Hop til indhold

Skal vi sige noget?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Vi er nogle, der lufter vores hunde i en skov ved Viborg, hvor de må gå løs, og der er en mand, der har fået en stor schæferhuskylignende hund. Fra hvalp har jeg set ham slå hunden - jeg blev meget rystet. Det skete, da jeg gik forbi med min hund, og jeg blev helt tavs, så chokeret var jeg for i min verden slår man ikke dyr - og så endda en lille hvalp, der væltede pga slaget...

 

Nu er der så gået nogle måneder - jeg mødte dem igen i går - hvalp er nu unghund - og den fik nogle gevaldige tæsk fordi den ikke ville hoppe ind i bilen.

 

Vi stod to på afstand og var lige så rystede igen, men manden nåede at køre, før vi fik lejlighed til at sige noget.

 

Det er en stor hund, den er sensitiv, og den er ærlig talt ved at være noget bange nu. Og så er det mig bekendt forbudt iflg dyreloven at slå dyr...

 

Ville I tage tyren ved hornene og konfrontere den mand næste gang I så ham?

 

Jeg overvejer det - men det er ikke så let. Han er aggressiv af helved til... Men at holde min mund virker heller ikke korrekt... spørgsmålet er bare om det vil ændre noget.... men ikke at handle ændre jo slet intet.

 

Jeg har været ked siden i går - og har bare sådan lyst til at gå hen og tage den store rare hund fra ham og tage den med hjem før det er sent.

 

Den bed efter ham i går, hvilket gjorde, at den fik flere tæsk inde bag i bilen... Vi ved vel alle herinde, hvordan den sag ender. Hund bider ejer - hund mister livet - ejer giver hund skylden og får ny hund.

 

Jeg hader vold mod dyr!

 

Hvad ville I gøre? Gode råd modtages.....:-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha for en grim oplevelse! Jeg kan godt se, at det er svært, hvis du står der ene kvinde overfor en psykopat af en aggressiv stodder (ja undskyld mit sprog, men jeg HADER dyremishandlere!). Der er selvfølgelig den "korrekte" metode - tag hans bilnummer og ring til politiet. Desværre tror jeg ikke, der kommer så meget ud af det, da dyremishandling ikke har prioritet i Danmark. Prøv at ringe til Dyreværnet på telefon: 44946695 eller anmeld via dette link: Dyrevrnssager

 

Jeg har selv oplevet at være vidne til en bedstefar, som svingede en Cairn terrier i halsbåndet foran sine børnebørn! Ham sagde jeg noget til, for jeg kan ikke se på den slags uden at reagere. Han var også agressiv og svinede mig til og truede mig (stadig foran børnebørnene - virkelig flot Grandpa! :evil:). Jeg prøvede faktisk på en pædagogisk måde at fortælle idioten, at hunden kunne tage skade af det, og hvordan han ville have det, hvis nogen behandlede hans børnebørn på samme måde. Ingen effekt, så jeg fortalte ham, at næste gang jeg fik nys om at han ikke behandlede den hund ordentligt, så kunne han godt regne med, at der var nogle hærdebrede gutter, som ville få det at vide, og at han nok ville komme alvorligt til skade. (Og ja det er ikke den "korrekte" måde at gøre tingene på, men det virkede temmelig udemærket på den gamle nar, for han faldt helt ned og skyndte sig videre)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis manden ikke er fuldstændig afstumpet, så tror jeg at venlighed og imødekommenhed er vejen frem (også selvom det betyder at man i starten må bide sig selv lidt i tungen).

 

Skulle sådan en ejer få en advarsel, evt. en bøde,.... vil det ændre hans adfærd?. Jeg tror det ikke. Måske ville han tænke over ikke at tæske hunden i offentlighed, men for hunden vil det næppe gøre den store forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis manden ikke er fuldstændig afstumpet, så tror jeg at venlighed og imødekommenhed er vejen frem (også selvom det betyder at man i starten må bide sig selv lidt i tungen).

 

Skulle sådan en ejer få en advarsel, evt. en bøde,.... vil det ændre hans adfærd?. Jeg tror det ikke. Måske ville han tænke over ikke at tæske hunden i offentlighed, men for hunden vil det næppe gøre den store forskel.

 

Det tror jeg desværre kun virker meget sjældent. Generelt er den type mænd (altså dem som slår) udenfor pædagogisk rækkevidde og en kvinde skal da slet ikke kommer her og belære ham om noget som helst. Men ja det er da værd at forsøge på en pæn måde først. TS skal nok bare være forberedt på at få at vide at hun bare skal blande sig uden om eller det, der er værre. Men Lenschow, hvis I er flere, som sammen overværer det, kan I så ikke hjælpe hinanden, hvis det kommer til en konfrontation? Med mindre de andre "ikke skal have noget klinket" - sådan er det jo desværre tit i vores samfund efterhånden.

 

Men ja Ascha jeg tror desværre du har ret i det med, at han måske lader sine frustrationer gå ud over hunden "i det skjulte". Det skal rigtig meget til for at folk fradømmes retten til at have med dyr at gøre, så den store taber her er desværre hunden. Dog synes jeg, at vi alle skylder dyrene at forsøge at hjælpe dem og ikke bare vende det blinde øje til, fordi det er det "letteste" eller mest "ufarlige".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også indimellem grov ved en hund der ikke lystre det ,den har lært. Mine hunde er vidt forskellige , og hvis flokmentaliteten går over gevind, så bliver jeg gal over ,at den enkelte hund ikke lystrer og måske forskrækker en enlig løs hund,der bliver bange.Men at se en anden hundeejer med ung hund, der bare ikke lige lystre,og derfor staffes korporligt, så tror jeg , jeg lige ville spørge UNDSKYLD, hvad får du lige ud af dette. Tror du, den forstod sit afstraffelse lige nu ??? OSVOg har den lært denne kommendo???

Men jeg er ikke god til at holde min kæft.?? og det adstedkommer desværre, at jeg ofte kommer ind på andre hundeejere på en forkert vinkel. træner stadig, at blive mere imødekommende og opsøgende i ,hvorfor folk flaner ud, altså en mere positiv dialog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg desværre kun virker meget sjældent. Generelt er den type mænd (altså dem som slår) udenfor pædagogisk rækkevidde og en kvinde skal da slet ikke kommer her og belære ham om noget som helst. Men ja det er da værd at forsøge på en pæn måde først. TS skal nok bare være forberedt på at få at vide at hun bare skal blande sig uden om eller det, der er værre. Men Lenschow, hvis I er flere, som sammen overværer det, kan I så ikke hjælpe hinanden, hvis det kommer til en konfrontation? Med mindre de andre "ikke skal have noget klinket" - sådan er det jo desværre tit i vores samfund efterhånden.

 

Men ja Ascha jeg tror desværre du har ret i det med, at han måske lader sine frustrationer gå ud over hunden "i det skjulte". Det skal rigtig meget til for at folk fradømmes retten til at have med dyr at gøre, så den store taber her er desværre hunden. Dog synes jeg, at vi alle skylder dyrene at forsøge at hjælpe dem og ikke bare vende det blinde øje til, fordi det er det "letteste" eller mest "ufarlige".

 

Jeg synes bare ikke der er noget at tabe ved at forsøge at vinde mandens tillid først, for virker det ikke, kan man jo altid dokumentere og anmelde. Den modsatte rækkefølge duer jo ikke. Selvfølgelig skal man ikke starte med at formane efter 15 sekunder og de første par gange skal man måske slet ikke kommentere på mandens adfærd, men bare rose hans hund i høje toner og bagatellisere de ting den evt. gør forkert. Måske er jeg optimist, men jeg har faktisk selv (uden at jeg skal blære mig) ændret en hundeejers opfattelse ved at smutte lidt fornuft ind under hatten i ganske små mængder ad gangen.

 

At gå lovens vej, vil ikke ændre personens holdning til sin nuværende hund, eller til fremtidige. Kan man derimod opnå et andet menneskes respekt, er der jo en sandsynlighed for at de lytter en smule til det man siger og flytter sig med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg oplever det, er der to måder at henvende sig på.

 

1. ved fuldstændigt spontant at råbe op fordi man ikke kan lade være. Det er min erfaring at dette ofte har en effekt, måske fordi den anden mærker man virkelig

mener sin reaktion

 

2. henvende sig, ikke pædagogisk og ikke ved at spørge hvad han tror hunden lærer af det, dette er totalt bedrevidende og nedladende hvilket ofte vil være at lægge

brænde på bålet, men ved at spørge til hundens forseelse siden den fortjener sådan en omgang og komme ind på ham på den måde.

 

Er manden totalt låst i sin vrede og frustration eller hvad det er der får ham til at afreagere på hunden, er det ligegyldigt hvad man siger, men ikke hvilken måde man siger det på.

 

I sidste tilfælde ville jeg nok, meget synligt filme det - eller lade som om jeg gjorde det, i hvertfald lade ham se, at jeg observerer hans opførsel. Man kan også ligesom tilfældigt nævne Youtube og Facebook, hvis man tør

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare ikke der er noget at tabe ved at forsøge at vinde mandens tillid først, for virker det ikke, kan man jo altid dokumentere og anmelde. Den modsatte rækkefølge duer jo ikke. Selvfølgelig skal man ikke starte med at formane efter 15 sekunder og de første par gange skal man måske slet ikke kommentere på mandens adfærd, men bare rose hans hund i høje toner og bagatellisere de ting den evt. gør forkert. Måske er jeg optimist, men jeg har faktisk selv (uden at jeg skal blære mig) ændret en hundeejers opfattelse ved at smutte lidt fornuft ind under hatten i ganske små mængder ad gangen.

 

At gå lovens vej, vil ikke ændre personens holdning til sin nuværende hund, eller til fremtidige. Kan man derimod opnå et andet menneskes respekt, er der jo en sandsynlighed for at de lytter en smule til det man siger og flytter sig med tiden.

 

Ja jeg synes helt klart også, at positiv dialog er at foretrække. Men man skal nok bare være forberedt på, at han ikke synes at en fremmed skal blande sig. Og mange (især folk, som slår i frustration, fordi de åbenbart ikke kan finde ud af det på anden måde) er agressive og ubehagelige, så jeg mener også klart, at TS skal starte ud på en pæn og ordentlig måde, men også være parat til, hvad hun så vil gøre, hvis fjolset lader sin vrede gå ud over hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men en positiv dialog er da altid at foretrække, men jeg kan ikke i sådan et tilfælde, jeg ville ikke kunne lade være med at råbe op, det kan godt være det ikke er politisk korrekt men faktisk er min erfaring at det ofte virker, en hysterisk kone gør indtryk, næste gang vil ahn tænke sig om og i alt fald sikre sig at der ikke er nogen tæt på, det løser muligvis ikek problemet men gør det sandsynligvis mindre, kan man så samtidig gøre idioten opmærksom på at ham bliver meldt og enda få filmet optrindet med mobilen så tror jeg faktisk det kan virke.

At tale "fornuft" med sådanne folk tror jeg simpelthen ikke på virker:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lige forklare de to gange jeg har set ham derude.

 

Jeg kommer med Hugo løs ned af en sti - han kommer med sin hund, der er ca 12 uger fra en anden sti, der rammer vores. Hans hvalp er også løs, og den vil naturligvis gerne hen til Hugo. Han griber hvalpen i halsbåndet, trækker den retur, så den vælter og hver gang den rejser sig - meget dæmpende og bange for ham, slår han den omkuld igen. Jeg har på dette tidspunkt kaldt Hugo hen og da vi passerer forbi - mig helt mundlam og total stirrende på ham for jeg fik godt nok et chok - hilser han meget friskfyragtigt og venligt på os. Jeg svarer ikke, ser bare rigtig vredt på ham og går videre. De følger ikke efter.

Jeg troede den gang at mit blik sagde mere end ord... men det har i hvert tilfælde ikke virket. Synes I ikke det er grim adfærd at blive ved med at vælteslå en lille hvalp omkuld på den måde? Jeg får helt kuldegys når jeg skriver det nu, så hjælpeløs så den bare ud... puha.

 

Forleden var jeg der igen og vi står to og snakker, mens vores hunde leger lidt. De kender hinanden, og alt er roligt. Vi står ved bilerne. Han kommer gående med hunden - der nu er ca 6 -7 mdr i snor - og vi tager derfor vores i bilerne, så de ikke løber hen til en hund i snor. Der går lidt tid, før jeg ser, at det er ham og den hund, jeg så som hvalp. Han vil have hunden i bilen, og jeg siger farvel til min følgeven og sætter mig ind. I det samme ankommer et par, som jeg har fulgtes med tit, og jeg stopper og ruller ned for lige at sige hej. De har en MEGET gammel hund, der står på vejen og ser mod bilen, som manden har og er ved at åbne bagsmækken i osv. Hans hund står roligt og ser på den gamle hund - som slet ikke går derhen - og løbe gør den altså aldrig - den er virkelig gammel og parret her har fx fortalt, at de håber hun kan leve sommeren ud, men er i tvivl så nu har I en fornemmelse af "truslen":-) - Jeg begynder at køre, og ser ud af bagruden, at nu vil manden have sin hund ind, men den er jo ikke opmærksom for den står og kigger logrende på den anden hund.

Så river han den fem seks gange i halsbånden op ad mod bilen, mens han råber, så får den lige to spark, hvorefter han løfter den i bagbenene og kaster den ind i bilen, hvor han så slår ind på den fire fem gange i ansigtet.

 

Alle stod bare helt stille på den vej og kiggede målløse. Jeg holdt i min bil og var lige ved at bakke hen og råbe... men så tænkte jeg, at dette måske ikke var måden og valgte at køre... Jeg har ikke talt med parret siden, men jeg ved godt, hvad de har tænkt - måske har de sagt noget? Det håber jeg næsten - for her er trods alt en mandlig ejer - men jeg kan love jer, at det er så grelt, at man blir helt paf...

 

Jeg tror at selv folk, der af og til kan straffe deres hund og som er medlem herinde, vil kunne skrive nu, at dette er langt over stregen... Jeg mener - hunden har jo intet gjort overhovedet - og han bliver ved og ved, når han først slår... Det er det, der får mig til at tænke mig om, før jeg går derhen.

 

Men jeg har alligevel tænkt på den hund siden i går -nok til at gå herind og lave en tråd om den.

Det var pokkers grimt at vøre vidne til.

 

Jeg plejer ellers godt at kunne finde på at sige til folk, der går over stregen, at jeg ikke synes det var ok mod et dyr. Og jeg har også prøvet at råbe op - det virkede ikke ret godt - jeg er heller ikke typen, der går og retter på folk - jeg følges fxc tit med en jæger af den gamle skole, og der blander jeg mig aldrig. En gang har jeg dog sagt, at Hugo og jeg "går ned her, for min hund blir ærlig talt bange, når du taler s hårdt til din hund"... men det er nogle helt andre typer mennesker end ham her.

 

Han virker blind af raseri overfor sin hund/hvalp....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg kan godt forstå at du er i et dilemma, men du kan jo næsten ikke undgå at sige noget. Dog ville jeg kun gøre det hvis jeg fulgtes med en, for man ved jo aldrig hvordan han reagerer.

Jeg tror at jeg ville spørge ham stille og roligt, hvorfor han synes at det er nødvendigt at være så voldsom(han er jo gået kilometer over stregen) og fortælle ham, hvordan det påvirker dig at være vidne til. Og så må du jo se hvordan an reagerer og så tage en derfra, men stakkels hund :-( .

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes I ikke det er grim adfærd at blive ved med at vælteslå en lille hvalp omkuld på den måde?

 

Jo helt sikkert! Og også derfor vi som ordentlige mennesker har en pligt til at gøre noget og ikke bare køre uden at reagere. Jeg ved, at det er pokkers svært, når man står der alene kvinde mod en psykopat af en stodder, men når I er flere til stede, så må I da i fællesskab forsøge at gøre noget. Lige på det punkt er jeg lidt ligeglad med "min egen røv" - jeg TÅLER ikke at se folk, som ikke behandler dyr ordentligt. Men prøv at finde ud af hvem han er (tag hans registreringsnummer, når du ser ham igen eller kør efter ham og se hvor han bor) og så meld ham! Dyreværnet plejer at reagere på den slags henvendelser med noget mere energi end politiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, jeg skulle aldrig have læst tråden :megaked: Det er godt nok grusom mishandling synes jeg! Gad vide hvad den stakkels hvalp/hund ikke bliver udsat for i løbet af en dag, hvor er det dog forfærdeligt... Ja, I skal da klart gribe ind, også selvom det kan være svært, men forstår ikke helt hvordan man kan overvære det uden at sige noget, nok fordi man går i chok, men der skal gøres noget, det synes jeg! Skriv nummerpladen ned og meld ham til politiet, jo hurtigere jo bedre...

 

Tvivler på, at man kan tåle sådan en afstumpet person til fornuft, foretrækker da klart dialog frem for alt andet, men tror ikke man kan komme langt med ham her.. Det er selvfølgelig et forsøg værd et tale med ham, man kan virkelig også undre sig over, hvorfor han vælger at få hund :???: Hvis det er et sted, han kommer ofte, så tag derud tit gå sammen nogle stykker, så du ikke skal konfrontere ham alene... Det eneste minus jeg kan tænke på ved den løsning er, at han aldrig viser sig der igen, men i stedet fortsætter med at slå sin hund i hjemmet... Ved ikke om det så alligevel er bedre at filme overgrebet og gå til politiet...

 

Ingen tvivl om, at der skal handles i hvert fald, puha kan slet ikke holde tanken ud, stakkels stakkels hvalp :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Trist tråd - jeg ville tro at det bedste for hunden var at hundenappe den. Men så køber han vel bare en anden...

 

Et spørgsmål: Er der nogen der har kendskab til sager hvor mennesker er blevet dømt for decideret vold mod dyr? Jeg føler mig til rimelig grad overbevist om at en enkelt knytnæve aldrig har ført til andet end skuldertræk hos anklagemyndigheden... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Å nej altså, det er så frygteligt at se den slags og hvad pokker skal man lige sige. Selv tør jeg aldrig sige noget, slet ikke til mænd. Men forleden så jeg dog en mand slå sin hvalp, hvortil jeg sagde " der er ingen grund til at straffe din hund " men hvad hjælper det. Han er vel total ligeglad. Men er også på sin vis bange for selv at få samme tur, og derudover så er mænd der slår hunde desværre så forskurede i hovedet, så vi unge kvinder skal sku ikke stå der og belærer dem om noget.

 

Desværre har jeg ingen tillid til politiet. Man kan jo ikke bevise at han slår den og selv hvis man får det på film, tror jeg ikke der er nogen resocsuere til det. Men jo det er ulovligt at slå sin hund, men tror aldrig den lov bliver håndhævet.

 

Det undre mig også hvorfor man har hund hvis man er så træt af den, at man kan nedlade sig selv til at slå den.

 

Stakkels stakkels hund ;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Trist tråd - jeg ville tro at det bedste for hunden var at hundenappe den. Men så køber han vel bare en anden...

 

Et spørgsmål: Er der nogen der har kendskab til sager hvor mennesker er blevet dømt for decideret vold mod dyr? Jeg føler mig til rimelig grad overbevist om at en enkelt knytnæve aldrig har ført til andet end skuldertræk hos anklagemyndigheden... :cry:

 

Nej men jeg har oplevet det modsatte adskillige gange ( var et halvt år på et dyreinternat ) at hunde bliver mishandlet, også grov mishandling, og som af den ene eller anden årsag bliver aflevere på et internat, hvor politet forlanger, selvom det er åbenlyst for enhver idiot at hunden er blevet mishandlet, at hunden skal tilbage til den ejer der er skyldig. og hvor internatet står magteløs og ingenting kan gøre, for politiets ord er åbenbart lov.

 

Engang på en rideskole hvor jeg passede heste, var der en hest der blev slået og pisket af sin ejer, det blev meldt 5 gange !! til politiet og dyrenes beskyttelse, men intet , absolut intet blev gjort. Hesten og ejeren flyttede og det forsatte nok.

 

Så man kan åbenbart tæske sine dyr som man lyster her i landet, så længde de får mad og vand !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...