Hop til indhold

4 mdr. gammel med HD og patella lux?


Gæst DSD
 Share

Recommended Posts

Jeg ville også tage billederne videre til en anden dyrlæge, gerne en "knogleekspert".

 

Og så ville jeg nok også tage hende forbi en ledmanipulatør/kiropraktor for at få tjekket, om hun evt. er skæv, som Franziska også nævner.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Beklager hvis jeg er tungnem, men hvis der ikke findes resultater på hundeweb og der ikke er nogle der snakker om patellaproblemer, hvorfra ved du så at der er problemer?

 

Pas nu på med at projektere din bekymring for hvalpen over på en opdrætter, der givet vis har gjort sit avlsarbejde på bedst mulig vis, og ganske sikkert er lisså ulykkelig over at en af hvalpene nu har problemer. Har I informeret opdrætter om situationen og hvad er responsen?

 

 

Opdrætter har vi ikke fået fat i endnu, nej. Om pågældende kender til problemerne med PL, skal jeg ikke kunne svare på nuværende tidspunkt. Avlen er stærkt kontrolleret af raceklubben, som også har givet informationen om, at problemet er kendt indenfor racen. Denne information er givet i dag, og dermed har det ikke været muligt at være opmærksom på det fra vores side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billederne er for at se om hvalpen har skader i leddene. Men HD og AA kan man ikke se så tidligt... For de fleste racer gælder, at hunden skal være mindst 12 mdr. --Selv om det da nok kan ses nogle måneder før.

 

Patellaluxation undersøges på en anden måde:

 

http://www.dkk.dk/files/pdf/Vurdering_af_patellaluxation.pdf

 

 

Og det er det, dyrlægen har gjort.

 

Hvad sagde dyrlægen om foder? Er det foder, som han får nu, godt nok?

 

---Hvis det var min hund, ville jeg give optimalt foder og forsøge med egnet motion. Snak med dyrlægen om hvilken.

 

Der er masser af tid til at gøre krav gældende overfor opdrætter. Det behøver absolut ikke være lige nu. Men opdrætter SKAL have besked nu. Af hensyn til de andre hvalpe. Og af hensyn til fremtidig avl.

 

Hvis det er Olivers, der ikke er godt nok, så kan der være andre hvalpe, der er ved at udvikle samme fejl.

 

Men hvis det viser sig at hvalpen har varige skader, så kan jeg slet ikke forestille mig, at det skulle blive noget problem enten at lade handelen gå tilbage eller at få et afslag i prisen. Jeg synes bare, at det er lidt tidligt med de tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billederne er for at se om hvalpen har skader i leddene. Men HD og AA kan man ikke se så tidligt... For de fleste racer gælder, at hunden skal være mindst 12 mdr. --Selv om det da nok kan ses nogle måneder før.

 

Patellaluxation undersøges på en anden måde:

 

http://www.dkk.dk/files/pdf/Vurdering_af_patellaluxation.pdf

 

 

Og det er det, dyrlægen har gjort.

 

Hvad sagde dyrlægen om foder? Er det foder, som han får nu, godt nok?

 

---Hvis det var min hund, ville jeg give optimalt foder og forsøge med egnet motion. Snak med dyrlægen om hvilken.

 

Der er masser af tid til at gøre krav gældende overfor opdrætter. Det behøver absolut ikke være lige nu. Men opdrætter SKAL have besked nu. Af hensyn til de andre hvalpe. Og af hensyn til fremtidig avl.

 

Hvis det er Olivers, der ikke er godt nok, så kan der være andre hvalpe, der er ved at udvikle samme fejl.

 

Men hvis det viser sig at hvalpen har varige skader, så kan jeg slet ikke forestille mig, at det skulle blive noget problem enten at lade handelen gå tilbage eller at få et afslag i prisen. Jeg synes bare, at det er lidt tidligt med de tanker.

 

Den undersøgelse lavede han i går, ja. Men vurderede så først graden efter røntgen.

 

Mht. foder mente han at Hills, RC og Eukanuba var at foretrække. Nicky er jo på Eukanuba nu, fordi maven fungerer på det. Jeg forestiller mig, at det kunne være en god idé at supplere med Luposan Gelenk. Derudover undersøger vi muligheden for waterwalking i området.

 

Opdrætter er kontaktet, ligeledes er racerepræsentanten, så den del er der nogenlunde styr på nu. Kompensation og alt det her, skal tidsnok komme på tale, hvis det bliver aktuelt. Som du også skriver, så er det vigtigste lige nu, at problemet bliver belyst.

 

Desforuden er der taget kontakt til Nils Brendorp fra Københavns dyrehospital, for at få en second opinon. Det kan være det er overkill, men er det penge ud af vinduet, er det næsten kun en god ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt det kan lade sig gøre. Jeg har bare aldrig hørt eller læst det.

 

Jovist, hvis det var en information der var tilgængelig, så havde man da fundet avlsdyr som var fotograferet. Det forholder sig bare sådan, at der, trods man spørger ind til det, ikke er informeret om, at problemet rent faktisk er kendt. Og ingen resultater er registreret på Hundeweb.

 

Jeg har nu også hørt, at de kan vokse sig fra det og kender til et eksempel, der har gjort det :-)

 

Angående ledmanipulatør/kiropraktor, så kan det også være en mulighed. Møffe er lige blevet rettet for et meget skævt bækken i går, det havde stort indflydelse på hans gang og især på muskulaturen omkring bækken og hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu også hørt, at de kan vokse sig fra det og kender til et eksempel, der har gjort det :-)

 

Angående ledmanipulatør/kiropraktor, så kan det også være en mulighed. Møffe er lige blevet rettet for et meget skævt bækken i går, det havde stort indflydelse på hans gang og især på muskulaturen omkring bækken og hofter.

 

Hej Rikke Hvem var du hos ? Altid godt med gode erfaringer. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv bøv :-(

 

Hvad angår hofterne har jeg ikke så meget erfaring, men jeg har en hund med patella lux - som af og til kan slå ud og blive slemt.

Her kan jeg se forskel når hun er i god form, så er hun meget bedre gående - dvs. hellere lidt for tynd end lidt for tyk, stille og rolig opbygning af muskelmasse (fx waterwalking hvis ikke ens hund er så panisk for vand, som min)

 

Så går hun til kiropraktiker/massør/akupunktør.. han har læst en masse forskellige ting! Men han formår at rette bækken, ryg og nakke på hende - så hun ikke aflaster forkert. Jeg kan se en tydelig forskel når hun kommer derfra.

Kombineret, har det betydet at hun har sluppet for operation (som altså også er en mulighed for patella - og jeg har faktisk kun hørt om gode resultater!)

Men jeg ville klart starte med ny dyrlæge, besøg hos en der kan arbejde med kroppen på hunden på en anden måde - og tage billederne med til denne! Alt efter hvor du bor, så kender vi nok nogen der er anbefalelsesværdige :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Cille var 7 måneder blev hun undersøgt for patella.

Først ved at dyrlægen prøvede at flytte med knæskallen og derefter røntgen.

Hun skreg da han rykkede i hende, men billederne viste ikke noget. Alligevel snakkede de allerede der operation!

 

Jeg tog til kiropraktor med hende efterfølgende, da jeg syntes hun gik meget skævt med bagkroppen når vi gik ture.

Hun havde et låst bækken. Efter 2 gange ved kiropraktoren halter hun ikke mere og har ikke gjort det i et par måneder nu.

 

Synes helt klart du skal prøve en kiropraktor.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle svarene, først og fremmest!

 

Kiropraktor vil jeg helt sikkert kigge nærmere på. Vi bor omkring Vejle, og tager meget gerne imod anbefalinger!

 

Dyrlægen gav jo smertestillende med hjem, men mener at han som udgangspunkt slet ikke bør få mere, medmindre der opstår akutte smerter.

Nicky fik så et skud i går eftermiddags, som skulle strække 24 timer, og der var intet at mærke på ham i den periode - udover at han så mener han kan erobre hele verden, selvfølgelig :lol:

Der gik dog ikke længe efter virkningen var fortaget til han skreg op igen. Han skriger simpelthen og drejer hysterisk rundt om sig selv - jeg går ud fra, at det er fordi knæskallen hopper ud. Så nu har han fået et skud mere.

Det er lidt pest eller kolera, for på smertestillende er han jo kåd, hvalpet og hopper rundt som en kanin, hvilket jo hurtigt kan føre til overbelastning, og uden medicinen er han meget plaget af smerterne :???:

 

Nu vil jeg læse op på foderanbefalinger, og få bestilt noget Luposan (Tak for tippet om Zooplus :-)). Hold op, der bliver læst meget fagstof i disse dage - og det skulle kaldes sommerferie :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte også det var en god idé med en ledmanipulatør. Det kan ikke skade at få det tjekket. Måske er det bækkenet eller/og noget andet der ikke sidder som det skal. Begge vores har HD. Sille fik det konstateret som ca. 8-9 mdr. og fik fjernet den ene hoftekugle kort tid efter. Hos Molly opdagede vi det sent, pga. hun kom til skade med knæet og nu har hun løs knæskal. Det er 7-9-13 ikke noget hun lader sig mærke med. Vi går i water-walker hos Magtor. Han retter også Sille af og til, når der er noget i bevægeapparatet der er skævt. Han er meget dygtig. Det er et stykke at køre for jer, men jeg ved at han har en del der kommer langvejs fra, netop fordi han er så dygtig og stille og rolig og giver sig tid til hundene (og kattene).

Genoptræning af musklerne er en rigtig god ting, men få tjekket om der sidder noget i klemme først, så er det nemmere at give den rigtige genoptræning. Pøj pøj med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcist - ikke rigtig en mulighed for trådstarter, dog, der er lidt lang ;-)

 

Ja, det er måske lige langt nok :mrgreen:

 

Nu er foderet skiftet til Hills J/D, træningsøvelser påbegyndt, billeder sendt videre til ekspert og så får han første gang massage om 2 uger. Det er tydeligt, at han er meget spændt - han trækker sig meget, når man rører bagparten, hvis han ikke er på smertestillende.

 

Han er blevet holdt meget i ro, og det giver bonus på smertefronten, så der nu kan gå 12-24 timer uden at være dækket ind. Til gengæld giver det en noget frustreret hvalp, for selvom der er hjernegymnastik, er det altså ikke helt nok til at aktivere ham.

Når han har smerter er det meget tydeligt. Han går simpelthen fra at være blid og evigt glad til ganske prompte at gå med ørene lagt, forsvare nærmest alt, og miste appetitten.

7-9-13 har knæskallen ikke sat sig helt fast i tre dage, så de har været uden skrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der lige kommet en anden vurdering af røntgenbillederne.

 

For det første ser det ud til at han er plaget af vækstforstyrrelser. Sandsynligvis knoglemarvsbetændelse/vokseværk eller HOD. HOD tænker jeg dog ikke, men det blev nævnt fordi Nicky er så påvirket af smerterne.

 

Hofterne ser helt fine ud, men bækkenet er ikke lukket som det burde være. Om det volder smerter er svært at sige - de havde aldrig set det før :shock: Derudover er der forandringer i lårbensknoglen - helt oppe ved kuglen. Igen er det svært at sige om det har betydning, fordi han er i vækst, men billederne er i hvert fald ikke "normale" - heller ikke for en ung hund.

 

Nu bliver billederne sendt videre til Faxe Dyrehospital, for at høre deres bud. En af DK's eksperter skulle jo eftersigende sidde der, så det bliver spændende at høre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nu er der gået 5 uger siden Nicky var til dyrlægen første gang. Desværre er det kun gået ned af bakke siden :cry: På de dårlige dage er det en helt anden hund, og det er trist at se.

 

Opdrætter har tilbudt at lade handlen gå retur, hvilket min mor efter svære overvejelser har valgt at sige ja til. Det er 23 år siden, at hun måtte sige farvel til sin første danske spids, der blev syg af uforklarlige årsager - og nu må hun sige farvel til endnu en. Havde vi kendt til de mange tystys kompromiser der bliver indgået for at udseendet er korrekt, så var valget aldrig faldet derpå.

En helt ny race skulle dermed findes, og efter at have gransket og nusset racer, fik vi sat et lille plaster på såret, og nu bliver hendes næste hund en pudel. Og så vil jeg faen' galme' aldrig oprette en lignende tråd igen, for de to skal have lov at blive gamle sammen!

 

Det var langt fra hvad jeg havde håbet på, men sådan er livet nu desværre engang i mellem - hamrende unfair..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...