Hoppebolden Skrevet Marts 7, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 7, 2012 (rettet) Min ene nabo kom i fredags og fortalte mig glædesstrålende at hun ville få en sød lille hund på tirsdag.... Hun glædede sig, for det gjorde at hun nu kunne komme ud og få lidt motion. Min nabo - som iøvrigt er rigtig sød - døjer desværre med stærke rygsmerter og overvægt... Vil gætte på hun vejer omkring 200 kg. Hun er i sin hverdag stærkt begrænset, og selvom der kun er 30 sek til nærmeste butik, så får hun andre til at foretage sine indkøb, samt at hun ellers tager en taxa rundt til hendes forskellige gøremål. Hun har nu haft Mikey siden i tirsdags og allerede nu kan vi se at den ikke bliver luftet. Vi har en bænk foran vores opgang, hvor vores nabo plejer at sidde og samle kræfter til at gå videre - og det er så hertil Mikey er nået til og ikke videre på de få lufteture den har fået indtil videre. I dag opdagede jeg vores elevator var oversvømmet i hundetis - måske Mickey ikke kunne holde sig længere? Synes det er lidt svært at vurdere hvad man kan tillade sig - og hvor meget man kan blande sig? Nå, men jeg ringede på og spurgte hvordan det gik. Min nabo sagde, at det gik ikke særlig godt med ryggen, hvorefter jeg foreslog at gå en tur med Mickey. Min nabo svarede at det ville være skønt, men hun var ikke klar om den kunne lide at gå når det var mørkt. Jeg insisterede på at det skulle han nok overleve, og gik en tur med ham. Han havde så svært ved at holde sig, at han tissede næsten hele vejen ned af opgangen fra 2. sal, så jeg måtte frem med gulvspanden da vi kom hjem. Desuden (tynd)sked hele 3 gange på turen. Da jeg kom tilbage - kl var her 20 ca - spurgte om jeg sku tage ham med ud en gang mere inden jeg gik seng, da jeg alligevel skulle ud med Duffy. Hertil takkede hun nej, da hun mente at den nok sku klare det indtil i morgen. Hun spurgte samtidig også om jeg ville lufte den igen i morgen tidlig, hvilket jeg sagde ja til og vi aftale kl. 8. Nu må jeg indrømme at jeg har dårlig samvittighed over at den skal holde sig så længe :-( Iøvrigt spurgte hun også om jeg gad lufte Mickey den næste uges tid. Dette sagde jeg også ja til - for min tanke var at Mickey skal jo ud??? Men min bekymring - og forargelse - er hvordan man kan anskaffe sig et dyr uden at være i stand til at passe det? Hunden kommer jo ikke ud af lejligheden medmindre nogle naboer, bekendte eller lign. og lufter og aktiverer den? Er der tale om vanrøgt her?? Hvad kan man gøre?? Jeg håber ikke at jeg virker racistisk eller fordomsfuld i min beskrivelse - og ønsker heller ikke at fremstå som en helgen, fordi jeg lufter Mickey for min nabo. Jeg er bare dybt rystet over hvor tankeløs mennesker kan være........ Redigeret Marts 7, 2012 af Hoppebolden Stavespasser Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Marts 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2012 Racisme kan du næppe klandres for, med mindre de overvægtige er blevet en race for sig. Jeg synes det er rigtig synd for Mickey! Men godt at du gider tage ham lidt ud. Det er dog nok ikke en løsning der holder i længden, du kan jo ikke stå til rådighed for en andens hund 24/7. Sikke en trist situation for alle, især Mickey, hvis helbred jeg er bekymret for, da det lyder til at han virkelig prøver at holde sig meget længere end han kan. Det kan umuligt være sundt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2012 Jeg er både "for og imod".. Jeg bryder mig ikke om antagelser, f.eks. om at det er ham der har tisset i elevatoren osv... Du ved det du har set, og det du har set har IKKE været godt nok! Hvis jeg var dig ville jeg konfrontere hende med det. Evt. tage på biblioteket for hende og låne hende en bog omkring hunde, det lyder mere i mine øjne som uvidenhed end decideret dovenskab... Når hun spørger dig om du vil tage hunden ud og hjælpe til, udviser hun jo omsorg for hunden.. Hun har simpelthen bare anskaffet sig en hund uden at vide hvad den egentlig krævede! Det som bekymrer mig mest er at hunden tisser på den måde som du beskriver.. Det har ikke været fordi han ikke kunne holde sig, nu ved jeg ikke hvor gammel hunden hun har fået er, men selv renlige hunde vil nå en grænse hvor de bare tisser indenfor.. I mine øjne lyder det mere som om den er syg, hvilket sammen med diarréen godt kunne lyde meget sandsynligt... Jeg synes dog jeg mangler at vide hvor gammel hunden er også.. Fordi taler vi om en 8 ugers hvalp så blev Dexter altså heller ikke "luftet" før han havde boet hos os i 1-2 uger... Han var simpelthen ikke tryg nok ved at gå (Og vaccinationsmæssigt er det ikke super ansvarligt at smide dem sammen med en masse andre hunde osv) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret Marts 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2012 Synes det er utroligt sødt af dig at du lufter Mickey:5up: og man kan jo nok næsten ikke lade være, når man ser hvad det bette kræ lider under:ae:, men altså du hjælper jo kun Mickey, ikke din nabo. Tag en snak med hende om, at det slet slet ikke er rimeligt at anskaffe sig en hund under de forhold. Og at nu må hun stramme balderne og tage sig sammen og komme ud og gå med den hund! Lyder som om hun også sagtens kan trænge til det. Tror altså absolut heller ikke det er sundt sådan at skulle holde sig hele tiden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Jeg er både "for og imod".. Jeg bryder mig ikke om antagelser, f.eks. om at det er ham der har tisset i elevatoren osv... Du ved det du har set, og det du har set har IKKE været godt nok! Hvis jeg var dig ville jeg konfrontere hende med det. Evt. tage på biblioteket for hende og låne hende en bog omkring hunde, det lyder mere i mine øjne som uvidenhed end decideret dovenskab... Når hun spørger dig om du vil tage hunden ud og hjælpe til, udviser hun jo omsorg for hunden.. Hun har simpelthen bare anskaffet sig en hund uden at vide hvad den egentlig krævede! Det som bekymrer mig mest er at hunden tisser på den måde som du beskriver.. Det har ikke været fordi han ikke kunne holde sig, nu ved jeg ikke hvor gammel hunden hun har fået er, men selv renlige hunde vil nå en grænse hvor de bare tisser indenfor.. I mine øjne lyder det mere som om den er syg, hvilket sammen med diarréen godt kunne lyde meget sandsynligt... Jeg synes dog jeg mangler at vide hvor gammel hunden er også.. Fordi taler vi om en 8 ugers hvalp så blev Dexter altså heller ikke "luftet" før han havde boet hos os i 1-2 uger... Han var simpelthen ikke tryg nok ved at gå (Og vaccinationsmæssigt er det ikke super ansvarligt at smide dem sammen med en masse andre hunde osv) Mht. tis i elevator.. dårligt formuleret! Burde nok mere ha' skrevet "kunne det tænkes, at det var Mickey som ikke kunne holde sig længere?" Lidt fakta: Mickey er en Westie på 2 1/2 år og en intakt hanhund. Er købt hos en privat familie i Slagelse. Som jeg kender ham, så er han utrolig glad, venlig og tillidsfuld. Jeg har aldrig haft en hanhund før, så er ikke ekspert, men en del af trappeopgangs-tisseriet kan vel tilskrives som markering (eller hva' man kalder det) - men han skulle udover det også tisse rigtig rigtig meget! Mht. den dårlige mave - og ved noget af tisseriet - på turen, så kom der også lidt lyde fra ham imens. Ved ikke om det pga utilpashed, smerte eller andet, da jeg ærligt talt kun har kendt ham så kort tid. Jeg tror også det meste bunder i uvidenhed og at min nabo har handlet udfra reelle hensigter - men... Hvis man ved i forvejen, at man ikke kan gå pga. rygsmerter/overvægt, så er det da fuldstændigt vanvittigt at anskaffe sig en hund?? Jeg er ikke i tvivl om at hun er glad for Mickey og udviser omsorg for den lille fyr. Indtil videre har hun "hyret" mig til at gå med ham i en