Hop til indhold

Sterilisering på det rigtige tidspunkt


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Casper og jeg har besluttet os for at lade Ninja sterilisere, men nu er der pludselig opstået et lille 'problem'.

 

Vi har regnet ud af Ninja helst skal steriliseres i start april, for at det passer med at indgrebet ligger imellem to løbetider.

 

Problemet er bare at hanhundene VIRKELIG synes at hun dufter godt nu - de kan slet ikke lade hende være, og står gerne og slikker hende bagi ligeså længe hun gider stå stille.

 

Ninja bliver ekstremt trygget i situationerne, og tør ikke rigtig sige fra. Hun ligner en hund der har fået tæsk, og er der to hanhunde der snuser på samme tid tør hun næsten ikke røre sig.

 

 

Hun var sidst i løbetid i januar-februar .. Er det en form for 'efterløbetids-dunst' hun udsender lige nu ?

 

 

Hun skal steriliseres d. 10. april, men vi er bange for at hun ikke når at slippe af med duften/hormonerne ?

 

 

Hvad hvis hanhundene stadig synes hun dufter lækkert omkring den satte dato ? Skal man så vente ?

 

 

Åh altså .. Vi steriliserer hende jo for hendes skyld, for at hun slipper for de mest nærgående hunde. Det ville bare være så skidt hvis vi 'binder' duften til hende, og hun så skal døje med hanhundene på den her måde, fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan ikke "binde" duften til hende resten af hendes liv ved at sterilisere på et forkert tidspunkt, men alt efter cyklus, kan der gå lidt længere tid før hun vil "falde ind i det nye leje".

 

Mht. at dufte, så duftede Misja også helt vildt godt lige fra hun var 4-5 måneder (og endnu ikke havde været i første løbetid) og så hen til hun var 2-3 år gammel. Mange hanhund kunne simpelthen ikke stå for hende (hun blev faktisk forsøgt tvangs parret/voldtaget 2 gange af en granvoksen hanhund flere måneder før hendes første løbetid) og lige som din, trykkede det Misja og hun kunne ikke sige fra så de lod hende være. Jeg brugte klorfyl en overgang og ellers så hjalp jeg hende alt det jeg kunne og ofte var det simpelthen at tage hende i snor og gå videre...

 

For Misja blev det bedre med årene, helt af sig selv, måske duftede hun anderledes eller måske udsendte hun andre signaler efterhånden som hun blev ældre men jeg kender tæver der selv flere år efter en sterilisation, tiltrækker næsten samtlige hanhund (bare spørg JeanetteH med Luna herinde fra) og der er ikke an det for end at hjælpe sin hund så godt man kan...

 

Så tag det med i jeres overvejelser at det måske - men også måske ikke - bliver bedre for hende med de hanhunde efter en sterilisering og om der er ting i kan gøre anderledes, for at hjælpe hende endnu bedre (tvivler ikke på at i hjælper hende nu) uanset hvad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved sterilisering fjerner man hormon-produktionen, så det er noget fis, at tæven 'hænger fast' i en eller anden duft. Hvis det passer med 3 måneder efter løbetid, så ville fx Petrine skulle steriliseres midt i en løbetid.

 

Ulla H har ret, hvis dyrlægen ikke er voldsomt rutineret, så er det godt at vælge et tidspunkt, hvor livmoderen er blodfattig, aht komplikationer ved operationen.

 

Petrine blev steriliseret umiddelbart efter en løbetid, Bastarden da hun var højløbsk, de dufter begge ganske neutralt og ligegyldigt i dag. Så vælg et tidspunkt, hvor din dyrlæge føler sig tryg ved at udføre operationen og et tidspunkt, hvor du har mulighed for at passe hende bagefter. Held og lykke med det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar !! Hvis Ninja var i løb fra start januar til slut januar (ved ikke lige hvorfor jeg fik blandet februar ind i det) passer det vel også med at ser er gået 3 måneder i starten af april ? Eller har jeg talt forkert ? Skriver fra min iPhone, så det er lidt besværligt for mig at læse svarene grundigt, men det vil jeg klart gøre efter vi har været i skoven :) men foreløbig tak for jeres svar !

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved sterilisering fjerner man hormon-produktionen, så det er noget fis, at tæven 'hænger fast' i en eller anden duft. Hvis det passer med 3 måneder efter løbetid, så ville fx Petrine skulle steriliseres midt i en løbetid.

 

Ulla H har ret, hvis dyrlægen ikke er voldsomt rutineret, så er det godt at vælge et tidspunkt, hvor livmoderen er blodfattig, aht komplikationer ved operationen.

 

Petrine blev steriliseret umiddelbart efter en løbetid, Bastarden da hun var højløbsk, de dufter begge ganske neutralt og ligegyldigt i dag. Så vælg et tidspunkt, hvor din dyrlæge føler sig tryg ved at udføre operationen og et tidspunkt, hvor du har mulighed for at passe hende bagefter. Held og lykke med det :5up:

 

Ja okay, de fleste dyrlæger siger bare ca. 3 måneder efter endt løbetid, men de ved også at Ninja er en større hund.

 

Hun skal steriliseres hos Artemis hvis alt går efter planen - og vi skal lige ned og besøge dem og netop have en snak med datoen osv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna blev steriliseret ca midtvejs mellem 2 løbetider. Hun var i slutningen af en falsk drægtighed. Du skal være klar over, at det ikke er sikkert, at sterilisering fjerner al duft.

 

Luna dufter stadig, men ikke alle hanhunde er interesseret. Nogle reagerer slet ikke, andre er helt eksede med hende. Sådan har det altid været, løbetid eller ej.

 

Men dernæst, så ville jeg bare beholde tiden d. 10. april.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved sterilisering fjerner man hormon-produktionen, så det er noget fis, at tæven 'hænger fast' i en eller anden duft. Hvis det passer med 3 måneder efter løbetid, så ville fx Petrine skulle steriliseres midt i en løbetid.

 

Ulla H har ret, hvis dyrlægen ikke er voldsomt rutineret, så er det godt at vælge et tidspunkt, hvor livmoderen er blodfattig, aht komplikationer ved operationen.

 

Petrine blev steriliseret umiddelbart efter en løbetid, Bastarden da hun var højløbsk, de dufter begge ganske neutralt og ligegyldigt i dag. Så vælg et tidspunkt, hvor din dyrlæge føler sig tryg ved at udføre operationen og et tidspunkt, hvor du har mulighed for at passe hende bagefter. Held og lykke med det :5up:

 

Jeg er ikke ekspert, men "gjorde" som dyrlægen anbefalede.... :hmm:

 

Petrine, jeg vidste ikke at man kunne sterilisere MENS hunden er i løbetid?

 

Det var udfra den adfærdsmæssige påvirkning, at jeg mener at det var tiden EFTER der er vigtigere - end FØR... Her er der vel en størst chance for at tæven er i "hvile" hormonelt??

 

Jeg havde slet ikke overvejet det som Petrine og Ulla skrev mht. blodmængde/livmoder... Jeg var mest nervøs for at Duffy skulle i narkose!

 

....... Synes også at I skal holde fast i den 10. april :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke ekspert, men "gjorde" som dyrlægen anbefalede.... :hmm: Petrine, jeg vidste ikke at man kunne sterilisere MENS hunden er i løbetid? Det var udfra den adfærdsmæssige påvirkning, at jeg mener at det var tiden EFTER der er vigtigere - end FØR... Her er der vel en størst chance for at tæven er i "hvile" hormonelt??Jeg havde slet ikke overvejet det som Petrine og Ulla skrev mht. blodmængde/livmoder... Jeg var mest nervøs for at Duffy skulle i narkose!....... Synes også at I skal holde fast i den 10. april :-D
Min dyrlæge ville aldrig sterilisere i en løbetid. Medmindre det var pga livmoderbetændelse.
Link til indlæg
Del på andre sites

Skal de helst steriliseres EFTER første løbetid eller kan det gøres før? Min hund er 6 mdr. og jeg havde egentligt tænkt at se skulle ske inden første løbetid...

 

Der er findes argumenter for begge dele..... Jeg synes at du skal tale med din dyrlæge om det :-)

 

Hvis du vælger at lade hende sterilisere inden 1. løbetid, så skal du vel egentlig "se at komme igang".......? Duffy kom i løbetid første gang, da hun var 10 måneder, men mange kommer første gang i løb fra de er 6 måneder ca....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også skrækslagen for narkosen. Det er fair nok som dyrlæge at melde ud, man ikke tør / har erfaring i at sterilisere løbske tæver, men det har ingen betydning for efterfølgende duft - Jeanette har fået steriliseret på det rette tidspunkt (eller?) og alligevel dufter Luna, mens jeg har fået det gjort på helt forkert tidspunkt og har to duftfrie tæver. Både min søster + onkel fik også steriliseret på helt forkert tidspunkt og har fået fine resultater.

 

Mht hvilke hormonelt, synes jeg det gik ekstremt hurtigt med at blive normal efter steriliseringen (Petrine var max sindsyg da hun blev fixet og hun var normal, før stingene blev fjernet).

 

Museklik, der er meget blandede holdninger til sterilisering før første løbetid, jeg er stor tilhænger, jo før desto bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. duft, så er jeg fuldstændig enig... Duffy har lugtet "lækkert" hele sit liv - steriliseret eller ej...

 

Min største bekymring - ud over narkosen (brrr!) - var som sagt i forbindelse med det adfærdsmæssige... Nu er der gået 3/4 år siden Duffy blev det - ca. 3 md. efter endt løbetid - og jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes ikke at jeg kan mærke nogen adfærdsmæssige forandringer endnu... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også skrækslagen for narkosen. Det er fair nok som dyrlæge at melde ud, man ikke tør / har erfaring i at sterilisere løbske tæver, men det har ingen betydning for efterfølgende duft - Jeanette har fået steriliseret på det rette tidspunkt (eller?) og alligevel dufter Luna, mens jeg har fået det gjort på helt forkert tidspunkt og har to duftfrie tæver. Både min søster + onkel fik også steriliseret på helt forkert tidspunkt og har fået fine resultater.

 

Mht hvilke hormonelt, synes jeg det gik ekstremt hurtigt med at blive normal efter steriliseringen (Petrine var max sindsyg da hun blev fixet og hun var normal, før stingene blev fjernet).

 

Museklik, der er meget blandede holdninger til sterilisering før første løbetid, jeg er stor tilhænger, jo før desto bedre.

 

Men Petrine, Luna duftede også før sterilisation, så det kan man ikke regne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. duft, så er jeg fuldstændig enig... Duffy har lugtet "lækkert" hele sit liv - steriliseret eller ej...

 

Min største bekymring - ud over narkosen (brrr!) - var som sagt i forbindelse med det adfærdsmæssige... Nu er der gået 3/4 år siden Duffy blev det - ca. 3 md. efter endt løbetid - og jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes ikke at jeg kan mærke nogen adfærdsmæssige forandringer endnu... :vedikke:

 

Jeg har ikke oplevet nogle ændringer i det daglige. Men det har fjernet de falske drægtigheder og ja, så var hun deprimeret både i løbetiden, men også i stor grad, når hun var falsk drægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar !! Hvis Ninja var i løb fra start januar til slut januar (ved ikke lige hvorfor jeg fik blandet februar ind i det) passer det vel også med at ser er gået 3 måneder i starten af april ? Eller har jeg talt forkert ? Skriver fra min iPhone, så det er lidt besværligt for mig at læse svarene grundigt, men det vil jeg klart gøre efter vi har været i skoven :) men foreløbig tak for jeres svar !

 

ja og så kan det også være en smule falsk drægtighed (eller det hormoner hun udsender) lige nu der tiltrækker hanhunde.. mine er også mere interessante på det tidspunkt, Sheila er dog altid en lækkermås..

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen tak for svar!

 

 

Jeg har idag bestilt tid hos Artemis til d. 10. april, og så må vi se hvad der efterfølgende sker.

 

Ninja lider ikke af falsk drægtighed (ikke mht. redebygning osv), men vi har da selv tænkt at det måske var en form for efter-hormoner der fik hanhundene til at blive helt eksede.

 

Der har også været lidt brunt udflåd fra hende, som vi har fundet på lagnet når hun har ligget inde i sengen og sovet. :hmm:

 

 

Uanset hvad er tiden nu bestilt, og jeg må indrømme at jeg glæder mig meget til det er overstået! (yderligere har vi også aftalt at de tager røntgen af albuer samt hofter i samme narkose, så det resultat bliver også nervepirrende at vente på!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er oppe på vist 6 tæver, der er eller har været steriliserede.

Lady ca. 7 år, blødte frisk blod fra æggestokkene, var ikke synlig påvirket af dette.

Søsser,(/akut genbrugshund) havde i 7 års alderen let flod ind i mellem efter løb.

Wilma(akut genbrugshund) og Sacha som 3 årige pga svær HD og hanhund i huset.Skete efter halvdelen mellem løbetid.

Nana som 2 årig, græsk gadehund, også efter den bedste termin 4 mdr efter løb.

Molly , ugen inden 11 års fødselsdag, akut pga svær flod. Ca. 2 mdr efter løb.Det var den lørdag aften på Karlslunde til 17 270 kr, så den huskes.

Laura, , lige inden 9 år , akut pga svær flod, feb 2012, løbetid i dec 2011.

 

Hvis dyrlægen er rutineret, kan det også lade sig gøre på halvt henne drægtige hunde., Da Dyrenes SOS var i Indien til rabies vacc. og sterilisation, viste flere tæver sig nydrægtige og de mistede inden af disse. Og dette foregik i et skur eller lætelt under rimelige primitive forhold, dog med alt den sikkerhed , der var til rådighed.

Det er helt usædvnalig her i Dk at høre om dette indgreb , der går helt galt med sund hund.

I det græske turde jeg kun hos få dyrlæger, de mister indimellem også unghanner ved kastration???hvilket jo er lang mindre indgreb.

Forhen hørte man om forlydender om, at hvis en anelse af ægstokke var bibeholdt i tæven, ville den kunne lugte godt efterfølgende??? ved ikke om det er realistisk ????Men drægtig kan den så ikke blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. falsk drægtighed så kan man prøve med en homøpat (hedder det ikke det?) inden man kaster sig over operation. Det er langt billigere end operationen, og er 100 % naturmedicin, som hunden skal have i en periode og herefter er hunden "helbredt". Vi havde en i klubben der var MEGET falsk drægtig og var det meste af tiden meget nedtrykt, krøb langs panelerne, kunne ikke trænes osv. Efter den her behandling er hun en helt anderledes hund. Hun har stadig en smule af det, men det kan hun sagtens leve med :) Det har givet super gode resultater :)

 

Nu er jeg hanhundeejer, og jeg forstår ikke at man lader sin hanhund stå med næsen solidt plantet i måsen på en lækker damehund...? det vil jeg da ikke tillade - specielt ikke når tæven tydeligvis er trykket i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forhen hørte man om forlydender om, at hvis en anelse af ægstokke var bibeholdt i tæven, ville den kunne lugte godt efterfølgende??? ved ikke om det er realistisk ????Men drægtig kan den så ikke blive.

 

Hvis der er efterladt bare en smule overaievæv, så kan tæven komme i løb som normalt - dog uden at blive drægtig. Jeg har en kat, der både er steriliseret og på p-piller af samme årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...