Hop til indhold

Min hund har slugt en plastic kapsel!! - Hvad gør jeg?

Gæst Linezjj
 Share

Recommended Posts

Gæst Linezjj

Hjælp! Nu blev indlægget lige smidt her i hast.

Vores pappillon har nu her søndag morgen slugt en lille flad plastic hætte på størrelse med en 25 øre. Jeg opdagede det ved, at jeg kunne høre, at hun gik og prustede ligesom når hun spiser sin mad for hurtigt. Jeg forsøgte at få hende til at spytte den ud igen, men hun har nu slugt den. :???:

Hvad gør man så? Det er svært at forklare, hvad det er for noget hun har slugt. Men det var på størrelse med en lille knap og havde diameter som en gammel 25 øre.

Jeg ved ikke, hvad man gør, når sådan en lille hund får plastic "ind i systemet". Kommer det ud naturligt eller skal jeg have hende til en dyrlæge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den trækker vejret normalt nu, er den ikke længere i svælget. Så er første fare overstået. Hvis den går og hoster osv. er det afsted til dyrlægen med det samme.

Hvis den er kommet ned i maven uden problemer, ville jeg bare holde øje de næste par dage. Hvis hunden kaster op eller ikke har afføring, er der noget der tyder på at tarmen er blokeret. Hvis den spiser og skider normalt, kommer kapslen ud igen. for en sikkerheds skyld må du hellere tjekke prutterne de næste dage for at se om den kommer ud.

Er den ikke kommet ud om et par dage, er det afsted til dyrlægen.

God bedring til den lille lækkersultne hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlæger har også weekend vagt, så prøv og se om der ikke er en i nærheden af hvor du bor, der har vagt.

Og ja, jeg har prøvet, at Tulle, dansk/svensk gårdhund, som lille hvalp spiste et stykke hård plastik, fra en kapsel fra en coca-cola.

Det var ikke sjovt, for det havde nogle skarpe kanter, men det kom heldigvis ud naturlig vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Linezjj

Hun trækker vejret helt uden problemer nu. Det varede kun 20 sekunder, hvor hun hev efter vejret og jeg der nærmest panikker og var ved at vende hende på hovedet og jeg ved ikke hvad. Men nu er den nede i maven og hun virker ikke mærket af det.

Så ja, jeg må bare gå og holde øje med hende. Og så giver jeg lige dyrlægen et kald i morgen og hører, hvad de siger.

Puha! Er ved at falde ned igen. Men man får noget af et chok når sådan en lille hund sluger ting som den ikke skal :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man panikker altid når der sker sådan noget:-) Men tænk på at den kapsel nok ikke er større end de godbidder hun får, så det er nok ikke værre end det:-)

Hvis du ikke samler prutterne op, kan du bruge en plastikske eller lign. til at gå prutten igennem for plastic. Og som sagt, hvis der går mere end et par dage eller tre, er det nok bedst at høre dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

papillon? Plastickapsel på størrelse med en gammel 25 øre (øh hvad er det? gamle 25-ører har haft mange forskellige størrelser..:hmm:)

Nej. Du må altså snakke med en dyrlægevagt. Allerhelst for 10 timer siden.

Tarmene i sådan en lille hund er ikke ret store. Og hvis kapslen var blevet fisket op af maven under en let bedøvelse, så ville det være mere skånsomt -og meget billigere- end hvis det bliver nødvendigt med en rigtig stor operation, hvor tarmen må føles igennem fra ende til anden..:(

Jeg håber at det går godt. Men hvis dyrlægen bare antyder noget med undersøgelse og/eller indlæggelse, så få det gjort lynhurtigt. MÅSKE kan dimsen komme ud naturligt. Måske ikke.

Jeg ville ikke tage chancen, hvis Silke havde spist et (noget større) plasticlåg.. For jeg ville have svært ved at tilgive mig selv, hvis hun blev nødt til at blive lukket op fra mavesæk til rumpe fordi jeg tog chancen...

Link til indlæg
Del på andre sites

papillon? Plastickapsel på størrelse med en gammel 25 øre (øh hvad er det? gamle 25-ører har haft mange forskellige størrelser..:hmm:)

Nej. Du må altså snakke med en dyrlægevagt. Allerhelst for 10 timer siden.

Tarmene i sådan en lille hund er ikke ret store. Og hvis kapslen var blevet fisket op af maven under en let bedøvelse, så ville det være mere skånsomt -og meget billigere- end hvis det bliver nødvendigt med en rigtig stor operation, hvor tarmen må føles igennem fra ende til anden..:(

Jeg håber at det går godt. Men hvis dyrlægen bare antyder noget med undersøgelse og/eller indlæggelse, så få det gjort lynhurtigt. MÅSKE kan dimsen komme ud naturligt. Måske ikke.

Jeg ville ikke tage chancen, hvis Silke havde spist et (noget større) plasticlåg.. For jeg ville have svært ved at tilgive mig selv, hvis hun blev nødt til at blive lukket op fra mavesæk til rumpe fordi jeg tog chancen...

Der findes jo ikke 25-ører mere, så mon ikke TS mener den sidste der var i omløb?

Efter min bedste overbevisning er der ikke fuldstændig proportionalitet mellem hundes størrelse/vægt og deres indre organers størrelse.

Og ingen blinker med øjnene når en stor hund sluger et stort stykke knogle og skider det ufordøjet ud igen. Så ro på!

TS - er den kommet ud?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan altid ringe til din dyrlæge - hvis ikke vedkommende selv har vagten, så henvises der til en vagtdyrlæge.

Sådan noget sker altid i weekenden :lol: Det må næsten være en eller anden form for naturlov.

Jeg tror dog ikke du skal være bekymret, når vejrtrækningen er normal. Men involver din dyrlæge for en sikkerheds skyld!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Linezjj

Hej alle! Tak for jeres bekymring.

Der var absolut ingen symptomer, der tydede på, at hun havde slugt noget som helst, så dyrlægen sagde at det ikke var nødvendigt at komme forbi (mest af alt vurderet på, at hun ikke gik og kastede op og spiste normalt).

Men blev alligevel lidt bekymret, da der ikke var kommet noget ud tirsdag eftermiddag og jeg syntes ellers, at jeg havde været rimelig grundig med at gennemgå hendes små prutter. Men søndag efter kom der så en lille bitte flad plastic tingest ud.

Så alt er godt igen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites