Hop til indhold

Hvilken race?.


Gæst doglover
 Share

Recommended Posts

Egner en papillon sig til at være enehund? Det er jo en lille selskabshund, og selv om familien består af to voksne og to store børn, så VIL der være tider -sikkert hver dag- hvor hunden skal være alene hjemme. Det tror jeg ikke de helt små hunde tackler så godt. Og de helt små selskabshunde, jeg møder de er også meget tit aggressive.. Ikke overfor deres familie, men især overfor andre hunde. Jeg synes at det er naturligt nok at en lille hund snerrer og gøer, for at en større hund ikke skal komme for nær, men det kan være problematisk at tackle for en skolepige/dreng.

 

Jeg hælder bestemt til en pudel. De findes i diverse farver og i diverse størrelser. Og de har et sind, der godt kan minde om retrievernes. De er meget glade for at samarbejde med deres ejer. Og en pudel kan også fint vænne sig til at slappe af i sofaen med "drengene".

 

Den 10-årige knægt kunne måske bidrage med at finde informationer og websites om pudler på computeren...

 

En pudel er også en spinkelt bygget hund, der ikke er så tilbøjelig til at få ledproblemer. Den vil tidligt kunne klare trapper -hvis det ikke er en af de helt små.. --Og man behøver jo ikke at lade dem løveklippe, hvis man ikke lige skal på udstilling..

 

Kennel Warming´s picture gallery

 

Artmann Poodles

 

 

Uanset hvilken race, I vælger så start med at kikke på Dansk Kennelklubs hjemmeside. Her finder I information om det at købe en hvalp. Og I finder links til specialklubberne. Og links til opdrættere og til eventuelle hvalpelister.

 

Køb af hund

 

Og vær lige indstillet på, at mange racehundehvalpe koster på den "dyre" side af 10.000 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Alle mine har kunnet være alene hjemme fra dag 1, uden nogen form for træning (og jeg HAR filmet for at tjekke), så det er ikke noget jeg forbinder med racen specielt. De normale af slagens jeg har mødt har alle været venlige og imødekommende (nej, det er alle mine ikke, kun en, de andre har bagage, der gør dem reserverede). Men en pudel er helt klart også en mulighed.

 

Når I nærmer jer en race, kan I tjekke raceklubbens hjemmeside og se om der er noget med gåture eller lignende arrangementer, hvor man kan møde hundene i hverdagssituationer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke nogen papilloner godt nok til at udtale mig om dem, men nu hvor Birgitta nævner, at de ikke er gode til alene hjemme, så ved jeg at den papillon, som bor i naboblokken, gør og piver når den er alene hjemme. Ejeren har aldrig snor på den, og den er ret lydig, så det er ikke fordi, det er sådan en "pyntehund". :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine har kunnet være alene hjemme fra dag 1, uden nogen form for træning (og jeg HAR filmet for at tjekke), så det er ikke noget jeg forbinder med racen specielt. De normale af slagens jeg har mødt har alle været venlige og imødekommende (nej, det er alle mine ikke, kun en, de andre har bagage, der gør dem reserverede). Men en pudel er helt klart også en mulighed.

 

Når I nærmer jer en race, kan I tjekke raceklubbens hjemmeside og se om der er noget med gåture eller lignende arrangementer, hvor man kan møde hundene i hverdagssituationer.

 

Men petrine, har du som regel ikke haft flere hunde samtidig? Jeg synes tit at folk enten har deres lille hund med allevegne, eller de har et par stykker eller flere af slagsen, så de ikke skal være alene.

 

Det kunne være sødt med en hund til hver af børnene, men jeg har på fornemmelsen, at sønnen ikke er SÅ interesseret...

Og jeg er inderligt imod at prakke nogen en hund på, som de egentlig ikke ønsker.

 

---Nå... jeg har lige læst TS' oplæg igen: Familien er ikke interesseret i en lille hund.

 

Petrine, hvad koster en papillon i dag? Jeg kan forestille mig, at prisen har lidt at sige for familien. Og de helt små hunde er tit dyrere end mellemstore hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine, hvad koster en papillon i dag? Jeg kan forestille mig, at prisen har lidt at sige for familien. Og de helt små hunde er tit dyrere end mellemstore hunde.

 

13.000 - man kan ikke generalisere alene-hjemme ud fra mine 4 eller en nabos enkelte hund, jeg synes bare ikke, det er noget der ligger generelt til racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også søde ,smukke Guffy til salg, men han har aldrig prøvet at være alene hjemme uden andre hunde. Han er 10 mdr og renlig, men i puperteten og faktisk vil en evt spinkel pige kunne have svært ved bare at holde en cocker i snor.

Guffy er en engelsk cockerspaniel i farven blue roan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Hej alle! Igen tusind tak for de mange svar det er altid rart at høre jeres mening:-D

 

Vi ville rigtig gerne have en lidt større hund, men jeg kan da godt se, hvor meget mere praktisk det vil være med en mindre hund.

Papillon var måske et rigtig godt bud, men jeg ved ikke rigtig med min mand, han er mere til en lidt større hund.

En Puddel var måske også en idé, men kan de klippes, så de ligner alle mulige andre hunde? Vi er ikke så vilde med deres udseende - vi ønsker ikke en pynte/udstillings hund bare en hyggelig familiehund.

 

Vi er sikre på hunden skal gå til hvalpetræning, og den skal da også fortsætte med det, i hvert fald til den er et par år. Jeg regner med, min datter begynder til enten agility, lydighedstræning, ralley eller spor med hunden.

 

Vi er begyndt at tænke lidt på en slags spaniel - men vi ved ikke, om de kræver for meget. Naboen har en Cocker, og vi kender en rigtig sød Springer spaniel. Datteren snakker lidt om en Schnauzer, jeg er ikke så vild med en dværgschnauzer og Riesenschauzeren er for stor, så hvad med en en ganske almindelig Schauzer af mellemstørrelse?

 

- Jo prisen har lidt at sige:engel:

 

Kom endelig med flere idéer, vi nyder virkelig at høre jeres meninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudler kan ikke klippes så de får glat pels som en golden:mrgreen:..

Men de kan klippes så pelsen er lige lang over det hele.

Det løveklippede er kun nødvendigt for den voksne udstillingshund.

Her:

 

Kennel Hyantas Galleri

 

er billeder af pudler både med løveklip og ungepudler, der endnu ikke er løveklippede. Man kan fortsætte at klippe dem som unghunde, hvis man ikke vil have de hårduller allevegne på hunden.

Jeg tror, at de fleste familiepudler ender med en ensartet klipning. Hvis man synes kan man gøre det selv. Eller kikke på, de første gange, hunden er til frisør.

For pudler SKAL klippes. Til gengæld fælder de ikke.

 

Pudler er gode til alle de sportsgrene, du nævner. Jeg kender en, der er lydighedschampion (ikke løveklippet).

 

De store spanieller er noget stærke for din datter. Det samme med schnauzeren. At en spaniel er sød og rolig som voksen, betyder ikke, at den er nem og rolig som hvalp og unghund. Men starter hun meget tidligt at gå på et godt træningshold, så KAN det da lykkes...

Og igen: hvis I vælger en tæve, så er det måske en mulighed. Hellere en cocker end en springer. Evt. en amerikansk cocker. Det er den mindste spaniel. Og den med mindst jagtinstinkt.

Jeg tror bare, at sådan noget som agility, vil en pudel egne sig bedre til. Den er lettere i sin bygning og hurtigere i sine bevægelser.... Og den elsker at samarbejde, -ligesom en retriever:lun:. Det er en fornøjelse at træne lydighed ol. med sådan en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle! Igen tusind tak for de mange svar det er altid rart at høre jeres mening:-D

 

Vi ville rigtig gerne have en lidt større hund, men jeg kan da godt se, hvor meget mere praktisk det vil være med en mindre hund.

Papillon var måske et rigtig godt bud, men jeg ved ikke rigtig med min mand, han er mere til en lidt større hund.

