Museklik Skrevet Marts 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 4, 2012 Så sent som i går pralede jeg med Freyas evne til at komme, når vi kalder - den slags skal man lade være med, det giver KUN problemer :stupid: I dag har hun i hvert fald flere gange ikke lystret. Jeg har jo læst at uanset hvad, skal hunden ikke skældes ud, når den endelig kommer/bliver indfanget. Men hvordan lærer jeg hende så, at det er bedre at komme første gang end 10. gang??? Og da det skete 3. gang gav jeg hende snor på, for det duer jo ikke... (vi var i en hundeskov). Og det kan hun vel også se som dårlig association ved indkaldet eller hvad? Jeg kan godt se, HVAD der går galt. Hvis der er andre hunde/hun får færden af noget - så er hun svær at kalde ind. Og det er jo naturligt nok. Nogle gode råd? (Har forsøgt at løbe modsat vej, det virkede ok). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Lang line! Indtil man er helt sikker på at indkaldet er indlært så sikkert, at hunden kommer hver gang man kalder, så har man lang line på, så risikoen for fejl ikke er tilstede. Med den lange line på indlæres indkaldet så i alle tænkelige situationer, selvfølgelig startende hvor hunden har succes. Jeg er bl.a. igang med indkaldstræningen på min den yngste. Hun synes det er toppen, at spæne efter fugle og gårsdagens træning foregik derfor på en plæne med krager. Men hun svigtede ikke en eneste gang og sammenholdt med bolden som belønning, så kunne jeg kalde hende tilbage, selv når hun var sat efter en fugl. Når det er sagt, så vil jeg sige, at har man en situation, hvor hunden ikke kommer når der kaldes, så istedet for at vente til den endelig kommer, så hent den. Og dér må du i hvertfald fortælle at det ikke var ret smart, at ignorere at man kalder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Der er rigtig mange holdninger til hvordan man træner indkald, her på HF. Prøv at søg i gamle tråde. Du har jo selv observeret at jo flere distraktioner, jo sværere er det. Find en metode der tiltaler dig, start hvor du er sikker på succes og gå langsomt frem. Hvalpe er lette at distrahere, men øvelse gør mester;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Jeg mener at man bør undlade at råbe vovsen navn flere gange. Og KUN kalde når hunden ikke er så dybt optaget af andre ting, så risikoen for ingen reaktion er til stede. Du kan også købe en fløjte og tage den i lang snor og så lav et bestemt fløjt til indkald og straks give den en drømmegodbid , når den kommer, så fløjten bliver signal til lækker godbid og ros.. Og pas på i de hundeskove, der kommer også hunde, der hader fjollede påtrængende hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Og KUN kalde når hunden ikke er så dybt optaget af andre ting, så risikoen for ingen reaktion er til stede. Det er jo desværre som oftest i netop de situationer at man har brug for at kalde den ind Jeg er 100% enig i Mies indlæg, og husk, det er ulovligt at have en hund løs man ikke har styr på. Ej at forglemme til gene for omgivelserne. Find ud af hvad der er den bedste belønning i verden. Hvis du har en hund der f.eks. tænder mere på jagt end på mad, kan du stå og vifte med nok så mange godbidder uden resultat. Her er en jagtleg måske bedre egnet som belønning. Men hvad lige netop din hund tænder allermest på i hele verden, det er op til dig at finde ud af. Held og lykke med det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Det vigtigste er i mine øjne; Kald aldrig på en hund du ved ikke vil komme! Dexter har et okay stabilt indkald... Han kommer altid når vi kalder, MEN hvis han f.eks. er midt i at lege med en anden hund, så ved jeg at han ikke komme.. Det kan måske også ses som ikke at have sin hund under kontrol, meeeeen... Jeg tror rigtig mange hunde ville have det sådan! Det er vigtigt at du starter ud med at bruge et kalde signal, så du ikke forvirre hunden... Vores hund har forskellige, f.eks. når vi er i hundeskov kan jeg kalde og sige "Denne vej", hvilket betyder at han skal følge efter mig, ikke at han skal komme hen til mig men at han bare skal rende "med mig" fremfor væk fra mig... Vi har så også så han kommer helt hen og sætter sig og en hvor han skal komme hen til os, men bare sådan stadig kan rende rundt frit (f.eks. i en hundeskov hvis han render hen til lågen og irritere dem som skal ud eller ind.. Så kalder jeg ham egentlig bare væk fra lågen, men han behøves jo ikke komme hen til mig som sådan)... Men for at kunne lære hunden forskellen er det vigtigt at hvert enkelt er godt indlært.. Og der må du starte med f.eks. "Kom" eller bare navnet eller f.eks. navn+kom... Smag og behag! Vi brugte at træne Dexter fra helt lille... Det var faktisk en tåbelig leg, hvor vi sad i hver sin ende af stuen og kaldte på ham... Da han forstod legen skiftede vi steder hvor vi stod og kaldte på ham... Og lidt senere var vi ude på en græsplæne og lege den osv.. Det er vigtigt at starte uden store forstyrrelser.. Det vil være svært for ALLE hvalpe at skulle kaldes væk i leg, og Dexter er 11 mdr. og jeg kan stadig ikke, uanset