Hop til indhold

Farven bestemmer prisen


Hopsa
 Share

Recommended Posts

På en måde måslke Ok med forskellig pris.

Da jeg i 1984 skulle købe en cavalier tæve, ej til avl, gik vi efter een 8 ugers tævehvalp, kennelen havde beskrevet pr tlf. Og så faldt jeg for en 16 ugers tæve , som have en for udstilling grum farvefejl. de sagde selv, jamen hun kan slet ikke udstilles med gode resultater, med tan på den ene læbe, der skal være hvid.Jeg fik fejlfarven til nedsat pris.

Førhen solgtes da også helfarvede cockerer med for meget hvidt til nedsat pris.

Og faktisk for 10 år siden ,solgte jeg en hanhvalp til Steen Stenild´s søn (han er her på HF) sort med lidt hvidt,. Jeg var 100 % sikker på , han ville blive korrekt sort som udvokset, men det gjorde han ikke. Jeg fik fuldt pris og har faktisk tænkt over denne salgsfejl i de foregående år.

Tror egenligt- det handler om udbud og efter spørgsel. De sjældne farver, der forekommer sjældent vil altid have nogles bevågenhed.

Da jeg 1 ste gang så en Orange Roan cocker synes jeg også at denne farve var vildt spændende.Og gik da med en parring efter om hanhunden evt havde dette gen, så måske havde min tæve også???

Og det havde hun så.

 

Men hvorfor er det ok, Ulla?

 

Den tæve du faldt for, som ikke skulle bruges til avl, hvorfor var hun ikke den samme pris værd som dem med rigtig farve?

Hun var jo præcis den hund du ønskede dig, det skyldtes vel ikke den nedsatte pris at netop denne hund blev din favorit?

 

Selvfølgelig handler det om udbud og efterspørgsel, når noget ikke ses ofte bliver det eftertragtet og kan sælges til en højere pris, men hvorfor er det ok?

 

Min undren går grundlæggende på - 8 hvalpe i et kuld, i forskellige farver, modtager de forskellig opmærksomhed og omsorg der gør nogle hvalpe mere værd end andre?

Jeg forventer at svaret er nej og formoder at alle hvalpe i et kuld som udgangspunkt har de samme omkostninger og derfor bør koste det samme når de sælges.

Faktisk kan man tro at hvis nogle hvalpe i et kuld sælges billigt rundet fejl der er ligegyldige for hund og ejer, så skal andre hvalpe koste mere for at få dækket udgifterne.

Men hvorfor skal nogle betale mere end andre, får alle ikke lige det de ønsker?

Dem der er ligeglade med udstilling og avl, synes måske oven i købet at den med en forkert krave eller øjenfarve er den smukkeste, og får derfor præcis det de ønsker.

Dem der gerne vil drive opdræt eller hente titler, de får deres ønsker opfyldt, men hundens grundindhold må da være det samme som de andres?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 182
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mht. avl med det formål at producere gode udstillings- og avlsdyr, begrundes en høj pris jo netop ofte med at opdrættet er specielt godt, at hvalpene er efter champions osv. Så er det vel egentlig lidt dobbeltmoralsk at tage samme høje pris for en ikke-udstillingsegnet hund :vedikke:

 

Jeg kan godt se det argument, ikke at det er smagfuldt, for det betyder jo så bare at de hvalpe der måtte falde lidt forkert ud ses som et restprodukt der sælges til højeste bud.

Den form for opdræt forstår jeg mig så heller ikke på, men det skyldes sikkert at jeg selv har et andet grundlag for mit opdræt. Det er jo altid nemmeste at forstå det man selv gør.

 

Men når der er tale om tavleløse hvalpe, hvad så?

Her er der i hvert fald ikke tale om produktion af udstillingshunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se det argument, ikke at det er smagfuldt, for det betyder jo så bare at de hvalpe der måtte falde lidt forkert ud ses som et restprodukt der sælges til højeste bud.

 

Det indtryk kan man godt få, ja.

 

Men når der er tale om tavleløse hvalpe, hvad så?

 

Grådighed, mon ikke?

 

Kort fortalt er der jo to sider i en handel - køber og sælger. Varen har én værdi for køber og en anden for sælger. I den perfekte handel er det samme tal, men sådan er det jo ikke altid.

 

Jeg kan sagtens, som køber, tænke at min kommende hund er millioner værd, og som sådan være ligeglad med prisen, men personligt vil jeg gerne gøre en fair handel, og det betyder at jeg også ser på værdien for sælger. Det undrer mig hvis der sættes en lige så høj pris på en hvalp, som har en eller anden - fra sælgers synspunkt - mangel, som på en "perfekt" hvalp. For mig er det lige fedt - jeg skal hverken udstille eller avle, men jeg vil heller ikke være til grin for mine egne penge.

 

Det er ekstremt svært at være køber lige netop når det drejer sig om hunde, fordi en hund både har en økonomisk værdi og en følelsesmæssig værdi. For mange købere er det svært at holde de to adskilt, og det udnyttes af visse kyniske sælgere.

 

En hund skal have optimal opmærksomhed og omsorg ligegyldigt om den koster 1000 kr. eller 10.000 kr. Det burde være en selvfølge, derfor bør det aspekt slet ikke være en faktor i handelen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er ok at en som vil udstille kan se på om aftegninger og bygning osv osv er ok og vælge visse hvalpe fra grundet små ting som måske ikke engang vil ses som diskvalificerende fejl i en ring - men vil man ikke udstille, er det ikke specielt acceptabelt at have ønsker til hvordan hunden ser ud?

Det er jo ikke alle som udstiller, som avler.

 

Går selv og overvejer en race som falder ret forskelligt ud, og overvejer om jeg har nosser nok til at håbe på nogle bestemte farver. Men jeg vil jo stadig gøre mit forarbejde og finde x antal kenneler som laver det som jeg tror bliver gode hunde - og det vil sige temperament og sundhed vil komme før alt andet. Står jeg så med, lad os sige 3 kenneler jeg tænker er optimale, hvad så om jeg så også har et ønske ud fra farverne? Jeg skal desuden ikke udstille andet end hvis det kræves for nogle konkurrence resultater jeg ønsker mig.

 

Jeg ved så også at jeg har tid til at vente omkring 3 år hvis jeg altså kommer i gang med at undersøge nu her, så ud fra det tænker jeg, at det godt kan lade sig gøre uden at gå på kompromis med noget.

 

 

Forstå mig ret, vil aldrig skrive til en: davs, jeg ønsker mig en sort hund.. og kan desuden tilbyde blabla. Det vil ikke komme i første række.

 

 

Hov og for lige at svare på start spørgsmålet, så nej, ville nok ikke købe hvalp et sted hvor man betalte forskelligt ud fra udseendet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg synes det er ok eller ej.

 

Men vi fik faktisk nedslag i prisen på vores abrikospudel, fordi han har hvide hår på halen og brystet. Det er vist no go til udstillinger, så han er ikke så "fin". Nu skal vi ikke udstille, så vi er ligeglade, men det er opdrætter jo ikke. Hun har nu behandlet alle hvalpene ens og gik også meget op i, at vores "fejlfarve" skulle have et godt hjem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har set en dansk hjemmeside hvor billeder af et ugegammelt hvalpekuld var lagt ud, én for én, så købere kunne reservere deres yndlingsfarve - med "læg i indkøbskurv" og kortbetaling og det hele. Alt efter først til mølle princippet. Jeg væmmes :badr:

 

Og naturligvis risikobetonet avl for at producere specielle farver, der har høj sygdomsrisiko - dobbelt :badr::badr:

 

Mht. avl med det formål at producere gode udstillings- og avlsdyr, begrundes en høj pris jo netop ofte med at opdrættet er specielt godt, at hvalpene er efter champions osv. Så er det vel egentlig lidt dobbeltmoralsk at tage samme høje pris for en ikke-udstillingsegnet hund :vedikke:

 

Generelt ser jeg ned på hundeejere, der vælger hund efter udseende, det indrømmer jeg gerne. Skulle jeg selv have valgt på den måde, ville jeg ikke have haft nogle af de hunde, jeg har ejet, inklusive dem jeg har nu.

 

 

 

Jeg kan nu ikke se noget galt i at man reservere via hjemmesiden, den pågældende eksportere måske sine hvalpe, så er det jo en ganske udmærket måde, da Honolulu jo ikke lige kommer forbi på Kaffe :slem:

 

Det eneste minus jeg kan fornemme, er da at Køber jo ingen garanti har for f.eks forældrenes sind - men igen, sådan er det jo så også for dem der benytter INSEMINATION med frysesæd - der har man jo kun "sælgers" beskrivelse at forholde sig til - også der !! :roll:

 

Og omkring priser, og om det berettiger at fordi forældre er med meget fine titler o.s.v. - Jo jeg kan da godt forstå at de mennesker der bruger tid og penge på Udstillinger gerne vil have Feedback på deres arbejde :genert:

 

Omvendt, så er der jo altså en masse der ikke har noget som helst interesse i det, og "bare" gerne vil have sig en god, smuk og dejlig hund, og ja, så har de jo altså meget mere fokus på hunden - og ikke papirer :lun:

 

Så derfor syntes jeg jo at det da bare er en fordel, at der findes "et bredt udvalg" så de familier /mennesker der gerne vil have hund til udstilling kan købe det, andre der har fokus på Brug/drift kan også få deres ønsker opfyldt , og dem der bare gerne vil have en familiehund - ja, de kan så også få dette.... :hjerte:

 

Og om nogen laver "risikobetonet" avl for at producere specielle farver ???? - tror såmænd da ikke at der er nogen som helst anstændige mennesker der vil gøre sådanne, og at nogen påberåber sig at være med mere sundhedsviden på nogen måder er da glimrende :hmm: men dog så er det jo fakta at såfremt de specielle farver skulle være med så store risiko, så ville de jo heller ikke være at finde i store klubbers standarder ( AKC & ckc ) :-D

Jeg kunne ikke drømme om at se ned på nogen - Jeg respektere ganske enkelt at vi jo netop er forskellige, og at verden jo ellers ( for mig at se ) ville være frygtelig kedelig at færdes i.... :blink:

 

Og ja, jeg er jo så klart også varm fortaler for at vi kan få øjnene lidt op for hvad der foregår ude i den store verden :-D i stedet for at trimme rundt i det samme on and on again :engel:

 

Men det er jo så bare mine holdninger :blink:

 

Forskelligheder er for mig kun med til at udvide min horisont :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu ikke se noget galt i at man reservere via hjemmesiden, den pågældende eksportere måske sine hvalpe, så er det jo en ganske udmærket måde, da Honolulu jo ikke lige kommer forbi på Kaffe :slem:

 

Det eneste minus jeg kan fornemme, er da at Køber jo ingen garanti har for f.eks forældrenes sind - men igen, sådan er det jo så også for dem der benytter INSEMINATION med frysesæd - der har man jo kun "sælgers" beskrivelse at forholde sig til - også der !! :roll:

 

Og omvendt har sælger ingen garanti for at køber overhovedet er i stand til at tage vare på en hund.

I øvrigt er det ikke særlig sandsynligt at disse hvalpe ville gå til eksport, da det var et blandingskuld.

 

Og omkring priser, og om det berettiger at fordi forældre er med meget fine titler o.s.v. - Jo jeg kan da godt forstå at de mennesker der bruger tid og penge på Udstillinger gerne vil have Feedback på deres arbejde :genert:

 

Omvendt, så er der jo altså en masse der ikke har noget som helst interesse i det, og "bare" gerne vil have sig en god, smuk og dejlig hund, og ja, så har de jo altså meget mere fokus på hunden - og ikke papirer :lun:

 

Så derfor syntes jeg jo at det da bare er en fordel, at der findes "et bredt udvalg" så de familier /mennesker der gerne vil have hund til udstilling kan købe det, andre der har fokus på Brug/drift kan også få deres ønsker opfyldt , og dem der bare gerne vil have en familiehund - ja, de kan så også få dette.... :hjerte:

 

Helt enig.

 

Og om nogen laver "risikobetonet" avl for at producere specielle farver ???? - tror såmænd da ikke at der er nogen som helst anstændige mennesker der vil gøre sådanne, og at nogen påberåber sig at være med mere sundhedsviden på nogen måder er da glimrende :hmm: men dog så er det jo fakta at såfremt de specielle farver skulle være med så store risiko, så ville de jo heller ikke være at finde i store klubbers standarder ( AKC & ckc ) :-D

 

Der er jo forskelle på klubbers standarder og sundhedskrav. AKC er måske nok en stor klub, men den har hjemme i et land hvor uddannelsesniveauet generelt er lavt, og det afspejler sig i manglen på sundhedskrav.

 

Jeg kunne ikke drømme om at se ned på nogen - Jeg respektere ganske enkelt at vi jo netop er forskellige, og at verden jo ellers ( for mig at se ) ville være frygtelig kedelig at færdes i.... :blink:

 

Og jeg synes så bare ikke at dyremishandling gør verden til et mere spændende sted, så det mener jeg godt vi kan undvære :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Og omvendt har sælger ingen garanti for at køber overhovedet er i stand til at tage vare på en hund.

I øvrigt er det ikke særlig sandsynligt at disse hvalpe ville gå til eksport, da det var et blandingskuld.

 

 

Jeg er jo nu heller ikke rendt ind i siden, men afventer sådan set selv at funktionen kommer til hos hjemmesideleverandør , da jeg syntes at der er muligheder, der således også kan tilgodese Hvalpekøbere.

 

Helt enig.

 

 

 

Der er jo forskelle på klubbers standarder og sundhedskrav. AKC er måske nok en stor klub, men den har hjemme i et land hvor uddannelsesniveauet generelt er lavt, og det afspejler sig i manglen på sundhedskrav.

 

Tror man skal være forsigtig med at skrive alle over en kam, der findes så sandelig også modsatsen kan jeg fortælle, omvendt så kender jeg da til opdrættere herhjemme der er tekniskt insolvendte, og økonomien hænger i laser - men de laver jo da stadigvæk glimerende hunde både sundhedsmæssigt og er er klart velfungerende ???

 

 

Og jeg synes så bare ikke at dyremishandling gør verden til et mere spændende sted, så det mener jeg godt vi kan undvære :vedikke:

 

Nu kan jeg jo ikke lige se hvorfor ordet dyremishandling kommer ind i billedet ???? så der kan jeg ganske enkelt ikke argumentere.... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan nu ikke se noget galt i at man reservere via hjemmesiden, den pågældende eksportere måske sine hvalpe, så er det jo en ganske udmærket måde, da Honolulu jo ikke lige kommer forbi på Kaffe :slem:

 

Det eneste minus jeg kan fornemme, er da at Køber jo ingen garanti har for f.eks forældrenes sind - men igen, sådan er det jo så også for dem der benytter INSEMINATION med frysesæd - der har man jo kun "sælgers" beskrivelse at forholde sig til - også der !! :roll:

 

 

 

Det er da vel heldigvis de færreste, der køber en hvalp uden at have set den først eller at have indgående kendskab til opdrætter!! Og hvis man endelig skal reservere uden at have set hvalpen, så er det i mine øjne helt vanvittigt at reservere på baggrund af et billede på hjemmesiden - her er det jo netop, at opdrætter skal finde den rigtige ud fra købers beskrivelse.

 

Ift. frostsæd, så gælder det samme vel lidt. Som tæveejer har man enten forudgående kendskab til hanhunden, linjerne og temperament. Og så har man formodentlig også set video af hunden ved flere lejligheder. Når nogen er interesserede i at bruge min hanhund i udlandet, så ser de ham jo ikke kun på et billede. De tjekker linjer, ringer og taler med mig, får tilsendt video osv.

Man kan jo bilde en tæveejer nok så meget ind, men på video kan de jo se hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt så kender jeg da til at folk har fået prisnedslag fordi der var brudt krave på deres Colliehvalp, eller den manglede den opligatoriske hvide plet på halespidsen m.v. så omvendt set, så skal man jo så også være opmærksom på hvad der åbenbart kan give prisnedslag ( og tekniskt set er det jo så lige så forkert :-D )

 

Og har en labrador hvide hår , så kan det også udløse en god prisnedsættelse ( sådan en har en veninde til mig købt, og jeg blev da selv lidt overrasket over at de hvide hår) :roll:

 

Hunden er jo med stamtavle og ægte, men der er et lille farvepussighed, som så heller ikke er accepteret der hvor stamtavlen er, så derfor fik min veninde jo så også en god prisnedsættelse :blink:

 

Jeg synes der er stor forskel på om man sælger en lets say brun labrador til 1000 kr mere, "bare fordi" den er brun.. Den er lige så god udstillingshund som sine søskende.. Men bare det at den er brun udløser en ekstra betaling på 1000 kr.. Og så på at få nedslag på at hunden f.eks. ikke er egnet til udstilling. Det er i mine øjne logisk at hvis du har et kuld hvalpe så prissættes disse f.eks. efter:

 

1. Sundhed, er forældrene fotograferet for HD f.eks.? Dette er en værdi alle hvalpene får.

2. Forældrene, har forældrene et godt temperament? Dette er også en værdi som alle hvalpene er "ramt af".

3. Egnethed. Er hvalpen egnet til det som den er avlet til? Dette er individuelt! Hvis 5 ud af 6 hvalpe er udstillings egnet, så mangler den sidste jo stadig "den værdi". Det kan godt ske at hunden er lige så dejlig og fantastisk, men kan den ikke udstilles pga. f.eks. hvide hår på brystet, jamen så synes jeg det er fair at sige dens værdi er lavere end en som kan udstilles.

 

Eller kunne man jo også bare sige fremover:

 

En hund koster 5000 kr. fordi ALLE hunde er søde og dejlige, nogle kan måske udstilles og nogle kan måske noget andet, men alle hunde er hunde og kæledyr, ergo skal de have samme værdi.

 

Nej nogen hunde er dyrere end andre, og derfor kan man ikke altid bare sige det på den måde... Jeg ville fravælge en opdrætter som holdte på at jeg skulle betale fuld pris for en hund som ikke er udstillingsegnet, hvis det egentlig er det den er beregnet til.

 

Jeg har kendskab til en aussieopdrætter, der tager 2000 mere for de merlefarvede end de andre hvalpe. Som Hopsa påpeger, er det heller ikke mit indtryk at opdrættere der sælger hvalpe med denne prisforskel, går ret meget op i at matche hvalpen med den rigtige familie/fører.

 

Den har vi netop været igennem nu hvor vi har kigget efter hvalp. Rigtig mange steder skal man smide 1500-2000 kr ekstra for en merle hvalp.

 

Og om nogen laver "risikobetonet" avl for at producere specielle farver ???? - tror såmænd da ikke at der er nogen som helst anstændige mennesker der vil gøre sådanne, og at nogen påberåber sig at være med mere sundhedsviden på nogen måder er da glimrende :hmm: men dog så er det jo fakta at såfremt de specielle farver skulle være med så store risiko, så ville de jo heller ikke være at finde i store klubbers standarder ( AKC & ckc ) :-D

Jeg kunne ikke drømme om at se ned på nogen - Jeg respektere ganske enkelt at vi jo netop er forskellige, og at verden jo ellers ( for mig at se ) ville være frygtelig kedelig at færdes i.... :blink:

 

Desværre er verden bare ond og uretfærdig, og der findes RIGTIG mange hundehandlere, som hellere vil lave et risikobetonet kuld hvalpe, hvor måske en eller to dør (Eller bare sælges syge!), men handleren kan tilgengæld få 2000 kr mere per hvalp(F.eks. Merle tilfældet). Dette er HELT normalt. Det er også helt normalt at de avler på f.eks. Mops der knapt kan trække vejret, eller Franske Buldogs som har dårlig ryg, Labradors med HD og jeg kan blive ved... Dette er bare nogle af de typiske sygdomme som en hundehandler absolut intet gør for at undgå!

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er verden bare ond og uretfærdig, og der findes RIGTIG mange hundehandlere, som hellere vil lave et risikobetonet kuld hvalpe, hvor måske en eller to dør (Eller bare sælges syge!), men handleren kan tilgengæld få 2000 kr mere per hvalp(F.eks. Merle tilfældet). Dette er HELT normalt. Det er også helt normalt at de avler på f.eks. Mops der knapt kan trække vejret, eller Franske Buldogs som har dårlig ryg, Labradors med HD og jeg kan blive ved... Dette er bare nogle af de typiske sygdomme som en hundehandler absolut intet gør for at undgå!

 

Hvis det så bare kun var hundehandlere...

Vis mig bare én DKK opdrætter af Fransk eller Engelsk Bulldog, der ikke accepterer fysiske skavanker i et eller andet omfang hos avlsdyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et lille p.s. her fra mig. Hvide hår på brystet af labrador er ikke en fejl, som der dømmes ned på udstilling.

 

Så en hvid pote.. Eller hovede! Et eller andet der gør den ikke kan udstilles! Jeg kender ikke standarden! hehe!

Hvis det så bare kun var hundehandlere...

Vis mig bare én DKK opdrætter af Fransk eller Engelsk Bulldog, der ikke accepterer fysiske skavanker i et eller andet omfang hos avlsdyrene.

 

Desværre ja!

 

Ja, men nu ved man jo så heller ikke om denne side fremsender sådanne oplysninger eller ?? ( Jeg har som sagt ikke set den side )

 

Hvis folk kan vælge efter farve og "nuttethed" på et billede tror jeg næppe folk overhovedet bekymrer sig om den slags!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Lige et lille p.s. her fra mig. Hvide hår på brystet af labrador er ikke en fejl, som der dømmes ned på udstilling.

 

 

Nej, det har jeg også læst....:-D men hvis de har dem andre steder, så er det ikke så velset :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Så en hvid pote.. Eller hovede! Et eller andet der gør den ikke kan udstilles! Jeg kender ikke standarden! hehe!

 

 

Desværre ja!

 

 

 

Hvis folk kan vælge efter farve og "nuttethed" på et billede tror jeg næppe folk overhovedet bekymrer sig om den slags!

 

 

Nu må man jo så benytte sig af de muligheder der er jo.... og som tidligere skrevet, så kommer Honolulu jo ikke lige på kaffe af ganske rimelige årsager :slem: men så er det jo super at World Wide net findes :lun: og at nogen alligevel kan vælge ud fra de muligheder dr kan tilbydes :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Om jeg ville betale ekstra? Jaaa, det ville jeg nok egentligt. Var det den hund, som jeg var forelsket i, og mente var HUNDEN for mig, så ville jeg nok bare punge ud, selvom jeg ville være ret ærgerlig over at betale det ekstra.

 

Farven er selvfølgelig ikke det vigtigste ved en hund, men jeg synes helt sikkert også det spiller en rolle, blandt de racer som kommer i flere farver.

Dengang jeg undersøgte Aussie var jeg ikke i tvivl om at jeg ville have en rød merle. Er man opsat på en bestemt farve, må man jo så blot vente på at den rigtige kombination, ender ud med den farve. Men jeg synes de røde merle-aussies er SÅ smukke!

 

Jeg ved ikke helt hvilken side jeg læner mod. På den ene side kan jeg godt følge argumentet om at alle hunde er lige gode og har lige meget værdi, men samtidig synes jeg altså også selv at udstillingfejl bør udløse et nedslag i prisen.

 

Man køber vel tavlehund af flere årsager. Man køber for at kunne se bagud på anerne, og såvidt muligt sikre sig hvad man får i hænderne. Men man køber også med tavle for at få en hund som passer til en standard, og for at have muligheden for at deltage i konkurrencer og udstillinger. Og den mulighed forsvinder altså, når hunden har en udseendemæssig fejl, som kan komme i vejen for den slags planer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må man jo så benytte sig af de muligheder der er jo.... og som tidligere skrevet, så kommer Honolulu jo ikke lige på kaffe af ganske rimelige årsager :slem: men så er det jo super at World Wide net findes :lun: og at nogen alligevel kan vælge ud fra de muligheder dr kan tilbydes :-D

 

Nu var pointen jo ikke om man valgte en hund over nettet, eller soms ådan valgte en hund uden at have set den.

 

Men at man valgte en hund uden at ane noget om forældre, baggrund eller lignende. Det eneste man fik var et billede af hunden, og så kunne du ellers vælge den du synes så mest kær ud.

 

(Jeg vil forresten sådan generelt foreslå dig at tænke lidt over de smilies du bruger, jeg finder mange af dem ret provokerende, og jeg tænker du ikke gør det med vilje.. Ved selvfølgelig ikke om det bare er mig der f.eks. finder :slem: Ekstremt provokerende i en seriøs debat)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var pointen jo ikke om man valgte en hund over nettet, eller soms ådan valgte en hund uden at have set den.

 

Men at man valgte en hund uden at ane noget om forældre, baggrund eller lignende. Det eneste man fik var et billede af hunden, og så kunne du ellers vælge den du synes så mest kær ud.

 

(Jeg vil forresten sådan generelt foreslå dig at tænke lidt over de smilies du bruger, jeg finder mange af dem ret provokerende, og jeg tænker du ikke gør det med vilje.. Ved selvfølgelig ikke om det bare er mig der f.eks. finder :slem: Ekstremt provokerende i en seriøs debat)

 

 

Netop! Det er pointen. Og jeg håber virkelig ikke der er ret mange, der køber hund på den måde!

 

(Og er enig med smileys - jeg finder det også både provokerende og irriterende - især den her :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe der er købere der vil give de ekstra penge for en speciel farve kan de sælges dyrere. Og jeg tror næppe de har fået særbehandling(heldigvis da:))

Det har vel altid været sådan, at sælger vil ha højest mulig for sin vare, og kan eksempelvis en brun lab udløse en tusse ekstra, hvorfor så ikke tage den med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe der er købere der vil give de ekstra penge for en speciel farve kan de sælges dyrere. Og jeg tror næppe de har fået særbehandling(heldigvis da:))

Det har vel altid været sådan, at sælger vil ha højest mulig for sin vare, og kan eksempelvis en brun lab udløse en tusse ekstra, hvorfor så ikke tage den med?

det er jeg faktisk enig i :) vil folk betale mere så lad dem betale mere, jeg køber den hund jeg vil have, om den koster 1000 mere eller mindre betyder ikke rigtig så meget hvis hunden er den som passer til det jeg vil have så køber jeg:) det er så ikke udseende jeg ser efter, men egentlig kan det jo være det samme:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var pointen jo ikke om man valgte en hund over nettet, eller soms ådan valgte en hund uden at have set den.

 

Men at man valgte en hund uden at ane noget om forældre, baggrund eller lignende. Det eneste man fik var et billede af hunden, og så kunne du ellers vælge den du synes så mest kær ud.

 

Faktisk var min pointe at sælger må være en hensynsløs person, der er ligeglad med sine hvalpes videre skæbne, når han sælger over nettet til folk, han aldrig har mødt eller talt med.

 

Fra købers synspunkt er det heller ikke optimalt, men det andet er værre, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk var min pointe at sælger må være en hensynsløs person, der er ligeglad med sine hvalpes videre skæbne, når han sælger over nettet til folk, han aldrig har mødt eller talt med.

 

Fra købers synspunkt er det heller ikke optimalt, men det andet er værre, synes jeg.

meget meget enig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da sagtens se Hopsa mening, at alle hvalpe i kuldet kræver samme omsorg og tid og omkostninger.

Men personligt tror jeg, at skulle jeg ud fra min opfattelse af , hvem der passede bedst til mig, falde for den med graverende udstillingsfejl mht farvesærning, så ville jeg formode et afslag fra standardpris. Ala let haleknæk eller mistanke om, at biddet kunne blive lidt forkert.

Jeg har jo også solgt en eller meget perpekt hanhund, der blev en einsteen, og da den var ni måneder, fik køber en 1/3 tilbage af standardprisen. Den var købt til agility, men køber ønskede også at udstille.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jeg faktisk enig i :) vil folk betale mere så lad dem betale mere, jeg køber den hund jeg vil have, om den koster 1000 mere eller mindre betyder ikke rigtig så meget hvis hunden er den som passer til det jeg vil have så køber jeg:) det er så ikke udseende jeg ser efter, men egentlig kan det jo være det samme:)

 

Ja helt klart, hvis man som opdrætter mene det og man ellers har alt det andet på det rene, så må folk jo selv vælge hvordan de prissætter deres hvalpe.

 

Vi mødte f.eks også husky opdrættere hvor blå øjne kostede mere, og det er jo fordi de hvalpe får de langt flere henvendelser på, og tjae...

 

Men hvis alt de gør er at se hvalpene, og så prissætte dem højere pga. farven (Eller ligefrem opdrætter efter farven som første priotet).

 

Forresten vil jeg lige pointere at min holdning er baseret på racen hvor farven som sådan ikke er relevant. F.eks. Border Collies, Australian Shepherd og Huskies. (Der er nogle forhold f.eks. for hvor meget hvid og sådan der tæller dog). Om hunden er sort eller merle, eller brun har ingen betydning for hvor god en udstillingshund det er.

 

Men hvis målet er at "Lave merle hvalpe med blå øjne, fordi dem kan du tjene 2000 kr mere på"... Så synes jeg det er direkte forfærdeligt...

 

Faktisk var min pointe at sælger må være en hensynsløs person, der er ligeglad med sine hvalpes videre skæbne, når han sælger over nettet til folk, han aldrig har mødt eller talt med.

 

Fra købers synspunkt er det heller ikke optimalt, men det andet er værre, synes jeg.

 

Jeg ved næsten ikke hvad jeg synes er værst... Altså hvis vi taler ansvar, så kan man jo netop ikke bebrejde en sælger for at ville sælge sin vare.. Og det er jo op til køber at undersøge "produktet" de køber... Jeg kan jo heller ikke gå ind og købe en hvid firkanten ting med en låge foran, og når jeg kommer hjem blive sur over at den kun kan vaske ting men ikke tørre ting... Det er jo ikke sælgerens ansvar, hvis ikke jeg har spurgt hvad det er jeg egentlig køber... Det eneste ansvar sælger har er at være ærlige, og de kan jo sagtens omgåes det ved netop at sige "Køberen spurgte aldrig?"...

 

Men jeg er helt enig hvalpe er levende væsner, og jeg ville forvente at enhver opdrættere ville bekymrer sig nok om hvalpene til at sørge for at de får et godt hjem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...