gange Back On Track-dækken på alligevel, for at holde hendes muskler varme. Jeg vil ikke ha' muskelskader på hende, når hun er agilityhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores har Back-on-track dækkener på på gåturen. Men når vi er til træning har Sille flyverdragt på, her når der er sne. Jeg skal have syet en slags morgenkåbe til hende, for sidst vi var i water-walker frøs hun mellem hun var i. Molly kommer i, så Sille, så Molly og så Sille igen. Så der går et kvarters tid, hvor hun er lidt våd jo og selv om hun pisker rundt, så ryster den lille hundekrop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. selve gåturene, så er vores altid anderledes om vinteren. Normalt ser jeg gåturene "med flere øjne" - der er både mentale og fysiske "bagtanker" med dem. For os begge! Iso har godt af at snuse rundt og læse avis og opdage spændende ting. For mig selv er det balsam for sjælen at komme ud, og bare nyde min hund, og måske endda vejret indimellem! Vi har begge godt af at få frisk luft i lungerne, det er sundt. Og så er det jo også fysisk træning, igen for os begge.

 

Men om vinteren er den del med fysisk træning slet ikke med i beregningerne. Jo, selvfølgelig gør vi det stadig for at holde os lidt i form, men mere sådan "for at ikke forfalde totalt", og ikke med indbyggede "fysiske træningspas". Der er det nok med det vi går (ja, Iso løber jo :lol:), og Iso løber mest løs og hygger sig. Vinteren er jo også lavsæson rent træningsmæssigt (agility), vi træner godt nok en gang om ugen (i ridehus), men jeg tænker hele tiden på at Iso ikke er i topform, og ta'r det lidt forsigtigt.

 

Så jo, vores vinter-gåture er om ikke forkortede så i hvert fald anderledes. Men ikke pga. kulden, så koldt har det ikke været endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kulden rør ikke Bella når vi er ude - hvis hun holder sig i lidt i bevægelse. Men nu er hun heldigvis en hund der bevæger sig meget. Og hun har vænnet sig til kulden.

Det er et lidt større problem til træning, for da står vi mere stille, så jeg overvejer om vi skal have et dækken med.

 

Hun har ikke særlig meget pels underneden, men på trods deraf er en af yndlingsbeskæftigelserne at gnide sig hen over sneen på bugen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom Teitur aldrig står stille, har han ikke problemer med at fryse, men han har også et vinterdækken på, for ellers fryster han. Men jeg synes faktisk jeg går længere ture når det er sne og koldt. Vi har næsten det hele for os selv, Teitur elsker sne og jeg fryser sjælden. Jeg har en termokedeldragt og den er næsten umulig at fryse i. Så har jeg en hue på hovedet. Kan ikke lide halstørklæder da jeg føler mig kvalt og får klaustrofobi og bruger stort set aldrig vanter, har altid varme hænder, og mine hænder begynder at svede, selv ved tynde strikvanter.

 

Forleden gik vi 11 km på 3 timer og i dag er vi lige kommet hjem fra to en halv times gåtur.

 

Det eneste jeg skal passe på med er ikke at gå i nærheden af vand, for Teitur han hopper i, med eller uden snor, med eller uden dækken. Han hoppede i havet for leden og rystede som en epseløv og i går hoppede han i åen :stupid: og vi måtte løbe hele vejen hjem for at han skulle holde varmen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...