Hop til indhold

Afhentning af hvalp - Hvordan?

Gæst SofieDJensen
 Share

Recommended Posts

Gæst SofieDJensen

Hej alle.

Jeg har endnu et spørgsmål inden jeg skal hente min dejlige chihuahua han hvalp - Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal afhente ham :(

Min kæreste og jeg skal kører derhen og der er cirka lidt over 2 timers kørsel. Hvalpen er ikke vant til at have halsbånd el. sele på, og jeg er ikke meget for at sætte en så ung hvalp i et bur allerede. Jeg vil selvfølgelig gerne sidde med ham på skødet, eller med et tæppe på bagsædet. Jeg er bare meget usikker mht. at han hverken har halsbånd eller sele på, for vi skal højst sandsynligt stoppe undervejs når vi har hentet ham.

Er der nogle der har nogle forslag?

Mvh. Sofie :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SofieDJensen
Hvis I skal stoppe undervejs, så SKAL han have sele/halsbånd på. Hvorfor har opdrætter ikke vænnet ham til det?

Så må du lave det "overgreb" på ham, og give ham sele på, når I henter ham. Det nytter ikke noget andet.

Hun fortalte blot at hun ikke havde givet hendes hvalpe sele træning. Vi skal muligvis være der et stykke tid når vi skal være derhenne, så jeg har overvejet at tage hans halsbånd med, og vænne ham stille og roligt til det der ved at lade det sidde løst. Hvis han reagere positivt på dette, er det en mulighed. Synes bare det er synd hvis vi ikke stopper undervejs. Han er trods alt kun 8 uger til den tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syned du skal ringe til din opdrætter og bede hende træne ham til halsbånd eller sele, så det ikke er helt uvant når I henter ham. Alt andet er da for dårligt af vedkommende. Det er nok at hvalpen skal ud på biltur og væk fra flokken - den skal så også opleve halsbånd for første gang.

Det må opdrætter simpelthen hjælpe dig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

Jeg har endnu et spørgsmål inden jeg skal hente min dejlige chihuahua han hvalp - Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal afhente ham :(

Min kæreste og jeg skal kører derhen og der er cirka lidt over 2 timers kørsel. Hvalpen er ikke vant til at have halsbånd el. sele på, og jeg er ikke meget for at sætte en så ung hvalp i et bur allerede. Jeg vil selvfølgelig gerne sidde med ham på skødet, eller med et tæppe på bagsædet. Jeg er bare meget usikker mht. at han hverken har halsbånd eller sele på, for vi skal højst sandsynligt stoppe undervejs når vi har hentet ham.

Er der nogle der har nogle forslag?

Mvh. Sofie :)

Er han vant til at køre i bil? er han vant til bur? Ellers ville jeg tage en kurv med og have ham nede mellem benene (på gulvet) ved passagersædet... Hvis han er vant til bil og bur, så ville jeg sætte mig med ham på bagsædet (ham i buret)

Hun fortalte blot at hun ikke havde givet hendes hvalpe sele træning. Vi skal muligvis være der et stykke tid når vi skal være derhenne, så jeg har overvejet at tage hans halsbånd med, og vænne ham stille og roligt til det der ved at lade det sidde løst. Hvis han reagere positivt på dette, er det en mulighed. Synes bare det er synd hvis vi ikke stopper undervejs. Han er trods alt kun 8 uger til den tid.
KAn du ikke sende halsbåndet til hende? så kan hun få vænnet ham til det inden I henter ham.. Hvis han har tisset af inden I kører kan han sagtens holde sig 2 timer.. ´Han sover, medmindre han ikke er vant til biler og er dødbange..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvalpen har meget bedre af, at være i bur eller anden lign. transport kasse. Du kan sidde på bagsædet ved siden af kassen så hvalpen kan se dig/høre dig. Jeg brugte en transport kasse af stof og den stod åben så hvalpen kunne kravle over på skødet af mig hvis den have lyst til det. I kassen skal der ligges tæpper og legetøj så den lille har lidt at fordrive tiden med.

Med hensyn til halsbåndet er der ikke andet for at at give hvalpen det på, hvis ikke den er vænnet til det. Ellers er det en god måde at bruge 5 min. reglen. 5 min har hvalpen halsbånd - sele på - så tager man det af og sådan øves der flere gange i løbet af dagen. Hvalpen skal ikke gå tur med det.

Skal den besørge må i sørge for en avis eller køkkenrulle den kan lave på undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SofieDJensen
Er han vant til at køre i bil? er han vant til bur? Ellers ville jeg tage en kurv med og have ham nede mellem benene (på gulvet) ved passagersædet... Hvis han er vant til bil og bur, så ville jeg sætte mig med ham på bagsædet (ham i buret)

KAn du ikke sende halsbåndet til hende? så kan hun få vænnet ham til det inden I henter ham.. Hvis han har tisset af inden I kører kan han sagtens holde sig 2 timer.. ´Han sover, medmindre han ikke er vant til biler og er dødbange..

Jeg tror ikke at han er vant til bur, og derfor er jeg ikke meget for at sætte ham i bur. Jeg kunne godt overveje at sende halsbåndet til hende, problemet er bare at jeg skal hente ham om en uge. Han skal nok nå at vænne sig til det, men jeg ved ikke om han er vant til at køre i bil. Det tror jeg umiddelbart, da hun har nævnt at hun har kørt dem til dyrlæge.

Men tak for tippet om at sende halsbåndet! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes, at i skal lade være med at stoppe. hvis det virkelig kun drejer sig om to timer, burde det ikke være noget problem. hvalpen er måske for stresset til at lave noget alligevel, og den får vel mulighed for at tisse af, inden i kører? jeg ville bare holde ham på skødet evt. i en lille kasse eller taske. og jeg stemmer i med de andre, at det ville være en stor fordel for jer, om opdrætter ville vænne ham til selen inden. for under alle omstændigheder skal han jo have den på, når i lufter ham hjemme - med mindre i har en helt sikkert aflukket have, og den skal han jo alligevel ud af i løbet af et par dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke løst, ihvertfald ikke mens I holder pause, så kan han smutte ud af det.

Men som andre siger, lad være med at stoppe. Medbring evt et badehåndklæde og hav det på skødet, så må han besørge det, hvis det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut ikke løst halsbånd! Hvalpen kender ikke jer eller situationen og den kan nemt blive bange. Så står i tilbage med et halsbånd i hånden og en løs, bange hvalp. Halsbåndet skal være så stramt, at hvalpen ikke kan få det ud over hovedet.

Prøv da at ring og spørg opdrætter om hun gider begynde tilvænningen nu. Hun har da selv et halsbånd liggende, som hun kan bruge. Jeg synes virkelig det er absolut minimum, når man henter en hvalp, at den er vænnet til halsbånd og renlighedstræningen er begyndt. Alt andet synes jeg er en smule bekymrende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal i næste måned hente hvalp fra syd holland (har gjort det en gang før), jeg tager halsbånd og line med, en mase gode tæpper og en rulle køkkenrulle. Alt efter hvor "vild" han er, ligger han enten nede ved mine fødder i passager siden, eller også ligger han i bur på bagsædet, og jeg sidder ved siden af. Da jeg for nogle år siden hentede hvalp dernede, lå hun på bagsædet ved siden af min teenage søn, hun sov hele vejen, og skulle vækkes, når hun skulle tisse og drikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hentede hvalp for snart et år siden (hvor bliver tiden dog af!), og vi havde 1,5 times kørsel hjem. Vi hentede ham kl. 10, hvor han kom ud af løbegården alene (uden sine søskende, men sammen med sin mor), og så fik han lov at løbe rundt mens vi ordnede papir, fik snakket osv. Så tog vi ham med ud og tisse, og så kom han i bilen ved mine fødder, og min kæreste kørte. I bunden stod hans baby-kurv, et stk. legetøj og et gnaveben.

Derudover havde jeg selvfølgelig taget snor og sele med hvis det blev nødvendigt. Han var urolig og "vild" de første 10 min, så faldt han i søvn og snork sov resten af vejen hjem :)

Jeg vil køre turen uden pause. Det vil sikkert alligevel være for overvældende for en hvalp at komme ud på en rasteplads, og den vil sikkert ikke turde tisse der.

Tag håndklæder og papir med i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke stoppe på vejen, når det er så kort som to timer. Alle mine hunde (og flere andre af familiens) er hentet i en taske med håndklæder i bunden, og ingen har tisset i den på trods af længere ture end to timer. Det er virkelig risikabelt at stoppe på vejen med en lille hvalp, så ser jeg meget hellere at den tisser i tasken.

Iso hentede jeg i Belgien, og der var vi nødt til at stoppe på vejen, da det var en køretur på 11 timer. Tror aldrig jeg har været så nervøs! Hun havde både sele og halsbånd på, linen sad i selen, som jeg havde strammet så meget jeg bare turde, og hun kom bare lige ned på jorden for at tisse, så op på armen igen. Hun blev også hentet i den obligatoriske hvalp-henter-taske, men i en spisepause la' vi hende i buret bag i bilen, for at kunne spise - og der befandt hun sig så godt at hun lå der resten af turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja var heller ikke vænnet til halsbånd eller sele, men det tog hun med stiv arm da vi først var kommet hjem.

Hvis det ikke er mere end 2 timer, synes jeg I skal droppe pausen. I har alligevel taget hvalpen væk fra alt hvad der er trygt, så sandsynligheden for at den tisser i pausen et vidt fremmed sted er ret lille.

Jeg ville tage ham i skødet på et tykt håndklæde, hvis han alligevel kommer til at tisse lidt. Højst sandsynligt vil alle de nye indtryk gøre ham så træt, at han sover en stor del af turen hjem.

Vi havde givet Ninjas opdrætter et plaid ved vores sidste besøg inden afhentning, som hun lagde i tævens kurv. Så da vi afhentede Ninja fik vi plaided med tilbage, og sad også med det i bilen, så der i det mindste var én duft som var tryg for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i Tåstrup og har hentet 2 hvalpe, een af gangen i Århus og kørt med tog hjem.Hvalpene har så ikke fået særlig meget foder inden afhentning og togrejsen er foregået med næsten søvn heletiden. Slet ingen problem. Hvalpene lå i en åben fletkurv. Husk lige at nogle af hvalpeselerne kan de bagge ud af-desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg hentede jo min vaps for 4 uger siden..

Vi havde 1½ times kørsel..

Han tissede lige inden vi kørte og så sad jeg med ham på bagsædet, hvor hans kommende soveplads var lagt ind.

Jeg har 2 sækkesenge hundene, så den mindste af dem var taget med.

De første 10 min var han dybt optaget af en stang kallun. Da den var væk pev vi lidt. Så kravlede han over i skødet på mig, og faldt i dyb søvn.

Så jeg lagde ham over på puden og så sov han resten af vejen

Chabal.jpg

Jeg tror nu ikke at min opdrætter har trænet halsbånd med hvalpene, men min fik det på, lige så snart vi kom hjem og skulle ud af bilen.

No problemo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg hentede jo min vaps for 4 uger siden..

Vi havde 1½ times kørsel..

Han tissede lige inden vi kørte og så sad jeg med ham på bagsædet, hvor hans kommende soveplads var lagt ind.

Jeg har 2 sækkesenge hundene, så den mindste af dem var taget med.

De første 10 min var han dybt optaget af en stang kallun. Da den var væk pev vi lidt. Så kravlede han over i skødet på mig, og faldt i dyb søvn.

Så jeg lagde ham over på puden og så sov han resten af vejen

[ATTACH=CONFIG]81173[/ATTACH]

Jeg tror nu ikke at min opdrætter har trænet halsbånd med hvalpene, men min fik det på, lige så snart vi kom hjem og skulle ud af bilen.

No problemo..

Hehe, her kan vi ikke anbefale snacks i bilen. Ninja endte da ihvertfald med at lave en meget fin brækklat, efter hun havde hygget med lidt tørret kylling :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla var ikke vænnet til noget som helst... men hun fik sele og snor på og tog det pænt... Turen hjem foregik på skødet af mig, og der har hun så siddet siden ca :lol: Hun sagde ikke en lyd og tissede heller ikke... vi havde omkring en times kørsel, men var på en lille omvej for at hente nogle dæk til bilen, så vi havde en pause hvor vi trippede en lille tur på græs... hun skulle ikke nyde noget af at besørge et fremmed sted og så udenfor!!! (en anden ting hun ikke var vænnet til :evil: )...

Johna var vænnet til både halsbånd, snor og sele. Hun sad på skødet af min søster på vejen hjem og snorksov det meste af vejen. Igen havde vi lidt over en times kørsel - denne gang uden pause og uden uheld også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SofieDJensen

Tak for alle de fine svar :-D

Jeg synes bestemt også selv at det er lidt halv irriterende at hun ikke har vænnet ham til halsbånd, men det lyder til at man sagtens kan sætte det på ham med det samme, og så bare håbe på at der ingen problemer er med det.

Jeg var heller ikke meget for at holde en pause på vejen, men min kæreste mente at det ville være bedst for ham, hvis han nu skulle tisse, men jeg sørger bare for at han har tisset af. Jeg er mest bange for at han skal få dårlig mave eller kaste op i bilen, men man håber selvfølgelig på det bedste! :5up:

Glæder mig helt vildt til at hente ham! Han er bare en lille guldklump, den lille fyr :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaarh det er jo altså ikke meget der kan komme op af eller ud af sådan en lille fidus, så mon ikke det går ;-)

Jeg har sendt hvalpe afsted der skulle ud og køre op mod 11 timer i bil, de har snork sovet og kun været ude og strække ben et par gange hvor der var mulighed for at gøre det på et tilpas stort græsområde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de fine svar :-D

Jeg synes bestemt også selv at det er lidt halv irriterende at hun ikke har vænnet ham til halsbånd, men det lyder til at man sagtens kan sætte det på ham med det samme, og så bare håbe på at der ingen problemer er med det.

Jeg var heller ikke meget for at holde en pause på vejen, men min kæreste mente at det ville være bedst for ham, hvis han nu skulle tisse, men jeg sørger bare for at han har tisset af. Jeg er mest bange for at han skal få dårlig mave eller kaste op i bilen, men man håber selvfølgelig på det bedste! :5up:

Glæder mig helt vildt til at hente ham! Han er bare en lille guldklump, den lille fyr :lun:

Det med opkast er heller ikke helt ualmindeligt, de kan jo bli' køresyge, de små. Jeg har haft ekstra håndklæder med, samt en køkkenrulle og en rulle skraldposer - så er man godt dækket ind hvis der skulle ske noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Nissan var ej heller vænnet til halsbånd eller sele da vi fik ham.

han blev fragtet fra Aalborg og herned af opdrætter.

og fik halsbånd på med det samme han kom ind af døren.

det ænsede han ikke overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites