Ulla H Skrevet April 13, 2012 Rapporter Share Skrevet April 13, 2012 Odsherreds Dyrehospital Vi har de sidste par uger haft 2 alvorlige tilfælde af hjerteormsinfektioner hos hunde. Lige før påske måtte vi aflive en 10 måneder gammel tæve. Hunden var blevet akut halt, og hverken den kliniske undersøgelse eller røntgen kunne vise, hvorfor hunden var halt, men en ultralydsundersøgelse på Karlslunde Dyrehospital v...iste en stor blodansamling i låret. Ejer blev bedt om at samle afføringsprøver til undersøgelse for hjerteorm over weekenden, men i løbet af weekenden fik hunden yderligere en blodansamling, og mandag morgen var hunden så dårlig pga. blodmangel at ejer besluttede at aflive hunden, alternativet ville have været intensiv indlæggelse og blodtransfusion. Fæcesprøverne viste sig at indeholde det største antal hjerteorm vi endnu har set her på Dyrehospitalet. Ugen før havde vi en 1½ år gammel hanhund, der pludseligt fik svære symptomer på epilepsi, og denne hund viste sig også at have hjerteorm. Vi opfordrer derfor alle jer hundejere til at få jeres hund tjekket, mindst 1 gang om året, også hvis den ingen symptomer har, der er ingen garanti for at jeres hund ikke kan være smittet alligevel. Jo før vi opdager at en hund er smittet, og får sat den i behandling, jo større er chancen for at hunden kommer sig uden mén.Vis mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Ulla, hvem er "vi"? Jeg går ud fra du har kopieret teksten et eller andet sted fra, det ville være rart at vide hvor. Lene, der skal bruges en portion afføring fra hvert døgn. Hvis hunden besørger mere end en gang i døgnet ta'r man bare fra eks. morgenturen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hybrid Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Ulla, hvem er "vi"?Jeg går ud fra du har kopieret teksten et eller andet sted fra, det ville være rart at vide hvor. Vi er vel Odsherred Dyrehospital som der står - (har nu også set den på deres side på FB ) Mvh Carina, Bubben og Lille Diesel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Ja- Vi ???er fra Odsherred Dyreklinik , som jeg ikke kender, og den er taget fra facebook, men mener den kan være relevant for nogle hundeejere,r der bor i området, selvom vi ved , dette sker i hele landet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Uhhhhh, hjerte/lungeorm er så skræmmende. Stakkels hunde . Godt du giver oplysningen videre, Ulla, så folk i området lige er ekstra obs på det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Læste denne artikel på tv2 i dag... Andre der har hørt noget om hvor "slemt" det står til i Sjælland? http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-49628089:ræveskab-breder-sig-på-sjælland.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Vi er vel Odsherred Dyrehospital som der står - (har nu også set den på deres side på FB ) Mvh Carina, Bubben og Lille Diesel Det stod der ikke da tråden blev oprettet.. Ja- Vi ???er fra Odsherred Dyreklinik , som jeg ikke kender, og den er taget fra facebook, men mener den kan være relevant for nogle hundeejere,r der bor i området, selvom vi ved , dette sker i hele landet. Ulla, ja selvfølgelig er det relevant for alle hundeejere. Jeg kan bare godt lide sådan noget som kildeangivelse, og jeg synes osse det er relevant at vide om der er tale om ny eller ældre information. I januar (mener jeg det var) var jeg til et foredrag i kreds 2 hvor et par dyrlæger fra Odsherred var inviteret og et af emnerne var hjerte/lungeorm. At nordvestsjælland er alvorligt ramt af dette problem er desværre ved at gå op for de fleste. Desværre, fordi grunden er at rigtig mange har haft smitten tæt inde på livet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Louise86 Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Jeg er glad for denne information. Taiki fik ormekur i februar, bør jeg få ham tjekket? I forvejen er planen at han skal tjekkes halvårligt og næste gang i sommerferien. Er det ofte nok? Jeg er sindssyg bange for orm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret April 13, 2012 Rapporter Share Besvaret April 13, 2012 Jeg er glad for denne information. Taiki fik ormekur i februar, bør jeg få ham tjekket? I forvejen er planen at han skal tjekkes halvårligt og næste gang i sommerferien. Er det ofte nok? Jeg er sindssyg bange for orm. Man skal sørme osse ha' respekt for det skrammel, alt for mange hunde har mistet livet på den konto. Folk er lemfældige omkring at samle op efter deres hunde og overvejer ikke at deres tilsyneladende raske hund kan være den der spreder smitte til andre hunde i området, fordi de ikke synes det er nødvendigt at samle op hvis bare hunden skider inde i skovbunden. Det anbefales at få tjekket sin hund mindst en gang om året, men at gøre det hver 6. måned er en glimrende ide hvis man kommer meget i f.eks. hundeskove og andre steder med høj hundefrekvens. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Ja, hvis bare folk gad ALTID at samle op efter deres hund, også når de var i skove og sådan, så havde vi langt, langt færre problemer med orm, så var smittefaren minimeret til næsten ingenting. Jeg fatter ikke den der "nå, min hund gik ind i krattet/buskene/skovbunden/marken/væk fra stien, så behøver jeg ikke samle op, for så er der nok ingen mennesker, der kan træde i det og blive sure"-logik. Ja, det er irriterende at træde i en hundelort, men man dør ikke af det. Men det er det eneste, de tager hensyn til. Hvor en hund kan fistre hen og pølle, der kan en anden hund komme og snuse. Og så er smittefaren der for orm. Også rigtig farlig orm, som kan tage livet af hunde lynhurtigt. Det er derfor, jeg er så sur over folk, som ikke gider samle op. Nå, men det er en anden diskussion, og der er ingen løsning på den, for som med så meget andet, så tænker folk kun på sig selv og tager kun hensyn til deres egen ugidelighed. Så godt, når folk vil advare om at der er smitteudbrud som det er gjort her, så kan man da tage ekstra forholdsregler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Bare for at få skåret det ud i pap, hvordan er det helt præcis at en hund bliver smittet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Ja, hvis bare folk gad ALTID at samle op efter deres hund, også når de var i skove og sådan, så havde vi langt, langt færre problemer med orm, så var smittefaren minimeret til næsten ingenting. Jeg fatter ikke den der "nå, min hund gik ind i krattet/buskene/skovbunden/marken/væk fra stien, så behøver jeg ikke samle op, for så er der nok ingen mennesker, der kan træde i det og blive sure"-logik. Ja, det er irriterende at træde i en hundelort, men man dør ikke af det. Men det er det eneste, de tager hensyn til. Hvor en hund kan fistre hen og pølle, der kan en anden hund komme og snuse. Og så er smittefaren der for orm. Også rigtig farlig orm, som kan tage livet af hunde lynhurtigt. Det er derfor, jeg er så sur over folk, som ikke gider samle op. Nå, men det er en anden diskussion, og der er ingen løsning på den, for som med så meget andet, så tænker folk kun på sig selv og tager kun hensyn til deres egen ugidelighed. Så godt, når folk vil advare om at der er smitteudbrud som det er gjort her, så kan man da tage ekstra forholdsregler. Nu er det bare sådan at hundene står for en forsvindende lille del at udbredelsen (kan ikke huske hvor jeg ved det fra, men det var en eller anden der arbejdede med parasitter). Den store synder er rævene, og dem er der jo altså ingen der samler op efter. Denne snylter er så farlig, at man kun kan beskytte sin hund ved at teste den regelmæssigt og det gør egentlig ingen forskel om der er mange eller få parasitter i et område. Så længe de er der, er der en risiko som desværre ikke er til at udryde og som med tiden vil sprede sig til hele landet, måske undtagen Bornholm (der jo ingen ræve har). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Bare for at få skåret det ud i pap, hvordan er det helt præcis at en hund bliver smittet? Hunde kan ikke smitte hinanden, fordi det kræver en snegl som mellemvært. Kan ikke helt huske hvordan deres cyklus er, men det er ihvertfald via sneglens slim at en hund får parasitten ind i sit system. Min hund har haft hjerte-lungeorm 2 gange og jeg er blevet så hysterisk at jeg tester 3-4 gange årligt. Og så skal man huske at det ikke er ligegyldigt hvordan man opbevarer prøverne. De skal ligge koldt men må ikke udsættes for frost. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Livscyklus for Fransk Hjerteorm: 1)Hunden smittes når den indtager en snegl der indeholder det smitsomme tredie larvestadie (L3) 2)I maven frigives L3 larverne, de borer sig gennem mavevæggen til blodkarerne og føres derefter til højre side af hjertet. 3)I højre side af hjertet og i lungernes blodkar modnes larverne nu fra tredie stadie til femte larvestadie og derefter til de voksne orm. Umiddelbart herefter begynder æglægningen. 4)Æggene føres endnu længere ud i lungernes blodkar hvor der nu klægges nye første stadie larver (L1). 5)L1 larverne borer sig nu gennem lungevævet ind til de små luftveje i lungerne hvorefter de hostes op. 6)Herefter synkes de og udskilles med hundens afføring (og L1 larverne kan nu findes i en afføringstest hos dyrlægen). Denne cyklus inde i hunden tager mellem 35 og 60 dage. 7)Larverne kan herefter optages af en snegl der spiser af afføringen og cyklus er sluttet når larverne i sneglen udvikles fra L1 til det smitsomme tredie larvestadie Herfra: Livscyklus Fransk hjerteorm ---Så sneglen skal have spist af hundens/rævens lort og derefter skal L1 larven have udviklet sig til L2 og L3 larvestadiet. Og L3 larven kan så smitte en hund, der er kommet til at æde sneglen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Et godt billede der viser cyklus, hunde smittes ikke (som andre også skriver) direkte ved kontakt med en inficeret hunde/ræve-hørmer men ved at spise fx. græs hvor på der er inficeret snegle.. "Livscyklus for Hjerte- og lungeorm: Hoste -> Synke -> Udskillelse i afføring -> Larver i afføring -> Optagelse i snegleIllustration: Bayer Health Care" Link: Hjerteorm og lungeorm hos hund "idet larverne optages af snegle, der kommer i kontakt med hundens afføring. Ringen sluttes, når en hund indtager snegle med infektive larvestadier. Den udvikling, larverne gennemgår i sneglene, er nødvendig, for at larverne kan smitte en ny hund. Indtagelse af snegleslim kan teoretisk også være smittekilde. Hvordan undersøges hunde for hjerte- og lungeorm? Hvis hunden har symptomer på sygdom, udfører dyrlægen en grundig klinisk undersøgelse for at vurdere sygdommens omfang. For at få bekræftet om hunden er smittet med hjerte- eller lungeorm, er det imidlertid nødvendigt med yderligere undersøgelser: Larverne påvises ved at undersøge tre friske afføringsprøver opsamlet tre dage i træk. Larverne udskilles ikke nødvendigvis i afføringen hver dag, derfor opsamles i tre dage for at øge muligheden for at påvise dem. De kan eventuelt også påvises i slim opsamlet fra luftvejene. Røntgenundersøgelse af hjerte og lunger kan vise omfanget af skader på vævet. Evt. kikkertundersøgelse af luftvejene" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Ja, Karina. Det er et godt billede. Det eneste, der er galt er, at det giver associationer til hunde, der står og gnasker store skovsnegle og knaser sneglehuse. OG det er der ikke mange der mener at deres hund gør. Men de fleste hunde bliver smittet af ganske små snegle, som er grålige og uden hus. Bare sådan nogle små grå slimklatter, der har det fint med at gnave sig ind i nedfaldsfrugt eller kravle rundt i vådt græs. Så ryger de med ned, når der kommer en grønt-sulten hund. ---Når de 3 første stadier af hjerteormslarven findes i sneglen, så er der meget sandsynligt, at 1. eller 2. stadium kan videreføres fra sneglen til dens æg. Og så er det de ganske små sneglebørn, der er med til at smitte vores hunde. ---Men jeg tror egentlig ikke, at det er undersøgt HVAD larverne laver i sneglene mens de udvikler sig til de farlige L3 larver.. De skal jo også overvintre:hmm:... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Også derfor jeg skriver "spiser græs" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Tak for en fin forklaring... Jeg har tilfældigvis en hund som elsker at spise græs :-/ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Ja, det gør Silke osse, i perioder. Og det får hun lov til. Og at spise nedfaldsæbler... Hun bliver bare chekket tit i stedet for forbud.. Men en ny hund ville nok ikke få lov til at gå og æde græs og æbler...... Det er nemmere at lære en hvalp af lade være end at lave om på en hund, der har nydt det i 10 år:lun:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Louise86 Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Waaaaarh, vi starter tjek på mandag! Mine nerver! Uh uh uh! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Apropos det at spise græs, efter jeg fik kat og dermed en potte med kattegræs, har mine sjældent spist græs udenfor, de tager det fra kattens græs-potte, det var måske værd at afprøve (aner ikke, hvor meget det kan minimere smitterisikoen) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Nu er det bare sådan at hundene står for en forsvindende lille del at udbredelsen (kan ikke huske hvor jeg ved det fra, men det var en eller anden der arbejdede med parasitter). Den store synder er rævene, og dem er der jo altså ingen der samler op efter. Denne snylter er så farlig, at man kun kan beskytte sin hund ved at teste den regelmæssigt og det gør egentlig ingen forskel om der er mange eller få parasitter i et område. Så længe de er der, er der en risiko som desværre ikke er til at udryde og som med tiden vil sprede sig til hele landet, måske undtagen Bornholm (der jo ingen ræve har). Ja, det er rigtigt med hjerte/lungeorm at de skal via afføring omkring snegle og at der er ræve et stort problem også - nu mente jeg (sorry) også bare udbredelse af orm i det hele taget. Også de mindre farlige slags, som jo stadig er en plage for hundene og rigtig ubehageligt. Også fordi det ikke er supersundt for hunde at få ormekur på ormekur på ormekur ... så hvis folk konsekvent tog ansvar og samlede op, så havde man altså stadig gjort alle ormeproblemer mindre end de er nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Joey-Salome Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Apropos det at spise græs, efter jeg fik kat og dermed en potte med kattegræs, har mine sjældent spist græs udenfor, de tager det fra kattens græs-potte, det var måske værd at afprøve (aner ikke, hvor meget det kan minimere smitterisikoen) Næh, det ved jeg egentlig heller ikke ... jeg har også kattegræs herhjemme, og mine hunde spiser ellers kun græs i haven, hvor der vist kommer forsvindende få ræve, da vi bor midt i byen og det er en aflukket gårdhave. De gider heldivis slet ikke spise noget, når vi er ude og gå, men jeg føler mig ikke sikker af den grund. Bare det at de snuser i jord og græs og af og til til en pølle, selvom de ikke har den store interesse for den type "avislæsning" gør mig paranoid og megaobs på orm altid. Urgh. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Nu spørger jeg måske dumt, men altså..... Der er hjerteorm og så er der lungeorm, ikke? Fransk hjerteorm og rævens lungeorm.... Og det er jo ikke samme orm, omend smitten sker på samme måde?! Bella har haft lungeorm, ikke hjerteorm - så vidt jeg er informeret?! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret April 14, 2012 Rapporter Share Besvaret April 14, 2012 Nu spørger jeg måske dumt, men altså..... Der er hjerteorm og så er der lungeorm, ikke? Fransk hjerteorm og rævens lungeorm.... Og det er jo ikke samme orm, omend smitten sker på samme måde?! Bella har haft lungeorm, ikke hjerteorm - så vidt jeg er informeret?! Jow der er to slags.. Om Fransk hjerteorm: link: netdyredoktor - Fransk hjerteorm "Hvorfor får hunde hjerteorm? Hjerteormens vej til hunden går gennem ræven, som er hovedværten for hjerteorm. Hvis ræven er inficeret med hjerteorm, vil parasitten lægge sine æg i blodbanen. Æggene ender i lungens små blodkar (kapillærerne), hvor de udklækkes og havner i lungerne. Ræven hoster larverne op og sluger dem, hvorefter de ender i afføringen. Rævens afføring bliver så spist af snegle, som på den måde optager larven. I sneglen gennemgår parasitten to udviklingsstadier, og er derefter klar til at inficere en ny ræv eller en hund. Når en hund så spiser sneglen, får den hjerteorm." Om lungeorme: Link: http://www.netdyredoktor.dk/sw7764.asp "Hvorfor får hunde lungeorm? Ormelarver udskilles med rævens afføring og indgår da i sneglens fødeoptagelse. I sneglen udvikles larverne gennem en periode til infektionsgivende larver, der frigøres i slutværtens tarmkanal.Hunde bliver smittet med lungeorm, hvis de spiser ormens mellemvært, sneglen. Dette vil hyppigst være tilfældet for unghunde. Snegleindtagelse kan eventuelt ske ved spisning af græs, eksempelvis i forbindelse med dårlig mave. Efter optagelsen frigøres ormelarverne, som vandrer gennem hundens tarmvæg, hvorfra de via lymfeknuder eller leveren passerer til hundens lunger." Som du kan se er smitte veje og smitte kilde meget ens for begge typer.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts