Hop til indhold

Pedigree Dogs Exposed - BBC


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om der er lavet en tråd før med denne video, men synes alle bør se den.

 

Det er.. ja, jeg kan ikke rigtig finde ord :S

 

Pedigree Dogs Exposed BOTH Movies - YouTube

 

Man må da håbe at der snart sker noget, hvis ikke udstillings-schæferen ender med at gå på r*ven! :S

 

Og jeg forstår ikke at den første cavalier man ser ikke er blevet aflivet endnu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hader simpelthen at se den video..

 

Det går over min forstand, at enhver opdrætter ikke straks tager imod nye undersøgelser med åbne arme, hvis det kan gøre deres race sundere.

Ikke straks deltager i undersøgelser, der kan kortlægge og vise hvor problemerne opstår, så de kan gøre noget ved det.

 

Er hele meningen med avlen ikke, at lave sunde og velfungerende hunde?

 

Hvis folk ikke vil lave sunde hunde og bidrage der hvor der er behov, så burde de ryge ud med et los i røven.

Det er dælme ikke de mennesker der påpeger problemerne der skal ud - Men dem der modarbejder en sundere avl.

 

Udstillinger og resultater må da være en sekundær ting, i forhold til at lave sunde hunde.

Ja, en hund skal da gerne leve op til racestandarten, men sundheden må og skal bare komme først!

Vil dælme hellere have en hund, der er 3 cm. for høj, har en forkert farve og så er sund og rask, end det modsatte.

 

Når vi som hvalpekøbere ser den her serie, så er det en god ide, at huske den, når vi skal ud og kigge på hvalpe....

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er "den nye" eller "den gamle" udsendelse er imo lidt ligegyldigt. Prøv at se begge to, og fortæl mig om ikke de bare har klippet den gamle udsendelse sammen på en anden måde.

Det er det samme unuancerede forudindtagede halløj som sidste gang.

 

 

Ja, en hund skal da gerne leve op til racestandarten, men sundheden må og skal bare komme først!

 

Jeg hader til gengæld hver gang folk kommer med dét argument.

 

Det ER altså ikke standarderne der er årsagen til at visse avlslinjer af f.eks. schæfer ikke kan gå normalt, at visse linjer af cavalier lider af cyringomyeli og dårligt hjerte, at visse linjer af mops ikke kan trække vejret osv osv.

 

Det er IKKE standarden der siger at hundene skal se ud på en måde der i praksis gør dem syge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay

Det er min opfattelse at danske avlere og dansk kennel klub generelt går op i dyrenes sundhed. Danske avlshunde gennemgår grundige tjek for arvelige sygdomme ikk'?

Er det jeres opfattelse at det står så skidt til med danske racehunde som det gør med engelske hvis man skal tro dokumentaren?

Er racestandarterne der følges i DK de samme som de engelske/resten af verdens? Jeg ved at der f.eks. er forskel på kravene til en Golden Retriever i USA og en i England.

 

Det er naturligvis en enorm skam at avl fører til sygdomme, men det undrer mig at problemet kan blive så omfattende som dokumentaren kan få det til at lyde, i en verden hvor de fleste hvalpekøbere er ude efter en familiehund eller en brugshund, og derfor går meget op i at hunden er sund, men ikke i om den kan vinde store udstillinger. Og vil der ikke på en dansk udstilling blive trukket points fra en mops der hiver efter vejret eller en schæfer der har svært ved at styre bagbenene?

 

De af jer herinde der avler målrettet, er det ikke både en hjertesag at jeres elskede dyr er sunde og leverer sunde hvalpe, men også en økonomisk fordel at have ry for at avle sunde dyr? Eller sælger "denne hvalp vil klare sig eminent i udstillinger" bedre end "denne hvalp har så lille risiko for arvelige sygdomme som det overhovedet kan lade sig gøre"?

 

Er det egentlig tilladt/almen praksis i DK at avle på nært beslægtede dyr (søskende med hinanden, forældre med børn, bedsteforældre med børnebørn o.l)?

 

Ak ja, sådan en masse spørgsmål... Men når man går og planlægger sin første hund, så er det jo meget væsentlige spørgsmål!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Om det er "den nye" eller "den gamle" udsendelse er imo lidt ligegyldigt. Prøv at se begge to, og fortæl mig om ikke de bare har klippet den gamle udsendelse sammen på en anden måde.

Det er det samme unuancerede forudindtagede halløj som sidste gang.

 

Enig - Men vi ser jo rent faktisk at det giver problemer i visse racer og at det ikke er grebet ud af den blå luft, at der er store problemer i visse racer.

Også herhjemme.

Det burde der jo ikke være, hvis både opdrættere, dommere, kennelklubberne og hvalpekøberne gjorde deres arbejde ordentligt.

 

Jeg hader til gengæld hver gang folk kommer med dét argument.

 

Det ER altså ikke standarderne der er årsagen til at visse avlslinjer af f.eks. schæfer ikke kan gå normalt, at visse linjer af cavalier lider af cyringomyeli og dårligt hjerte, at visse linjer af mops ikke kan trække vejret osv osv.

 

Det er IKKE standarden der siger at hundene skal se ud på en måde der i praksis gør dem syge.

 

Måske ikke... Men det er det argument jeg høre fra opdrætterne selv igen og igen.

 

Men hvad er det så der skal tages fat i?

Uddannelse af dommere og opdrættere, ændringer af avlsrestriktioner, indførelse af div. brugsprøver eller?

 

Siger så vidt jeg kan se, heller ikke, at standarterne er grunden til de overtypede og syge hunde man ser i større og større antal, men at sundheden vel altid må være det primære.

Ingen hund der lever fuldstændig op til en standart er i mine øjne, ret meget værd og bør ikke præmieres hvis den ikke er fuldstændig sund og rask.

 

 

Som regel er standarden fin - det er fortolkningen af den ift. herskende modeluner der går galt.

 

Det tænker jeg også....

Ærgerligt, at dyr skal lide under vores forfængelighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dén er du nødt til at uddybe, for jeg kan ikke helt forstå sammenhængen mellem dét og så det jeg skrev?

 

 

I udsendelsen, var det jo de mest optrykkede mopser der vandt, en cavalier med den der hjernesygdom (kan aldrig huske hvad den hedder), schæferen der knapt kunne gå, osv der vandt udstillingerne. Jeg mener, hvad er det så lige man gør, når dommerne selv uddeler 1. pladsen til de ekstreme, istedet for de sunde? Altså så må de da gå mere op i udseende end i sundhed... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

I udsendelsen, var det jo de mest optrykkede mopser der vandt, en cavalier med den der hjernesygdom (kan aldrig huske hvad den hedder), schæferen der knapt kunne gå, osv der vandt udstillingerne. Jeg mener, hvad er det så lige man gør, når dommerne selv uddeler 1. pladsen til de ekstreme, istedet for de sunde? Altså så må de da gå mere op i udseende end i sundhed... :vedikke:

 

jamen det kan du da have meget ret i.........

 

men hvad har dét med standarderne at gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker ikk om standarter, men om hvad det er der skal gøres anderledes og hvor der skal sættes ind, hvis vi skal undgå at folk avler videre på lort.

 

Ok. Så forstår jeg hvorfor jeg ikke kunne få kommentaren til at hænge sammen med det jeg skrev.

 

JEG skrev om standarderne. Du valgte at citere det, men skriver IKKE om standarderne....

 

Det hang så ikke helt sammen, eller gav ingen mening for mig, hvorfor jeg så bad dig uddybe.

 

 

Nu kan vi så konstatere at det sådan set heller ikke hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...