Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Gæst A-team of loving

Der er skam flere der opdrætter Collier her på Fyn, både med og uden tavle :rolleyes:

 

så kan hverken sige bu eller bæ til om det er en fra mig jo... ellers ærgeligt at du ikke husker navnet :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jamen velkommen til TS, jeg vil personligt ikke bilde nogen ind at jeg har en hatfis forstand på collier slet ikke amerikanske, så hvorvidt dine hunde er det ene eller det andet vil jeg blande mig helt udenom.

 

Dog må jeg nævne en ting, og føj hvor er det svinsk at voksne mennesker som nogle folk i denne her tråd skulle forstille sig at være kan finde på at tale sådan til andre. Jeg ved ikke om i har en diskussion et andet sted og ærlig talt så er jeg også ligeglad, det denne tråd handlede om var at TS ville vise sine hunde frem, og at nogle så vælger at gøre det til en personligt headhunt det er fandme under bæltestedet.

 

Hvordan kan i forvente at folk som jeg som er nye herinde og har en masse spørgsmål ville kunne tage noget seriøst fra en flok kvindfolk der opfører sig som 12 årige møgunger.

Øv så får man da lige genovervejet om det er sådan et sted man gider at bruge sin tid og energi.

 

Når vi sidder her og kigger over skærmen så har vi ingen idé om hvem vi skriver med er for nogle personer altså i princippet kunne vi alle være storsvindlere af værste skuffe... men siden vi ikke har nogle pågældende beviser på en person, jamen så er alle uskyldige indtil modsat er bevist. Og lige meget hvad så havde TS's ærlighed intet og jeg gentager for dem som åbenbart ikke forstår det INTET med denne tråd at gøre.

Så måske nogle lige skulle tage og kigge en ekstra gang i spejlet inden de beslutter sig for at nedgøre en på offentligt forum en anden gang.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige til information kan man læse om de hvide collier på akc's hjemmeside: American Kennel Club - Collie

 

Indenfor fci opstår de ind imellem i collie og sheltie avlen, pga det gen som giver de hvide makeringer som collier skal have (krave, ben, og halespids).

 

Indimellem sker det at den hvide farve tager over - så det er altså ikke et resultat af krydsninger eller tvivlsom avl. Se evt. her:

color inheritance

 

Desuden er det almindelig kendt at der er meget stor forskel på amerikanske og europæiske collie og sheltier, og ja, amerikanerne har et mere borzoi agtigt hoved, men det gør dem altså heller ikke til krydsninger. (danske collier har såmen også en pæn portion borzoi blod i årene)

 

Synes ærligt talt at det er synd at ts skal svines til på den måde fordi hun har valgt at avle hunde i en farve som normalt bliver solgt som "fejlfarvede" familiehunde!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen velkommen til TS, jeg vil personligt ikke bilde nogen ind at jeg har en hatfis forstand på collier slet ikke amerikanske, så hvorvidt dine hunde er det ene eller det andet vil jeg blande mig helt udenom.

 

Dog må jeg nævne en ting, og føj hvor er det svinsk at voksne mennesker som nogle folk i denne her tråd skulle forstille sig at være kan finde på at tale sådan til andre. Jeg ved ikke om i har en diskussion et andet sted og ærlig talt så er jeg også ligeglad, det denne tråd handlede om var at TS ville vise sine hunde frem, og at nogle så vælger at gøre det til en personligt headhunt det er fandme under bæltestedet.

 

Hvordan kan i forvente at folk som jeg som er nye herinde og har en masse spørgsmål ville kunne tage noget seriøst fra en flok kvindfolk der opfører sig som 12 årige møgunger.

Øv så får man da lige genovervejet om det er sådan et sted man gider at bruge sin tid og energi.

 

Når vi sidder her og kigger over skærmen så har vi ingen idé om hvem vi skriver med er for nogle personer altså i princippet kunne vi alle være storsvindlere af værste skuffe... men siden vi ikke har nogle pågældende beviser på en person, jamen så er alle uskyldige indtil modsat er bevist. Og lige meget hvad så havde TS's ærlighed intet og jeg gentager for dem som åbenbart ikke forstår det INTET med denne tråd at gøre.

Så måske nogle lige skulle tage og kigge en ekstra gang i spejlet inden de beslutter sig for at nedgøre en på offentligt forum en anden gang.

 

 

Nå ja, nu har jeg ikke rigtig deltaget i hverken det ene eller det andet, men før du beder andre om kigge en extra gang i spejlet, så skulle du måske også overveje selv at gøre det samme. Din tone er da også en anelse jeg-er-12-år-gammel-agtig. Hvordan skal nogle tage dét alvorligt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, nu har jeg ikke rigtig deltaget i hverken det ene eller det andet, men før du beder andre om kigge en extra gang i spejlet, så skulle du måske også overveje selv at gøre det samme. Din tone er da også en anelse jeg-er-12-år-gammel-agtig. Hvordan skal nogle tage dét alvorligt....

 

Så vidt jeg husker og så må du da endelig rette mig hvis jeg tager fejl, er det ikke mig der kører head hunt på nogen herinde og derefter ikke vil forklare mig. Jeg siger bare tingene som de ser ud udefra, og jeg tror skam ikke jeg er den eneste der læste denne her tråd uden at få en dårlig smag i munden over tonen.

Du er self. velkommen til at være enig med mig eller lade være, og hvis du føler at jeg kunne have sagt det på en mere korrekt måde så fortæl endelig hvad jeg kunne have gjort anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Takker :lun:

 

Og sådan var der nemlig totalt hets på HG :stupid: og uanset hvad jeg gjorde/skrev, så blev der lavet alle mulige beskyldninger/mistænkeliggørelser - virkelig ubehageligt , men igen jeg havde jo fået af vide at dette andet forum ikke var for andre end DKK tilhængere , men sådan lære man jo så bare hele tiden :engel:

 

Men håber da ikke at det udvikler sig til det samme igen :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg er skam ingen snydetamp , men nogen har et problem med at der kommer nyt til Danmark :stupid:

 

Og så kan man jo altid under sig over hvorfor de mon har det :engel:

 

Det tror jeg altså ikke helt passer :)

Hvis vi nu bare tager udgangspunkt i den her tråd, så tror jeg ikke der er nogen der har et problem i racen som sådan..

Men folk stiller sig undrende overfor den store forskel fra alm. collies i udseende, og dit valg af klub :)

 

Så inden du igen igen tror folk bare hader dig for at hade dig, synes jeg måske du skal prøve at læse tråden igennem endnu en gang, og indse at det er meget få der direkte angriber dig, med mindre en undring er et angreb i dine øjne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Henriette

 

Jamen mit valg af klub, var jo så også p.g.a at en Dkk opdrætter kontaktede DRU ( hvor min første Collie havde fået sin stambog overført til af tidligere ejer ) og gr. denne *** så ville mine hunde få avlsforbud gr. deres farve, og jeg kunne jo ikke føre dem i AKC, for der skal man bo i Amerika, så derfor tog jeg så NKC, og jeg skal ikke bruge stamtavlen til andet end slægtsbestemme, så mere underligt er det såmænd da ikke :genert:

 

( Men jeg kunne klart også være lidt "brændt" af den behandling jeg og mine hunde fik i det andet forum.... )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Og så kan jeg da også klart advare mod at skrive hvorfra man tilbyder hvalpepakker, for selv der kontaktede brugere af HG den pågældende forretningskæde...

 

Så nogen forums er virkelig hårde......

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker og så må du da endelig rette mig hvis jeg tager fejl, er det ikke mig der kører head hunt på nogen herinde og derefter ikke vil forklare mig. Jeg siger bare tingene som de ser ud udefra, og jeg tror skam ikke jeg er den eneste der læste denne her tråd uden at få en dårlig smag i munden over tonen.

Du er self. velkommen til at være enig med mig eller lade være, og hvis du føler at jeg kunne have sagt det på en mere korrekt måde så fortæl endelig hvad jeg kunne have gjort anderledes.

 

Never mind, hvis du ikke selv kan se det. Tilbage til emnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Jeg startede sådan set med at se en annonce, hvor der var en hvid collie til salg gr. skilsmisse :???: jeg havde dengang aldrig set en Hvid Collie, og da slet ikke med blå øjne :confused:

 

Så var min interesse ellers vagt, og dernæst så undrede det mig jo netop at vi ikke havde dem her.. :rolleyes: og tja, så syntes jeg jo at det skulle der laves om på, og talte så sammen med nogen andre opdrættere, som godt kendte til Hvide Collier, den ene ville til og med gerne selv opdrætte dem :-D når vedkommende kunne.

 

Men nu har jeg jo så bare selv importeret , så er ikke i mangel af avlsmatriale :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

TS,

jeg hæftede mig ved en af dine bemærkninger i et tidligere indlæg. Og jeg er altså nødt til at kommentere på det.

 

Men DKK er altså IKKE en mafioso-organisation, som har forgreninger ud alle steder, og forsøger at manipulere markedet og undertrykke alle andre. Langt fra.

 

De bestemmer ikke alt i hundeverdenen, og rigtig rigtig rigtig mange mennesker er medlem af DKK, uden at de er lakajer for dem, eller hvordan du tror det medlemsskab fungerer.

 

De fleste brugere herinde er også medlem af DKK, uden at det spiller nogen rolle for dem i hverdagen - kun på udstillinger, til konkurrencer, og vedrørende valg af hund, er det egentlig relevant.

Link til indlæg
Del på andre sites

HA'er? For mig er den forkortelse sammenhængende med en rockerklub. Men hvad i alverden har det at gøre med DKK?

 

Nå, jeg kommer ikke på Hundegalleri og kender ikke noget til nogen forhistorie. Det er dog tydeligt, at nogen herinde har det. Synd og skam, at det bringes sådan op, for det stiller ikke rigtig nogen i et godt lys.

 

Jeg kan godt se, hvad NickiA mener med sit indlæg, selvom der så også bliver brugt et ekstra kraftudtryk, der kunne have været undladet.

 

TS: Jeg er sådan set ligeglad med, hvad du kalder dine hunde/hvalpe og hvor stamtavlen er fra, så længe hvalpekøber bliver informeret derefter. Velkommen til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker :lun:

 

Og sådan var der nemlig totalt hets på HG :stupid: og uanset hvad jeg gjorde/skrev, så blev der lavet alle mulige beskyldninger/mistænkeliggørelser - virkelig ubehageligt , men igen jeg havde jo fået af vide at dette andet forum ikke var for andre end DKK tilhængere , men sådan lære man jo så bare hele tiden :engel:

 

Men håber da ikke at det udvikler sig til det samme igen :pray:

 

 

 

 

Hvordan er det nu, er der ikke et ordsprog der lyder noget i retningen af "møder du mere end to idioter om dagen, er det måske dig selv du skal kigge på" :hmm:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Huh, en tråd!

 

Velkommen til, TS:-)

 

Jeg er den lykkelige ejer af en smuk og dejlig tavleløs hund, som er blanding af schæfer/hvid schæfer - en blanding der åbenbart findes en del af. Og med god grund - det er en smuk og dejlig hund med en masse godt fra begge sider. Og i min naive verden ville jeg da synes det var glimrende hvis der var lidt mere fokus på disse blandinger, netop for at undgå sygdom mm.

 

Min personlige holdning er, at det da er en brand god ide at sætte tavler på "tavleløse" hunde som TS's. Som hun skriver er det pt af sundhedsmæssige årsager, men det sker jo at DKK åbner op for nye racer/standarder, og hvis det en dag sker for Amer. Collie, er det jo dejligt at der allerede er testet avlsmateriale i landet.

 

Anyways, ved intet om avl - ville bare byde velkommen:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså sorry...nu er jeg her igen: Kan man slet ikke købe en amerikansk collie i Dk med DKK-tavle ? Og kan man ikke købe en amerikansk collie fra USA hjem og få den givet en DKK-tavle...altså bare sådan og uden alt det med avlsforbud...jeg mener sådan ligesom hvis man f.eks. købte en svensk Berner Sennen hjem til Danmark....

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså sorry...nu er jeg her igen: Kan man slet ikke købe en amerikansk collie i Dk med DKK-tavle ? Og kan man ikke købe en amerikansk collie fra USA hjem og få den givet en DKK-tavle...altså bare sådan og uden alt det med avlsforbud...jeg mener sådan ligesom hvis man f.eks. købte en svensk Berner Sennen hjem til Danmark....

 

Nej, det kan man ikke. For i det her tilfælde dækker "amerikansk collie" over collier avlet med arvelige genetiske sygdomme, som FCI ikke vil have ind i avlen. Derfor er de farver som sygdommene følges med, ikke tilladt i FCI, som DKK er medlem af :)

 

Når folk så alligevel vælger at prioritere udseende over helbred, kan de ikke få lov at lege med :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kan man ikke. For i det her tilfælde dækker "amerikansk collie" over collier avlet med arvelige genetiske sygdomme, som FCI ikke vil have ind i avlen. Derfor er de farver som sygdommene følges med, ikke tilladt i FCI, som DKK er medlem af :)

 

Når folk så alligevel vælger at prioritere udseende over helbred, kan de ikke få lov at lege med :)

 

Jamen, er det så det der med, at de er så hvide ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Amen altså sorry...nu er jeg her igen: Kan man slet ikke købe en amerikansk collie i Dk med DKK-tavle ? Og kan man ikke købe en amerikansk collie fra USA hjem og få den givet en DKK-tavle...altså bare sådan og uden alt det med avlsforbud...jeg mener sådan ligesom hvis man f.eks. købte en svensk Berner Sennen hjem til Danmark....

Det kan man sagtens Kennel Lassie - opdrt af store, prgtige collier efter amerikanske linier, men det er ikke den slags TS har

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, er det så det der med, at de er så hvide ?!?

 

Ja. Jeg er ikke genekspert, men rigtig mange hvide hunde har problemer med arvelige ting, såsom døvhed og vist ogås blindhed. Det hæfter sig på de samme gener, som gør hunden hvid. Derfor må de fleste hunde ikke være helt hvide, i forhold til standarden. I DK (og andre som holder sig til FCI) ser man f.eks ikke helthvide boxere, og mange andre hunde.

Det er simpelthen så overhængende en risiko at avle på den slags, så man gør det ikke.

 

Hvide hunde er ikke at forveksle med røde hunde, f.eks er samojeden ikke hvid men en udvandet rød, og derfor har den ikke de samme problemer.

 

Det er et meget reelt problem, og hvor det er virkelig dejligt for TS at det er lykkedes hende at styre udenom, så ændrer det ikke på at det ER skidefarligt, følger generne, og udgør en stor risiko for dyrene. Noget som det IMO ikke gør det værd at avle på "flotte" ting, såsom blå øjne og hvid pels.

 

Men der er jo en grund til at TS også kalder sig for den hvide dame :) hun kan godt lide de hunde, på trods af de helbredmæssige risici det indebærer for selve dyrene :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Jeg er ikke genekspert, men rigtig mange hvide hunde har problemer med arvelige ting, såsom døvhed og vist ogås blindhed. Det hæfter sig på de samme gener, som gør hunden hvid. Derfor må de fleste hunde ikke være helt hvide, i forhold til standarden. I DK (og andre som holder sig til FCI) ser man f.eks ikke helthvide boxere, og mange andre hunde.

Det er simpelthen så overhængende en risiko at avle på den slags, så man gør det ikke.

 

Hvide hunde er ikke at forveksle med røde hunde, f.eks er samojeden ikke hvid men en udvandet rød, og derfor har den ikke de samme problemer.

 

Det er et meget reelt problem, og hvor det er virkelig dejligt for TS at det er lykkedes hende at styre udenom, så ændrer det ikke på at det ER skidefarligt, følger generne, og udgør en stor risiko for dyrene. Noget som det IMO ikke gør det værd at avle på "flotte" ting, såsom blå øjne og hvid pels.

 

Men der er jo en grund til at TS også kalder sig for den hvide dame :) hun kan godt lide de hunde, på trods af de helbredmæssige risici det indebærer for selve dyrene :)

 

Ok, jeg er med. Lille Fugls opdrætter fortalte for et stykke tid siden om de der hvide hunde man ikke skulle parrer pga det med døvhed og blindhed. Men altså...man kan godt få en collie fra USA til Danmark og få den optaget i Dansk Kennelklub. Der kan bare ikke avles på den, hvis den er hvid, men hvis den f.eks. er tri-color, så er det ok. Er det sådan ?

 

Så er der så bare dem, der vælger alligevel at avle på de hvide hunde og de kan så ikke få deres hvalpe stambogsført i DKK ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...