Hop til indhold

Agilitytræning fælles - sommer/efterår 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej ok, det var faktisk heller ikke særlig gennemtænkt af mig, og det var slet ikke meningen... Men det er klassisk Helle... Ser en ting og reagerer på det - og hjernen blev gemt væk.... Det som jeg nok (til stadighed) "himler" over at den generelle tilgang til alder/træning/agility blandt mange i DK - hvor en del er dem som er "noget indenfor musikken". Tendensen er bare, at dem som så træner hos "dem", lader sig influere og ryger med på konceptet. Læste for sjov de etiske regler formuleret af landsholdsledelsen her den anden dag, og hvis de skulle følges var der mange på holdet som skulle sparkes ud, bla på grund af ovenstående.

 

Jamen så er vi over i generel diskussion, og der er jeg gerne med! :-D

 

Jeg tror virkelig at hvis man skal være med i den virkelige elite, så bli'r man nødt til at træne mere ekstremt, uanset hvilken branche/sport det er. Og det er én af grundene til at jeg også håber at agility aldrig bli'r så stort at det kommer med til OL, eller at der på anden måde kommer penge med i det - for så skal vi nok først se løjer, på den virkelig ufede måde...

 

Der findes vel allerede visse eliteudøvere der prioriterer - og planlægger ud fra - at hunden løber på toppen indtil den er X antal år, og når den ikke kan gøre sig dér mere, jamen så bli'r den omplaceret eller må bare gå hjemme og hygge sig. Halter den eller har lidt ondt - jamen den skal jo alligevel ikke løbe mere... Og kommer der først penge ind i lortet, hvordan kommer det så til at se ud?

 

Heldigvis har jeg det indtryk at rigtig mange topudøvere dog tænker på sine hunde. De presser dem helt klart mere end vi andre gør, det er de jo næsten nødt til - og det er dét jeg har en vis forståelse for. Men dem jeg selv har mødt, læst om, læst bøger af og set filmer med - de spreder i hvert fald det budskab at man skal passe på sin hund, så forhåbentlig er det også det vi andre "glade amatører" ta'r til os. Som underviser har man jo et stort ansvar, ikke mindst når det kommer til "sikker træning", og det gælder jo næsten ekstra meget for "dem i toppen", som du også skriver. Får en elev fortalt én ting af "en almindelig træner", og noget andet af en verdensmester - ja så vil eleven nok vægte verdensmesterens ord tungest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej ok, det var faktisk heller ikke særlig gennemtænkt af mig, og det var slet ikke meningen... Men det er klassisk Helle... Ser en ting og reagerer på det - og hjernen blev gemt væk.... Det som jeg nok (til stadighed) "himler" over at den generelle tilgang til alder/træning/agility blandt mange i DK - hvor en del er dem som er "noget indenfor musikken". Tendensen er bare, at dem som så træner hos "dem", lader sig influere og ryger med på konceptet. Læste for sjov de etiske regler formuleret af landsholdsledelsen her den anden dag, og hvis de skulle følges var der mange på holdet som skulle sparkes ud, bla på grund af ovenstående.

 

Men man gør vel bare, hvad man føler er bedst for lige netop den hund? Eller, det håber jeg da. Og det meste er jo bare leg, når de er så unge - også for hunden. Og så kan jeg også godt forstå, at man bliver lidt utålmodig efter at komme i gang, når man har løbet med andre hunde. Men derfor skal det jo stadig være på hundens præmisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg aner det ikke, jeg kender hende ikke, ved ikke hvor gamle hendes andre hunde er, eller hvor længe de kan være med endnu. Jeg fik heller ikke formuleret mig helt rigtigt - jeg mener at jeg har forståelse for at én som hende kan ha' travlt, ikke hende personligt, for det aner jeg ikke.

 

Jeg synes heller egentlig ikke det er ret fedt at diskutere en enkeltperson på den her måde, og især når ingen af os ved hvordan hun faktisk har trænet, eller tænkt... Jeg mener bare at den generelle eliteudøver træner og planlægger nok en del anderledes end os andre, for det er de nødt til hvis de vil være med. Og det gælder jo om det så er gymnastik, musik eller hundesport...

 

Jeg mente nu heller ikke hende personligt, min kommentar var en generel betragtning. Og når vi taler om den generelle eliteudøver inden for ag, kan jeg stadig ikke se, hvorfor man ikke kan vente med den træning, der er meget belastende for hunden, til den er lidt ældre. Jeg er med på, at man nok træner en del mere og presser sin hund mere, når man har landsholdet som mål, end os der bare render rundt og hygger os. Men man kan da vel sagtens sigte efter landsholdet, men bare når hunden er lige det år ældre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man gør vel bare, hvad man føler er bedst for lige netop den hund? Eller, det håber jeg da. Og det meste er jo bare leg, når de er så unge - også for hunden. Og så kan jeg også godt forstå, at man bliver lidt utålmodig efter at komme i gang, når man har løbet med andre hunde. Men derfor skal det jo stadig være på hundens præmisser.

 

Man kan jo lave en masse med hunden, der ikke er vildt belastende - f.eks. tunneller, felttræning, handling som flatwork eller omkring springstøtter... uden at det behøver at være med højde på springene eller med mange skarpe vendinger... hvilket jo er der, hvor det bliver problematisk. Ikke mindst med en stor hund, der jo også er længere tid om at være fuldt udvokset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente nu heller ikke hende personligt, min kommentar var en generel betragtning. Og når vi taler om den generelle eliteudøver inden for ag, kan jeg stadig ikke se, hvorfor man ikke kan vente med den træning, der er meget belastende for hunden, til den er lidt ældre. Jeg er med på, at man nok træner en del mere og presser sin hund mere, når man har landsholdet som mål, end os der bare render rundt og hygger os. Men man kan da vel sagtens sigte efter landsholdet, men bare når hunden er lige det år ældre?

Sigter efter landsholdet gør folk vel allerede fra dag 1, hvis de er til den slags. Hvilket jo ikke nødvendigvis indebærer at de træner belastende ting før hunden er parat til det. Men de træner helt sikkert mere end vi andre - og frem for alt mere målrettet. Og jeg tror heller ikke det er et mål i sig at komme på landsholdet tidligt, men når hunden er stabil og parat til det. Til gengæld tror jeg at man gerne vil ha' så meget grundindlæring ind så tidligt som muligt, lidt på samme måde som en LP-udøver der indlærer apporten når hvalpen er 3-4 måneder gammel, og som træner delmomenter med henblik på eliteklassen helt fra start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget træner I? Jeg er blevet lidt bidt at det her agility og nyder at komme til træning om torsdagen, men savner det resten af ugen. Især nu, hvor der er mørkt, når jeg kommer hjem fra arbejde, og jeg ikke kan hygge mig hjemme i haven. Hvad gør I andre? Træner I flere gange om ugen på hold eller er det i haven f.eks. i weekenden, hvor man kan være ude mens det er lyst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Sonja... Selvom man har (høje) ambitioner, så bør det aldrig "gå ud over" hunden, og man bør ikke gå på kompromis (pres fra andre) for at nå sit mål. Og især når man fungerer som et forbillede for andre, så er det især vigtigt at man ikke lærer nye og begyndere, at den slags er acceptabelt. Lige såvel som "top-agility folkets" opførsel overfor fx hundene på konkurrencebanen kopieres (og bliver accepteret i kulturen), så tillæres den samme adfærd omkring træning også.

 

Derfor synes jeg heller ikke at det bør være tilladt at være underviser i en klub, sålænge man er under 18, da jeg i dette tilfælde har set tilfælde af grov misforståelse/uvidenhed af "konceptet" som bliver videreformidlet til nye i sporten.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner på hold 1 gang om ugen. Lige for tiden kun hver 14 dag. Selv træner jeg lidt en gang i mellem. Det kan fx være slalom, fremadsendelse med pinde på jord etc 1 gang om ugen ved siden af. Lige for tiden slet ikke. Duffy springer faktisk kun til træning (som regel pensionist-højde som jeg kalder det), ellers er det bare pinde på jord, hvilket jeg gør for at skåne hende pga hendes PL. I går var jeg forbi en anden klub, hvor jeg løb et par baner og så ellers trænede felter (2x2) på vippen.

 

jeg er sikker på Duffen ville være klar på AG hver dag, meeen.... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget træner I? Jeg er blevet lidt bidt at det her agility og nyder at komme til træning om torsdagen, men savner det resten af ugen. Især nu, hvor der er mørkt, når jeg kommer hjem fra arbejde, og jeg ikke kan hygge mig hjemme i haven. Hvad gør I andre? Træner I flere gange om ugen på hold eller er det i haven f.eks. i weekenden, hvor man kan være ude mens det er lyst?

Koncentreret AG træning på et hold har indtil nu været 1 gang om ugen. Her hen over vinteren ser det ud til at blive hver 14. dag på samme hold som Helle også træner (starter i morgen - glæder mig!!). I weekenderne selvtræner jeg en dag - pt. primært slalom, men også til tider nogle springkombinationer, fremadsendelse osv.

 

Derudover træner vi lydighed på hold en gang om ugen og selvtræner lydighed 5-10 minutter hver aften foruden træningen på gåturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er sikker på Duffen ville være klar på AG hver dag, meeen.... :mrgreen:

Jeg har faktisk en weekend haft en samtræningsdag med 4 timer agility lørdag, rallytræning 2 timer søndag og AG træning mandag i 2 timer. Der var INTET at hente hos hende om mandagen! Det gør jeg ikke igen ;-) Så træning hver dag er ikke noget for denne her terrier!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor meget træner I? Jeg er blevet lidt bidt at det her agility og nyder at komme til træning om torsdagen, men savner det resten af ugen. Især nu, hvor der er mørkt, når jeg kommer hjem fra arbejde, og jeg ikke kan hygge mig hjemme i haven. Hvad gør I andre? Træner I flere gange om ugen på hold eller er det i haven f.eks. i weekenden, hvor man kan være ude mens det er lyst?

Det er ret forskelligt... Vi har hele tiden gået til træning på hold en gang om ugen. Så her jeg egne hold en dag om ugen, og der kommer Iso som regel med, og selv om det ikke bli'r til det helt store så får vi dog altid løbet lidt. Og så træner jeg hjemme i haven, jeg er heldig at ha' korte arbejdsdag så er det meste af året hjemme før det bli'r mørkt. Dengang vi havde meget nyindlæring (som f.eks. slalom og felter) var jeg flittig og fik trænet i haven flere gange om ugen, dog korte træningspas. Men det er jeg vist blevet lidt doven med siden... :oops:

 

Jeg er enig med Sonja... Selvom man har (høje) ambitioner, så bør det aldrig "gå ud over" hunden, og man bør ikke gå på kompromis (pres fra andre) for at nå sit mål. Og især når man fungerer som et forbillede for andre, så er det især vigtigt at man ikke lærer nye og begyndere, at den slags er acceptabelt. Lige såvel som "top-agility folkets" opførsel overfor fx hundene på konkurrencebanen kopieres (og bliver accepteret i kulturen), så tillæres den samme adfærd omkring træning også.

 

Derfor synes jeg heller ikke at det bør være tilladt at være underviser i en klub, sålænge man er under 18, da jeg i dette tilfælde har set tilfælde af grov misforståelse/uvidenhed af "konceptet" som bliver videreformidlet til nye i sporten.

Altså, misforstå mig nu ikke - jeg ville heller aldrig selv træne på en måde der gik ud over hunden, og ville aldrig drømme om at fortælle mine kursister at det overhoved eksisterer!! Jeg er dødskrap mht. hundenes sikkerhed, og banker tit kursisterne i hovedet med div. sikkerhedsaspekter. Jeg har heller aldrig selv oplevet en underviser der går på kompromis med sikkerheden, eller som har presset mig til at træne på en måde der kunne være skadelig for nogen af mine hunde. Så det håber jeg da ikke er noget der er ret udbredt?

 

MEN, derfor tror jeg at man DESVÆRRE er nødt til at tænke lidt på en anden måde, hvis man selv satser på at f.eks. bli' verdensmester. Og jeg tror sikkert at flere kører lige på kanten, for konkurrencen er stenhård og man er nødt til at presse både sig selv og hunden til det yderste. Det er jo præmisserne for at være med blandt verdens bedste, og enten er du med, eller også kan du lige så godt bli' hjemme. Og det er måske også (en del af) grunden til at mange vælger det fra? Eliten er ikke nødvendigvis et sjovt sted at være, indenfor nogen branche, det er tit ekstremt på mange måder, og ligner slet ikke den verden vi andre bevæger os i. Og det er så absolut ikke en verden for mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Eliten er ikke nødvendigvis et sjovt sted at være, indenfor nogen branche, det er tit ekstremt på mange måder, og ligner slet ikke den verden vi andre bevæger os i. Og det er så absolut ikke en verden for mig!

 

Hvis man tænker OL og gymnaster eller håndbold, så er de jo også invalider længe før tid. Eller bare balletdansere. Eller politihunde. Jeg gad heller ikke slide nogen hund så hårdt, men du har nok ret, vil man være verdensmester, så skal man være hård og ofre meget.

 

Det farlige er bare den film, der er linket til - hvis manden eller veninden ser den, så kan de sagtens begynde at træne i samme alderstrin, herregud, vi finder rigtigt mange film på youtube og efterligner, uden en god træner aner man jo ikke, hvilke ulykker man kan få lavet. Så lige det med at være et godt forbillede, er nok det der generer mig mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ret forskelligt... Vi har hele tiden gået til træning på hold en gang om ugen. Så her jeg egne hold en dag om ugen, og der kommer Iso som regel med, og selv om det ikke bli'r til det helt store så får vi dog altid løbet lidt. Og så træner jeg hjemme i haven, jeg er heldig at ha' korte arbejdsdag så er det meste af året hjemme før det bli'r mørkt. Dengang vi havde meget nyindlæring (som f.eks. slalom og felter) var jeg flittig og fik trænet i haven flere gange om ugen, dog korte træningspas. Men det er jeg vist blevet lidt doven med siden... :oops:

 

 

Altså, misforstå mig nu ikke - jeg ville heller aldrig selv træne på en måde der gik ud over hunden, og ville aldrig drømme om at fortælle mine kursister at det overhoved eksisterer!! Jeg er dødskrap mht. hundenes sikkerhed, og banker tit kursisterne i hovedet med div. sikkerhedsaspekter. Jeg har heller aldrig selv oplevet en underviser der går på kompromis med sikkerheden, eller som har presset mig til at træne på en måde der kunne være skadelig for nogen af mine hunde. Så det håber jeg da ikke er noget der er ret udbredt?

 

MEN, derfor tror jeg at man DESVÆRRE er nødt til at tænke lidt på en anden måde, hvis man selv satser på at f.eks. bli' verdensmester. Og jeg tror sikkert at flere kører lige på kanten, for konkurrencen er stenhård og man er nødt til at presse både sig selv og hunden til det yderste. Det er jo præmisserne for at være med blandt verdens bedste, og enten er du med, eller også kan du lige så godt bli' hjemme. Og det er måske også (en del af) grunden til at mange vælger det fra? Eliten er ikke nødvendigvis et sjovt sted at være, indenfor nogen branche, det er tit ekstremt på mange måder, og ligner slet ikke den verden vi andre bevæger os i. Og det er så absolut ikke en verden for mig!

 

jeg har selv været med i ridesporten på landsholdsniceau i ca 15 år nu (ja, jeg er så ikke Tina Lund, men "bare" som en del et team :mrgreen: ) og har været med til mange store mesterskaber rundt om i Europa.

 

Her skal man dæleme også være hård i filten - hvilket jeg også er. Der er fx ikke nogen som skal komme og spille smart overfor mig på opvarmningen... Det er f... hårdt arbejde, hvis man vil til tops, og det er ikke et alm 8-16 job vi snakker om - men 24/7.

 

I gamle dage - 10-20 år tilbage - så sporten (springning) helt anderledes ud. Folk brugte klamme tricks, bla nitter i gamacher for at få dem til at springe højere og mere forsigtigt osv. Dengang var det en helt acceptabelt adfærd, fordi ALLE gjorde det. Skidt pyt med velfærden, vi skal vinde! der er blevet gjort en kæmpe indsats sidenhen, og kulturen er langsomt blevet ændret i en retning mod korrekt horsemanship. Til stævner er der officials der holder øje i stalden og på opvarmningen for at tjekke om tingene bliver gjort korrekt, og efter store klasser - typisk grand prix - er der gamache tjek. En hest må først starte grand prix når den er 8 år.

 

jeg efterlyser lidt det samme indenfor agility. At en hund ikke må deltage i mesterskaber, fx DM før den er fx 3, og VM/NM som fx 4. Bare et eksempel. Og indtil de er fx 2 år må de kun løbe 2 klasser om dagen mod 5 (?) nu. Samtidig bør der også bære nogle officials som kontroller start og målområder - og/eller opvarmningsstederne. Tydeligvis reagerer hverken dommer/stævneleder i dag, hvis der sker noget "grimt".

 

Ja, der skal ofres en del tid og arbejde på at komme til tops, og det er også fair nok, hvis det er på egen krop. Men en hund kan ikke selv vælge.

 

til sammenligning, så er stort set alle ungheste som gør sig gældende i unghesteklasser væk som lad os sige 8-9 års, hvor imod heste som er redet op uden at sku rende det ene ungheste championat efter det andet som 4-5-6 og 7 års oftest stadigvæk gående i grand prix som 16-18 års. Tankevækkende synes jeg.

 

 

Og selvfølgelig ved jeg godt at du ikke er "dem" Korvis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tydeligvis reagerer hverken dommer/stævneleder i dag, hvis der sker noget "grimt".

 

Tror det ville være et godt sted at starte - en gang har jeg henvendt mig til stævnelederen, fordi en hundeejer løftede sin hund i kindskægget og gik amok på den, den dag i dag undrer jeg mig over, hvad jeg gjorde galt, for den fes overhovedet ikke ind (stort DKK-stævne). Men også alle de små ting man ser. Gad godt der blev strammet rigtigt meget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

At en hund ikke må deltage i mesterskaber, fx DM før den er fx 3, og VM/NM som fx 4.

Men ville det hjælpe..? Er man den type der satser på landsholdet fra dag 1, så vil man vel næppe træne mindre bare fordi der er en aldersgrænse på at komme med? Som jeg skrev tidligere så tror jeg ikke rigtig der er nogen der har som mål at komme på landsholdet så tidligt som muligt, for det tror jeg ærligt talt ikke er nogen fordel. Landsholdshundene er vel sjældent de helt unge hunde i forvejen, men lidt mere erfarne og stabile hunde? Ja, undtaget i år, hvor Ice og DJ var med. De er vel ca. som Iso, omkring 3 år, men det er vel ellers ikke ret almindeligt med så unge hunde på landsholdet? :vedikke:

Bare et eksempel. Og indtil de er fx 2 år må de kun løbe 2 klasser om dagen mod 5 (?) nu.

5 løb på en lang stævnedag er vel næppe det der slider på hundene, det er den daglige træning.

Samtidig bør der også bære nogle officials som kontroller start og målområder - og/eller opvarmningsstederne. Tydeligvis reagerer hverken dommer/stævneleder i dag, hvis der sker noget "grimt".

Jeg kender da til nogle stykker hvor fælden er klappet, så nogle steder sker der i hvert fald noget... Men jeg tror at det er et problem at det vistnok er dommeren som skal ha' set det ske..? Ret mig hvis jeg ta'r fejl, men synes i hvert fald jeg har hørt det ved mindst ét tilfælde. Og da dommeren jo hele tiden skal ha' fuld opmærksomhed på den ekvipage der er inde på banen, er det jo svært. For sådan noget skal selvfølgelig stoppes!

Ja, der skal ofres en del tid og arbejde på at komme til tops, og det er også fair nok, hvis det er på egen krop. Men en hund kan ikke selv vælge.

Nej, det er noget skidt når der er dyr indblandet - nogle mennesker vil bare aldrig kunne stå imod, og det går ud over dyret.

til sammenligning, så er stort set alle ungheste som gør sig gældende i unghesteklasser væk som lad os sige 8-9 års, hvor imod heste som er redet op uden at sku rende det ene ungheste championat efter det andet som 4-5-6 og 7 års oftest stadigvæk gående i grand prix som 16-18 års. Tankevækkende synes jeg.

Næ, det er vel egentlig bare logisk? Selvfølgelig bli'r hestene/hundene slidte når de bli'r brugt, og bruger man dem hårdt som unge så holder de ikke så længe som de ellers kunne. Men jeg synes nu at agilityfolk generelt er ret oplyste, langt de fleste ta'r sig jo trods alt godt af sine hunde, træner fornuftigt og passer godt på dem med kiro og massage etc., og hundene bli'r ved med at løbe til de er godt gamle. Men dermed ikke sagt at man ikke kan gøre mere, mht. oplysning og det at foregå med godt eksempel.

 

Og selvfølgelig ved jeg godt at du ikke er "dem" Korvis :-)

Det var godt! ;-)

 

Tror det ville være et godt sted at starte - en gang har jeg henvendt mig til stævnelederen, fordi en hundeejer løftede sin hund i kindskægget og gik amok på den, den dag i dag undrer jeg mig over, hvad jeg gjorde galt, for den fes overhovedet ikke ind (stort DKK-stævne). Men også alle de små ting man ser. Gad godt der blev strammet rigtigt meget op.

Jeg tror jeg ved hvilket tilfælde du snakker om, og det blev så vidt jeg ved ageret på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...