En Puddel var måske også en idé, men kan de klippes, så de ligner alle mulige andre hunde? Vi er ikke så vilde med deres udseende - vi ønsker ikke en pynte/udstillings hund bare en hyggelig familiehund.

 

Vi er sikre på hunden skal gå til hvalpetræning, og den skal da også fortsætte med det, i hvert fald til den er et par år. Jeg regner med, min datter begynder til enten agility, lydighedstræning, ralley eller spor med hunden.

 

Vi er begyndt at tænke lidt på en slags spaniel - men vi ved ikke, om de kræver for meget. Naboen har en Cocker, og vi kender en rigtig sød Springer spaniel. Datteren snakker lidt om en Schnauzer, jeg er ikke så vild med en dværgschnauzer og Riesenschauzeren er for stor, så hvad med en en ganske almindelig Schauzer af mellemstørrelse?

 

- Jo prisen har lidt at sige:engel:

 

Kom endelig med flere idéer, vi nyder virkelig at høre jeres meninger.

 

En pudel kan jo klippes lige som man vil ha' den. Udstillingsfritsen er jo kun nødvendig hvis man netop vil udstille.

 

Jeg tænker også lidt på en sheltie..? Hvis det er meningen at din datter skal træne med den, så vil jeg mene at det er en hund der er rimelig nem at håndtere for et barn. Den er ikke tung, og den er samarbejdsvillig og træningsglad. Og de gør sig rigtig godt til både lydighed, agility og rally. Et minus ved dem er at de kan ha' tendens til at gø, men med den rigtige hjælp kan det sagtens trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

aha... Sheltien har vi overvejet, men vi kender en Sheltie, der gør hele tiden. Så vi ved ikke helt med den.

Pudlen er min mand ikke med på, selvom jeg gentagne gange har forklaret ham, at det IKKE udelukkende er en pyntehund.

Amerikansk Cocker spaniel.. kender en rigtig sød en, som hedder Sebastian.. en god mulighed.

 

Nu er vi jo mest til stor hund, men Westien er da større end Papillonen. Var en Westie en mulighed?:hmm:

 

Jeg er helt skudt i dem - de er så charmerende og søde. :lun: Kan godt lide deres frækhed og udadvendte temperament med sjov og ballade. Folk siger også, at det er en god familiehund :-D

 

Datteren snakker også om en Cavalier King Charles Spaniel.. Og min mand synes Beaglen ville være oplagt. Ja, vi kommer vidt omkring, men det skal man jo også, inden man finder den rette race..

 

Hvad siger I til vores delte meninger? Hvilken race tror I er bedst egnet til os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken
aha... Sheltien har vi overvejet, men vi kender en Sheltie, der gør hele tiden. Så vi ved ikke helt med den.

Pudlen er min mand ikke med på, selvom jeg gentagne gange har forklaret ham, at det IKKE udelukkende er en pyntehund.

Amerikansk Cocker spaniel.. kender en rigtig sød en, som hedder Sebastian.. en god mulighed.

 

Nu er vi jo mest til stor hund, men Westien er da større end Papillonen. Var en Westie en mulighed?:hmm:

 

Jeg er helt skudt i dem - de er så charmerende og søde. :lun: Kan godt lide deres frækhed og udadvendte temperament med sjov og ballade. Folk siger også, at det er en god familiehund :-D

 

Datteren snakker også om en Cavalier King Charles Spaniel.. Og min mand synes Beaglen ville være oplagt. Ja, vi kommer vidt omkring, men det skal man jo også, inden man finder den rette race..

 

Hvad siger I til vores delte meninger? Hvilken race tror I er bedst egnet til os?

jeg har ingen gode råd:slem: det er nemlig en stor beslutning og man har jo kun en chance for at vælge rigtigt, altså for hver hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanja
En DSG er ikke en terrier men en pincher ;-) Men jo, de er aktive hunde... Men med to store børn i familien og et ønske om at gå til træning / lave noget med hunden, så ser jeg absolut ikke det som et problem i denne familie (set ud fra den korte opridsning af familien som beskrives her)... Begge mine kræ kan bruge en hel dag i sofaen på at gasse den under et tæppe, en dag brugt på havearbejde og rengøring hjemme, eller en hel dag på træningspladsen / til træf / på skov- og strandtur osv. De tilpasser sig hvad jeg siger vi laver....

DSG er delt i to typer - en terriertype og en pinschertype. Udseendemæssigt har pinschertypen tydeligt stop ved snuden, runde øjne og kort pels. Terriertypen har lidt stop, mandelformede øjne og grovere pels. Min erfaring er at DSG af pinschertypen har lidt mindre byttedrift, er mere forsigtige og stærkt knyttet til ejeren, hvorimod terriertypen har stærke drifter og er mere fremme i skoene. Her taler jeg DSG med stambog. De går stadig under samme kategori/FCI standard, men der findes de to typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanja
aha... Sheltien har vi overvejet, men vi kender en Sheltie, der gør hele tiden. Så vi ved ikke helt med den.

Pudlen er min mand ikke med på, selvom jeg gentagne gange har forklaret ham, at det IKKE udelukkende er en pyntehund.

Amerikansk Cocker spaniel.. kender en rigtig sød en, som hedder Sebastian.. en god mulighed.

 

Nu er vi jo mest til stor hund, men Westien er da større end Papillonen. Var en Westie en mulighed?:hmm:

 

Jeg er helt skudt i dem - de er så charmerende og søde. :lun: Kan godt lide deres frækhed og udadvendte temperament med sjov og ballade. Folk siger også, at det er en god familiehund :-D

 

Datteren snakker også om en Cavalier King Charles Spaniel.. Og min mand synes Beaglen ville være oplagt. Ja, vi kommer vidt omkring, men det skal man jo også, inden man finder den rette race..

 

Hvad siger I til vores delte meninger? Hvilken race tror I er bedst egnet til os?

Måske I kunne se på Bichon familien (Bichon Frisé, Havanais eller Bolognesse. De er en undervurderet gruppe som familiehund efter min mening:-D Livlige, trænbare og børnevenlige, og noget blidere end andre Tempel- og Alarmhunde.

Hvis I vælger en Beagle, skal I nok sørge for at hegne haven godt ind, for hvis de får fært er de væk:blink: Som den støver den er. kræver den en del mere mentalstimulering end Bichonerne.

Måske kunne Cairn terrieren være et alternativ til Westien. Min erfaring er at de er gode at arbejde med på træningspladsen, lærenemme, kan holde koncentrationen bedre og er mere rolige end andre terrierer. Hviler lidt mere i sig selv end Westien.

 

Men i bund og grund er det jeres mavefornemmelse der gælder. Held og lykke med projektet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

aha... Sheltien har vi overvejet, men vi kender en Sheltie, der gør hele tiden. Så vi ved ikke helt med den.

Pudlen er min mand ikke med på, selvom jeg gentagne gange har forklaret ham, at det IKKE udelukkende er en pyntehund.

Amerikansk Cocker spaniel.. kender en rigtig sød en, som hedder Sebastian.. en god mulighed.

 

Nu er vi jo mest til stor hund, men Westien er da større end Papillonen. Var en Westie en mulighed?:hmm:

 

Jeg er helt skudt i dem - de er så charmerende og søde. :lun: Kan godt lide deres frækhed og udadvendte temperament med sjov og ballade. Folk siger også, at det er en god familiehund :-D

 

Datteren snakker også om en Cavalier King Charles Spaniel.. Og min mand synes Beaglen ville være oplagt. Ja, vi kommer vidt omkring, men det skal man jo også, inden man finder den rette race..

 

Hvad siger I til vores delte meninger? Hvilken race tror I er bedst egnet til os?

 

Jeg synes det er fantastisk at i ikke er "snæversynet", nogen folk ser jeg blinde på to måske tre racer og det SKAL bare være en af dem, og de er ikke helt villige til at se på andre muligheder... Så det er fedt at i er åbne!

 

Jeg synes det er fair at fravælge en race på baggrund af udseende, man skal jo trods alt kigge på den i de næste 15 år ca.!

 

En cavilier er en super hund! Fantastisk race og alle dem jeg kender er helt fantastiske.. Desværre er det en race som har rigtig mange problemer, og det kræver virkelig et godt forarbejde at finde en sund og rask hvalp :(.

 

Min bror har en lille tyk beagle, den mest stædige hund jeg nogensinde har mødt, den gøer også rigtig meget... Men den er super sød og en lille hyggetrold!

 

Jeg vil også mene Sheltien er et godt forslag.. Den kræver pelspleje, men den passer faktisk på alle de krav i har... Undtagen det med at gø! MEN det KAN altså trænes væk, det kræver noget intensivt arbejde og at man er konsekvent i sin træning af det!

 

Stort set alle hunde gøer, og derfor vil i næsten uanset hvad skulle træne dette i større eller mindre grad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Hmm. Det er ret interessant med alle de forslag, råd og racer.

Jeg synes også, Beaglen måske er lidt for stædig og fræk, men den har jo også en masse fordele:klap:

Har godt hørt Cairn terrieren skulle være mere medgørlig, men er bare så vild med Westien... Datteren undersøger og undersøger. Hun snakker både Samojedhund (for stor), Mops, Schnauzer, Cavalier king charles spaniel, Labrador.. og jeg kunne blive ved. :engel:

 

Måske er Sheltien en mulighed. Har ikke de store erfaringer med dem, vurderer dem bare ud for det, jeg ved. Kashmir som er den eneste Sheltie, jeg kender, er simpelthen så hysterisk og gør uafbrudt - men det har sikkert noget med deres opdragelse af den at gøre.

 

Vi er 100 % åbne over for alle racer, bare forslå dem, så ser vi på dem og danner os et indtryk.

Vi vil bare ikke have en hund i Chihuahua størrelse.

 

Vi har kigget lidt på Bolognesen og Bichon friseen. Det er absolut muligheder - selvom min mand synes, de er lidt fimsede.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes faktisk virkelig, at en cavalier er et godt bud, også som træningspartner for en ung pige. men det skal virkelig tages alvorligt med deres helbredsproblemer, så det kræver nok en del benarbejde at finde et godt kuld fra nogle grundigt testede forældre. men jeg tænker at både sind og størrelse ville være fint for en familie med store børn. alle dem jeg kender er virkelig søde, venlige, lidt blide hunde. for så vidt også mops, men der er helbredet nok igen et issue. og lige agilityhund bliver en mops nok aldrig.

 

jeg synes, westis og cairner minder virkelig meget om hinanden, det var vist oprindeligt også samme race, men westien har så vidt jeg ved en del flere helbreds- (mere specifikt allergi-) problemer. ellers fint bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Mops, Cavalier og westie er rigtig gode bud, men har alle helbredsproblemer. Hmm... Det skal vi være obs på. Mopsen er ikke agilityhund. Nja, det er jo klart. Men hun kan i så fald gå til ralley med en eventuel Mops. Kender en gravhund der går til agility uden problemer !

 

Tja vi er nået ned i de små racer nu.. Men mon ikke det er det bedste. Hvad siger i til en Yorkshire terrier? Hvordan er den i forhold til westien?

Link til indlæg
Del på andre sites

en yorkshire terrier er i hvert fald meget mindre for at starte et sted. det har selvfølgelig både fordele og ulemper jeg kender ikke så meget til dem, men opfatter dem nok som lidt mere udpræget terriere - altså sådan ok temperamentsfulde og også rimeligt gøende. stort ego i lille krop ;-) hvad med at slæbe familien med til en udstilling? i har jo sådan nogenlunde styr på, hvilke racer der tiltaler jer, så kunne i få set dem an og måske spore jer lidt ind? det er ret sjovt at være til udstilling, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mops, Cavalier og westie er rigtig gode bud, men har alle helbredsproblemer. Hmm... Det skal vi være obs på. Mopsen er ikke agilityhund. Nja, det er jo klart. Men hun kan i så fald gå til ralley med en eventuel Mops. Kender en gravhund der går til agility uden problemer !

 

Tja vi er nået ned i de små racer nu.. Men mon ikke det er det bedste. Hvad siger i til en Yorkshire terrier? Hvordan er den i forhold til westien?

 

Derfor skal I vælge en med stamtavle og helst DKK.

 

Jeg har en kollega, som lige har fået cavalier-hvalpe :slem:

send mig en pb, hvis du vil vide mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken

Jeg vil sige en løwshen er et godt bud, Min datter har lige fået en (er nu 17uger) og han vil helt sikkert hellere til agility end show:slem: altså hvis han kunne vælge, der er bare gang i ham, og elsker at hoppe og springe, faktisk så meget, at jeg må have en snak med Janni om det nu er den rigtige rase for mig, da jeg ikke har den samme energi som min datter,,,,,

det skal jo være godt for både hund og ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Til en aktiv familie, hvor alle gerne vil tage del i samværet med hunde, som det lyder til, så synes jeg da, at en Cocker Spaniel (enten engelsk eller amerikansk, den amerikanske kræver jo lidt mere pelspleje) eller en Nova Scotia Duck Tolling Retriever er nogle skønne muligheder. Jeg tror, en lille selskabshund vil være lidt for lille og sofa-agtig til jer, når I nu har mulighed for mange gode aktiviteter med hunden - også træning. Og med fire store mennesker i familien ER det jo altså meget småt med sådan en lille håndfulds-hund IMO. Jeg ville gå efter mellemstørrelsen.

Synes nu også, at Kooikerhondje var et godt bud. Uanset hvad man vælger, er det jo vigtigt at finde en god opdrætter, hvor I kan møde forældrehundene og få et indtryk af deres temperament samt snakke med opdrætteren om jeres livsstil og de rammer, I har at tilbyde. Hvalpe i kuld er også forskellige, og der kan opdrætteren hjælpe med at finde en hvalp i kuldet, som ikke er tilbageholdende/sky, men en af de mere livlige og udadvendte.

 

Mht. westie og cairn, så er de lidt lovlig små til de trapper der, med mindre man så ville bære dem op og ned. Så ville jeg hellere vælge en Parson Russell-terrier, hvis man kiggede mindre terriere. Men jeg er selv meget mere til hunde med et mere mildt/blødt temperament end terriere, så jeg ville da kigge meget mere på tollere og spaniels, hvis det var mig.

De tollere, jeg kender og møder på ture, er simpelthen så søde og milde og vil gerne hilse og snakke med både mig og mine hunde - mit indtryk er, at de netop er totalt glade for hygge, nus og rart samvær hjemme, og når de så er ude, så er de aktive, glade og legesyge hunde. En cocker spaniel kan godt være svær for et barn at holde på tur, hvis den er meget jagtglad, og de kan have tendens til at trække meget. Der er tolleren vist lidt roligere, som jeg har oplevet det.

Hvis I synes en golden er lige lidt for stor, så er tolleren også et godt alternativ til den. Tolleren skulle dog være en anelse mindre gemytlig end golden, som jo er meget afbalancerede, men det er vist et spørgsmål om, hvilken toller man får.

Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at den har brug for lange, og gode ture samt aktivering og træning, så den får brugt sit hovede og sit instinkt, men det lyder det jo også til, at I kan give den.

Ellers kunne I måske også kigge på Australian Shepherd - det er virkelig også en skøn race. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I synes en golden er lige lidt for stor, så er tolleren også et godt alternativ til den. :-D

 

Med tolleren skal man bare være meget vågen med temperament.

De har ikke et klassisk retriever-temperament, og der findes rigtig mange lidt skarpe tollere rundt omkring.

 

Det er ikke bare en mini-golden.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig med dorte og oplever i øvrigt at det samme gælder kooikeren. også med sådan noget som egetkønsaggression, hvilket jo ville være virkelig uheldigt, når nu det er vigtigt, at den kan med andre hunde. måske har jeg været vildt uheldig, men jeg synes også, at jeg møder en del cockere med mindre heldigt temperament?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...