Hop til indhold

Acceptabel længde af gåtur


Gæst celinamoon
 Share

Recommended Posts

Gæst celinamoon

Jeg kom til at tænke på, at der jo er meget forskellige definitioner på en "lang" eller "kort" gåtur. Tag nu min lillebror og mig selv: jeg synes at en min. længde af en gåtur bør være omkring 3km, mens han syntes 1,5km er acceptabelt... Jeg synes selv jeg har gået langt hvis jeg går over 7km, mens min nabo dagligt går 7,5km med sine hunde...

 

Men hvor langt går I dagligt, og hvad er en lang/kort gåtur for jer? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En kort tur er for mig alt imellem 5-15 minutter. Min hund får dagligt "den lange gåtur" som tager alt imellem en time til to timer. Den er vel ca. 5-6 km. og så træner vi lidt samtidig, han kan løbe frit noget af vejen, han får lov at svømme i søen, snuse rundt, lede efter sin bold osv. Og hvor lang tid turen tager afhænger jo så af hvor meget tid vi bruger på overstående :D

 

Skal vi noget specielt en dag kan turene selvfølgelig blive længere, men da min hund endnu kun er 16 mdr. skåner jeg ham stadig lidt. Og min egen kondition er da heller ikke helt i top, så det er måske også for min egen skyld :D

 

Jeg elsker den lange tur vi er på dagligt - det er dagens fristed og man stresser helt af på den tur. Jeg er sikker på det er sundt for både hunden og jeg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det kommer meget an på hvad der sker på den tur, seføli har afstanden man tilbagelægger en ting at sige. Men en lang tur er for Saga og mig en 5 km ud over markstier, mens en lang tur i byen er en 3 km, ganske enkelt fordi der er flere stop og indtryk i byen... Vores gennemsnit ligger nok på en 6-7 km om dagen, når spade ejeren ikke lige humper rundt med en kvadret ankel..:mrgreen:

 

Forældrenes gamle tøs på 13 år, er det nok med en 2 til 3 km om dagen. Dengang hun var ung lå hendes gennemsnit på 7-10 km om dagen, og var med ude på løbeture af 5 km et par gange om ugen...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg aner ikke noget om kilometer, generelt tror jeg, at vi går rimeligt kort, vores hund er en nøler og jeg er heller ikke stroppeturstypen. hjemme hos os er en kort tur 20-30 minutter og en lang tur er +1 time. som hovedregel får halfdan én lang tur dagligt.

 

Kunne sige det samme her:)

 

Dog elsker jeg at gå langt, men pigernes alder sætter en stopper for det efterhånden..

 

Men meget sjovt så boede jeg på et tidspunkt ikke langt fra stranden og vi gik hverdag en runde på strand stykket som vel tog 45 min hvis man var langsom og skulle fange lidt mus under vejs. ikke den vildt lange tur. Men min nabo han benævnede den tur som HELT ned til fyret! For de gik normalt slet ikke så langt, men kastede til gengæld en del med dummi undervejs.

Når jeg ville gå langt gik jeg jo flere km ud af stranden, steder hvor min nabo aldrig gik med hans hund, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger helt af hunden - Zamzam kan bruge en time på 300 meter (men så er ALT på de 300 meter også grundigt markeret), mens Fønix (supersprinteren over alle) kan nå knap 6 km på en time. Går dagligt et par timer i skoven, men det er ikke i sprinttempo og så er der de mange tisseture på 5-30 minutter (Fønix bruger som regel under 5 minutter, Zamzam en evighed)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ide om kilometer, vi går bare.... Men tror ikke vi går langt for at være ærlig... Aftenturen er max 2 km ig handler kun om gå pænt træning, så den tager ret lang tid :lol: eftermiddagsturen er som regel på træningspladsen eller lign. Der spurter de som regel rundt, og mig knap så meget ;-)

 

Den eneste tur jeg ved på kilometer er turen rundt om søen, den er 8 km lang, men det er sjældent vi går den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

vi går en lang tur dagligt, regnet på både tid og længde. går vi ned gennem byen har vi gået 8km. går vi i skoven/ på heden går vi mellem 1-2 timer. weekender og gode dage: ca. 4 timer.

de små ture varer fra 5-30 min. dem er der en del af da vi bor i lejlighed u. have ;-)

 

men går nok gennemsnitligt 6 km dagligt. tager en evighed når kræet skal markere hver 5. meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en runde som jeg går nogle gange dagligt, den tager ca. 1/2 time, aner ikke hvor langt det er :) men hundene går da nogle kilometer mere end mig:) jeg følger min sti rundt hundene kan nå langt omkring mig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores korte tur er ca. 20 minutter.

Den mellemlange er mellem 30-40 minutter afhængig af hundenes tempo. Tror den er 2-3 km.

Den lange tur er 60 minutter eller mere, hvilket nok svare til 4-8 km.

 

Vi går ikke så hurtigt da hundene gerne skal snuse til det hele og helst mere end en gang :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst celinamoon

Ih, så mange svar! :mrgreen: Takker mange gange!

Men så vidt jeg kan se, er det nogenlunde det samme som jeg går. Blev helt bange for, om jeg måske var lidt rigeligt doven, når vi nu kun går én tur om dagen (for vi har jo have hvor de to vovser suser rundt, så små ture er der ikke så meget behov for).

Selv elsker jeg også at gå en god, lang tur(på de gode dage :lol:), men jeg får det så dårligt hvis jeg går kun med Bella, og kan desværre ikke rigtigt styre begge hunde(og lillebror elsker desværre ikke gåture) :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvor langt vi går i kilometer - jeg måler også i tid. Det defineres her som en lang tur både når vi kilometermæssigt går langt og en tur hvor vi ikke kommer ret langt omkring men er afsted længe. Jeg kan rigtig godt lide begge dele og Ozzie har ikke klaget endnu. :mrgreen:

 

Det er ret forskelligt hvor meget Ozzie kommer ud på en dag, men vil mene at en gennemsnitsdag indeholder en lang tur på 1-3 timer samt nogle mindre ture. Ofte bliver det også delt op så hun får to ture på 1-1½ time på en dag og så et par små ture også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Hmm kommer længden på gåturene mon ikke også an på hundens race, aktivitetsbehov og alder?

Og om ejerne begge arbejder mange timer pr dag + kørsel til/fra job?

 

tror også bare celinamoon bruger det som vejledende :)

det er jo meget forskelligt hvad hundene kræver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg synes derer tre ting i en tur med hundene der kan vejes.

Det er :

Tid.

Kilometer og

Hastighed.

Man kan godt nå adskillge kilometer med høj fart og kort tid, ligesom man kan nå ganske få kilometer med adstadigt tempo og lang tid.

Gå det DU har lyst til og som gør at DU stadig synes det er en fornøjelse at gå med hunden. Bliver det en "sur" pligt så er der jo større chance for at man kunne finde på at " skære hjørner"

 

Var ude med alle 4 hunde to og to i går og da Sookie er i løb så er Tex konstant forelsket og trængte til en tur på stranden.

I aften skal alle 4 på stranden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil tro at en kort tur hos os er ca. 20 minutter, og den lange tur er 45-60 minutter.

 

Vi går én tur på 45-60 minutter med Luna hver dag, og det er rigeligt til at lægge hende død :blink: Og til tider går vi så en eller to små ture yderligere.

 

Men jeg syntes ikke at man rigtig kan sammenligne hverken km eller tid, det afhænger jo helt af hvor gammel hunden er, og hvordan turen foregår.

 

Luna har f.eks. altid fuld knald på, hun spæner op og ned af grøftekanter, op på stengærdet, graver efter mus, skriger af en hare og er i det hele taget i "jagtmode" hele turen, og det tager altså ret hårdt på sådan en lille trunte :lol:

 

Resten af tiden går så med enten at tulle rundt i haven (1.800 kvm) og en dagligt fodersøg hvor jeg gemmer pålægsrester rundt omkring i hele haven, og det daglige program ser ud til at passe hende fint. Hvis vi tilføjer alt for meget mere, så bliver hun overtræt og hysterisk om aftenen...

Link til indlæg
Del på andre sites

På en typisk dag:

 

 

Morgen: En tur på 1 times tid til halvanden.

 

Eftermiddag: En tur på 3 kvarter

 

Aften: Tur på 1 times tid til halvanden

 

Inden sengetid: En tur på en halv times tid.

 

 

Engang imellem cykler jeg hen i en anden park som han ikke kender så godt eller til stranden, så bliver transporttiden lagt oven i den typiske time til halvanden.

 

I går var vi f.eks. afsted på stranden fra kl. 18 - 22, men det tog ca. 40 minutter hver vej og undervejs på stranden spiste vi aftensmad på et tæppe, hvor vi bare sad/lå og hvilede os, og kiggede på måger.

 

 

Jeg har prøvet at begrænse turene, men det nytter ikke noget, så bliver Taiki balstyrisk. Det skal dog siges, at på vores daglige time-ture gør vi stop undervejs, hvor han gerne ligger i 10 minutter og gnaver i en Pind eller medbragt tyggepind, og så sidder vi enten bare og hviler os, eller han bliver børstet.

 

 

 

- Nu hvor det er så varmt, går vi kun ultrakorte ture på max ½ time, hvor han gør det han skal og så hjem, hvor vi så aktiverer ham hjemme hvor det er køligt. Og så om aftenen når det bliver køligere, går vi længere ture hvor vi sørger for at han får krudtet af. Helst 2 timer, hvor den første time er almindelig snus osv., så ti minutters pause, og så en times tid hvor vi bare går AMOK og løber rundt, jagter bolde og sæbebobler, tumler og hopper, og fyrer den max af. :-D

 

 

 

For mig er en lang tur på ca. to timer, en kort tur er ½ time.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg aner ikke hvor langt vi går i km - men vi går ca 10 - 15 min om morgenen og det samme sent på aftenen ( natten ) og så 1 - 1½ time om eftermiddagen mere kan Racer min 12 årige gamle hund ikke klare , men det må da være afhængigt af hvad ens hund ( og man selv ) kan klare , hvor langt eller hvor længe man går .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...