hvor meget jeg træner.. Så kan jeg bare ikke gøre mig mere spændende end en sjov legekammerat! Men det er faktisk det, som indkald handler om; Du skal være mere spændende end det hunden er i gang med! Jeg bruger f.eks. at hoppe, klappe og sige sjove lyde, løbe væk fra Dexter og lade som om jeg vil lege "fangeleg"... På den måde fanger du hundens opmærksomhed, og den tænker at du jo er super sjov.. Belønningen kan f.eks. være når hunden kommer at du kaster en bold eller lignende! Hunden vil se indkaldet som en fantastisk sjov leg, og den vil hurtigt forbinde indkaldet med at "Nu vil du lege" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Så kan jeg bare ikke gøre mig mere spændende end en sjov legekammerat! Men det er faktisk det, som indkald handler om; Du skal være mere spændende end det hunden er i gang med! For mig handler det så også om konsekvens. Som Mie skriver, ignorerer hunden dig, så hent den. På den måde kan det ikke betale sig for den at ignorere dig. Som en klog adfærdsbehandler jeg kender altid siger: Hunden udviser kun adfærd der kan betale sig for den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Smilla er har særligt her i vinterperioden problemer med at komme, når der bliver kaldt fordi hun er så tændt på fuglejagt (fuglene gemmer sig meget i buske og krat lige nu). Jeg har printet disse punkter ud og har en idé om at hænge dem op et sted, hvor jeg ser dem hver dag. Mener forfatteren er ejer af beagler.. Systematisk indkaldstræning trin for trin: Klik og beløn hunden, eller hvis du ikke klikker, beløn hunden hver gang den af sig selv kommer hen til dig. Giv gerne flere godbidder og ros hunden overstrømmende. Introducer indkaldssignalet for din hund. Sig f.eks. ”Fido” eller ”Kom”, når hunden er helt tæt på dig og giv hunden en godbid lige efter. Lær hunden at gå mod dig ved at gå nogle skridt baglæns med hunden i linen. Sig indkaldssignalet. Klik eller ros, når hunden er på vej hen mod dig. Når hunden kommer hen til dig, giver du den en eller flere godbidder og roser hunden. Gentag trin 3, men sæt denne gang roligt en finger i halsbåndet under hundens hage og giv hunden sin belønning. Tag linen af hunden og gentag trin 3 og 4 med lidt mere afstand. Øg gradvist den afstand hunden skal løbe hen til dig. Træn trin 1 - 6 med større og større forstyrrelser, som f.eks. andre hunde, mennesker, andre dyr osv. Kald i begyndelsen hunden til dig når der er stor afstand mellem din hund og forstyrrelserne. Efterhånden som det går godt, kan du mindske afstanden til forstyrrelserne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 For mig handler det så også om konsekvens. Som Mie skriver, ignorerer hunden dig, så hent den. På den måde kan det ikke betale sig for den at ignorere dig. Som en klog adfærdsbehandler jeg kender altid siger: Hunden udviser kun adfærd der kan betale sig for den Helt bestemt! Hvis man har besluttet at hunden skal komme; Så skal hunden komme! Og kommer den ikke så må man hente den, eller f.eks. som jeg skriver at jeg gør, gå så tæt på hunden at man ved man kan få opmærksomheden fra hunden! FrkSmilla kommer også med en vigtig "regel".. Nemlig at sætter en finger i halsbåndet ved hvert indkald... Vi havde et tidspunkt med Dexter hvor vi kunne kalde ham til os, men hver gang vi ville sætte snoren på ham så løøøb han væk igen Han synes det var en super sjov leg at lege fange på den måde... Nu ved han at uanset om han skal have snor på eller ej, får han først godbid når vi holder i halsbåndet. Det er for mig super vigtigt at kalde hunden til sig "mange gange" i løbet af en gåtur, da hunden ellers hurtigt vil lærer at indkald=snor på.. Og det er jo selvfølgelig ikke sjov Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 4, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Selv en hund, jeg henter, fordi den ikke kommer, får ros, for at lade sig fange - aldrig, aldrig lære, at kontakt er dårligt, heller ikke når jeg er den, der kommer løbende. Kald, sæt snor på, gå lidt, tag snor af, kald, ikke snor på etc, det skal være rodet, så indkald ikke er ensbetydende med at nu stopper alt det sjove - når mine skal have snor på og festen er slut, er det sjældent jeg kalder, mere sætter farten ned, står stille og roder lidt med nogle guffer, så kommer de uden indkald og venter pænt på at få snoren på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Museklik Besvaret Marts 4, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2012 Tak for jeres svar. De gange hun ikke er kommet har jeg ikke "bare" kunne hente hende - hun løber nærmest modsat. Hun kommer 9/10 gange, når jeg kalder. Jeg kalder mange gange på en tur, netop for at undgå at hun altid får snor på. Men god ide at få fat i halsbåndet hver gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Marts 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2012 Tak for jeres svar.De gange hun ikke er kommet har jeg ikke "bare" kunne hente hende - hun løber nærmest modsat. Det er der den lange line kommer ind i billede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts