Hop til indhold

Til jer med katte og hunde/hvalpe?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et par spørgsmål.

 

hvordan lærte i jeres hunde at lade kattebakken være i fred for hvad jeg kender fra mine forældres hund har han meget svært ved at lade noget så delikat som katteafføring være hvis han møder det.

Er det bare et konsekvent nej hver gang den gør forsøget på at nærme sig kattebakken?

 

Desuden er det sådan at min kat konstant har adgang til foder og det vil jeg ikke ændre på, burde jeg placeret skålen over hvalpehøjde eller kan jeg lære hunden hundrede pct. at holde sig væk fra kattemad... kunne bare forestille mig at det ville være en konstant fristelse. Og hunden får jo ikke selv adgang til foder hele tiden.

 

Bare lige et par tanker fra en katte og snart hundeejer, :D skriv endelig hvis der er andre ting der var en god ide at jeg var opmærksom på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lykkedes aldrig mig at lære nogen af mine hunde at ikke gå i kattebakken... Men jeg har fritløbende katte, så de har kun brugt bakke før de blev neutraliserede og måtte gå frit ude, så det var et overgående problem.

 

Kattemaden er til gengæld et konstant problem! Jeg har kattemaden stående højt, hvor hunde ikke kan nå op, det er den eneste løsning der fungerer her i huset. Og hunde kan pludselig nå meeeget højere end man troede, når det gælder kattemad! :roll::lol: Jeg vil tro at man må gøre det samme med kattebakken, stille den højt..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at se Iben's beskrivelse af nej-øvelsen på side 3 i denne tråd:

 

http://www.hunde-forum.dk/rad-tips/32697-straf-3.html

 

Det tager et par uger at lære hvalpen det, så det er en rigtig god ide at holde kattens mad uden for hvalpens rækkevidde.

 

Med hensyn til kattebakke kan du evt. købe en af dem hvor katten skal gå op ad en rampe inde i kassen eller rundt i en gang. Bonus er at den ivrige kat ikke kan sparke grus ud over bakkens kant:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset kan hundene heller ikke lade kattebakken være, så den står under vores gamle brændekomfur, som står på en lille forhøjning i vores bryggers, men der er sat afspærring rundt omkring, så kun katten lige kan komme til.

Kattemaden er placeret højt, for ellers æder de den. Hunde har desuden ikke godt af at spise kattemad, de kan få dårlige nyre og katte kan blive blinde af, at spise hundemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ved godt at hunde ikke kan tåle kattemad så godt :hmm:derfor jeg allerede er i gang med at tænke det hele igennem.... jeg kan godt placere kattemaden højt men ikke kattebakken.... kunne måske være i idé at prøve de der snoede kattebakker... ellers må jeg satse på at jeg får mig en ganske lydhør hund :D som sagtens lærer at holde snuden (og munden ad ad ad :pray:) ude af kattebakken :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke alle hunde, som bliver fristede af sådan en mundfuld, men ja, bloker adgangen til bakke og mad, så det kun er katten der kan komme til det. Nej øvelser er rigtig gode, men der er stor chance for at hunden får alt for meget succes med at hapse, for du er der jo ikke 24/7. Derfor kan det godt blive lidt svært at indlære..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte den upædagogiske metode til det med kattebakken.

 

De første par år var den ikke så interessant, og et par nej var nok. men pludselig var den!

Flere gange kom hun gående smaskende og med hele snuden smurt ind i grus. Da var det jo for sent at gøre noget.

En dag var der helt stille i lejligheden, og hunden var ALT for stille. Så jeg listede mig ud i gangen, hvor hun stod med hele hovedet begravet inde i kattebakken (som havde låg på). Så sagde jeg "NEJ! FYyyha, hvad er det du gør??" og skammede hende egentlig ud (ikke noget jeg normalt praktiserer eller råder til at gøre). Hun gik aldrig i kattebakken igen.

 

 

Kattemaden har altid stået på gulvet, og der sagde jeg blot nej et par gange de først dage. Hun har aldrig rørt kattemad, hverken herhjemme eller ude hos folk. dog støvsugede hun altid omkring kattemaden, så der ikke lå krummer på gulvet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan jo evt sætte et børnegitter op, til det rum hvor I har kattebakken og foderet, katten kan sagtens komme over.

Jeg har valgt at fodre i udestuen, så hundene ikke æder kattenes mad. Desværre elsker mine katte at skide oven på muldvarpeskud, og når vi så går ud, er hundene ret hurtig til at opsnuse hvilke skud, der lige er blevet skidt på :evil:, adrr det er klamt, men jeg kan ikke gøre noget ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i lejlighed så katten er indekat, kunne godt være at jeg skulle finde et gitter til kattebakken, for jeg kan ikke rigtigt lukke af, da der ikke er så mange døre i lejligheden og vil ikke have bakken stående på et af soveværelserne :shock:

 

Kattemaden må jeg jo prøve at stille højt, men ellers ville jeg helst hvis vi kunne lære hvalpen ikke at tage det, men kunne godt forestille mig at fristelsen var for stor. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Luna, som hvalp, havde jeg kat. Kattebakken røg op og stod oppe på vaskemaskinen. Kattemaden kom op og stod på et bord.

 

Og jeg ved ikke hvorfor eller hvordan, men da vi flyttede ned i en lejlighed, hvor vaskemaskinen ikke længere stod frit og kattebakken måtte på gulvet, så havde hun lært at man ikke gik i den. I de 8 år vi yderligere nåede at have glæde af Oliver (katten), der stod bakkerne på gulvet. Maden stod stadig oppe på køkkenbordet.

 

Men ellers ville jeg sige bakken i et rum, hvor du kan lukke af med et børnegitter, så hunden ikke kan komme derind. Helst ikke kattemaden i samme rum, eller ihvertfald ikke tæt på bakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i lejlighed så katten er indekat, kunne godt være at jeg skulle finde et gitter til kattebakken, for jeg kan ikke rigtigt lukke af, da der ikke er så mange døre i lejligheden og vil ikke have bakken stående på et af soveværelserne :shock:

 

Kattemaden må jeg jo prøve at stille højt, men ellers ville jeg helst hvis vi kunne lære hvalpen ikke at tage det, men kunne godt forestille mig at fristelsen var for stor. :engel:

 

 

Jeg mener ikke, at man kan forlange at den skal lade mad være.. Jeg boede/bor også i lejlighed og Oliver var indekat i alle hans 15½ år. Stil bakken ud på badeværelset og børnegitter for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tømmer bakken :lol:

 

Ej, min kat bruger faktisk kun bakken om natten og rigtig mange gange vågner jeg ved lugten. Ellers opdager jeg det om morgenen og får den tømt.

Cille rører sig ikke ud af sengen om natten, men er lukket ude i gangen hvor bakken er mens jeg er på job, så er nødt til at tømme den.

Hun synes så, at den er fantastisk til at gemme dentasticks i, så havde på et tidspunkt en bunke af dem med i "skovlen" når jeg tømte bakken :mrgreen:

 

Maden vil hun også rigtig gerne snuppe. Deres skåle står ved samme sted med en vandskål imellem. Det er i perioder hun snupper det, men sørger for at sige nej når jeg opdager at hun er på vej derhen, og så fjerner jeg simpelthen maden når jeg ved at risikoen er størst. Det er bl.a. om morgenen når jeg er i bad.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...