uge... Men det holder jo ikke i længden... Jeg har også tænkt meget på at tale med min nabo om det, men er bange for at konsekvensen herefter bliver at hun lukker "alle" ude - og at Mickey så slet ikke efterfølgende bliver luftet og får lidt motion. Min taktik er lidt som det er nu, at komme "lidt ind på livet af hende" - og så ellers prøve at tage den derfra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Det er godt nok sørgeligt, det lyder som om hun skulle have haft en kat i stedet. Eller endnu bedre, et akvarium. Men jeg synes du gør det rigtige. Hvis det kommer til en konfrontation, så lukker hun nok bare helt af og så er hunden endnu værre stillet. Hvis du på en sød og venlig måde kan forklare hende lidt om, hvor meget aktivering og motion (og toiletbesøg) en hund faktisk kræver, kan det være hun kan overtales til at finde en permanent hundelufter, så du ikke hænger på den i al evighed. Giv dig selv et skulderklap, og lad os gerne høre hvordan det udvikler sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Det er godt nok sørgeligt, det lyder som om hun skulle have haft en kat i stedet. Eller endnu bedre, et akvarium. Men jeg synes du gør det rigtige. Hvis det kommer til en konfrontation, så lukker hun nok bare helt af og så er hunden endnu værre stillet. Hvis du på en sød og venlig måde kan forklare hende lidt om, hvor meget aktivering og motion (og toiletbesøg) en hund faktisk kræver, kan det være hun kan overtales til at finde en permanent hundelufter, så du ikke hænger på den i al evighed. Giv dig selv et skulderklap, og lad os gerne høre hvordan det udvikler sig. Helt enig - undtagen omkring akvariet, da man skal slæbe ret meget, når man renser sådan et. Håber også, at du kan få snakket godt med hende om Mickey og hundes behov - evt. låne et par hundebøger på biblioteket og kigge i sammen, så hun forstår, at hun altså må hyre nogen til at gå med ham, så længe hun ikke selv kan. Hvis hun altså vil beholde ham - den familie, hvorfor mon de skulle af med ham, og mon de kunne tage ham tilbage og finde et andet hjem til ham? Det kan vel ikke være særlig fedt for dem, hvis de vidste, hvad der foregår og hvordan deres hund har det i sit nye hjem. Og vil hun beholde ham, så trænger hun da VILDT til at tabe sig - så hun både aflaster sin ryg og får opbygget en smule kondi og dermed mulighed for at lufte ham. Men det burde hun have gjort INDEN hun anskaffede sig en hund. Synes godt nok også det er helt pløk at hun får hund, når hun har de fysiske problemer, hun har. Suk, altså. Hvorfor hulen kan så mange folk ikke finde ud af at tænke sig om - og tænke på andre end sig selv og hvad de liiiige synes, kunne være sjovt. Sådan noget her gør mig sgu så vred. Stakkels hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Det er godt nok sørgeligt, det lyder som om hun skulle have haft en kat i stedet. Eller endnu bedre, et akvarium. Men jeg synes du gør det rigtige. Hvis det kommer til en konfrontation, så lukker hun nok bare helt af og så er hunden endnu værre stillet. Hvis du på en sød og venlig måde kan forklare hende lidt om, hvor meget aktivering og motion (og toiletbesøg) en hund faktisk kræver, kan det være hun kan overtales til at finde en permanent hundelufter, så du ikke hænger på den i al evighed. Giv dig selv et skulderklap, og lad os gerne høre hvordan det udvikler sig. Okay måske er det bare mig der misforstår ordet konfrontation; Kan man ikke konfrontere folk på en sød og venlig måde, og hjælpe dem til at forstå hundens behov? Som jeg skriver f.eks. ved at finde nogle bøger til hende, som understøtter det man siger, måske finde en god artikel der forklarer vigtigheden af motion for hunden... Det var i hvertfald det jeg mener.. Konfrontation betyder at tage noget ansigt til ansigt.. Og som jeg skriver synes jeg det er bedst at tage den ansigt til ansigt, fremfor f.eks. at melde hende for vanrøgt, og der skal komme vildt fremmede mennesker og trænger igennem til hende... Jeg synes virkelig det lyder som om hun bare ikke ved hvad det vil sige at have en hund, og hun har bare tænkt "Så har jeg en grund til at få motion", og det var da super smart! Men det er bare ikke helt godt nok, desværre! Om hun skulle have haft hund eller ej i første omgang synes jeg ikke vi kan dømme, men hun skal jo behandle den ordentlig, og hvis det er uvidenhed der gør at hun ikke passer den optimalt, så synes jeg at du som en god nabo skal forsøge at hjælpe hende til at forstå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Kan godt forstå, at du tager dig af Mickey. Men det er jo heller ingen holdbar løsning på længere sigt. Du skal også passe på, du ikke tager hendes ansvar over for hunden fra hende. Altså ikke, at der er noget ondt i det du gør for hunden, men at hun ikke lige pludselig tænker, at hun ikke behøver, at lufte den overhovedet, fordi at det gør du jo. Det lader jo ikke til, at den får særlig mange ture. Og at hun er tilfreds med det den får. Du kunne måske foreslå hende, at I kunne gå nogle lufteture sammen, hvis du har mod og tid til det ? Det kunne måske også motivere hende til, at lufte den lidt oftere, hvis hun havde en at følges med. Selv om det kun er små ture for hendes vedkommende p.g.a overvægt og smerter. Og helt klart, at hun ville have godt af ,at tabe sig og der er en hund jo noget af det bedste, for den skal have lufteture (motion) hver dag, så hun er nødt til at røre sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Jeg tænker, at du måske gør hende en bjørnetjeneste ved at komme og lufte Mickey? Måske burde du hellere tage problemet lidt dybere, hvis du synes det er synd for Mickey. Jeg tænker måske at aftale med hende, at I går tur sammen. Hun kommer nok til at føle en forpligtelse overfor dig, hvilket måske vil få hende op af stolen og ud med Mickey. Og jo mere hun kommer ud, jo nemmere får hun ved det - og ved andre gøremål. I kan jo starte i det små - måske bare tage morgenturen sammen, og derfra kan du foreslå at det bliver morgen og aften - og til sidst så kan I tage alle tre ture sammen. Når naboen så er 'trænet' op til det, vil hun være bedre i stand til at klare turene, hun vil kende Mickey godt nok til at han bliver hulens glad for at komme ud, så hun næsten ikke kan nænne at lade være... Eller er jeg bare for optimistisk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 (rettet) Jeg synes da lilleraev's og Tullemus forslag er rigtig godt. Hun skal da selvfølgelig også ud og røres! Jeg synes især det er vigtigt at hun deltager da det er på lufteturene at man for alvor udvikler et samarbejde. En hund vil altid knytte sig til den der lufter den - det er jo der der sker en masse spændende! At låne hende nogle bøger om hundeopdragelse, forpligtelse osv. er også en rigtig god ídé. Måske også hvis du kan skaffe noget specifikt om westier? Jeg har selv en westie og carin-mix. Kravet er minimum 80 minutters aktivering om dagen. Det er jo meget kloge arbejdshunde der ikke bare trives med at være til pynt! Jeg giver Nala ca. 150 minutter om dagen - det er 2-2,5 time til luftning og træning. Hvis ikke jeg gør det, ville hun kravle på væggene (men det er nok også et spørgsmål om tilvænning). Jeg synes måske godt det kunne lyde som om at han har noget blærebetændelse eller en anden sygdom? Du kan måske lige holde ekstra øje med ham, nu hvor du går med ham. Min Nala holder sig 10-12 timer hver nat. Det er egentlig ikke noget problem - hun har ihvertfald ikke travlt med at få tisset på morgenturen. Hans mærkelige tissemønster kan selvfølgelig også skyldes usikkerhed, markering eller at han bare ikke er kommet ind i hendes "rutiner" endnu. Jeg har lidt ondt af den lille westie-han. Godt der er så sød en nabo som dig, der tænker på hans