Hop til indhold

Furunkulose L O R T


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Min lille pige har haft furunkulose i 3uger snart.. Ringede til vagtdyrlægen 21. januar da hun var begyndt at få "bylder" rundt omkring på kroppen. Dyrlægen konstaterer øjeblikkeligt furunkulose, og giver mig en 10dages medicin kur(antibiotika og steroider).

 

Nu er jeg så færdig på 5. dag. Og her til aften er sårene på Nikkis bryst blevet helt ekstremt ækle og grimme..... :megaked::megaked:

Er ret (meget) klemt økonomisk, men bliver nok nød til at afbetale en ekstra dyrlæge tid... For shit det ser grimt ud, og nikki spiser heller ikke op her til aften!

 

Er der nogen gode tips herinde? Nogen som har en erfaring med lidelsen? creme osv jeg kan bruge så det ikke gør så ondt/klør?

 

pis.jpg

 

Hvis jeg troede på gud, ville jeg bede... Hader at min hund skal have det lort og ikke mig. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du taget hendes temperatur? Den slags kan nemt give feber, og det kan forklare hvorfor hun ikke er så interesseret i maden. Antibiotikaen burde slå feberen ned, men det ser ud til at hun er ret inficeret, så måske er det ikke nok.

 

Du kan evt. prøve med noget desinficerende/kløestillende shampoo - men jeg ville nok tage omkring dyrlægen en ekstra gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke et termometer der virker... :( Kan jeg bruge klorhexidin til at desinficere sårene, eller er det dumt? Har også Helosan.

 

Kender du en shampoo som kan købes i kvickly/fakta netto, som er kløstillende og renser lidt i bunden? Eller skal jeg ud og have Meditar eller en dyr hundeshampoo som [h=2]Sporal D? [/h]

Er ikke fedtet, men heller ikke just rig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes, at du skal få dyrlægen til at kigge på hende igen.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så kræver lidelsen tit intensiv og langvarig behandling.

Det kan hurtigt blive en dyr affære, når man har syge dyr, men hos de fleste dyrlæger kan man få en afdragsordning.

God bedring med hende.

Her står lidt om furunkulose:

netdyredoktor - Furunkulose

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Har dyrlægen er bud på hvorfor hun får det? - allergi over for noget er nærliggende.

måske et foderskift vil hjælpe - tilskud af ølgær og GLA eks.vis boragoolie eller lign. En olie der omdannes til GLA og som styrker huden. Sådanne sygdomme er altid noget der kommer indefra - derfor skal det også afhjælpes indefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan købe klorhexidin i spray på apoteket til omkring 40 kr for 30 ml. Du kan også købe det i pulver, men det er lidt sværere at styre.

 

Jeg synes at du nok må et smut omkring dyrlægen. Det kan jo være at den type penicillin ikke duer på netop de bakterier. Mange bakterier er jo resistente.

 

Når Bella får penicillin er hun generelt dårlig og spiser ikke særlig meget, får dårlig mave osv. Så prøv evt. at lave lidt skånekost med kogte brune ris og kogt fisk eller kylling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Min hund fik et stort hotspot for ca. 14 dage siden og han er nu både på pencillin, binyrebarkhormon og creme. Jeg fik at vide af dyrlægen, at jeg skulle rense med klorhexidin hver gang, inden jeg smurte ham.

 

Hans sår fik det markant bedre efter han kom på pencillin, så jeg tror at du må den dyre vej til dyrlægen igen. Måske skal du have en anden slags medicin.

 

God bedring med hende.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan også være at kuren skal forlænges. Jeg ville tage et billede hver dag, så du kan se udviklingen. Hvis dyrlægen er 100 sikker på at det er det, kan det jo være at det er nok at sende ham/hende et billede og sige det ikke har hjulpet... Ellers skal der måske tages et skrap, så de kan dyrke bakterierne for at finde det medicin der virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Furunkulose er sprængte hårfollikler. Det kan skyldes bakterier, demodex, dermatofytter, parasitter eller være immunmedieret. Furunkulose regnes for en dyb pyodermi (hudbetændelse) og kræver dermed en lang antibiotika behandling (selvfølgelig kun hvis der er tale om en bakteriel infektion) dvs. Minimum 6 ugers behandling (2 uger mere efter ophør af symptomer). Jeg synes bestemt du bør kontakte din dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke din hund er angrebet, dejligt at den er i bedring :ae:

 

Min gamle hund Buster fik det konstant, Hotspots og Misja har lige i dag fået et der vædsker og muligvis er de sårlignene skårper 3-4 steder også det samme bare tørre.

 

"Standart" jeg lærte af min dyrelæge og stadig gør i sådanne tilfælde er allerførst at klippe hår rundt om så det får luft. Så renser jeg med vat og Klorhexidin i vædskeform og bagefter smøre jeg fucicort creme på. Klorh. kan købes i håndkøb på apoteket og er noget jeg altid har i mit "hunde apotek". Fucicort cremen er et bredspektret præperart der købes hos dyrelægen/på recept og det har jeg også altid liggende.

 

Fordi Misja ser ud til at være angrebet som hun gør, ringer jeg i morgen og lige snakker med dyrelægen om det er nødvendigt med mere end dette. Det normale jeg oplever er at der kun kommer et enkelt hotsopt som jeg selv behandler efter aftale med dyrelægen, det har altid fungeret perfekt!

 

Så var jeg dig, ville jeg sørge for at have de 2 ting + vat liggende og så rense det 3-4 gange om dagen, sørge for at det får luft/kan tørre ud og at hunden ikke kan slikke eller klø i det. Brug evt. en trøje, krave eller sokker, det kan sagtens tage nogle uger at få bugt med bare sørg for at rense fast hver dag og at de er tørre.... Pøj med det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

[TABLE=width: 576]

[TR]

[TD=width: 546, align: left]Furunkulose - dyb hudbetændelse

Af dyrlæge Helle Johansen

 

Hvad er furunkulose?

Furunkulose er en dyb hudbetændelse, der udspringer i hårsækkene og senere breder sig til det omliggende væv. Hudbetændelsen kan være steril, men er oftest inficeret med bakterier. Det drejer sig typisk om bakterien staphylococcus intermedius, der er en del af hudens normale flora, men andre bakterier kan også være involveret.

Kilde: netdyredoktor - Furunkulose

 

Se aller nederst inde i artiklen, de link til relevante artikler om hvorfor ens hund får det.

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes lige folk skal advares på det groveste mod Gråsten dyrlæge... Alsia i det hele taget. Hvordan kan han give mig 10dages kur mod en dyb hudbetændelse?

Hader dyrlæger, såååå langt imellem dem jeg stoler på.. Og de gode er virkeligt sjældne.. :( Nikkis sår ser finere ud, holder det rent og så videre.. Men så snart hun ikke gider spise igen så er jeg afsted, > til tyskland.

 

Seriøst... Syntes dyrlæger i Danmark virker som nogen selvfede "overnaturlige shaman" typer, som ligger hånden på ryggen og siger UHMMMM og så giver en forkert eller ringe diagnose, for at tjene ekstra selfølgelig... Da jeg boede i Italien, havde jeg en dyrlæge som kunne sit kram.. De 3 forskelige jeg har prøvet i dk er LÅRT i forhold, og seriøst Italien??? Burde da være et højere niveu i danmark, men måske jeg bare er uheldig.. Hope so.,

Link til indlæg
Del på andre sites

Kør ned til Bille Ruwald, Hokkerup Dyreklinik. Han kan i den grad sit kram! Skulle der en dag ske noget alvorligt med Bella, ville jeg med glæde køre fra Århus til Kruså med hende!

 

Jeg brugte Alsia i Sønderborg da jeg boede dernede. Jeg havde Lars og en dame med et spøjst navn som jeg ikke kan huske. Dem var jeg yderst tilfredse med.

 

Men desværre løber man ind i nogle der bare ikke er gode nok.

 

Men Bille ville jeg stole på med mit liv:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så ikke læse at noget dyrlæge har tilset din hund. Måske tager jeg fejl. Du skriver ikke, at der er taget prøver til dyrkning nogen steder, for bestemmese af, hvad eller hvilke bakterier der evt har fået overtaget. Hvis jeg har ret, så forstår jeg jo egenlig godt , at der ikke er skrevet mere medicin ud. Forkert medicin kan jo gøre problemet værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen var her, og et kik på poter og synet af bylder var åbenbart nok.. Har godt læst man tager en hudprøve normalt, dette gør mig faktis endnu mere irreteret over jeg skal betale 2k.. Det virker jo som en svindler i mine øjne, når skidtet ikke virker. En mor ville nok blive tosset hvis hendes søn får pencilin mod en kræft svulst så svulsten kan nå at blive dødelig imidlertidlig, lægefejl må ikke ske og jeg har 0 TOLERANCE mod dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen var her, og et kik på poter og synet af bylder var åbenbart nok.. Har godt læst man tager en hudprøve normalt, dette gør mig faktis endnu mere irreteret over jeg skal betale 2k.. Det virker jo som en svindler i mine øjne, når skidtet ikke virker. En mor ville nok blive tosset hvis hendes søn får pencilin mod en kræft svulst så svulsten kan nå at blive dødelig imidlertidlig, lægefejl må ikke ske og jeg har 0 TOLERANCE mod dette.

 

Jeg tror ærlig talt, at det er de færreste dyrlæger, der begynder at dyrke furunkulose. Det er garanteret omkosteligt (hvor meget ved jeg dog ikke) for en lidelse, som nogen hunde får nærmest konstant.

 

Da jeg var afsted første gang en sommerdag fik Møffe et skud antibiotika, nogle piller og noget creme. Det virkede. Anden gang var på en anden dyreklinik, her fik vi kun creme. Tredje gang var på den første dyreklinik og en vinterdag - så fik vi kun cremen, da det næppe ville udvikle sig mere i de kolde temperaturer ift. i varmt, fugtigt vejr.

 

Det har været nok hver gang og vi har aldrig fået taget skrab. Jeg har selv kæmpet det ned flere gange med kun at klippe, rense med klorhexidin og holde det tørt.

 

Så tror ærlig talt ikke, du behøver tage sådan på vej over for dyrlægen - det kan meget vel være gjort for, at det har været så omkostningsfrit for dig som muligt. Det ender så bare ikke altid ud, som man håber på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ærlig talt, at det er de færreste dyrlæger, der begynder at dyrke furunkulose. Det er garanteret omkosteligt (hvor meget ved jeg dog ikke) for en lidelse, som nogen hunde får nærmest konstant.

 

Da jeg var afsted første gang en sommerdag fik Møffe et skud antibiotika, nogle piller og noget creme. Det virkede. Anden gang var på en anden dyreklinik, her fik vi kun creme. Tredje gang var på den første dyreklinik og en vinterdag - så fik vi kun cremen, da det næppe ville udvikle sig mere i de kolde temperaturer ift. i varmt, fugtigt vejr.

 

Det har været nok hver gang og vi har aldrig fået taget skrab. Jeg har selv kæmpet det ned flere gange med kun at klippe, rense med klorhexidin og holde det tørt.

 

Så tror ærlig talt ikke, du behøver tage sådan på vej over for dyrlægen - det kan meget vel være gjort for, at det har været så omkostningsfrit for dig som muligt. Det ender så bare ikke altid ud, som man håber på.

Helt enig Rikke, Buster have dem konstant i hans sidste ½ år, der blev aldrig taget prøver, vi vidste jo hvorfor.

 

Misja der har problemet i disse dag er der heller ikke taget prøver fra, hvorfor, når vi kender turen og kuren 99,999999% sikkert :-D... Jeg er super tilfreds og ellers kan jeg da bare selv insistere på, at der bliver taget et skrab.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...