Hop til indhold

Hvad for en Race passer til mig?


Gæst Lily
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg er en pige på 11 år, Med en lillebror der bliver 6 til oktober og en mor på 38.

Vi har tænkt os at anskaffe os en hund og evt. også kat og fisk.

Vi har allerede kaninen peter.

Jeg har tænkt mig at det primært skal være mig der lufter hunden, Når jeg vågner, Efter skole, Om eftermidagen (igen) og så inden jeg og hunden skal i seng.

Hunden må gerne gø lidt, men ikke konstant. Altså kun Fx. hvis der kommer fremmed eller noget - Vi i husstanden skal jo gerne bla. kunne sove!

Hunden skal kunne være alene hjemme en 8 timer om dagen, men ellers vil den, resten af dagen kunne blive forkælet af mig og min familie.

Jeg kan gå tur med den i alt en 2 timer om dagen, Men nogle gange bliver det måske ikke til mere end 1 - 1½.

Jeg er selv faldet for nogle Apporterende jagthunde, Spidshunde og hyrdehunde.

Især Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Labrador Retriver, Karelsk Bjørnehund, Welsh Corgi (Både cardigan og pembroke) og så Idag faldt jeg pladask for en Border collie da jeg var på tur, og en sprang op ad mig - Den var simpelhen så (s)køn.

Min mor elsker Golden retrievers - Men jeg selv holder ikke af gule/gyldne hunde, foretrækker røde eller sorte.

Jeg har planlagt at jeg skal gå til hundetræning, 1-2 gange om ugen og derudover prøve at træne den lidt selvstændigt.

Hunden må gerne være en lille puttebamse som kravler ind til mig om natten nogle gange for at sove ved mig (Eller de andre i min husstand for den sags skyld.)

Den får selvfølgelig kurv og evt. en stol der er dens som den godt må sidde i og føle sig på lige fod med os ikke pelsede medlemmer af familien.

Hunden skal helst ikke klippes, trimmes eller andet i den stil andet end dyrelæge besøg.

Dens størrelse må gerne varriere fra 40 - 70 cm. Dog skal den kunne styres af mig og ikke stikke af.

Jeg bliver førstegangsejer.

Andet så spørg.

Hvad tænker i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lily

 

Sikke mange fine overvejelser du har gjort dig angående det at have hund, det er rigtig flot!

 

Jeg synes det er meget vigtigt at du lytter til din mor, og at I sammen bliver enige om den rigtige race for jeres familie. Det er hende som er voksen, hun har ansvaret for dig, og dermed også hunden.

 

Der findes mage hunderacer som passer på dine ønsker. F.eks. Labrador eller Golden. Men du skal tænke på at det er store og tunge hunde, som du vil have svært ved at holde alene hvis de bliver bange, eller i det hele taget bare vil det modsatte af det du vil. Hvis du skal gå ture alene med hunden, vil jeg klart anbefale at få en noget mindre race, f.eks. en dværg pudel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lily

Faktisk synes jeg , du kigger på for store hunde. Tvivler på , du bare kan holde en snor som en lidt pupertetsagtig cocker på 10 -12 kg.Den er bomstærk. Så dine store spids og hyrdehunde, vil du nok ikke kunne styre.Og slet ikke en labber eller andre af de store apporterende.

Hvis du skal være daglig lufter alene , så kig dig om efter mindre hunde, der ikke vejer så meget.

Det er bare mit råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg er en voksen kvinde som har en cocker spaniel og når han er ivrig eller ville noget kaster han sig rigtig meget frem i snoren og trods jeg ikke er nogen spinkel kvinde synes jeg faktisk han kan være svær at holde tilbage. Det er hellere ikke ret meget mere end 2 dage siden jeg på strøget så en kvinde som simpelthen ikke kunne holde sin store labrador som ville over til os, så den løb med snor og det hele over til os.

 

Så jeg synes umiddelbart at labrador og den størrelse hunde er for store når du selv skal lufte dem. De kan blive glade og voldsomme også selvom det bare er leg og kådhed.

 

Har du overvejet hunde som dværgpuddel ? Cotun de tular, bichon frise, cavaliere king charles spaniel, bolognese og andre mindre selskabshunde ?? Hvad med en carin terriere ? De er kloge sjove, livlige og oftes glade for mindre børn og meget robuste ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jeg har også kigget lidt på en Dansk-Svensk gårdhund, Tror i den vil være mere passende?

 

Det er hvert fald også en god robust hund der både er god at putte med og nem at lærer ting og det er en god størrelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lily,

 

Det lyder som om du er rigtig glad for hunde, dejligt:)

 

En dansk svensk gård hund kunne være en fin mulighed, der er også sådan noget som en cavalier king charles, har du set på den?

 

Tror at jeg hurtigt gik forbi den race da min morfar sagde den ville være upraktisk da man hver dag skulle rense ører og børste alt for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal dsg klippes?

 

Ellers synes jeg du gør dig nogle rigtig fine overvejelser :-D Jeg er selv lidt hemmeligt forelsket i welsh corgi cardigan, tror den eller en dsg ville være oplagt for dig ;-)

 

Super - Det er vel egentlig nok de to hunde racer jeg mest ønsker mig.

Nej.. Men jeg mente Dværgpuddel, Bichon de frise, Bolognese osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror at jeg hurtigt gik forbi den race da min morfar sagde den ville være upraktisk da man hver dag skulle rense ører og børste alt for meget.

 

hmm, jeg kender mange af dem og det skal vist ikke have renset ører mere end andre hunde og børsning en gang om ugen burde være fint:) prøv at læse lidt om dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg kender mange af dem og det skal vist ikke have renset ører mere end andre hunde og børsning en gang om ugen burde være fint:) prøv at læse lidt om dem.

 

Okay :)

Ellers kigger jeg bare på Corgi'er og D/S Gårdhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
hmm, jeg kender mange af dem og det skal vist ikke have renset ører mere end andre hunde og børsning en gang om ugen burde være fint:) prøv at læse lidt om dem.

 

Tror hun mente en cavaliere king charles spaniel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Okay :)

Ellers kigger jeg bare på Corgi'er og D/S Gårdhunde.

 

En Corgi er også en stærk hund med en solid psyke og selvtillid og en del hyrdeinstinkt. Jeg ville ikke umiddelbart tænke at den type hund passer til en børnefamilie og førsegangshundeejer.

 

Jeg tænker umiddelbart at en D/S gårdhund er et super godt bud, det er en oplagt børne og familiehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Corgi er også en stærk hund med en solid psyke og selvtillid og en del hyrdeinstinkt. Jeg ville ikke umiddelbart tænke at den type hund passer til en børnefamilie og førsegangshundeejer.

 

Jeg tænker umiddelbart at en D/S gårdhund er et super godt bud, det er en oplagt børne og familiehund.

 

Ok. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker også, at en corgi er både temmelig aktiveringsmæssigt krævende og temperamentsmæssigt "vanskelig" ifht. at et barn skal kunne tumle den - og også som familiehund betragtet sådan mere generelt.

 

Ja.. Det kan jeg godt se.. :S Men alligevel plejer jeg at være aktiv og hvis den kan nøjes med en 2 timer om dagen, tror jeg det ville være en god hund.

Jeg har læst at den er god mod børn, Har et super helbred uden kendte racerelaterede sygdomme og sådan noget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.. Det kan jeg godt se.. :S Men alligevel plejer jeg at være aktiv og hvis den kan nøjes med en 2 timer om dagen, tror jeg det ville være en god hund.

Jeg har læst at den er god mod børn, Har et super helbred uden kendte racerelaterede sygdomme og sådan noget..

 

det er sikkert rigtigt, men jeg oplever det som en udpræget brugshund med ret meget temperament og stor vilje, dvs. ikke den allermest milde eller medgørlige hund i verden - de ser nuttede ud, men deres sind er mere ... barskt, end deres ydre lige afslører. det er bare min erfaring, og hvad jeg hører fra folk der kender racen mere indgående end mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er sikkert rigtigt, men jeg oplever det som en udpræget brugshund med ret meget temperament og stor vilje, dvs. ikke den allermest milde eller medgørlige hund i verden - de ser nuttede ud, men deres sind er mere ... barskt, end deres ydre lige afslører. det er bare min erfaring, og hvad jeg hører fra folk der kender racen mere indgående end mig.

 

Okay..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hej Lily og velkommen til.

 

Som andre skriver, så er i jo en hel familie der skal kunne trives med hunden og på et tidspunkt begynder du at skulle læse til eksamen og feste.

I de perioder får du mindre tid til hunden og så skal din mor og lillebror jo tage over.

Så derfor er det meget vigtigt, at få en hund som i alle sammen kan overskue at passe når du ikke har tid.

 

Synes ligesom de andre også, at en DSV kunne være et rigtig godt bud til jer.

Den er aktiv, glad og vil gerne lege og hygges med.

 

Er den lillebror "velopdragen" og ikke for vild? ;-)

 

Hvis han er det, kunne cavalier king charles spaniel'en også være et rigtig godt bud.

Den skal godt nok lige børstes og klippes lidt, men det kan i sagtens selv klare og det er ikke spor svært og det tager ikke lang tid.

 

Den er også meget aktiv og glad og har et meget mildt sind og elsker at være tæt på sine mennesker.

 

Håber i finder den helt rigtige hund til jeres familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også en dansk/svensk gårdhund ville kunne passe godt ind hos jeres familie. De er fulde af ballade og sjov og leg og kan gå herfra og til månen på en gåtur hvis man har lyst til det, men samtidig er der ikke noget de holder mere af end at sove under dynen....

 

De er intelligente små hunde og har været brugt som cirkushunde før i tiden, da de er nemme at træne og har meget net ved at lære fjollede tricks. De lander på en 6-10 kg som voksen, og er omkring de 35-40 cm over ryggen. Så deres størrelse er nem at have med, de kan fx som oftest være i en cykelkurv...

 

Jeg har to styks smukke dansk/svensk gårdhunde-blandinger. Den ældste er en meget dygtig agilityhund og har også vundet flere præmier i rally-lydighed. Dejligste hunde :-)

 

IMG_3474.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lily og velkommen til.

 

Som andre skriver, så er i jo en hel familie der skal kunne trives med hunden og på et tidspunkt begynder du at skulle læse til eksamen og feste.

I de perioder får du mindre tid til hunden og så skal din mor og lillebror jo tage over.

Så derfor er det meget vigtigt, at få en hund som i alle sammen kan overskue at passe når du ikke har tid.

 

Synes ligesom de andre også, at en DSV kunne være et rigtig godt bud til jer.

Den er aktiv, glad og vil gerne lege og hygges med.

 

Er den lillebror "velopdragen" og ikke for vild? ;-)

 

Hvis han er det, kunne cavalier king charles spaniel'en også være et rigtig godt bud.

Den skal godt nok lige børstes og klippes lidt, men det kan i sagtens selv klare og det er ikke spor svært og det tager ikke lang tid.

 

Den er også meget aktiv og glad og har et meget mildt sind og elsker at være tæt på sine mennesker.

 

Håber i finder den helt rigtige hund til jeres familie.

 

Tak, min lillebror er meget velopdragen, og da jeg sad og talte om det igår med min morfar, begyndte han at sige at jeg ikke skulle kategorisere ham som lille eller lidt vild.

Dog elsker min bror at løbe rundt og især spille med bold, dog ikke indendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...