Hop til indhold

Jeg så en hund få tæsk!

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Igår da jeg kom hjem fra arbejde, trængte jeg til noget luft, og satte snoren på Bella. Vi gik over i industrikvarteret, hvor hun fik en svømmetur og fik løbet lidt krudt af. Da vi vender næsen hjem, kommer vi forbi et område hvor mange træner deres hunde, og der var to midaldrende mænd med hver sin ruhårede. Den ene hund var sat af, og den anden arbejdede med noget søg i et felt.

Den hun der arbejdede, så ikke vildt koncentreret ud, og de to mænd stillede sig på hver side af feltet. Da vi var kommet 50 meter forbi feltet, stillede Bella sig pludselig og kiggede på mændene. Jeg stoppede op og kiggede i samme retning, tidsnok til at se den hund der havde været i feltet, hoppe op i favnen på sin ejer. Jeg tænkte at det blot var afslutning på øvelsen. I samme sekund kaster han hunden ned i jorden, tager snoren frem, og begynder at tæske løs på hunden.

Jeg brøler af mine lungers fulde kraft "HALLOOOOO STOOOOOOOP", mens jeg løber tilbage mod dem - med en særdeles tændt Bella for enden af snoren. Da jeg kommer hen til mændene, får jeg at vide at jeg bare kan blande mig uden om, og det vælter ud med bandeord. Jeg får hidsigt forklaret, at jeg ikke vil se en hund få tæsk, at han er et ulækkert menneske og at jeg da godt kan kontakte politiet.

I bare raseri går jeg min vej, mens jeg fortæller ham, at hvis jeg nogensinde ser ham i området igen, kontakter jeg straks politiet.

Jeg var simpelthen så rystet over episoden, og er ked af at jeg ikke fik ringet efter politiet med det samme.

Kort efter episoden møder jeg to Hf'ere, som er ude og træne deres hunde. Det var rigtig fint lige at få snakket det igennem med dem. Da jeg begyndte at gå hjemad, mødte jeg en nabo, der har en curlycoated. Jeg fortalte hende om episoden, og hun oplyste mig, at det i Århus Jagthundeklub (???) er helt normalt at banke sin hund. De medlemmer der bliver smidt ud af områdets andre klubber, flytter over i jagtklubben:shock:

Jeg har heldigvis mødt opbakning og forståelse fra alle der har hørt historien. Og godt jeg havde Bella med! Det giver lidt mere mod når man har 36 kg schæfer med.

Jeg har aftalt med hende min nabo med den curlycoatede, med min mand og med vores genbo, at der hver eftermiddag luftet hund i industriområdet. Hvis der bliver det mindste med de to idioter, bliver politiet straks tilkaldt.

Jeg trængte lige tilat få luft for mine frustrationer - undskyld i blev udsat for mit dårlige humør!

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt gået - både at du reagerede og skældte dem ud, og at I har lavet den aftale om at holde øje med dem!!! :5up:

Men jeg tænker lidt højt hér, ikke direkte i forbindelse med din sag, men generelt - hvad vil der egentlig ske hvis man tilkalder politiet i sådan en sag? De vil jo nok ikke komme babubabu, når det "bare" drejer sig om én der slår sin hund..? Og vil idioterne bare finde et nyt sted, og fortsætte i samme stil? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow, hatten af for, at du reagerede! Jeg indrømmer blankt, at jeg nok ikke havde turdet :-/ Måske råbt fra afstand, men gået hen imod dem og virkelig konfronteret dem, det havde jeg ikke haft modet til...

Jeg håber virkelig, at politiet tager det seriøst, hvis det kommer dertil, at I kontakter dem. Jeg håber dog (naivt), at din reaktion har sat én eller anden form for tanke i gang hos hundeejeren - selvom det sikkert er naivt - så det slet ikke behøver at komme dertil...

Link til indlæg
Del på andre sites

I den ideelle verden ville politiet jo komme og give fjolset en bøde for overtrædelse af dyreværnsloven. I virkeligheden ville de måske bede om at fyren blev identificeret, og så give ham en advarsel.

Jeg er sikker på at manden vil fortsætte med at banke sin hund, men næste gang sørger han nok bare for at der ikke er tilskuere. Måske han skulle bruge et minut eller to på at spekulere over, om hunden mon laver et bedre søg næste gang.

Jeg reagerede uden at tænke da det skete. Jeg blev simpelthen så rasende, og nu et døgn efter, er jeg stadig rystet. Jeg er bare ked af det på hundens vegne:(

Link til indlæg
Del på andre sites

I den ideelle verden ville politiet jo komme og give fjolset en bøde for overtrædelse af dyreværnsloven. I virkeligheden ville de måske bede om at fyren blev identificeret, og så give ham en advarsel.

Jeg er sikker på at manden vil fortsætte med at banke sin hund, men næste gang sørger han nok bare for at der ikke er tilskuere. Måske han skulle bruge et minut eller to på at spekulere over, om hunden mon laver et bedre søg næste gang.

Jeg reagerede uden at tænke da det skete. Jeg blev simpelthen så rasende, og nu et døgn efter, er jeg stadig rystet. Jeg er bare ked af det på hundens vegne:(

Jeg har kun én gang oplevet noget, hvor det var på sin plads at reagere, men denne situation var heller ikke så "skræmmende", som jeg synes din lyder til :-/ Det var en ung fyr, der skældte sin staffy noget så grufuldt ud og havde kastet den i jorden, fordi den havde sagt fra over for nogle hanhunde. Der fik jeg snerret noget, men var også sammen med nogle, jeg kender, så følte mig ikke så alene :genert: Så virkelig meget respekt for, at du reagerede!

Håber ALDRIG, at jeg kommer ud for noget lignende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DogByHeart

Godt du gav udtryk for din harme. De fortjente den!

Man kunne næsten føle sig fristet til at tage ud og kigge på og omkring den omtalte jagthundeklub, med et diskret kamera....

Skammer mig som jæger over, at nogle af mine kolleger, tyr til den slags metoder.

Der må sgu da heller ikke være nogen særlig fornøjelse, ved at se sin hund arbejde, når man ved den bare gør det af frygt?!?

Fornøjelse for begge parter, både jæger og hund.

For mig er det er lige så vigtigt at hunden har haft en god oplevelse, som at jeg har.

Og sådan er det heldigvis osse for de fleste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Det var super sejt du gik derhen og sagde noget, der er nemlig stor risiko for at få et par på hovedet, og jeg tror det hjalp dig meget at du havde din store schæfer med, dem har folk respekt for, frem for hvis man kommer med sin lille gravhund eller andet. En rasende kvinde med en stor gøende schæfer springer man ikke bare lige på.

Du får en kæmpe klapsalve fra mig af, det tror jeg ikke jeg havde turdet. Desværre, den eneste måde vi kan komme sådan noget til livs er ved at få sådan klamme mennesker til at fatte at INGEN ville acceptere den slags, men vi er desværre mange der går forbi og jeg er ikke en skid bedre selv.

Desværre frygter jeg også at politiet har for travlt med " vigtigere " ting, til at komme ud til sådan noget. Jeg tror desværre ikke det er nogen trussel for dem der slår deres hunde, desværre.

Men ja hvad pokker skal man ellers true med, hvad skal man stille op ?

Sådan mennesker er så snotdumme at man ikke engang kan lærer dem noget, de ville sikkert blive ved med at tæske løs på deres stakkels hund, fordi de er uimodtaglige over for ændring og fordi de mener de er i deres gode ret til det. Jeg har desværre også en jæger i min familie og han er bindegal og burde ikke eje et gevær eller en hund, han har skudt to af sine hunde fordi de ikke blev hurtig renlige og den ene var skudræd og klarede ikke prøven godt nok. Det hele forgår med kvælerkæde, pighalsbånd, råben og skrigen og rykken rundt og trykken ned i jorden når hunden ikke lystre, og jo det forgår i en jagtklub. Det er helt normalt i danmark 2012 nogle steder. :megaked:

Men hvor var det sejt du greb ind.

Link til indlæg
Del på andre sites