Hop til indhold

Hvad accepterer du -


Hopsa
 Share

Recommended Posts

- og hvad fatter du ikke at andre accepterer ;-)

 

Efter at have forstået at der er ganske mange der problemfrit accepterer at deres hunde æder hestelort, så tænkte jeg "Aha, hvad mon vi egentlig hver i sær går og accepterer fra vores hunde som andre ville have sig ganske meget frabedt"?

 

Jeg accepterer f.eks. at min unge hanhund ligger i sofaen og gumler mig i armen... jeg forestiller mig den nok ikke var gået i alle hjem :pift:

 

Men jeg gider fanmer ikke ha' at hundene stikker næbet i hestepærerne ude på marken.....

 

 

 

Hvad går I andre og har af interne aftaler med jeres hunde der hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Iso springer op, hvilket er helt ok med mig! Men det er jo så op til mig at holde hende nede når vi møder andre, der helt sikkert ikke vil ha' det. Men det er det værd, for mig. Min ryg orker nemlig ikke at bøje sig ned de mange gange om dagen jeg har lyst til at nusse og kysse på hende...

 

Der skal sikkert være mere, men kommer ikke i tanke om noget lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg accepterer (og opfordrer) mine hunde til at hoppe op, jeg tillader at de spiser hestepærer og jeg tillader alle former for tyggeting, ben o.lign. i sofaen :rolleyes: jeg ved, at de fleste nok egentlig ikke synes at det er ok opførsel at hunde hopper op, og at flere synes det er direkte klamt med ben i sofaen.... og når man tænker på, at jeg tillader dem at spise hestepærer - så er der nok også flere der vil synes at det er voldsomt ulækkert, at jeg tillader dem at slikke mig i ansigtet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg accepterer (og opfordrer) mine hunde til at hoppe op, jeg tillader at de spiser hestepærer og jeg tillader alle former for tyggeting, ben o.lign. i sofaen :rolleyes: jeg ved, at de fleste nok egentlig ikke synes at det er ok opførsel at hunde hopper op, og at flere synes det er direkte klamt med ben i sofaen.... og når man tænker på, at jeg tillader dem at spise hestepærer - så er der nok også flere der vil synes at det er voldsomt ulækkert, at jeg tillader dem at slikke mig i ansigtet :blink:

 

jeg vil hellere slikkes i hovedet af en hund der lige har spist hestepærer, end en hund der lige har slikket sig selv bagi :lol: (men bryder mig generelt ikke om at blive slikket i hovedet! )

 

Vi tillader vild leg indenfor, så længe de ikke hoppe på os/babyen/stuebordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund må faktisk næsten alting. han må ikke gø indendørs mere end 2-3 gø i træk, og han må heller ikke gø vedvarende af andre hunde. og så må han ikke humpe gæster og skal i det hele taget forholde sig rimeligt roligt omkring vores mange ikke-hundeinteresserede gæster.

 

og så er er én ting mere, som han ikke må, og som er den ene ting, som jeg ikke forstår, at virkelig mange hunde får lov til: han må ikke forulempe andre hunde. om det er at lege for vildt med mindre eller usikker hund eller at voldsniffe/humpe tæver eller gø provokerende af hunde, der stopper legen før det passer ham - der gør jeg rimeligt kort process. det ser jeg mange der fuldstændigt overser, og det går lidt over min forstand. ellers er jeg ligeglad og forarges som regel kun over overdreven hårdhændethed fra andre ejere - hunde der hopper op, snapper, tigger osv., det irriterer mig egentlig ikke, og det ville nok også være lidt dobbeltmoralsk.

 

jeg har indtryk af, at vi er mere end almindeligt laissez-faire, nok delvist fordi vores hund er så lille, at man kommer langt med fysisk tvang :oops: og så fordi han hverken er udspekuleret, kædedannende eller ... sådan afprøvende-grænser-agtig. så jeg synes egentlig, at det kører meget fredsommeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, slikke i ansigtet er også tilladt her! Dog ikke lige på munden, men jeg har lært at folde læberne ind, eller dreje hovedet... :lol:

 

Mht. at "fatte hvad andre accepterer", så er det ikke rigtig noget jeg gør i... For det første så ved man aldrig om det er noget nogen "accepterer", eller om det er fordi de ikke ved bedre. Og for det andet så må folk for min skyld acceptere hvad de har lyst til, sådan set... Så længe det ikke er til skade for nogen. Jeg tror aldrig jeg har sagt ordene "jeg fatter ikke at h*n accepterer det", og skulle jeg ha' sagt det en enkelt gang, så har det i hvert fald ikke været i hundesammenhang. Se jeg noget som jeg synes er uhensigtsmæssigt, så spørger jeg hellere ind til det. Men handler det om klamhed, snavs og lign., som de ting der er nævnt indtil videre, så er jeg fløjtende ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

hmm ja... jeg er jo så en af dem der (for det meste) accepterer at der ryger et par hestepærer ned. Mit alternativ er at skulle være over hundene HELE tiden når vi er i stalden, og det kan jeg ganske enkelt ikke. Da jeg kun havde Reiki forsøgte jeg ihærdigt at lære ham at lade være, men uden effekt. Nu hvor jeg har to har jeg opgivet og lært at leve med det... det er jo 2 mod en så jeg er i undertal:mrgreen:

Anden afføring (f.eks. fra ræv og den slags) er dog no go, selvom det da sker at Reiki sniger sig til en smagsprøve alligevel:roll:

 

men ellers tror jeg egentlig reglerne herhjemme er ret almindelige... der må ikke leges vildt inde, det er vidst den eneste reglen jeg lige kan komme i tanker om jeg har, som jeg kender en del der ikke har.

 

edit: de må da forøvrigt ikke være i sengen, det er der jo ellers mange herinde der må. Og så skal klamme ting spises på det tæppe de hver især har og som er beregnet til formålet

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha det er sgu alligevel meget godt at høre :-)

Indimellem kan man godt få fornemmelsen af at der i andre hundehjem er betydeligt mere struktur på tingene, men jeg kan da læse jeg ikke er alene om de ret brede rammer for hvad hundene får lov til. Hos mig spiser de osse kødben hvor det passer dem, de trasker ind fra haven uden at få tørt poter af, de ligger hvor de har lyst og jeg slæber glad den ene sofa og boksmadras efter den anden ind i huset, i takt med at de slider den tidligere variant af samme op. Jeg kalder mit hus et hundehus og jeg har så bare valgt osse at bo i det ;-)

 

Til gengæld er jeg nok noget stram når vi er uden for matriklen, mine hunde skal ikke genere andre, de skal ikke larme, de skal ikke skride fra mig og de skal ikke stikke hovedet i alt hvad de kommer forbi, det være sig døde mus, hestepærer, mosevand o.l. De må ikke skide i rabatten ud for folks huse, de må ikke tisse på andres ejendele eller hække og buske og de skal ikke hilse på folk uden at jeg gir dem lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

edit: de må da forøvrigt ikke være i sengen, det er der jo ellers mange herinde der må.

 

Mine må heller ikke komme i soveværelset, til gengæld tillader jeg mig at sove i deres sofa og der er lige blevet installeret en ny boksmadras i det ene hjørne i stuen som vi alle sammen er meget glade for ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha det er sgu alligevel meget godt at høre :-)

Indimellem kan man godt få fornemmelsen af at der i andre hundehjem er betydeligt mere struktur på tingene, men jeg kan da læse jeg ikke er alene om de ret brede rammer for hvad hundene får lov til. Hos mig spiser de osse kødben hvor det passer dem, de trasker ind fra haven uden at få tørt poter af, de ligger hvor de har lyst og jeg slæber glad den ene sofa og boksmadras efter den anden ind i huset, i takt med at de slider den tidligere variant af samme op. Jeg kalder mit hus et hundehus og jeg har så bare valgt osse at bo i det ;-)

