Hop til indhold

Spørgsmål vedr. PRA


Ascha
 Share

Recommended Posts

Hvad sker der hvis en hund (der har været anvendt i avl) i en alder af f.eks. 8-10 år får konstateret arvelig PRA?.

 

Jeg tænker bare, at selvom der udstedes avlsforbud på hunden (og det ved jeg ikke om der gør) hvad sker der så (avlsmæssigt) med alle de hunde der har denne hunds gener.

 

Ja, undskyld hvis det er et tumpe spørgsmål, men jeg ved ikke en skid om genetik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en øjensygdom der vist er en forkortelse af :progressiv retinal atrofi som jeg mener ødelægger den del af øjet der kaldes retina.

 

Jeg er nok den forkerte at spørge,... mangler fuldstændig interesse for arvelige sygdomme, men håber da at der kommer nogle kloge Åger ind der kan give mig lidt info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en øjensygdom der vist er en forkortelse af :progressiv retinal atrofi som jeg mener ødelægger den del af øjet der kaldes retina.

 

Jeg er nok den forkerte at spørge,... mangler fuldstændig interesse for arvelige sygdomme, men håber da at der kommer nogle kloge Åger ind der kan give mig lidt info.

 

Tak :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det drejer sig om en hund, født i 1996, der regelmæssigt har været øjenlyst indtil 2004 uden anmærkninger. Advarslen, der står ved hundens navn, er så vidt jeg kan se skrevet i 2007, og jeg tænkte at det måske var fordi man var begyndt at teste for sygdommen vha. dna, deromkring. Men ved altså ikke noget om det, så jeg gætter bare.

 

Men jeg vil stadigvæk gerne vide hvad det betyder for både hunden og det afkom der kommer efter,.. sådan rent avlsmæssigt. Tror måske nok at jeg spørger om hvordan man bekæmper denne sygdom, uden dog at være ret god til at forklare det, men sådan er det jo når man skal stille spørgsmål til ting man fatter hat af. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden kun er parret med ikke bærerer af PRA, vil afkommet jo også virke raske.Men hvis 2 bærere parres går det så galt.

Da jeg fik checket Debbie for Pra ved DNA for ca 4 års siden , ville DKK ikke registrerer hende som Fri. Så der er stadig ikke krav , kun til almindelig øjenlysning.

Du kan så ikke spørge Spanielklubbens sundhedsudvalg, da de midelertidig ??? er nedlagt. Måske kommer andre på banen, for rimelig interesssant, hvad der så er sket med de hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke lige finde de "gamle" regler for labberne.

Der er jo indført tvunget DNA-test inden parring nu, så alle oplysninger går på den

 

Men mener bestemt at der blev indført midlertidigt avlsforbud på hvalpe, når man opdagede en affected forældre

 

Nu er det sådan at hvis man parre bærer med fri, så bliver hele kuldet registreret som bærer, til DNA-test beviser det modsatte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden kun er parret med ikke bærerer af PRA, vil afkommet jo også virke raske.Men hvis 2 bærere parres går det så galt.

 

Okay, så skal jeg lige ændre mit startindlæg til at den hund der har været anvendt i avl har været bærer af PRA.

 

Da jeg fik checket Debbie for Pra ved DNA for ca 4 års siden , ville DKK ikke registrerer hende som Fri. Så der er stadig ikke krav , kun til almindelig øjenlysning.

Du kan så ikke spørge Spanielklubbens sundhedsudvalg, da de midelertidig ??? er nedlagt. Måske kommer andre på banen, for rimelig interesssant, hvad der så er sket med de hvalpe.

Hmm, det hjælper vist ikke, for det var en svensk opdrættet og ejet flatcoat.

 

Nu kan jeg ikke lige finde de "gamle" regler for labberne.

Der er jo indført tvunget DNA-test inden parring nu, så alle oplysninger går på den

 

Men mener bestemt at der blev indført midlertidigt avlsforbud på hvalpe, når man opdagede en affected forældre

Det lyder rigtigt nok. Jeg fandt de nye regler (2008) for flatten og i dem står der, sådan ca., at hvis en hund får konstateret PRA, vil dens forældre samt evt. afkom ikke kunne få deres evt. hvalpe registreret.

 

Nu er det sådan at hvis man parre bærer med fri, så bliver hele kuldet registreret som bærer, til DNA-test beviser det modsatte

Okay, det er der vel egentlig rimelig fornuft i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos Entlebucheren var der en svensk avlshan som fik konstateret PRA for en del år siden. Problemet var jo netop at en øjenlysning ikke afslører om hunden er fri eller bærer af sygdommen. Kun at den ikke er brudt ud og det sker ofte først når hunden er fyldt 8 år. Svenskerne gjorde et stort arbejde for at få fundet de involverede linjer og lukke for avlen der.

Alle blev glade da der blev fundet en gentest så man kunne undersøge om en hund var fri, enkeltsidet bærer eller dobbeltsidet bærer. Arvegangen for PRA er rimelig let. Der skal være en fejl på begge kromosomer (X og Y eller de to X-kromosomer) for at hunden udvikler PRA. Hvis den kun bærer PRA på det ene kromosom vil den ikke udvikle sygdommen, men hvis den parres med en anden enkeltsidet bærer vil sansynligheden for at der fødes en dobbelsidet bærer være 25%. 50% vil være enkeltsidede bærere og 25% vil være PRA fri.

Samtidig med PRAtesten blev alle dobbelsidede bærere udelukket fra avlen i Tyskland hvor gentesten er et krav og i dag er der ingen hunde som udvikler PRA og flere og flere bliver testet helt fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen - indrømmet - er jeg hoppet direkte til besvar, så undskyld mig på forhånd.

 

Nu kan jeg kun tale nogenlunde fornuftigt ud fra springerne, men arvegangen for sygdommen er den samme uanset race, så jeg håber det går.

 

PRA er nethindesvind og er en recessiv nedarvelig sygdom. Oftest rammer den hunden i 6-7 års alderen, hvor hunden først bliver natteblind, for derefter at miste synet mere og mere.

 

På springerne kan man ikke DNA-teste sig ud af sygdommen, da den gren af PRA man kan genteste for, ikke er den gren de bliver syge af. Men det er selvfølgelig bedre end ingenting.

 

En bærer (=carrier) kan ikke selv udvikle sygdommen, men kan give det problematiske gen videre. En syg hund (=affected) udvikler - så vidt jeg husker - ikke sygdommen med 100% sygdommen, men giver uden tvivl genet videre til afkom.

 

Parres en syg hund med en rask, vil alle hvalpe være bærere af genet. Parres rask med bærer vil halvdelen blive bærere og den anden halvdel gå fri. Parres bærer med bærer vil 25% være syge, 50% bærere og 25% fri. Sådan helt forenklet.

 

Man oplevede i vinters at en springer på 10 blev stemplet som bærer, da et af hans afkom faldt for øjenlysning. Han er ikke selv syg, men må nu ikke længere bruges i avl. Naturligvis godt det samme, men blot for at fortælle, at falder en hund for PRA vil dyret selv, forældre, søskende og hvalpe rammes af avlsforbud. Efterkommere i andet led kan fortsat bruges i avl.

 

Det er farligt at sige højt, men som det siges rundt omkring; man skal være dygtig for at lave en hund med PRA. For med den recessive arvegang burde det være til at arbejde uden om problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...