Hop til indhold

Hvorfor klør han sig?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Min golden klør sig mere end jeg synes at han bør :( Og jeg kan ikke finde årsagen. Det har stået på igennem flere måneder, men dyrlægerne ved ikke rigtig hvad det er og kan ikke gøre så meget ved det. Han er ikke selv voldsom generet af det, men jeg synes bare at han klør sig lidt for tit. Han virker slet ikke manisk eller noget, så det virker ikke til at det rigtig genere ham at han klør sig lidt oftere end hvad jeg synes er normalt.

 

Han har 110 % ikke lopper

Han er ikke rød i huden overhovedet

Han er ikke rød mellem poterne (og klør sig heller aldrig der)

Han har ingen problemer med ørene overhovedet

Han har ingen skæl

Han kører tit næsen hen af græsset eller gulvtæppet - virker mere som fjol, end fordi det klør, men det er jo svært at vurdere

Han får torskelevertran og fiskeolie hver dag til hans led og pels/hud.

 

Ud fra overstående virker det ikke til at han har allergi, da de så plejer at miste pels eller blive røde i poter, ører eller hunden, hvilket han ikke er.

 

Hårsækmider bør også give tabt pels, hvilket han ikke har.

 

Hvorfor i alverden klør min hund sig? Vi skal til dyrlæge og vaccineres tirsdag så vil lige hører dem igen, men forventer ikke de rigtig kan gøre noget, når der nu ikke er noget at se på hans hud.

Synes det er meget mystisk.

 

Nogen som har prøvet noget lignende og har nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svar :) han har fået flere forskellige produkter og har kløet på flere af dem. Men har to produkter jeg vil prøve så må jeg se om det hjælper.

Kornfrit foder tåler han slet ikke. Har prøvet med to produkter (acana og orijen). Det ene fik han over dobbelt mængde, var stadig tynd og sked 27 gange om dagen. Det andet kastede han op af hver eneste dag.

 

Han får meget andet end lige sit foder da jeg træner meget med ham og han ikk er så madglad. Kan det være fordi han har fået for meget lever? Er der meget protein i det? Og så er han vant til at få mange rester og det vil jeg være ulykkelig over hvis han ikke længere kunne få. Hans foder udgør nok kun 2/3 eller 1/2 af hans daglige kost lige for tiden, da jeg har ferie og vi træner en del.

 

Tusinde tak for svar! Anede ikke de kunne klø pga. Foder, uden at man ville kunne se det i huden. Jeg vil helt klart skifte foder og så være mere varsom med godbidder og rester og se om det hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være allergi, selv om der ikke er noget synligt at se på pelsen/ huden. Smilla har allergi og får kløflip 1-2 gange dagligt, hvor hun bider sig i skridtet og bagben mens hun piver. Nogle gange klør hun ørerne. Hvis jeg ikke er hurtigt henne og aflede går det helt over gevind, hvor hun nærmest skriger. Der er som sagt intet at se i hendes pels, ører osv. Dyrlægen roser hendes hud og pels til skyerne.

 

Hun kan ikke tåle allergitørfoder (hydrolyseret foder) eller kornfrit foder og hun tåler hun 3-4 forskellige kødtyper (ged, hest, hjort og kanin). Næste gang vi skal til dyrlægen vil jeg have lavet en allergitest på hende. Det koster 2.500 kr, men forsikringen dækker det meste. Så kan jeg finde ud af, om hun også reagerer overfor pollen, husstøvmider osv. (Man kan desværre ikke teste for foderallergi, man kan kun prøve sig frem..).

 

Det med at din hund klør sine læber er meget normalt for allergi. Viacutan olie skulle være det bedste til allergihunde. Så prøv evt at købe det fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar.

 

Han er ikke hysterisk når han klør, kan nemt afledes, og holder hurtigt op af sig selv. Så derfor virker det ikke ekstremt for ham. Og det er heller ikke sådan at han klør hele tiden, det er bare engang imellem i løbet af dagen. måske 3-5 gange hvor han lige klør i 10-20 sekunder.

Derfor har jeg egentlig tænkt at det ikke var allergi - også fordi jeg tænker at han så vil reagere kraftigere end han gør.

 

skab og rovmider skulle kunne ses ved hårtab og i pelsen så derfor tænker jeg at det ikke er det. Men jeg vil spørge min dyrlæge om ikke de kan lave et skrab så vi kan få det tjekket.

 

Ja han klør sig lidt forskellige steder. Hvis jeg skal sige hvor jeg synes det er mest, så er det på halsen og på siden. Men det er lidt forskelligt.

 

Han får æblecidereddike mod tæger og det skulle også have en udrensende effekt. Af godbidder får han lever, kyllingefilet, pølser, skinke, snaske-hunde-mad, fiskedelle osv. Mest kylling, lever og pølse, så han får ikke rigtig de der kunstige farvestoffer. Jeg tænker det måske godt kunne være at han får for meget protein.

 

Jeg vil tage det med til dyrlæge tirsdag og så må vi hører hvad han siger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

skab og rovmider skulle kunne ses ved hårtab og i pelsen så derfor tænker jeg at det ikke er det. Men jeg vil spørge min dyrlæge om ikke de kan lave et skrab så vi kan få det tjekket.

 

bujus samson herinde fra var lææænge under mistanke for al muligt forskelligt, det tog hundrede år og en ny dyrlæge, før nogen testede for skab, og så var det sørme det. mener ikke han havde hårtab eller noget som helst. jeg tror, at det er ret nemt at tjekke ved et hudskrab, personligt ville jeg nok vælge at få det udelukket, men jeg er så også livrem-og-seler-typen. så kan i jo starte med en allergiudredning osv efterfølgende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor han klør sig, men har en hund der gør fuldstændig det samme.

Vi har været igennem behandling for skab, forsøgt os med allergifoder og intet andet i et par måneder mm. Jeg tror at det er pollen, støv eller kat min lille hund ikke kan tåle, men jeg ved det ikke.

Hun er en-to gange om året så plaget af det at hun må have binyrebark-hormon, resten af tiden klør hun sig enten moderat eller ikke.

Jeg har valgt ikke at gå videre med udredningen. Jeg brugte sindsygt mange penge og energi på det og nu har jeg valgt at acceptere det, med det niveau det har nu. Min hund har det godt, er glad og spiser og leget som hun skal. Sjovt nok er det kun indendørs hun klør sig og hun klør aldrig under træning eller andet sjovt.

Kan anbefale den olie der heder EFA prescription. Den er pissedyr og jeg kan ikke dokumentere at den har bedre effekt end lakseolie eller andre, det er bare en følelse eller fornemmelse :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

bujus samson herinde fra var lææænge under mistanke for al muligt forskelligt, det tog hundrede år og en ny dyrlæge, før nogen testede for skab, og så var det sørme det. mener ikke han havde hårtab eller noget som helst. jeg tror, at det er ret nemt at tjekke ved et hudskrab, personligt ville jeg nok vælge at få det udelukket, men jeg er så også livrem-og-seler-typen. så kan i jo starte med en allergiudredning osv efterfølgende.

 

I følge min dyrlæge nej. Testen er ofte falsk negativ, enten fordi man ikke lige har ramt en plet med miderne i eller fordi man ikke har skrabet dybt nok. Jeg valgte at få mine behandlet, da symptomerne passede rigtig godt på skab. Der er masser af hunde der har skab uden de får hudforandringer eller hårtab (igen ifølge min dyrlæge).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Teitur har jo allergi over for husstøvmider, 2 typer græs, lagermider, lopper og en svamp i jorden, og derudover en masse allergier over for kød. Kødet giver ham ikke kløe, men det gør alt overstående. Han klør læber så det batter og han klør ører, der gik også lang tid før jeg fik taget allergiblodprøve på ham, for der var intet der tydede på at det var allergi, hans ører er og var så fine, ingen rødmen, ingen lugt, og der blev taget prøve så mange gange, med mistanke på svamp, men den var negativ. Hans pels er silkeblød og der er ingen hårtab, pletter, røde plamager eller noget som helst.

 

Men han er så plaget af det, at vi starter på allergivacciner på onsdag.

 

Så blot fordi at hunden ingen forandringer har i pelsen eller huden kan det , desværre godt være allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge min dyrlæge nej. Testen er ofte falsk negativ, enten fordi man ikke lige har ramt en plet med miderne i eller fordi man ikke har skrabet dybt nok. Jeg valgte at få mine behandlet, da symptomerne passede rigtig godt på skab. Der er masser af hunde der har skab uden de får hudforandringer eller hårtab (igen ifølge min dyrlæge).

 

ok, ja, så kunne man måske behandle på mistanke, hvis dyrlægen vil. og jeg har netop også hørt, at et skabangreb sagtens kan være atypisk uden de tydelige tegn.

 

TS: da min hund var stor hvalp, begyndte han at klø ret meget, sådan satte sig på gåturene osv. der var ingen lopper, dyrlægen lavede et negativt skrab for rovmider, ingen typisk allergisymptomer og så valgte hun at forsøge sig med en simpel advocate-behandling. som vist kan tage skab i opløbet, og jo diverse andet. hvad udløseren var, fandt vi aldrig ud af, men det forsvandt som dug for solen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være allergi, selv om der ikke er noget synligt at se på pelsen/ huden. Smilla har allergi og får kløflip 1-2 gange dagligt, hvor hun bider sig i skridtet og bagben mens hun piver. Nogle gange klør hun ørerne. Hvis jeg ikke er hurtigt henne og aflede går det helt over gevind, hvor hun nærmest skriger. Der er som sagt intet at se i hendes pels, ører osv. Dyrlægen roser hendes hud og pels til skyerne.

 

Hun kan ikke tåle allergitørfoder (hydrolyseret foder) eller kornfrit foder og hun tåler hun 3-4 forskellige kødtyper (ged, hest, hjort og kanin). Næste gang vi skal til dyrlægen vil jeg have lavet en allergitest på hende. Det koster 2.500 kr, men forsikringen dækker det meste. Så kan jeg finde ud af, om hun også reagerer overfor pollen, husstøvmider osv. (Man kan desværre ikke teste for foderallergi, man kan kun prøve sig frem..).

 

Det med at din hund klør sine læber er meget normalt for allergi. Viacutan olie skulle være det bedste til allergihunde. Så prøv evt at købe det fremover.

 

Viacutan olie - hvor køber du det ?? Frja kør sig nemlig lige præci på læben.Og vi har undret og undersøgt ende de sidste dage - vi tænkte evt flåt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Viacutan plus kan købes over nettet. Eller hos dyrlægen. Hos min dyrlæge koster en flaske med 95 ml 264 kr. Det er ikke meget billigere på nettet, og der kommer jo forsendelse oveni.

Men måske kan man finde det billigere på en udenlandsk side. :hmm:

 

Silkes (30 kg) kunne holde knap 1 måned. Så der er ikke til meget lang tid. Men det skulle være rigtig godt.

Det kan jo bare ikke fjerne allergi.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får meget andet end lige sit foder da jeg træner meget med ham og han ikk er så madglad. Kan det være fordi han har fået for meget lever? Er der meget protein i det?.

 

Jeg har altid fået af vide at levergodbidder skal gives i begrænset mændge, for der er rigtig meget protein i, og det kan give kløe... Om det råd er rigtigt har eg så aldrig testet, men prøv da at skifte hans godbidder ud med muskelkød, og se om det gør en forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille personlig historie herfra. Vores hund har en yderst følsom mave og er fodret forkert klør hun sig også uden synlige spor. Især på læberne. Jeg har prøvet min 10 forskellige slags foder. Hovedsagelig kornfrit, også Ziwipeak. Jeg opgav til sidst, og fandt et godt tilbud på Olivers adult, og tænkte lad mig prøve. = ingen kløe, ingen dårlig mave, ingen tårestriber eller snask i øjnene.

Det er så forskelligt fra hund til hund, og af egen erfaring skal man ikke se sig blind i de kornfrie fodertyper. Det gjorde jeg i mange måneder, med flere dyrlægeregninger oveni, fordi maven gik i stå hele tiden.

Jeg havde svoret på Luca skulle ha kornfrit hvis du havde spurgt mig for 2 mdr siden... Må tage mine ord i mig igen, selvom jeg synes andre mærker har en bedre ingrediensliste end olivers. Det er Luca åbenbart ligeglad med!!! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...