 

Til gengæld er jeg nok noget stram når vi er uden for matriklen, mine hunde skal ikke genere andre, de skal ikke larme, de skal ikke skride fra mig og de skal ikke stikke hovedet i alt hvad de kommer forbi, det være sig døde mus, hestepærer, mosevand o.l. De må ikke skide i rabatten ud for folks huse, de må ikke tisse på andres ejendele eller hække og buske og de skal ikke hilse på folk uden at jeg gir dem lov.

 

Selvom vi har meget brede rammer for hvad man må herhjemme, så er der også noget striksere regler for hvad man må udenfor matriklen. Og i andre folks hjem.

 

På ture ud i verden må man ikke hilse på andre hunde (eller mennesker) hvis man ikke får lov først. Man skal komme når der bliver kaldt og generelt blive indenfor en synlig radius hvis man er uden snor. Man må ikke gø af folk og andre hunde og man må ikke tisse / skide på fortove, veje og stræder.

 

I andre folks hjem skal deres regler følges og dte betyder fx at hos mine svigerforældre må man bede om at få lagt tæppe på sofaen hvis man gerne vil op i den. Hos mine bedsteforældre må man ikke komme i sofaen (men gerne tigge ved bordet!) og hos mine forældre må man kun sidde i møblerne hvis man sidder på skødet af nogen... Karla har aldrig haft problemer med at vide hvad man må hvor... Johna skal af og til mindes om reglerne rundt omkring ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde lavet en masse "hunde-regler" INDEN Kaya flyttede ind. Sidenhen er de fleste af de regler blevet ophævet :blink: Hun må ikke (=vi prøver at begrænse): være i sengen, hoppe op, rulle sig i/gnaske i døde dyr, spise klamme ting i sofaen og jage vildt (der er så meget vildt på Anholt, at vi aldrig ville se hende hvis hun stak af hver gang hun så en hare eller et rådyr). Ellers er der stort set frit slag :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk ikke rigtigt nogle regler her i huset... Dexter får også lov at hoppe op, og bliver endda opfordret til det, jeg synes det er hyggeligt når han kommer og giver et "kram" og vil nusses på hovedet :lol::lun:

 

Han må ikke humpe os, eller andre, hverken mennesker eller hunde, og jeg vil ikke have at han er en "bølle" overfor andre hunde; Specielt ikke mindre hunde!

 

Det skal siges at f.eks. sidste gang vi var i Danmark begyndte han at være ret voldsom ved en ridgeback der var noget større end hamselv, og ejeren sagde at det skulle de nok kunne ordne selv, der fik de lov at lege deres leg selvom jeg ikke synes den var helt fair.. Men okay den anden hund brugte også bisse-tricks :lol: Og Dexter er jo en hund som leger voldsomt, så det er jo bare dejligt at der findes hunde der kan tage det :lol: Men jeg ville aldrig lade ham lege voldsomt med en tilfældig hund!

 

Vi var engang i hundeskov hvor vi mødte en lille hund, og for første gang nogensinde blev Dexter bare VED at rende hen til den og ville humpe den(Det er måske overdrevet, han gjorde det to gange, men det var SÅ pinligt for han har aldrig gjort det før!).. Ejeren mente at det var HELT okay for hendes hund skulle nok sige fra :roll: Og det irriterede mig faktisk at hun ikke hjalp sin hund... Jeg satte jo (selvfølgelig) Dexter i snor, og da hun var gået slap jeg ham igen... Kort efter kom hun tilbage, hun skulle bare lige hjem og hente sin mobil telefon.. "Heldigvis" var der så en anden hund der kastede sin kærlighed på den, så Dexter trak sig.. Men jeg blev faktisk vildt ked af at se at hendes hund bare blev stor humpet, og selvom jeg påpegede at det kunne den da ikke lide, gjorde hun absolut intet for "den skulle jo nok sige fra"!

 

Nå men derudover er det tilladt at lege vildt, også i sofaen og i sengen, men når lyset slukkes så er der ro.. Og i stuen må man kun lege i sofaen når der ikke er nogen der sidder der... Det.. gør han så alligevel :lol: Men så kan han heldigvis forstå når han bliver bedt om at gå ned... for det meste!

 

Hvis folk er super imod hunde så kan vi efterlade ham i køkkenet, og så slipper de for ham.. Jeg gider ikke at lave vores regler om, fordi vi skal have besøg...

 

Nå ja ting jeg ikke forstår ved andre hundeejere;

At deres hund må slikke dem i ansigtet!! Jeg forstår det egentlig godt, men jeg synes bare det er... eurgh! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom vi har meget brede rammer for hvad man må herhjemme, så er der også noget striksere regler for hvad man må udenfor matriklen. Og i andre folks hjem.

 

På ture ud i verden må man ikke hilse på andre hunde (eller mennesker) hvis man ikke får lov først. Man skal komme når der bliver kaldt og generelt blive indenfor en synlig radius hvis man er uden snor. Man må ikke gø af folk og andre hunde og man må ikke tisse / skide på fortove, veje og stræder.

 

I andre folks hjem skal deres regler følges og dte betyder fx at hos mine svigerforældre må man bede om at få lagt tæppe på sofaen hvis man gerne vil op i den. Hos mine bedsteforældre må man ikke komme i sofaen (men gerne tigge ved bordet!) og hos mine forældre må man kun sidde i møblerne hvis man sidder på skødet af nogen... Karla har aldrig haft problemer med at vide hvad man må hvor... Johna skal af og til mindes om reglerne rundt omkring ;-)

 

Sådan har jeg det også - udenfor hjemmet er det noget andet. Med undtagelse for det med at hoppe op, det forstår Iso ikke - at man godt må hoppe op ad nogen, men ikke andre. Men det må jeg jo så ta' højde for, og manøvrere hende sådan at hun har alle fire i jorden. Helst samtidigt! :lol: Men ellers opfører man sig pænt, og er ikke til gene eller fare for andre (heller ikke gø ad bonden, Iso!!! :fyfy:).

 

Før Iso havde vi også forskellige sofa-regler hos mig og hos søster, men det forstod hundene godt. Nu har søster overgivet sig, og alle hundene må være i sofaerne. Hvis de ellers opfører sig pænt! Hjemme hos forældrene må ingen hunde være i sofaen, men der har Iso aldrig været endnu. De andre hunde har aldrig haft problemer med at forstå forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke så forfærdelig mange regler herhjemme. Min hund ligger i sofaen og indimellem også i sengen (dog mest når vi ikke er hjemme).

Det med at hoppe op bruger vi ikke, det er heller ikke nødvendigt når man er en GD ;-)

Tigge gør hun jævnligt, men der er stort set også gevinst hver gang :madtid:

Er hun med på besøg er det dette hus regler der gælder der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke så forfærdelig mange regler herhjemme. Min hund ligger i sofaen og indimellem også i sengen (dog mest når vi ikke er hjemme).

Det med at hoppe op bruger vi ikke, det er heller ikke nødvendigt når man er en GD ;-)

Tigge gør hun jævnligt, men der er stort set også gevinst hver gang :madtid:

Er hun med på besøg er det dette hus regler der gælder der.

 

Slet ikke når ens mor er 1½ meter høj ;-)

 

Men at det ikke er nødvendigt har mine hunde ikke forståelse for, Harald har lært at han må hoppe op når jeg stikker begge hænder frem, så lander hans poter i mine hænder. Valdemar kommer langsomt op, men han kan så ligge hovedet oven på mit... Prima er en rigtig krammer, hun kommer op og holder om halsen og nusser. Jeg bruger det egentlig som ros, når de har været i ringen og vi har fået vores placering, så kommer hunden op og får en krammer.

Og den gamle stribede husker du sikkert.... min egen hoppeborg, specielt når der var damer på kajen ;-)

Han gør det stadig, men kun når der virkelig er noget at hoppe efter.. man er vel blevet en adstadig pensionist *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Haha det er sgu alligevel meget godt at høre :-)

Indimellem kan man godt få fornemmelsen af at der i andre hundehjem er betydeligt mere struktur på tingene, men jeg kan da læse jeg ikke er alene om de ret brede rammer for hvad hundene får lov til. Hos mig spiser de osse kødben hvor det passer dem, de trasker ind fra haven uden at få tørt poter af, de ligger hvor de har lyst og jeg slæber glad den ene sofa og boksmadras efter den anden ind i huset, i takt med at de slider den tidligere variant af samme op. Jeg kalder mit hus et hundehus og jeg har så bare valgt osse at bo i det ;-)

 

Til gengæld er jeg nok noget stram når vi er uden for matriklen, mine hunde skal ikke genere andre, de skal ikke larme, de skal ikke skride fra mig og de skal ikke stikke hovedet i alt hvad de kommer forbi, det være sig døde mus, hestepærer, mosevand o.l. De må ikke skide i rabatten ud for folks huse, de må ikke tisse på andres ejendele eller hække og buske og de skal ikke hilse på folk uden at jeg gir dem lov.

 

Altså hvis mosevand var no go, så ville hele reiki's livsindhold jo forsvinde -at plaske i enhver form for vand/mudder er jo det han lever og ånder for -og åbenbart har ha endnu ikke kædet klam moselugt sammen med det bad der kommer efterfølgende:mrgreen:

 

Ang at rulle sig i ting, som flere nævner, så synes jeg osse det er enormt klamt. Og jeg stopper det når det er muligt. Men alle de der regler om hvad kræet må rulle sig i, spise, tygge i osv (udendørs altså) er meget svært at håndhæve, når kræene er med i stalden næsten dagligt, og derfor underholder sig selv (under jævnligt opsyn) mens jeg ordner hesten... når de da ikke lige hjælper med at ordne hest (læs: render i vejen:blink:).

Så jeg har opgivet, og istedet vænnet hundene til at få en skyller på vaskepladsen inden vi tager hjem, hvis det er nødvendigt, hvilket er ret ofte, for selvom de så ikke har rullet sig i noget, så har de ofte jagtet lidt mus på møddingen, soppet i bækken e.l.

 

Men nu har jeg jo osse en lidt sær vovse, som skal have regler for praktisk talt ALT hvad man ikke må, inkl f.eks. at dutte til en hugorm, grave en større indgang til grævlingegraven så man kan gå på besøg osv.

Med Reiki er intet en selvfølge og alt skal undersøges og prøves af, så jeg nøjes med at bruge energi på de regler der er til for at han ikke kommer galt afsted.

 

Han er sød at have med på besøg -accepterer fint f.eks. ikke at måtte være i sofaen og opfører sig ganske civiliseret. Så kan jeg sagtens leve med at han er ganske kaotisk herhjemme:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Slet ikke når ens mor er 1½ meter høj ;-)

 

Hehe :sjov:

 

Men at det ikke er nødvendigt har mine hunde ikke forståelse for, Harald har lært at han må hoppe op når jeg stikker begge hænder frem, så lander hans poter i mine hænder. Valdemar kommer langsomt op, men han kan så ligge hovedet oven på mit... Prima er en rigtig krammer, hun kommer op og holder om halsen og nusser. Jeg bruger det egentlig som ros, når de har været i ringen og vi har fået vores placering, så kommer hunden op og får en krammer. Ja det har jeg jo set temmelig tit, og det er sgu så kært

Og den gamle stribede husker du sikkert.... min egen hoppeborg, specielt når der var damer på kajen ;-)

Han gør det stadig, men kun når der virkelig er noget at hoppe efter.. man er vel blevet en adstadig pensionist *GG*

Ja jeg husker udmærket "hoppeborgen" og Athena hoppede også op ad mig på sine unge dage, men stort set kun når jeg inviterede hende, det gør vi så ikke længere, til gengæld er der også hoppeborg her når hun ser en hund der bare må hilses på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ret hysterisk med madaggression og den slags, det accepterer jeg ikke og fatter ikke, alle andre ser ud til at synes det er ok :oops: og så må de ikke larme indendørs, men udendørs må de give den gas, alt det de lyster. Man må heller ikke have bæ i måsen / ned ad bukserne (igen, fatter ikke alle dem, der synes det er helt ok, møder en del på lufteturen, som ligner...bæ) - til gengæld må de slikke i hele hovedet, hoppe op, tisse på badeværelsesafløbet, være belastende for omgivelserne etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os må man stort set alt..

De eneste ting der er strenge regler for er ting som:

Man hopper ikke ud af burene i bilen før ens navn bliver sagt.. Eller går gennem yderdøren uden ens navn er sagt. Og døre som normalt bliver lukket når vi går igennem dem må de ikke løbe igennem uden at have fået lov

Man står stille på bordet og bliver klippet og fønet..Ligger stille mens man bliver børstet, får ordnet ører og tænder. Og står ordentligt mens man er i bad.

Man humper ikke hinanden..Og man stirrer overhovedet ikke! Man vogter ikke over maden, legetøjet eller MIG.

Man må ikke være i vindueskarmene medmindre man er på vej ind eller ud af et vindue (et af dem med ramper)

Og man må ikke strinte i stuen.

Man holder kæft når vi er på hoteller.

De må ikke træde på computeren.

 

 

Man BURDE ikke hoppe op på bordene eller fiske mad ud af hvalpenes foder-bur igennem tremmerne.

Man burde kun grave i junglen og ikke i de almindelige gårde.

Man burde ikke grave i vandskålene indenfor.

Man burde kunne se enhver sæk der står fremme uden at skulle rode i den.

 

Men man må gerne være i møblerne, hoppe op af/på os, tigge (hos nogle af os) når vi spiser. Føde i min seng, æde ben i møblerne eller sengene. Slæbe legetøj med rundt i huset.

Slikke os på hænderne og i hovedet.. Men ikke bide i Nataschas piercing.

Man må gerne lege vildt indenfor og hvalpene må gø mens de leger. Men man skal ikke hyle eller tude, heller ikke når der er løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen vild leg inde, ingen overdreven gøen og så skal de ALTID komme når jeg kalder. Det er grundreglerne for mine hunde. Ellers har de meget frie rammer. De må æde hestelort, hoppe op, komme ind med mudrede poter, ligge i vindueskarmen (som nu er Ottos plads), osv.

Mit hjem er et hundehjem og selvom der oftest er rent og ryddeligt, så er det tydeligt i hjemmet, at jeg har hund. Sådan er det altså og da jeg ofte har andre hunde på besøg end mine, er der meget af tiden en 5-6 hunde på 84 kvm. Det kan man naturligvis se og har jeg det fint med. Har andre problemer med det, så må vi ses andre steder end i mit hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse måtte ikke rigtig lege indenfor, tage legetøj eller tyggeting med op i møblerne, spise ben andre steder end i kurven, eller jage kattene (alt for meget).

Og så var hun altid flink mod andre hunde..

 

Det var vist de eneste regler?

Jo, og når jeg bad hende om noget, skulle hun dældylme gøre det. Jeg stiller ikke høje krav, men når jeg afgiver en indlært kommando, forventer jeg at hunden udfører den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...