Hop til indhold

Genetik-tråden


Therese
 Share

Recommended Posts

Jeg vidste ikke hvad jeg skulle kalde tråden, men jeg er lige stødt på noget, som jeg er nødt til at få opklaret... :mrgreen: Håber nogle kloge hoveder kan svare eller har lyst til at diskutere det... :-D

 

Men jeg er kommet til at tænke lidt over det her med genetik og det er jeg altså ikke helt skarp i :lol: Det er fordi jeg har set et kommende kuld, hvor begge forældre hunde er bærer af en gendefekt... Og så er jeg kommet til at tænke over, hvad det kan betyde for hvalpene?

 

Umiddelbart tænker jeg, at når begge forældre er bærere, vil der være stor risiko for at hvalpene også får det? Omvendt skal der vel være nogle helt bestemt faktorer til stede, før en hund kommer til at fejle noget arveligt?

Jeg har altså forvirret mig selv lidt med alle mine tanker :lol:

 

Og hvad så, hvis en forældre er bærer og den anden forældre ikke er? Er det så ikke lidt ligesom at lege russisk roulette med sine hvalpes helbred? Er det ikke et eller andet sted bedre at lade være med at avle, hvis en af forældrene bærer rundt på en sygdom, som hvalpene kan risikere at få?

Hvis jeg var opdrætter, ville jeg personligt ikke bryde mig om at bruge sådan nogle hunde i avl. Men som sagt ved jeg ikke ret meget om den slags og min holdning kan sagtens bunde i uvidenhed :mrgreen:

 

Ej, jeg ved godt, at man kan give et endegyldigt svar på sådan nogle spørgsmål - genetik er sgu en svær størrelse, men jeg synes bare det er vildt spændende... Så kom... Lad os snakke genetik :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke hvad sygdom du refererer til, men for nogle gælder det, at er man kun bærer, bryder den ikke ud. Altså skal man have sygdommen fra begge forældre for at den vises, og da er man "affected". Umiddelbart lyder det ikke smart at avle to hunde der begge er bærere, da hvalpene så for genet fra begge forældre. Får man kun genet fra en enkelt, er det ofte sådan at man kan være bærer uden at blvie afftected. Men igen, det handler vel om hvad sygdomme der er tale om?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke hvad sygdom du refererer til, men for nogle gælder det, at er man kun bærer, bryder den ikke ud. Altså skal man have sygdommen fra begge forældre for at den vises, og da er man "affected". Umiddelbart lyder det ikke smart at avle to hunde der begge er bærere, da hvalpene så for genet fra begge forældre. Får man kun genet fra en enkelt, er det ofte sådan at man kan være bærer uden at blvie afftected. Men igen, det handler vel om hvad sygdomme der er tale om?

 

Nogen parrer jo to anlægsbærere, gentester hele kuldet og afliver de affected.

(not my style, men det sker)

 

Men det afhænger jo meget af hvilken genetisk arvegang det har hvordan hvalpene falder ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke hvad sygdom du refererer til, men for nogle gælder det, at er man kun bærer, bryder den ikke ud. Altså skal man have sygdommen fra begge forældre for at den vises, og da er man "affected". Umiddelbart lyder det ikke smart at avle to hunde der begge er bærere, da hvalpene så for genet fra begge forældre. Får man kun genet fra en enkelt, er det ofte sådan at man kan være bærer uden at blvie afftected. Men igen, det handler vel om hvad sygdomme der er tale om?
Det er en, der hedder MDR1... Multi Drug Resistance eller sådan noget...
Link til indlæg
Del på andre sites

Maggies mor er bærer af EIC (Exercised Induced Collapse), men hendes far er testet fri. Det betyder, at Maggie ikke kan blive mere end bærer.

 

Hvis jeg på et tidspunkt skal have hvalpe på hende, kan jeg vælge at teste hende eller "nøjes" med at vælge en fri hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Freddy ligger over ved dr dyr til HD foto i dag og hvis den falder godt ud, er han så avlsgodkent af mig, hvis han får A eller B. Men hans far er bærer af PRA og hans mor , min Debbie fri, så evt tæverejerer skal altså have en tæve , der er DNA testet fri. Hvis forhåbenlig Hd er fin , vil jeg da lade ham PRA teste også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke parre en bærer med en bærer, en bærer og en fri, og test af hvalpene. Har selv en race, i hvor der ligger en mild grad af vonWillebrand i rigtig mange hunde, så der parrer fornuftige opdrættere (dem er der meget få af :( ) kun bærer med fri.

Det er jo netop det... Det giver heller ikke mening for mig at avle en bærer med en bærer, for så skal hvalpene vel næsten få det? Ej, jeg synes det er helt skørt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble

uuuueee genetik er noget af det mest spændende syntes jeg...:mrgreen:

 

nu ved jeg ikke om denne lidelse du refferer til er dominant eller vigende...

hvis genet er vigende betyder det at bare hunden har 1 rask gen vil den ikke blive syg selv.... hvis genet er dominant betyder det at uanset om der er 1 eller 2 gen i hunden så bliver den syg... så det er altså derfor temmeligt vigtigt at vide hvad det er vi arbejder med!!!

 

 

men nu antager vi at det er et VIGENDE gen... og at en bærrer altså kun bær genet og ikke selv bliver syg...

jeg har lavet en lille tegning...

 

genetik skema.jpg

her er O et "rask gen" og Ø er et "sygt gen" begge forælderdyr har 2 gener... men hver hvalp modtager kun 1 gen fra mor og 1 gen fra far... derfor er der hos en fri og en bærer chancen for at få 50% FRIE hvalpe der aldrig vil få problemer i sygdommens retning og 50% chance for at hvalpen vil få genet og vil kunne viderfører sygdommen i avlen...

 

hvis man avler på 2 hunde der begge er bærre vil man få 25% frie hvalpe og 50% hvalpe der bær sygdommen samt 25% hvalpe der vil havde 2 syge gen fra og derfor vil blive syg selv... ikke nogen snart politik...:stupid:

 

spør endeligt hvis det jeg skriver lyder som vulapyk ik... er lidt en nørd på området... det er SPÆNDENDE!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

uuuueee genetik er noget af det mest spændende syntes jeg...:mrgreen:

 

nu ved jeg ikke om denne lidelse du refferer til er dominant eller vigende...

hvis genet er vigende betyder det at bare hunden har 1 rask gen vil den ikke blive syg selv.... hvis genet er dominant betyder det at uanset om der er 1 eller 2 gen i hunden så bliver den syg... så det er altså derfor temmeligt vigtigt at vide hvad det er vi arbejder med!!!

 

 

men nu antager vi at det er et VIGENDE gen... og at en bærrer altså kun bær genet og ikke selv bliver syg...

jeg har lavet en lille tegning...

 

[ATTACH=CONFIG]86031[/ATTACH]

her er O et "rask gen" og Ø er et "sygt gen" begge forælderdyr har 2 gener... men hver hvalp modtager kun 1 gen fra mor og 1 gen fra far... derfor er der hos en fri og en bærer chancen for at få 50% FRIE hvalpe der aldrig vil få problemer i sygdommens retning og 50% chance for at hvalpen vil få genet og vil kunne viderfører sygdommen i avlen...

 

hvis man avler på 2 hunde der begge er bærre vil man få 25% frie hvalpe og 50% hvalpe der bær sygdommen samt 25% hvalpe der vil havde 2 syge gen fra og derfor vil blive syg selv... ikke nogen snart politik...:stupid:

 

spør endeligt hvis det jeg skriver lyder som vulapyk ik... er lidt en nørd på området... det er SPÆNDENDE!!!!

Det er svært at læse din tegning :genert:

Men tak fordi du gad :5up:

 

Og det er lidt volapyk :lol: Men tror jeg forstår... Hvis en rask og en bærer bliver parret, vil hvalpene så bare være bærere eller vil de være syge?

 

Og hvordan regner man det så nøjagtigt ud? Kan det ikke ligeså godt give 100 % syge hvalpe, hvis to bærere parrer - eller 100 % raske hvalpe for den sags skyld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Det er svært at læse din tegning :genert:

Men tak fordi du gad :5up:

 

Og det er lidt volapyk :lol: Men tror jeg forstår... Hvis en rask og en bærer bliver parret, vil hvalpene så bare være bærere eller vil de være syge?

 

Og hvordan regner man det så nøjagtigt ud? Kan det ikke ligeså godt give 100 % syge hvalpe, hvis to bærere parrer - eller 100 % raske hvalpe for den sags skyld?

 

det er procent regning... og jo man kan sagtens være pisse heldig og få 10 sunde og raske hvalpe... prøv at tænke på det sådan her... når man er gravid kan man få en dreng eller en pige... der er altså 50% chance for en pige og 50% chance for en dreng... men alligevel er der nogle der har eks. 7 børn som alle er piger... chancen er ikke så stor men den er der...

 

hvis vi antaget at genet er "vigende" betyder det at det ligger skjult og ikke har betydning for den hund som bær det... dvs at hunden er sund og rask...men at dens AFKOM kan få problemer med sygdommen hvis de også får genet fra det andet forælderdyr...

 

hvis vi istedet for taget et dominant gen så betyder det at hvis genet er tilstede så er dyret sygt... her vil det værer DYBT uansvarligt at parer 2 bærrer af genet... og resultatet vil højst sansynligt være at 25% af hvalpene vil være raske, 50% af dyrne vil være syge (bærer genet) og 25% af hvalpene vil blive aborter eller dødfødte hvalpe... eller i "bedstefald" meget syge fra start af...

 

men igen det er jo alt efter hvad det er for en sygdom... om det er en sygdom der gør hunden blind, eller måske at hunden ikke kan omsætte et protin eller måske ikke lave nogle livsvigtige enzymer selv... det kan også være noget så banalt som et haleknæk... som jo kun har visuel betydning for hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Mdr1 er jo som sådan ikke en sygdom. Der er stoffer man skal undgå f.eks Advocate, men de kan sagtens udgåes. Den en af min border er testet fri og den anden bliver testet ved lejlighed. Men mest for min skyld, så jeg ved det. Avlsmæssigt ville jeg ikke have kvaler med at bruge, hvis han f.eks bliver dygtig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Mdr1 er jo som sådan ikke en sygdom. Der er stoffer man skal undgå f.eks Advocate, men de kan sagtens udgåes. Den en af min border er testet fri og den anden bliver testet ved lejlighed. Men mest for min skyld, så jeg ved det. Avlsmæssigt ville jeg ikke have kvaler med at bruge, hvis han f.eks bliver dygtig

 

det lyder som om denne sygdom er en hvor hunden mangler et enzym eller protin... og at det således kan klares med en "speciel diet" er det rigtigt forstået...???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Ja så har vi jo en anden problematik, hvilken hund ville være bedst at avle på, én med et recessivt eller dominant gén af samme "sygdom", hvis begge bliver brugt på en fri hund, ved den recessive, kan det jo snyde og springe generationer over, ved det dominante er der jo betaling ved kasse ét.

 

hvis det kan dna testes er det jo som sådan ligegyldigt om det er dominant eller resessivt/vigende men jo.... det er så apsolut lettest at arbejde med et domimant gen...!!

hmmm men har så aldrig hørt om en sygdom der kan havde både dominante og ressisive/vigende gener så denne problematik er jeg ikke sikker på er noget man kan støde på ude i real lift...

 

men selv om det er resessivt/vigende så vil en DNA-test kunne finde det... og genet vil derved ikke kunne hoppe en genration over da det jo også var i den oprindelige hund... hmmm er i tvivl om je gformulere mig for kryptisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble

man kan jo også gå over i den anden grøft og sige der KUN må avles på raske dyr... og hvorfor gør man ikke det.... jo for hvis man eks har en rask procentdel af en race på under 50 % så er det mange individer man kassere og genpuljen vil derfor blive meget indskrænket og man resikere at der derfor kommer nye sygdomme til... hvilket også er derfor at matadorhanner frarådes.... det glæde rom i ALLE raser at havde så stor en genpulje som muligt og derfor akseptere man i de fleste tilfælde at man kan passer en bærrer af en vigende/resessiv sygdom med en fri for at beholde så stor en genetisk spredning i racen...

Link til indlæg
Del på andre sites

det er procent regning... og jo man kan sagtens være pisse heldig og få 10 sunde og raske hvalpe... prøv at tænke på det sådan her... når man er gravid kan man få en dreng eller en pige... der er altså 50% chance for en pige og 50% chance for en dreng... men alligevel er der nogle der har eks. 7 børn som alle er piger... chancen er ikke så stor men den er der...

 

hvis vi antaget at genet er "vigende" betyder det at det ligger skjult og ikke har betydning for den hund som bær det... dvs at hunden er sund og rask...men at dens AFKOM kan få problemer med sygdommen hvis de også får genet fra det andet forælderdyr...

 

hvis vi istedet for taget et dominant gen så betyder det at hvis genet er tilstede så er dyret sygt... her vil det værer DYBT uansvarligt at parer 2 bærrer af genet... og resultatet vil højst sansynligt være at 25% af hvalpene vil være raske, 50% af dyrne vil være syge (bærer genet) og 25% af hvalpene vil blive aborter eller dødfødte hvalpe... eller i "bedstefald" meget syge fra start af...

 

men igen det er jo alt efter hvad det er for en sygdom... om det er en sygdom der gør hunden blind, eller måske at hunden ikke kan omsætte et protin eller måske ikke lave nogle livsvigtige enzymer selv... det kan også være noget så banalt som et haleknæk... som jo kun har visuel betydning for hunden...

Det giver god mening :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

43 procent af f.eks aussie har genet. Det ville ekskluder halvdelen af avlsmaterialet, på noget de ikke kommer til at fejlen noget af, medmindre de får stoffer de ikke kan tåle tilført.

Hvis der kun bliver avlet på 100 procent sunde dyr, ville gen puljen blive for lille, og indavl uundgåelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mdr1 er jo som sådan ikke en sygdom. Der er stoffer man skal undgå f.eks Advocate, men de kan sagtens udgåes. Den en af min border er testet fri og den anden bliver testet ved lejlighed. Men mest for min skyld, så jeg ved det. Avlsmæssigt ville jeg ikke have kvaler med at bruge, hvis han f.eks bliver dygtig
Det er måske ikke ligefrem en sygdom, men det lyder ret voldsomt alligevel...
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
43 procent af f.eks aussie har genet. Det ville ekskluder halvdelen af avlsmaterialet, på noget de ikke kommer til at fejlen noget af, medmindre de får stoffer de ikke kan tåle tilført.

Hvis der kun bliver avlet på 100 procent sunde dyr, ville gen puljen blive for lille, og indavl uundgåelig.

 

hvis det er så stor en procentdel af en rase så vil det også være for "dyrt" rent genmæssigt at midste/udlukke bærrerne... men direkte at avle på 2 bærrere syntes jeg stadigt er forkert... men bør som en god opdratter få testet alle alvsdyr og finde nogle som passer til dem man har... det er jo ikke andrledes end hvia man har en hund der i forhold til standarten her en for lille hale så finder man et andet eksemplar som har perfækt hale... man finder noget som opvejer ens hunds "skavanker" og "fejl" og sører for at ingen af forælderhundene er "svage" på samme sted... der er jo ingen hunde der er PERFÆKTE i fælge standart... og det gælder jo derfor om at arbejde imod det PÆRFÆKTE...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de hund jeg kender der har det undgå bare de lægemidler, og kommer aldrig til at fejle noget. Sygdommen er først " dukket" op med de nye lægemidler.

Okay :-D Det er jo positivt... :-D Men det er sgu spændende alligevel med det her genetik - så fortsæt endelig... Jeg suger til mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det kan dna testes er det jo som sådan ligegyldigt om det er dominant eller resessivt/vigende men jo.... det er så apsolut lettest at arbejde med et domimant gen...!!

hmmm men har så aldrig hørt om en sygdom der kan havde både dominante og ressisive/vigende gener så denne problematik er jeg ikke sikker på er noget man kan støde på ude i real lift...

 

men selv om det er resessivt/vigende så vil en DNA-test kunne finde det... og genet vil derved ikke kunne hoppe en genration over da det jo også var i den oprindelige hund... hmmm er i tvivl om je gformulere mig for kryptisk...

 

Jeg har faktisk et eksempel på at 2 kuld søskende kan have forskellige resultater, min tæve er autosomal recessiv og hendes søster er autosomal Dominant, på vonWillebrand I.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...