Hop til indhold

kastration eller ej...


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Vi går lidt og overvejer om vi skal få kastreret Skipper. Han har jo haft lidt hanhundeproblemer som vi fik professionel hjælp til. Det var bestemt brugbart og det har hjulpet rigtig meget. Problemet er nok bare at det går mere og mere op for mig at det er symptombehandling vi har gang i. Jeg kan aflede ham når han ser en hanhund og få ham til at fokusere på mig, men hvis ikke jeg havde lommen fuld af frolic så ville han stadig vælge at knurre af hanhunden.

 

Jeg ved godt at kastration ikke er noget mirakelmiddel, og måske vil han altid være sådan, men jeg synes bare han og jeg fortjener at alt er afprøvet før vi affinder os med situationen. At der skal fortsat træning til er selvfølgelig klart.

 

Adfærdsbehandleren vurderede ham ift kastration og hendes holdning var at det ikke ville forværre situationen. Han er ikke nogen usikker hund. Han er bare ret meget en karl smart type. Han puster sig også klart mere op når vi følges med intakte tæver og der kommer en hanhund forbi.

 

Oveni er han ret plaget af nabohundenes løbetider. Det er ikke noget større problem og jeg ville aldrig vælge kastration kun pga det, men det er da en bonus hvis han ikke skal ligge ved døren og pive hver gang de er i løbetid :roll:

 

Vores største bekymring er nok om det vil ændre hans personlighed udover på det ønskede område. Han er jo helt perfekt ellers :hjerte:

Pelsen nægter jeg at tro kan blive værre end den allerede er ift underuld og fældning :roll: og evt vægtøgning skal vi nok kunne kontrolere.

 

Han bliver for øvrigt 2 om et par dage så det er vel også nu beslutningen skal tages hvis vi skal håbe på en effekt...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke forestille mig, at hans sind skulle ændre sig.

 

Og var det min hund, blev han kastreret, men jeg ville også få mine tæver steriliseret, da de ikke skal indgå i avl og derfor ikke behøver gå og bøvle med alle de hormonelle problemer. (Medmindre jeg naturligvis får en udstationerings-tæve, så har jeg ikke så meget valg:lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forestille mig, at hans sind skulle ændre sig.

 

Og var det min hund, blev han kastreret, men jeg ville også få mine tæver steriliseret, da de ikke skal indgå i avl og derfor ikke behøver gå og bøvle med alle de hormonelle problemer. (Medmindre jeg naturligvis får en udstationerings-tæve, så har jeg ikke så meget valg:lol:)

 

vi har lidt delte meninger herhjemme :lol: stod jeg alene med ham så var det gjort...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå efter din mavefornemmelse du vil få mange blandede svar her sikkert. For mit vedkommende kan jeg kun snakke om Kaos og det var det bedste vi har gjort for ham, han er stadig den samme ballademager og krudtugle, men samtidig har han fået en anden ro over sig uden at blive doven.

 

Jeg ville ikke tøve med det hvis jeg har gjort mig tanken og tænker det ville kunne hjælpe min hund, men samtidig så ville jeg heller ikke turde håbe på for meget om det ville hjælpe på jeres problemer men hans frustration over tæver i løbetid vil jo helt klart blive bedre tænker jeg.

 

Jeg ville dog altid vælge kastration fremfor kemisk kastration men det jo en smagssag og holdningssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå efter din mavefornemmelse du vil få mange blandede svar her sikkert. For mit vedkommende kan jeg kun snakke om Kaos og det var det bedste vi har gjort for ham, han er stadig den samme ballademager og krudtugle, men samtidig har han fået en anden ro over sig uden at blive doven.

 

Jeg ville ikke tøve med det hvis jeg har gjort mig tanken og tænker det ville kunne hjælpe min hund, men samtidig så ville jeg heller ikke turde håbe på for meget om det ville hjælpe på jeres problemer men hans frustration over tæver i løbetid vil jo helt klart blive bedre tænker jeg.

 

Jeg ville dog altid vælge kastration fremfor kemisk kastration men det jo en smagssag og holdningssag.

 

det bliver heller ikke kemisk, enten bliver det gjort rigtigt eller også gør vi det slet ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kastreret Otto kemisk. Ikke som en løsning ej heller som en forudsigelse af, hvordan et rigtig kastration ville være. Det er nok mest som en slags pejlemærke inden jeg træffer den endelige beslutning. Og jeg har besluttet mig for at kastrere ham!

 

Jeg kan mærke en ændring i hans ro, men ellers ikke den store personlighedsændring. Ret meget som jeg havde forestillet mig. Nu skal det lige tilføjes, at det ikke er pga. problemer, at jeg har valgt som jeg har gjort.

 

Det er jo helt op til dig, hvad du beslutter, men du skal følge din mavefornemmelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Du skriver at han ikke er usikker, men en 'karl-smart-type' der puster sig op. Jeg synes du alligevel skal overveje om ikke det stammer fra usikkerhed. En selvsikker hund har sjældent behov for at puste sig op. De selvsikre hunde jeg kender, puster sig ikke op, knurrer eller laver udfald. De viser med et sikkert kropssprog at de ikke gider noget pis.

Og så skal du være opmærksom på, i den forbindelse, at kastration KAN medføre større usikkerhed. Jeg ville aldrig vælge kastration som løsning på egetkønsaggression.

 

Jeg har selv en hanhund som spiller karl smart og puster sig op. Han blev kastreret grundet en forstørret prostata. Det har ikke ændret en døjt på hans forhold til andre hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hjortshøj

Jeg har lige kastreret min dreng på 11 mnd. Han var vildt stresset, afmærkede sig hos mine forældre og ville ikke spise så han var ved at blive rigtig tynd. Han er allerede blevet super god til at spise .. Jeg var også meget usikker om det var det rigtige at gøre, men i samarbejde med dyrlægen blev de besluttet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Så vidt jeg har læst mig til, er kastration som at kaste med en terning, for man ved ikke hvad man får. Men har du overvejet sådan en progesteron-sprøjte? respondere han fint på denne, kan du overveje kastration når den engang ikke længere virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at han ikke er usikker, men en 'karl-smart-type' der puster sig op. Jeg synes du alligevel skal overveje om ikke det stammer fra usikkerhed. En selvsikker hund har sjældent behov for at puste sig op. De selvsikre hunde jeg kender, puster sig ikke op, knurrer eller laver udfald. De viser med et sikkert kropssprog at de ikke gider noget pis.

Og så skal du være opmærksom på, i den forbindelse, at kastration KAN medføre større usikkerhed. Jeg ville aldrig vælge kastration som løsning på egetkønsaggression.

 

Jeg har selv en hanhund som spiller karl smart og puster sig op. Han blev kastreret grundet en forstørret prostata. Det har ikke ændret en døjt på hans forhold til andre hanhunde.

 

nej og det er præcis også derfor vi ikke har fået bestilt tiden, fordi jeg er bekymret for om det kan forværre tingene. Det skal lige siges at adfærdsbehandleren ikke anbefalede kastration. Hendes vurdering var at det ikke ville forværre situationen, men at hun heller ikke troede det ville ændre ret meget. Det hun troede det kunne hjælpe på var at han måske blev mere modtagelig for træning når han ikke havde alle de hormoner flyvende omkring i kroppen.

 

Træningen har som sagt hjulpet rigtig meget, og han er super dygtig og med på at fokus på mig giver en større belønning end den "tilfredsstillelse" han får ved at knurre af en anden hund. Man hører bare om de der magiske tilfælde hvor kastration rent faktisk virker, og så bliver jeg fristet :genert: han skal jo ikke bruges i avl eller noget.

 

Det er en møgsvær beslutning at tage fordi det er så endegyldigt. Jeg er helt med på at andre har haft god brug af den kemiske kastration som en prøve, men jeg har også hørt et par skrækhistorier der gør at det er enten eller for mit vedkommende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har læst mig til, er kastration som at kaste med en terning, for man ved ikke hvad man får. Men har du overvejet sådan en progesteron-sprøjte? respondere han fint på denne, kan du overveje kastration når den engang ikke længere virker.

 

ja og det er ikke noget vi ønsker. Jeg hører for blandede resultater af den sprøjte til at jeg ønsker at bruge den på min hund. Men selve ideen er bestemt tillokkende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ja jeg ville jo ikke tvivle længe, hvis det var min hund var han blevet kastreret. Hvilket min egen hund jo i øvrigt også er :blink:

 

Det hele bliver bare lidt lettere, man kan tage i hundeskoven uden at være bekymret for at møde lækre tæver, man kan møde tæver der er i løb på en gåtur uden at ens hund går bananas, alt træning bliver meget lettere når der ikke er 1000 hormoner han skal tænke på og reagere på.

 

Min hund kunne før kastrering ikke være sammen med andre hanhunde, ej hellere i en hundeskov og han kunne ikke blive passet hos andre der havde en hanhund. I dag kan jeg rolig gå i hundeskoven med ham og han kan fint passes af andre med en hanhund. Det eneste han stadig ikke kan er at hilse på andre hanhunde når han er i snor.

 

Det med at hanhunde bliver mere usikre, jeg har aldrig hørt det før jeg befandt mig på hundeforum og det er aldrig noget nogen dyrlæger har snakket om. Min egen hund, tja han er jo helt ekstrem følsom, men det var han også før han blev kastreret, nu er han jo også en voksen hund og har været utrolig meget igennem med sygdom, så jeg tror da snarer at det er DET der gør at han er endnu mere følsom i dag, end da han var en fræk unghund uden bekymringer i livet.

 

 

Som sagt jeg har hellere aldrig stødt på det før, det med at hunde bliver mere usikker, jeg har mange bekendte i mit hestemilijø og mange med hest har også hund og heste kastrere man uden at blinke og ja det er helt normalt at man også får kastrer sine hanhunde. Jeg har aldrig hørt om at nogle af de mange hanhunde jeg kender er blevet usikre pga en kastrering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det med at hanhunde bliver mere usikre, jeg har aldrig hørt det før jeg befandt mig på hundeforum og det er aldrig noget nogen dyrlæger har snakket om.

 

Det er så vidt jeg ved også forholdsvis nyt at man er blevet opmærksom på det, så vidt jeg har kunnet læse mig til. Førhen kastrerede man jo rask væk og der er sådan en som Victoria Stilwell, som nærmest som noget af det første hun gør anbefaler kastrering hvis 'problemhunden' er intakt. Så vidt jeg ved er det forholdsvis ny 'forskning' (hvis der da har været forskning involveret?) der har tilføjet det aspekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

har du læst kastrationstråden? den med erfaringer? der er jo ingen garantier for noget som helst, og den er nok også et lidt tyndt grundlag rent statistisk, men umiddelbart ville erfaringerne i den slet ikke afskrække mig. jeg ville nok gøre det, men du kan jo ikke gøre andet end at lytte til din fornemmelse. i øvrigt kender jeg ret mange hunde der er blevet kemisk kastrerede, alle med godt resultat, det er vist blevet ret moderne. jeg kan godt forstå, at du ikke vil, jeg skal heller ikke nyde noget, men egentlig tror jeg megetmeget sjældent, at det falder uheldigt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

har du læst kastrationstråden? den med erfaringer? der er jo ingen garantier for noget som helst, og den er nok også et lidt tyndt grundlag rent statistisk, men umiddelbart ville erfaringerne i den slet ikke afskrække mig. jeg ville nok gøre det, men du kan jo ikke gøre andet end at lytte til din fornemmelse. i øvrigt kender jeg ret mange hunde der er blevet kemisk kastrerede, alle med godt resultat, det er vist blevet ret moderne. jeg kan godt forstå, at du ikke vil, jeg skal heller ikke nyde noget, men egentlig tror jeg megetmeget sjældent, at det falder uheldigt ud.

 

yes jeg har læst tråden og synes erfaringerne derfra lyder ret positive. Jeg tror at vi er ved at være enige herhjemme om at det skal prøves. Jeg vil bare nødig sidde om 5-8 år og overveje om vi kunne have gjort mere. Igen så er det jo ikke ment som en quick fix, men som et (forhåbentlig) skub i den rigtige retning.

 

problemet med den kemiske er vist også at den kun er testet på hunde op til 25 kg... så er der langt op til skippers 35 kg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er også lidt med fremtiden i tankerne. Vi kunne godt tænke os en hund mere på et tidspunkt. Og som han er nu så tør jeg ikke en hanhund af frygt for at der skulle blive problemer imellem dem. Men jeg tør heller ikke en tæve hvis han skal gå og beskytte hende når vi er ude af huset.

 

 

ej nu lyder han vildt slem, det er han jo slet ikke. 95% af tiden er han den dejligste hund i verden :hjerte: han leger så fint med tæver, kastrater og kendte hanhunde og er generelt alt hvad vi kunne ønske os af en hund, minus det her ene problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Det er så vidt jeg ved også forholdsvis nyt at man er blevet opmærksom på det, så vidt jeg har kunnet læse mig til. Førhen kastrerede man jo rask væk og der er sådan en som Victoria Stilwell, som nærmest som noget af det første hun gør anbefaler kastrering hvis 'problemhunden' er intakt. Så vidt jeg ved er det forholdsvis ny 'forskning' (hvis der da har været forskning involveret?) der har tilføjet det aspekt.

 

Jeg har set en undersøgelse, som netop siger at de kastrerede hunde som er usikre/har problemer, havde i de allerfleste tilfælle, problemerne allerede før indgrebet.

jeg ville ikke tøve, med rasekatte får du de fleste steder, ikke udleveret en "kælekat" uden den er fikset, jeg har ikke oplevet hverken fysiske eller psykiske problemer ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Jeg har set en undersøgelse, som netop siger at de kastrerede hunde som er usikre/har problemer, havde i de allerfleste tilfælle, problemerne allerede før indgrebet.

jeg ville ikke tøve, med rasekatte får du de fleste steder, ikke udleveret en "kælekat" uden den er fikset, jeg har ikke oplevet hverken fysiske eller psykiske problemer ved det.

 

Det er jeg også enig i :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...