bedste! Redigeret Marts 8, 2012 af Tigerdyr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Hov tullemus, jeg fik da skrevet nøjagtigt det samme som dig. Beklager Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Hov tullemus, jeg fik da skrevet nøjagtigt det samme som dig. Beklager Det skal du ikke beklage...det gør ikke noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Efter at jeg var ude og lufte Mickey her til morgen, inviterede hun mig op til en kop the, og vi fik efterfølgende - på hendes opfordring - snakket lidt "hvad det vil sige at ha' hund"... Jeg forsøgte på den mest venlige måde at forklare hende de mest basale ting - eller hvad man nu skal kalde det.. Hun var meget åben og spurgte selv ind til hvordan og hvorledes, men var samtidig også en "stor undskyldning" for sig selv, idet hun hele tiden brugte sine smerter som argument for hvorfor hun havde svært ved at klare det. I hendes verden er det ok at Mickey kun kommer ned til gadehjørnet og hjem igen for at blive luftet, da der også er sådan mange andre hunde bliver motioneret. Mht opsamling af efterladensskaber kunne hun desværre ikke klare det pga smerter, så det måtte folk acceptere. Udover udsigten til lidt motion, så var grunden til hvorfor hun havde fået Mickey, at hun nu havde en at hygge med hjemme i sofaen. Konklusionen blev at hun nu vil prøve at lufte ham om morgenen og en godnat-tur, og jeg så går en længere tur med ham middag og aften. Planen er at hun efterhånden - ifølge hende selv - bliver frisk nok til at overtage en af lufte-tiderne, så hun kan gå med ham 3 gange om dagen. Han havde stadigvæk tynd mave, så jeg foreslog at vi måske sku' lede efter et andet fodermærke. Mickey får pt. Extra Hundefoder fra Kvickly og Frolic. Hundefoder er en religion og jeg er selv måske lidt hellig? Nogle der har erfaringer med foder til Westier? Jeg foder selv med Wolfblut, men synes ikke at det var passende også at begynde at diskutere foder-idelogier med hende - oveni alt det andet. Jeg synes heller ikke at det er en holdbar løsning - og har ærlig talt svært ved at overskue dette arrangement lidt.Men hvad skal man gøre? Min samvittighed er ikke til at lade Mickey være indenfor hele dagen... Min egen hund er ikke glad for fremmede hunde, så indtil de lærer hinanden at kende, er jeg nødt til at gå med dem hver for sig Dvs at jeg for tiden har dobbelt-op på lufteture og oveni det, er der selvfølgelig også de forskellige gøremål man har i løbet af en dag + at jeg for tiden skriver mit bachelorprojekt og følger undervisning på CBS. Jeg må se om jeg ikke kan låne nogle bøger til hende - nogle forslag? Men at fungere som en slags mentor for hende osv - der må jeg så være ærlig at sige, at det har jeg allerede nu svært ved overskue hvordan jeg får tid til - uden at det kommer til at gå alt for meget udover mig selv, min hund og min egen hverdag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Lige en opdatering til fakta om Mickey..... Sælger i Slagelse var Mickey's 2 hjem. Han blev solgt fordi familien havde 3 tæver og synes det var for besværligt med en hanhund oveni... Det første hjem blev han "reddet" fra, idet han stort set var overladt til sig selv hele dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 jeg synes, at det er dejligt og flot, at du hjælper din nabo og mickey. det lyder som om, at hun har de bedste intentioner, men desværre hverken tilstrækkeligt med viden eller muligheder. jeg tænker umiddelbart, at hvis mickey i det mindste kan få 3 lufteture om dagen, så han ikke skal holde sig, og så nogle gode ture med dig nogle gange om ugen, så er det måske ok? han lyder desværre ikke som en hund, der er for godt forvent. og hvis han så får masser af samvær med og omsorg fra din nabo, kan han måske få det bedre, end han har haft i nogen af sine andre hjem. hvad med at foreslå hende olivers hundefoder? det er nemt at bestille via nettet og de leverer til døren, så det er måske en god løsning, når hun ikke er så mobil? prismæssigt er det heller ikke sådan helt vildt voldsomt. og kvalitetsmæssigt er det i hvert fald et kvantespring fra supermarkedskost og frolic. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Er bare så glad Tog chancen og prøvede at introducere Mickey for Duffy - og det gik perfekt! Så nu slipper jeg får dobbelt-ture, men kan i stedet gå en samlet - og længere tur - med begge. Dejligt for Mickey at han bliver motioneret - og dejligt for Duffy (og mig), at hun har fået en ny hundeven :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 [ATTACH=CONFIG]79502[/ATTACH] Er bare så glad Tog chancen og prøvede at introducere Mickey for Duffy - og det gik perfekt! Så nu slipper jeg får dobbelt-ture, men kan i stedet gå en samlet - og længere tur - med begge. Dejligt for Mickey at han bliver motioneret - og dejligt for Duffy (og mig), at hun har fået en ny hundeven :banan: Hvor dejligt, at hundene kan sammen. Det letter det hele en del. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Jeg tager hatten af for, at du vil tage alt det ansvar på dig, TS. Din nabo er jo voksen og har handlet totalt uansvarligt ved at anskaffe sig en hund - som du nu skal lære hende at tage sig af, uden at få noget for det eller noget. Jeg forstår godt, du gør det af hensyn til hunden. Men som du selv siger har du lidt svært ved at overskue det i længden. Dejligt, at Duffy og Mickey kan sammen. Men jeg synes stadig, det er vanvid at hun har hund, når hun intet ved om, hvad den har brug for - heller ikke fodermæssigt, yikes. Det er jo op ad bakke på alle fronter - og hun kommer aldrig til at kunne motionere den hund ordentligt. Eller stimulere eller aktivere den. Har hun så tænkt over, at en westie skal trimmes? Sikkert ikke. Har hun tænkt sig at få Mickey dyrlægetestet for blærebetændelse eller urinvejsinfektion? Det hele er bare så hovedløst. Og stakkels hund, at dette er dens tredje hjem. Ja, jeg synes desværre, at det er en rigtig trist historie. Og at TS bliver udnyttet nu - eller lader sig udnytte, for hundens skyld. Hvilket jeg igen godt forstår, det ville jeg sikkert også selv, hvis jeg så en hund i nød, men det gør det bare ikke ok. ØV. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Jeg tænker, at du måske gør hende en bjørnetjeneste ved at komme og lufte Mickey? Måske burde du hellere tage problemet lidt dybere, hvis du synes det er synd for Mickey. Jeg tænker måske at aftale med hende, at I går tur sammen. Hun kommer nok til at føle en forpligtelse overfor dig, hvilket måske vil få hende op af stolen og ud med Mickey. Og jo mere hun kommer ud, jo nemmere får hun ved det - og ved andre gøremål. I kan jo starte i det små - måske bare tage morgenturen sammen, og derfra kan du foreslå at det bliver morgen og aften - og til sidst så kan I tage alle tre ture sammen. Når naboen så er 'trænet' op til det, vil hun være bedre i stand til at klare turene, hun vil kende Mickey godt nok til at han bliver hulens glad for at komme ud, så hun næsten ikke kan nænne at lade være... Eller er jeg bare for optimistisk? Rigtigt god idé! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Efter at jeg var ude og lufte Mickey her til morgen, inviterede hun mig op til en kop the, og vi fik efterfølgende - på hendes opfordring - snakket lidt "hvad det vil sige at ha' hund"... Jeg forsøgte på den mest venlige måde at forklare hende de mest basale ting - eller hvad man nu skal kalde det.. Hun var meget åben og spurgte selv ind til hvordan og hvorledes, men var samtidig også en "stor undskyldning" for sig selv, idet hun hele tiden brugte sine smerter som argument for hvorfor hun havde svært ved at klare det. I hendes verden er det ok at Mickey kun kommer ned til gadehjørnet og hjem igen for at blive luftet, da der også er sådan mange andre hunde bliver motioneret. Mht opsamling af efterladensskaber kunne hun desværre ikke klare det pga smerter, så det måtte folk acceptere. Udover udsigten til lidt motion, så var grunden til hvorfor hun havde fået Mickey, at hun nu havde en at hygge med hjemme i sofaen. Konklusionen blev at hun nu vil prøve at lufte ham om morgenen og en godnat-tur, og jeg så går en længere tur med ham middag og aften. Planen er at hun efterhånden - ifølge hende selv - bliver frisk nok til at overtage en af lufte-tiderne, så hun kan gå med ham 3 gange om dagen. Han havde stadigvæk tynd mave, så jeg foreslog at vi måske sku' lede efter et andet fodermærke. Mickey får pt. Extra Hundefoder fra Kvickly og Frolic. Hundefoder er en religion og jeg er selv måske lidt hellig? Nogle der har erfaringer med foder til Westier? Jeg foder selv med Wolfblut, men synes ikke at det var passende også at begynde at diskutere foder-idelogier med hende - oveni alt det andet. Jeg synes heller ikke at det er en holdbar løsning - og har ærlig talt svært ved at overskue dette arrangement lidt.Men hvad skal man gøre? Min samvittighed er ikke til at lade Mickey være indenfor hele dagen... Min egen hund er ikke glad for fremmede hunde, så indtil de lærer hinanden at kende, er jeg nødt til at gå med dem hver for sig Dvs at jeg for tiden har dobbelt-op på lufteture og oveni det, er der selvfølgelig også de forskellige gøremål man har i løbet af en dag + at jeg for tiden skriver mit bachelorprojekt og følger undervisning på CBS. Jeg må se om jeg ikke kan låne nogle bøger til hende - nogle forslag? Men at fungere som en slags mentor for hende osv - der må jeg så være ærlig at sige, at det har jeg allerede nu svært ved overskue hvordan jeg får tid til - uden at det kommer til at gå alt for meget udover mig selv, min hund og min egen hverdag. Hvor er du et fantastisk menneske! Ikke alene lufter du din nabos hund, du hjælper hende også og lærer hende hvordan hun skal gøre. Havde jeg en hat, tog jeg den sgi' af for dig;) Det er super, at naboen tager til sig og det lyder som om hun virkelig gerne vil prøve - skønt! Du skal dog passe på, at hun ikke bliver forvænt og regner med dig for evigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Øv, troede lige at der var ved at være lidt styr på det... Suk! Efter vores aftentur kom jeg til at tænke på om Mickey overhovedet var vaccineret, så spurgte om jeg måtte se dens papirer... Seneste vaccination var 08/09! Ringede til dens forrige ejer og hun fortalte at Mickey skam var vaccineret - men at det liige ikke var blevet skrevet ned nogle steder, og at hun iøvrigt ikke kunne huske hvornår det var... Hmm, skal man tro på hende eller ej? Jeg valgte ikke at tro på hende, og sagde til min nabo, at hvis jeg var hende, så ville jeg bestille en tid hos dyrlægen til et sundshedseftersyn og re-vaccination, så der kunne komme styr på tingene. Men nej... Min nabo svarede, at det var altså ikke noget hun har råd til - i hvert fald kke i denne måned - da hun har brugt alle sine penge på at købe Mickey. Vi måtte se på det i næste måned - og om jeg ville undersøge hvad dette evt skulle koste. Jeg må indrømme, at jeg er tæt på at tude. Jeg har ærlig talt ikke lyst til at rende rundt med en potentiel smittebærer - og at den skal rende rundt sammen med Duffy, selvom min hund har vaccinationerne i orden. Gav også Duffy Bivantic idag, da jeg så ærligt talt ikke aner hvad den så ellers kan slæbe rundt på af utøj. Hvordan skal jeg iøvrigt få overbevist min nabo om at den også bør få forebyggelse mod lopper? Som tidligere skrevet, så havde vi aftalt at hun lufter Mickey om morgenen og før hun går i seng - og jeg lufter ham middag og aften. Hun har allerede nu spurgt om jeg vil komme forbi kl 22 og lufte ham inden hun skal i seng............ Jeg prøver virkelig at være flink, og synes jeg gør hvad jeg kan for lille Mickey - men det her kommer jo ikke til at fungere når hun ikke en gang vil prøve at gøre en indsats selv!!!!!! Og desuden er før "nærig"/ikke har råd til at ofre penge på de mest basale nødvendigheder som hører med når man har hund. Hva' så når Mickey en dag bliver syg???? Ej, jeg bliver helt dårlig og ked af det..... :damn: Så er det sku' da lige meget om jeg låner bøger til hende eller bruger min tid på at sætte hende ind i det at ha' hund???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Lige mht. Vaccination skal du ikke være så urolig. Vi har haft en debat herinde omkring hvor ofte hunde skal vaccineres - læs evt. den og få ro på. Årlige vaccinationer er overflødige og kan faktisk være mere skadelige end gavnlige. Selvfølgelig siger problematikken jo desværre at naboen slet ikke har brugt hovedet da hun har købt Mickey, men du skal ikke være bange for duffys sundhed. For det første holder en vaccination længe - helt op til 10 år afhængigt af hvilken. For det andet er det jo begrænset hvor meget 'smitte' ham bliver udsat for, når han ikke kommer i kontakt med andre dyr. Og i det mindste kan man jo sige, at Mickey ikke ved hvad det vil uge at have det ligeså godt som de hunde vi har her på HF, så han ved ikke hvad han går glip af. Tag det i små bidder med din nabo, så hun ikke mister tilliden til dig. Over tid kan der være hun bliver sit ansvar bevidst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Lige mht. Vaccination skal du ikke være så urolig. Vi har haft en debat herinde omkring hvor ofte hunde skal vaccineres - læs evt. den og få ro på. Årlige vaccinationer er overflødige og kan faktisk være mere skadelige end gavnlige. Selvfølgelig siger problematikken jo desværre at naboen slet ikke har brugt hovedet da hun har købt Mickey, men du skal ikke være bange for duffys sundhed. For det første holder en vaccination længe - helt op til 10 år afhængigt af hvilken. For det andet er det jo begrænset hvor meget 'smitte' ham bliver udsat for, når han ikke kommer i kontakt med andre dyr. Og i det mindste kan man jo sige, at Mickey ikke ved hvad det vil uge at have det ligeså godt som de hunde vi har her på HF, så han ved ikke hvad han går glip af. Tag det i små bidder med din nabo, så hun ikke mister tilliden til dig. Over tid kan der være hun bliver sit ansvar bevidst Jeg går jo i hundeskoven med ham - så han møder mange andre hunde?? Holder stadig på at Mickey ville ha' godt af et check-up hos dyrlægen...... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Marts 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 8, 2012 Jeg går jo i hundeskoven med ham - så han møder mange andre hunde?? Holder stadig på at Mickey ville ha' godt af et check-up hos dyrlægen...... Jeg ville altså ikke være helt totalt trist over at han ikke er vaccineret... heller ikke selvom du kommer i en hundeskov... For de fleste andre har jo vaccineret deres hunde hvis de er nervøse for sygdomme.. Og dem som er ligeglade har ikke vaccineret deres hunde alligevel... Så ærlig talt er det ikke noget der får mit pis i kog at folk ikke gør.. Jo for hundens skyld.. Og jeg synes uanset hvad at man ved overdragelse af hunden bør få lavet et sundhedstjek... Det synes jeg er helt normalt... Og dertil kan man jo få evt. vaccinationer opdateret... Jeg synes dog du skal sætte dig for hvad du vil... Enten vil du hjælpe hende og støtte hende i det hun gør, imens du lærer hende hvordan det er at have hund; Ellers sætter du foden i nu og siger at det går bare ikke, og hvis du skal være hundelufter så er der altså en timeløn for dette! Det synes jeg vil være HELT fair at sige! De to måder er dog helt forskellige, og den ene kan udløse et dårligt venskab jer to imellem, tilgengæld virker det til du ikke har det godt med det som det foregår nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts