Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Jeg hørte for øvrigt at der køre et forsøg hvor der blandes noget i Dalmatineren ( jeg kan altså ikke huske racen) for at forsøge at se om det andet genmatriale kan løse lidt op for den døvheds procent der ligger i racen :hmm:

 

sikkert i form af..... tjaa... dalmadoodle....måske.....

Og sikkert i AMerika....måske

 

 

:vedikke::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har googlet lidt, men tør ikke sige om jeg er en google-mongol, men jeg kan ikke finde specielle problemer behæftet med disse collier, faktisk ser det ud til at problemet er størrere i border collier end i collier (og også disse næsten hvide typer)

 

Jeg kender en opdrætter af dalmatiner, deres hunde bliver høre testet når de er 7 uger gamle og sidst blev hun nød til at aflive 4 ud af 9 hvalpe pga. døv. Og jo det er i DK og jo det er alm. praksis i dk. I min verden skulle alt opdræt af dalmatinere omgående opgives, hvordan kan vi avle noget der er syg.

 

Jeg kender 2 døve parsons og en døv border collie.

 

Effie border collien er her Border collie Effie

 

Jeg går på retrieverprøver med en flot gul flatcoated, behæftiget med den flotte betegnelse fejlfarvet.

 

Jeg har selv en fejlfarvet cocker på 13 år

 

[ATTACH=CONFIG]89764[/ATTACH]

 

 

Desuden ejer jeg talrige arbejdshunde med DKK stambøger, som ikke rigtigt anerkendes i DKK.

 

Efter som jeg ikke kan finde specielle sundhedsfejl på din type collier, så må du sgu avle hvilken farve du vil, lyserød med prikker på, bare det ikke giver øget risiko for sygdomme. Så velkommen her til.

Er Effie fra Kojima? Mener de havde en lille døv hvalp, af netop det navn.

 

Jeg hørte for øvrigt at der køre et forsøg hvor der blandes noget i Dalmatineren ( jeg kan altså ikke huske racen) for at forsøge at se om det andet genmatriale kan løse lidt op for den døvheds procent der ligger i racen :hmm:

Det eneste jeg har hørt om dalmatineren, er at der er blever blandet pointer ind, men det er for at vide dem et manglende protein, som giver nyresten (mener jeg det var). Og ja, det var vidst i USA, og de dalmatinere der nu er RASKE, ligner 100% dalmatinere, i sind og udseende, pointeren ligger nu flere led tilbage, men deres blod gør at disse hvalpe nu fødes raske.

 

p.s. Helt enig, dette hører til ovre i den anden tråd der omhandler det samme!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Og for noget andet så ville jeg ikke have en døv dalmatiner, men kunne leve med en døv border collie, de har ligesom ikke så stor radius som en dalmatiner.

 

Og jo Effie er fra Anette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Smiler... :blink:

 

Det var nu også noget jeg bare hørte i forbindelse med at vi jo var lidt opdrættere der diskuterede " verdens siturationen " :hmm:

 

Så skal bestemt ikke udelukke at det var nyresten og ikke døvhed , det har omhandlet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anja CS

 

Kunne du ikke finde noget frem fra FCI ??

 

Nu da du jo netop skriver : For i det her tilfælde dækker "amerikansk collie" over collier avlet med arvelige genetiske sygdomme, som FCI ikke vil have ind i avlen.

 

Jeg mener i det her tilfælde med DIT avl. det har intet med FCI at gøre.

 

og derudover har jeg, som du burde have bemærket, trukket mig fra denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg glemte at quote og er bange for at glemme hvad jeg vil sige :mrgreen: Er nået omkring side 22 - vil bare lige sige:

 

 

Først og fremmest, håber TS er nogenlunde ok med debatten, jeg synes det er super spændende at læse om og det handler jo ikke kun om dig, men om farver, racer, varianter og avl i det hele taget..

 

 

 

Therese, ang. labrador, prøv at google silver labrador retriever. Jeg ved ikke en skid om hvorfor de er sølv, om det er farligt osv osv, faldt bare over dem engang.

 

 

Og ang. samojeder, kan de desværre også avle syge hunde men dette sker, så vidt jeg ved, yderst sjældent, i hvert fald i Europa, fordi man jo ikke går efter at avle KUN hvide hunde, men derimod de 3 varianter som er godkendte. Og samojeder skal jo også have sort pigment rundt om øjnene og rundt om snuden (selvom min ene har snenæse (brun næse) er han stadig sort rundt om næsen og skal være det):

 

Partial Albinism — Samoyed Club of America Education and Research Foundation (SCARF) - Updated

 

 

Og så - jeg forstår ikke så meget om avl på hvide hunde og de gener, men... er det ikke noget man kan teste for? Ligesom merle-genet? Så når man har en tavle, kan man - hvis man har forstand på det - se hvem som bærer visse gener? Skriver TS ikke at hun/andre opdrættere DNA-tester?

 

 

 

Sidst, men ikke mindst! Jeg tror jeres forvirring ang. hvide collies og white headed collies måske kommer sig af, at de hedder white collies på amerikansk......? Er det ikke bare fordi man oversætter direkte, altså så bliver det til hvide collies (som de også hedder i den amerikanske forklaring om godkendte farvevarianter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, ang. labrador, prøv at google silver labrador retriever. Jeg ved ikke en skid om hvorfor de er sølv, om det er farligt osv osv, faldt bare over dem engang.

 

Endnu én af de her amerikanske "mutationer"....

 

 

 

 

 

 

as if.:roll:

 

for det er sgu da sjovt at man i et land der er et halvt århundrede længere fremme med avlen på den race end amerikanerne, ikke formår at få dén slags mutationer til at opstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Går du ud fra ?

 

Hmmm , jeg skal nu ikke kunne sige om denne´s Amerikanske Collier ligner - jeg har ikke kikket :engel:

 

 

Men som sagt, så har jeg en tæve , hvis far har været her i Danmark og bedækket, så jeg kan da kun klappe i mine små hænder, at de gener er så attraktive :slem:

 

 

Kunne være spændende at høre lidt om dine avlsdyr - hvordan vælger du dem? Sundhed osv. - der står ikke ret meget om det på din hjemmeside! Kan se du øjenlyser dine hvalpe - det er super! Hvor mange kuld har du haft?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Sorry, der skulle have stået MC1R testes, ikke DNA.

 

 

Og hvad så med dette, er det sandt?

 

Most people know that German Shepherds come in white. But white is a disqualifying fault in the sport of AKC conformation. That is, they cannot be shown. This hasn't stopped fans of the color from breeding them however, and they are beginning to be known as a separate breed. The American White Shepherd is a purebred white German Shepherd, but by making them into a distinct breed, they could eventually be accepted into the AKC. Yes, politics definitely exist in the dog world as well! See the

American White Shepherd Association website for more information.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, der skulle have stået MC1R testes, ikke DNA.

 

 

Og hvad så med dette, er det sandt?

 

Most people know that German Shepherds come in white. But white is a disqualifying fault in the sport of AKC conformation. That is, they cannot be shown. This hasn't stopped fans of the color from breeding them however, and they are beginning to be known as a separate breed. The American White Shepherd is a purebred white German Shepherd, but by making them into a distinct breed, they could eventually be accepted into the AKC. Yes, politics definitely exist in the dog world as well! See the

American White Shepherd Association website for more information.

 

Jeps - det er (mere eller mindre) korrekt. I FCI er den i dag anerkendt som Hvid Schweizisk Hyrdehund - baseret på en Schweizisk hund importeret fra USA i starten af 70'erne. Forskellen her er, at hvid schweizisk hyrdehund ikke er hvid - men diluted (ee) red ligesom samojeden. Og faktisk blev den skrevet ud af den tyske Schæfer standard i 1933.... guess who?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeps - det er (mere eller mindre) korrekt. I FCI er den i dag anerkendt som Hvid Schweizisk Hyrdehund - baseret på en Schweizisk hund importeret fra USA i starten af 70'erne. Forskellen her er, at hvid schweizisk hyrdehund ikke er hvid - men diluted (ee) red ligesom samojeden. Og faktisk blev den skrevet ud af den tyske Schæfer standard i 1933.... guess who?

 

Ok tak :-D Men white headed collie OG white collie er .. noget med merle?

Link til indlæg
Del på andre sites

de hvide schæfere som fremkommer i almindelige kuld, er jo heller ikke hvide, men cremefarvede? Sådan en har vi haft. Jeg er ikke bekendt med at de er mere disponerede for sygdomme, men ved det ikke med sikkerhed. Lexus kom fra det internat hvor Martin arbejdede, og blev altså ikke købt pga farven eller noget i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak :-D Men white headed collie OG white collie er .. noget med merle?

 

 

Nej, hvide collier er et resultat af avl på to hunde med store aftegn (det man kalder white factor) - dvs. i stedet for at have "almindelige" aftegn har det hvide bredt sig. Her er hvid = hvid, dvs. manglende pigment - huden vil typisk være lys under det hvide og breder det sig over f.eks. øjne, kan øjenranden mangle pigment.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Nej, hvide collier er et resultat af avl på to hunde med store aftegn (det man kalder white factor) - dvs. i stedet for at have "almindelige" aftegn har det hvide bredt sig. Her er hvid = hvid, dvs. manglende pigment - huden vil typisk være lys under det hvide og breder det sig over f.eks. øjne, kan øjenranden mangle pigment.

 

Oooookay SÅ er jeg ved at være med, fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Så:

White Collies can only be produced when bred to another White Collie, or to a white-factored Collie. A white-factor is a dog that carries the white gene, but is not white itself. It can usually be detected by the large white collar and the unique marking on the back leg. The white extends in an unbroken line all the way up the inside of the back leg and is visible by looking at the dog from the side. If you want to see a perfect example, go back to the main Pennylane page and look at Twin Creeks Deja Vu. A white-factored Collie I had the pleasure to own until he passed away at age 11.White Collies are healthy. What I mean here is that the White gene itself does not affect the health. This is not to be confused with a Double Dilute white Collie which can have health problems and are often born without eyes or deaf. They also suffer from internal problems such as liver and kidney problems and if they live through the first few weeks, usually die at an early age because of the internal problems. There have been many Double Dilutes that have been grown out and lived long and productive lives, but this is the exception. If bred, it can only produce a Merle. The Double Dilute can only occur when two Merles are bred together and that offspring inherites a Dominant dilution gene from each parent..thus the Double Dilute.

 

 

 

Og white collie er altså = white headed collie. Der står at problemet er double dilute white collie som kan være et problem, kan man teste hunden om den er det eller kan det ses ud fra den parring den er lavet af??

 

Det kunne have været noget nemmere hvis trådstarter bare forklarede hvordan man undgik syge hunde/at problemet handlede om bestemte gener i bestemte hunde, i stedet for at jeg skal sidde her og gætte :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så:

 

 

Og white collie er altså = white headed collie. Der står at problemet er double dilute white collie som kan være et problem, kan man teste hunden om den er det eller kan det ses ud fra den parring den er lavet af??

 

Det kunne have været noget nemmere hvis trådstarter bare forklarede hvordan man undgik syge hunde/at problemet handlede om bestemte gener i bestemte hunde, i stedet for at jeg skal sidde her og gætte :lol:

 

He he jeg synes eller vi har været omkring forskellen på color headed white/ white og double merle et par gange i tråden;-) men super godt citat du har fundet der - det er sagen i en nøddeskal, og beviser jo at der ikke er nogen sundhedsmæssig grund til at TS ikke skulle avle de farver hun gør. Hvad er din kilde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Så:

 

 

Og white collie er altså = white headed collie. Der står at problemet er double dilute white collie som kan være et problem, kan man teste hunden om den er det eller kan det ses ud fra den parring den er lavet af??

 

Det kunne have været noget nemmere hvis trådstarter bare forklarede hvordan man undgik syge hunde/at problemet handlede om bestemte gener i bestemte hunde, i stedet for at jeg skal sidde her og gætte :lol:

 

Problemet er, så vidt jeg har kunnet læse mig til at for meget 'white factor', dvs. manglende pigmentering også kan medføre døvhed. Det er det som sker i mange racer, f.eks. dalmatinere, eller med hvide boxere. Der er der ikke tale om dobbelt merle men 'almindelig' manglende pigmentering. Hunden kan sagtens være sund og leve længe, men risikoen for døvhed, eller delvist nedsat hørelse er større, jo mindre pigmentering der er.

 

Deafness | Canine Inherited Disorders Database | University of Prince Edward Island

 

Genetics of Deafness in Dogs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg mener i det her tilfælde med DIT avl. det har intet med FCI at gøre.

 

og derudover har jeg, som du burde have bemærket, trukket mig fra denne tråd.

 

 

Det var da ærgeligt at du sådan har trukket dig :???:

 

Men er der andre der vil fremvise noget fra FCI , omkring at de skulle være avlet med arvelige genetiske sygdomme ???? :damn: _ det er jo da lidt af en alvorlig anklage !!

 

Og skulle det have været tlfældet, så er det da virkelig underligt at der er så mange velfungerende sunde og super skønne dejlige hvide Collier rundt i verden :hjerte:

 

Nej, jeg tror nu desværre at der er nogen , der ganske bevist bare ikke ønsker at de skal være tilgængelige her i Danmark , og det skal jo da naturligvis ikke være tilfældet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Tja...

 

Lad mig nu starte med at skrive at når det hedder Amerikanske Hvide Collier, så er det det de hedder ude i den store verden, og har således INTET med de der sygdomsproblemer der bliver malet på væggen ;-)

 

Der var også en der omtalte at mine hunde intet havde med FCI at gøre.... Korrekt, for de har sandelig holdt flyttedag, til hvor jeg syntes at det er rart at være, og det har jeg det ganske glimrende ved :fornaermet:

 

Og ja, jeg tager DNA - og deltager således også i at bidrage til kortlægge rigtig mange nyttige ting til videre forskning :blink: og jeg kan slet ikke forstå at nogen sidder der og påberåber sig at deres hunde er sundere /bedre end f.eks hunde fra Amerika o.s.v. for de har jo altså NETOP IKKE den viden , når de ikke tager DNA - Det er såmænd FAKTUM.

 

Og når "velrenomerede hundeklubber" ikke indføre DNA, tja, så kan de - tekniskt set have en masse, som de jo ikke er velvidende om, så jeg forstår slet ikke at når der er visse der påberåber sig at være bedre end andre , hvad her de så at have det i ??? :hmm:

 

Og bemærk nu venligst at jeg ( gentagende gange ) har skrevet , at jeg aldrig har set hverken døve eller blinde Amerikanske Hvide Collier ( det er jo ligesom min race, så den debattere jeg , jeg debattere hverken Borders eller Shelties., som der bliver lagt skræmmefotos ud på nettet af )

 

Omkring Merle , JA , jeg har hunde med merle - og stadigvæk INGEN hverken døve eller blinde hverken hunde eller hvalpe... HOVSA , igen - et faktum !! :klap:

 

Jeg læste også at en syntes at nogen var længere i sundheden end Amerika :roll: det syntes jeg da er overordentligt flot :blink: men med tanke på ovenstående, så har jeg nu heller ikke kunnet finde noget som helst der skulle give mig den mindste formodning om, at der er tilfældet :???: ( desværre)

 

Men er der klar dokumentation på det, ja , så bukker jeg mig da klart i støvet, det vil da også glæde mig, hvis vi danskere kan gøre os så godt og flot ude i den store internationale hundeverden også :slem:

 

( jeg ser nu bare desværre ikke så meget nytænkning her i Danmark tag nu f.eks PennHip, hvorfor er den ikke slået meget mere igennem ??? )

 

Og omkring debatten her, så syntes jeg jo at den går lidt for meget i "negativ ring" til at jeg vil bruge min tid :lun:

 

Men jeg kan klart anbefale at man googler og ser om man finder "en overordentlig masse" døve og blinde Hvide Amerikanske Collier :engel:

 

Og så vil jeg jo ønske jer - alle som en , en rigtig dejlig søndag, solen skinner, så dagen skal nydes med hundende :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Tja...

 

Lad mig nu starte med at skrive at når det hedder Amerikanske Hvide Collier, så er det det de hedder ude i den store verden, og har således INTET med de der sygdomsproblemer der bliver malet på væggen ;-)

 

Der var også en der omtalte at mine hunde intet havde med FCI at gøre.... Korrekt, for de har sandelig holdt flyttedag, til hvor jeg syntes at det er rart at være, og det har jeg det ganske glimrende ved :fornaermet:

 

Og ja, jeg tager DNA - og deltager således også i at bidrage til kortlægge rigtig mange nyttige ting til videre forskning :blink: og jeg kan slet ikke forstå at nogen sidder der og påberåber sig at deres hunde er sundere /bedre end f.eks hunde fra Amerika o.s.v. for de har jo altså NETOP IKKE den viden , når de ikke tager DNA - Det er såmænd FAKTUM.

 

Og når "velrenomerede hundeklubber" ikke indføre DNA, tja, så kan de - tekniskt set have en masse, som de jo ikke er velvidende om, så jeg forstår slet ikke at når der er visse der påberåber sig at være bedre end andre , hvad her de så at have det i ??? :hmm:

 

Og bemærk nu venligst at jeg ( gentagende gange ) har skrevet , at jeg aldrig har set hverken døve eller blinde Amerikanske Hvide Collier ( det er jo ligesom min race, så den debattere jeg , jeg debattere hverken Borders eller Shelties., som der bliver lagt skræmmefotos ud på nettet af )

 

Omkring Merle , JA , jeg har hunde med merle - og stadigvæk INGEN hverken døve eller blinde hverken hunde eller hvalpe... HOVSA , igen - et faktum !! :klap:

 

Jeg læste også at en syntes at nogen var længere i sundheden end Amerika :roll: det syntes jeg da er overordentligt flot :blink: men med tanke på ovenstående, så har jeg nu heller ikke kunnet finde noget som helst der skulle give mig den mindste formodning om, at der er tilfældet :???: ( desværre)

 

Men er der klar dokumentation på det, ja , så bukker jeg mig da klart i støvet, det vil da også glæde mig, hvis vi danskere kan gøre os så godt og flot ude i den store internationale hundeverden også :slem:

 

( jeg ser nu bare desværre ikke så meget nytænkning her i Danmark tag nu f.eks PennHip, hvorfor er den ikke slået meget mere igennem ??? )

 

Og omkring debatten her, så syntes jeg jo at den går lidt for meget i "negativ ring" til at jeg vil bruge min tid :lun:

 

Men jeg kan klart anbefale at man googler og ser om man finder "en overordentlig masse" døve og blinde Hvide Amerikanske Collier :engel:

 

Og så vil jeg jo ønske jer - alle som en , en rigtig dejlig søndag, solen skinner, så dagen skal nydes med hundende :hjerte:

 

Jeg er ligeglad med hvad farve hunde har bare de ikke er usundere end andre.

 

Men du kan da seriøst ikke mine dine hunde er sundere end mine fordi du PinnHiper og tager en MDR! test

 

MDR1 er ingen gang en sygdom, man skal undgå visse medicamenter og de kan undgået.

 

Hvad med deres øjne (Blandt andet CRD), albuer?

 

Min golden retriever f.eks er gentestet for Prcd-PRA, Ichtyosis´(kosmetisk og egentlig ligegyldigt) og GR_PRA1. Desuden er han HD,AD fotograferet og øjnlyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...