Eris Skrevet Juli 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Eris mangler virkelig sul på kroppen, og tager desværre ikke på af barf, så derfor må vi finde nyt foder. Vi har kigget efter tørkost med meget høj fedtprocent, men det meste viser sig at være foder til højt aktive hunde som fx. agillity, brugshunde, jagthunde og slædehunde. Eris får normalt 1-2 timers gåtur om dagen og sommetider 15-30min langsomt løb imens jeg cykler Derfor ville jeg høre om det på nogen måde kan være farligt at give hende foder til højt aktive hunde? Eller foder til hvalpe? Hvilke tidspunkter er det bedst at give mad på, hvis hun skal tage på? Skal hun have mad nogle timer inden en lang gåtur? Eller nogle timer efter? Vi er begyndt at give hende lidt strudsefedt i maden også. + diverse fede olier. Det skal lige siges, at hvis man skærer ned på motionen, så spiser hun næsten ingenting.. Så det kommer ikke til at hjælpe, at give hende mindre motion Hun skal steriliseres efter hendes næste løbetid, så det kommer forhåbentligt til at hjælpe lidt på det. Men ja, kan det skade at give hende foder til højt aktive hunde? Kan man evt give hende hver 3. dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Jeg giver foder til meget aktive hunde, selvom mine hverken er jagt- eller agilityhunde. Min den ene får Eukanuba Working and Performance og de andre får Jogging and agility. Det er det bedste jeg har gjort for dem, at skifte til et højenergifoder og jeg kan både mærke og se på dem, at de stortrives. Jeg har også prøvet diverse kornfri varianter, men mine hunde skal simpelthen spise mængder, de ikke kan have i maven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Der sker intet ved at give den type foder. Grunden til at det hedder sig at det er til aktive hunde, er jo bare at de fleste normalt aktive hunde ville tage på af så meget fedt. Men da din trænger til at tage på, er det jo bare perfekt :5up: Jeg har selv en på fedekur i øjeblikket, og overvejer også at prøve et foder med mere fedt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Mine unge hanhunde er ofte magre, men når jeg tager dem gradvis på max energifoder får de tynd mave???? Så måske er fedt indholdet for stort , trods jeg blander med Adult og øger gradvist. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Der er nogle hudne som ikke kan tåle den meget fedt der er i foderet, men ellers er der ikke noget problem med høj energi foder:) Jeg kan sige som sammenligning, at RC foder til pudel har et fedt indhold på 20 % og det er ikke lavet til specielt aktive hunde, men da mange af små pudlerne er småt spisende og til den tynde side, passer foderet ofte godt. Og det er samme kalorie indhold som nogen af typerne til aktive hunde:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Du kan sagtens give et høj-aktivt foder selvom hunden ikke er brugshund... Var hun normalvægtig ville det være en dårlig ide, eftersom hun aldrig ville kunne forbrænde den mængde fedt der er i foderet, men når hun skal tage på, er et jo super.. Vi har prøvet 2 typer af max energi foder, for at få fedet Johna lidt op - begge dele var de glade ved, men jeg kan ikke styre det med 2 hunde og Karla æder hellere det med høj fedtprocent end det almindelige og det er ligesom ikke hende der trænger til at tage på Kingsmoor Sport var de virkelig glade ved men også Arion Performance gled ubesværet ned... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Det lyder bare super godt! Har allerede været inde og søge på mulighederne Her er en liste med høj energifoder. Har ikke kunne finde så meget andet. Der var meget foder, hvor jeg ikke kunne finde fedtprocenten. Men der er da heldigvis masser at vælge imellem. Tusinde tak for hjælpen Royal Canin 48000 30% Acana Sport & Agility 24% Kingsmoor sport 23% Profine Energy Chicken 22% Eukanuba Working Endurance 20% Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Hov tror også vi har prøvet det der RC 4800 engang, fordi vi vandt en lille pose, det smagte så vidt jeg husker herligt, men der kunne jeg næsten se Karla tage på mens hun spiste Så var glad da den pose var væk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Man skal passe vældig meget på at tilsætte ekstra fedt til foderet. Fint nok hvis man ønsker et højere fedtindhold, men det alene gør det ikke. Det er det samlede energi indhold i foderet der spiller en rolle. Hvis man ved hvor mange kalorier ens hund har behov for - går man efter et foder med mere samlet energi - er der f.eks. 400 kalorier pr 100 gram og ens hund skal have 800 pr. dag. Det gode ved tørfoder er jo netop at du kan op/ned justere og så ellers følge hundens huld ved at mærke efter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Man skal passe vældig meget på at tilsætte ekstra fedt til foderet. Fint nok hvis man ønsker et højere fedtindhold, men det alene gør det ikke. Det er det samlede energi indhold i foderet der spiller en rolle. Hvis man ved hvor mange kalorier ens hund har behov for - går man efter et foder med mere samlet energi - er der f.eks. 400 kalorier pr 100 gram og ens hund skal have 800 pr. dag. Det gode ved tørfoder er jo netop at du kan op/ned justere og så ellers følge hundens huld ved at mærke efter. Det tror jeg du har ret i. Vinnie tager på af Markus Mühle, som ellers kun indeholder det halve fedt af hendes normale foder (RC Giant). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Royal Canin 4800 30% 457 kcal Acana Sport & Agility 24% 395 kcal Kingsmoor sport 23% 442 kcal Profine Energy Chicken 22% 437 kcal Eukanuba Working Endurance 20% Man kan tydelig se en forskel, når man tjekker hvor mange kcal der er i Tusinde tak Beaglepack. Det tørfoder vi har stående nu har 360 kcal per 100 gram. Eris skal ca have 280 kcal om dagen, så det er faktisk rigtig meget mad hun skal spise. Lige meget hvad for noget mad det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Jeg plejer ikke at gå så meget efter kalorie indholdet - checker det selvfølgelig - men mere efter hvordan mine hunde trives - nogle dage skal de måske have lidt mere end andre dage. Jeg mærker efter hver dag - hvis en af dem virker mere sulten får han lige lidt ekstra - Mine får omkring 200 gram foder pr dag og til sammenligning er der 345 kal. i det foder de får dvs. de får omkring 700 kal. pr dag - hvilket er passende for en beagle med moderat aktivitet - der er "kun" 10,5 % fedt i det foder mine får - de holder fint vægten. Markus Mühle ligger på 363 kal pr. 100 gram Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Det tror jeg du har ret i. Vinnie tager på af Markus Mühle, som ellers kun indeholder det halve fedt af hendes normale foder (RC Giant). Der er 363 kal. i Markus Muhle - men det kan jo så være hele sammensætninger der ikke passer til Vinnie? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Der er 363 kal. i Markus Muhle - men det kan jo så være hele sammensætninger der ikke passer til Vinnie? Ja åbenbart for RC Giant har 418 kcal pr. 100 g. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Royal Canin 4800 30% 457 kcalAcana Sport & Agility 24% 395 kcal Kingsmoor sport 23% 442 kcal Profine Energy Chicken 22% 437 kcal Eukanuba Working Endurance 20% Man kan tydelig se en forskel, når man tjekker hvor mange kcal der er i Tusinde tak Beaglepack. Det tørfoder vi har stående nu har 360 kcal per 100 gram. Eris skal ca have 280 kcal om dagen, så det er faktisk rigtig meget mad hun skal spise. Lige meget hvad for noget mad det er. den forstår jeg ikke.. for hvis der er 360 kcal i det hun får nu og hun kun har behov for 280, så skal hun jo ikke engang have 100 gr mad om dagen og det er da ikke meget??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 (null) Mener der er 455 i Eukanubaen. Gad vide hvor vigtigt det er for hundens optagelse, hvilke kilfe kalorierne kommer fra... Altså om det er primært fedt eller fedt og protein. Eller fedt, protein og kulhydrat... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Nej det skal hun ikke. Har ikke vejet hendes mad, men hun spiser nok omkring 20-40 gram om dagen. Derfor er det vigtigt for mig at finde noget foder med højere kalorier i, så hun i det mindste får lidt mere indenbords. Når man kigger på den smule foder hun spiser, så er 100 gram bare rigtig meget.. Hun burde spise mere, men hun spiser åbenbart kun lige, hvad hun kan leve for, medmindre hun får grillpølser.. Men det kan hun desværre ikke leve af ) Håber virkelig det hjælper, når hun er blevet steriliseret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Juli 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Royal Canin 4800 457 kcal Acana Sport & Agility 455 kcal Kingsmoor sport 442 kcal Profine Energy Chicken 22% 437 kcal Eukanuba Working Endurance 20% 455 kcal Hike 402 kcal Olivers Maxx Energi 434 kcal 1st Choice 440 kcal Så er der lidt flere at vælge imellem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2012 Vi brugte Orijen Puppy og Acana Sport&Agility da Bella skulle fedes op. Hun er virkelig kræsen! Og det hjælper lidt på kræsenheden at veksle mellem flere forskellige slags. Ellers kan du overveje at supplere med Hopsa's vinunderkræ, svinhjerter i flødesovs: kog nogle svinehjerter i ca. 45 min og hæld væden fra. Tilsæt ca 1/4 l piskefløde pr 2 hjerter, og lad fløden koge lidt tyk. Køl af og blend. Et par skefulde af dette sammen med lidt kogt vand (gerne væden som hjerterne er kogt i) over foderet, og du har en lykkelig hund:-) Kan med fordel også bruges som fyld i kong/marvben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts