Hop til indhold

Kennel spørgsmål


DKWiechert
 Share

Recommended Posts

Godt så. Vel på tide jeg endelig frembringer et spørgsmål :lol:

 

 

Nogen der kender kennel Ravensbank og deres hunde?

 

http://www.ravensbank.com/index.php

 

Her tænker jeg mest på hvad man kender til "deres" hunde i praktisk brug, både på jagt og på markprøver?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

kender desværre heller intet til dem, men går man efter en brugshund ser det jo lovende ud på hjemmesiden... men enhver kan jo skrive hvad som helst på en hjemmeside... :roll:

 

jeg har ingen ide om hvor man ville poste en sådan forespørgsel, hvis du ikke kan få svar her...

 

Her DKK en retriever klub? eller er der ikke en speciel jagthundeklub eller noget? jeg ved intet om den slags...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender heller ikke til kennelen men forstår ikke at folk vælger at købe en formel 1 labrador, eller en jagtgolden for den sags skyld. Hvis man vil have en hurtig hund kan man jo bare vælge en flatcoat. Det dèr med at dele op i 2 forskellige retninger synes jeg er et sidespor, for det ødelægger racerne.

 

En apporterende fuglehund skal både være god til sit arbejde og se ud som den race den hører til, altså en dual purpose hund. Alt andet virker for genvejs-agtigt for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender heller ikke til kennelen men forstår ikke at folk vælger at købe en formel 1 labrador, eller en jagtgolden for den sags skyld. Hvis man vil have en hurtig hund kan man jo bare vælge en flatcoat. Det dèr med at dele op i 2 forskellige retninger synes jeg er et sidespor, for det ødelægger racerne.

 

Fordi formel 1'erne faktisk er den oprindelige type labrador, avlet efter det mål racen siden dens start blev renavlet efter.

 

Når man ser udstillingstyperne, så er det dét der er sidesporet. IKKE jagttyperne.

Udstillingstyperne kan i praksis kun sjældent anvendes med tilfredsstillende resultat til det racen altid har været testet på: markprøver.

Resultaterne i stamtavlerne taler for dem selv.

 

Dual labber har ikke eksisteret siden før 2. verdenskrig. Nogen få opdrættere påstår de laver dem, men kig på deres resultater engang. De er IKKE egnede begge steder.

Og nej. Det er ikke blot min egen mening. Kig de engelske optegnelser igennem fra cirka 1930 og fremefter. Det var først i dén periode man begyndte at avle efter udseende på labben.

 

Golden forholder det sig akkurat ligesådan med.

Seneste skud på stammen er klorin-goldens.

Mage til ubrugelige hunde skal man lede længe efter, men kønne er de da. Og de vinder til udstillinger.

 

Formel 1'ere er iøvrigt ikke spinkle, hurtige hunde, men derimod hunde af rene engelsk/irske markprøvede linjer

 

Hér er for eksempel formel 1'ere i billeder:

http://www.sparkfield.dk/

http://www.skovagers.dk/hanhunde.htm

http://www.ad-it.net/lochiness/hanneravl.html

 

Med andre ord alt andet end grimme, spidssnudede, slanke hunde.

 

Hvad ens præferencer er, er en smagssag jeg ikke vil blande mig i. Men at læse sådan en gang nonsens om jagttyperne stikker mig altså i øjnene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

kender desværre heller intet til dem, men går man efter en brugshund ser det jo lovende ud på hjemmesiden... men enhver kan jo skrive hvad som helst på en hjemmeside... :roll:

 

jeg har ingen ide om hvor man ville poste en sådan forespørgsel, hvis du ikke kan få svar her...

 

Her DKK en retriever klub? eller er der ikke en speciel jagthundeklub eller noget? jeg ved intet om den slags...

 

Jo det har de.

Dansk retriever klub hedder den. Forkortet DRK

 

Jeg snakker sideløbende med en englænder der kender ganske meget til linjerne også. SÅ helt på bar bund er jeg nu ikke.

 

Men skulle der nu være en der havde set de hunde i praktisk brug herhjemme, var det guld værd.

Ligeledes om der var nogen der kendte opdrætteren.

 

Men jeg trækker på andre kontakter også, så et elelr andet sted skal der nok komme noget brugbart information fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Golden forholder det sig akkurat ligesådan med.

Seneste skud på stammen er klorin-goldens.

Mage til ubrugelige hunde skal man lede længe efter, men kønne er de da. Og de vinder til udstillinger.

Jeg går ud fra, at det er din "pæne" måde, at betegne de lyse goldens fra udstillingslinierne. :blink:

 

Hvad mener du med, at de er ubrugelige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det har de.

Dansk retriever klub hedder den. Forkortet DRK

 

Jeg snakker sideløbende med en englænder der kender ganske meget til linjerne også. SÅ helt på bar bund er jeg nu ikke.

 

Men skulle der nu være en der havde set de hunde i praktisk brug herhjemme, var det guld værd.

Ligeledes om der var nogen der kendte opdrætteren.

 

Men jeg trækker på andre kontakter også, så et elelr andet sted skal der nok komme noget brugbart information fra.

 

Hvad med evt. at hente en hjem fra England? Jeg tror de arbejder mere "seriøst" med markprøver osv. Eller måske virker det bare som om udbyttet er blevet større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at det er din "pæne" måde, at betegne de lyse goldens fra udstillingslinierne. :blink:

 

Hvad mener du med, at de er ubrugelige?

 

Det ligner klorin afblegede goldens, hvad skulle jeg elelrs kalde det? :lol:

 

Et almindeligt kælenavn for dem, som man hører på snart sagt alle triplearrangementer.

 

en "mode" jeg tror er på vej: Goldens med en slags evig hvalpepels/uld.

Ser dem oftere og oftere, og de ligner nærmest at man har haft dem puttet i tørretumbleren inden de går ind i ringen, SÅ "lodne" er de.

 

Ubrugelige....

Tjaaaa. Har du nogensinde set en klorin-golden der kommer nogensteder på markprøver?

Der er velsagtens en enkelt indimellem, men sæt en "rigtig" (gylden) golden eller sågar de ræverøde goldens (den direkte modsætning til udstillingstyperne) op imod dem og lav en direkte sammenligning engang.

Kig i stamtavlerne på alle de goldens du vil, og sammenlign resultaterne.

 

Se dem på praktisk jagt, og sammenlign dem der.

 

Resultaterne taler for dem selv (en sætning jeg tror jeg benytter ret ofte efterhånden :lol:)

 

Jo. De hvide goldens kan. De kan bare ikke godt nok, og avlen på udseendet HAR flyttet brugsegenskaberne ud i periferien, det kommer man ikke uden om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med evt. at hente en hjem fra England? Jeg tror de arbejder mere "seriøst" med markprøver osv.

 

Også en mulighed.

Jeg har kigget efter "det rigtige" kuld i mere end et år nu, og england kigger jeg skam også på.

 

De arbejder nu ikke mere "seriøst" med markprøver, og markprøver er heller ikke min egentlige interesse. Jagt derimod er.

Markprøver er for mig et godt sted at teste det indlærte, et godt sted at pille jagtsæsonens unoder ud af hunden igen, et godt mål at træne imod.

Og et rigtig godt sted at kigge linjer og opdrættere efter i sømmene, om avlsarbejdet er gjort godt nok.

Og så er det sjovt og hyggeligt.

 

Englænderne avler generelt efter meget blødere hunde end vi gør her i DK.

Deres avl (markprøvelinjer) går også efter ekstremt blødmundede hunde med en enorm eager to please, i forhold til DK, hvor det er noget mere moderat.

Amerika derimod går mod skarpere hunde, som DK for små 20 år siden havde, og allerede har fjernet sig fra igen. (heldigvis)

 

Det er den engelske blødhed og eager to please jeg går efter (fordi jeg aldrig har prøvet dét før), og her kan danske opdrættere sagtens være med.

 

Jeg faldt bare over denne opdrætter ved et tilfælde, og jeg indrømemr blankt at jeg aldrig har hørt om ham før, endsige set ham og/elelr nogen af hans hunde før.

Praktiske observationer fortæller mig alt det en stamtavle og prøveresultater ikke kan fortælle mig, og derfor spørger jeg efter dette.

 

Eller måske virker det bare som om udbyttet er blevet større

Forklar ? :confused:

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Også en mulighed.

Jeg har kigget efter "det rigtige" kuld i mere end et år nu, og england kigger jeg skam også på.

 

De arbejder nu ikke mere "seriøst" med markprøver, og markprøver er heller ikke min egentlige interesse. Jagt derimod er.

Markprøver er for mig et godt sted at teste det indlærte, et godt sted at pille jagtsæsonens unoder ud af hunden igen, et godt mål at træne imod.

Og et rigtig godt sted at kigge linjer og opdrættere efter i sømmene, om avlsarbejdet er gjort godt nok.

Og så er det sjovt og hyggeligt.

 

Englænderne avler generelt efter meget blødere hunde end vi gør her i DK.

Deres avl (markprøvelinjer) går også efter ekstremt blødmundede hunde med en enorm eager to please, i forhold til DK, hvor det er noget mere moderat.

Amerika derimod går mod skarpere hunde, som DK for små 20 år siden havde, og allerede har fjernet sig fra igen. (heldigvis)

 

Det er den engelske blødhed og eager to please jeg går efter (fordi jeg aldrig har prøvet dét før), og her kan danske opdrættere sagtens være med.

 

Jeg faldt bare over denne opdrætter ved et tilfælde, og jeg indrømemr blankt at jeg aldrig har hørt om ham før, endsige set ham og/elelr nogen af hans hunde før.

Praktiske observationer fortæller mig alt det en stamtavle og prøveresultater ikke kan fortælle mig, og derfor spørger jeg efter dette.

 

 

Forklar ? :confused:

 

:blink:

 

Skift lige udbyttet ud med udbuddet :blink: Så tror jeg det passer (det er nok de gamle dårlige øjne og gigtplagede fingre der driller :engel:)

 

Generelt syntes jeg bare at jagtfolk og markprøvefolk snakker om engelske linjer - derfor tænkte jeg udbuddet måske var større i England :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det ligner klorin afblegede goldens, hvad skulle jeg elelrs kalde det? :lol:

 

Et almindeligt kælenavn for dem, som man hører på snart sagt alle triplearrangementer.

 

en "mode" jeg tror er på vej: Goldens med en slags evig hvalpepels/uld.

Ser dem oftere og oftere, og de ligner nærmest at man har haft dem puttet i tørretumbleren inden de går ind i ringen, SÅ "lodne" er de.

 

Ubrugelige....

Tjaaaa. Har du nogensinde set en klorin-golden der kommer nogensteder på markprøver?

Der er velsagtens en enkelt indimellem, men sæt en "rigtig" (gylden) golden eller sågar de ræverøde goldens (den direkte modsætning til udstillingstyperne) op imod dem og lav en direkte sammenligning engang.

Kig i stamtavlerne på alle de goldens du vil, og sammenlign resultaterne.

 

Se dem på praktisk jagt, og sammenlign dem der.

 

Resultaterne taler for dem selv (en sætning jeg tror jeg benytter ret ofte efterhånden :lol:)

 

Jo. De hvide goldens kan. De kan bare ikke godt nok, og avlen på udseendet HAR flyttet brugsegenskaberne ud i periferien, det kommer man ikke uden om.

Tak for svar. :-)

 

De dér tørretumbler hunde, har jeg vidst ikke set så mange af, men er det dem, der er i ringen, så har nogen af dem jo også næsten været i tumbleren. ;-)

 

Jeg tror forskellen i de lyse vs. de "røde" er at mange af dem, der har den røde type, bruger mere tid på træning, fordi de skal bruge til noget praktisk, hvorimod mange af dem, der har den lyse, netop bruger tiden anderledes. Ikke sagt, at man ikke træner med dem, men der bliver bare ikke trænet så intenst/koncentreret/målbevidst efter lige netop markprøver.

 

Nu har jeg jo selv en af de lyse, og jeg er slet ikke i tvivl om, at han ville kunne nå langt med hensyn til markprøver, men nu er det ikke i den retning jeg træner, så hvis vi kom til markprøve, så ville han også blive oplevet som en af de ubrugelige. :blink: (hvilket han faktisk ikke er, han bliver bare brugt anderledes)

 

Så jeg tror nu mere, det er hvad man gør dem til, og ikke hvad de indeholder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så lige tjekket dit link en ekstra gang idet jeg sad og tænkte jeg har kun hørt om en af de store kanoner og han bor på Fyn og hedder Søren - og Vupti det er squ da ham du har gang i - så vidt jeg har hørt laver han nogle super hunde, der laver et fantastisk stykke arbejde (på markprøver) og er meget seriøs omkring sit opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. :-)

Ingen grund til at takke. Jeg svarer altid, medmindre jeg overser nogen selvfølgelig :lol:

 

De dér tørretumbler hunde, har jeg vidst ikke set så mange af, men er det dem, der er i ringen, så har nogen af dem jo også næsten været i tumbleren. ;-)

Ja, okay. Jeg tror jeg fik et par bilelder af unghunden, der illustrerer hvad jeg mener. Talte med manden og han sværger højt og helligt på at hunden bare ser sådan ud.

Og så har jeg jo set flere af samme udseende, dog ikek så mange endnu, men mon ikke der snart går trend i at have en uldtot med "nuttethedsfaktor" ?

 

Jeg tror forskellen i de lyse vs. de "røde" er at mange af dem, der har den røde type, bruger mere tid på træning, fordi de skal bruge til noget praktisk, hvorimod mange af dem, der har den lyse, netop bruger tiden anderledes. Ikke sagt, at man ikke træner med dem, men der bliver bare ikke trænet så intenst/koncentreret/målbevidst efter lige netop markprøver.

Det tror jeg så til gengæld ikke. Jeg kender indtil flere der træner deres hvide på enddog meget høje niveauer.

Jeg kender imidlertid ingen der kommer lige så langt som "de andre".

 

Nu har jeg jo selv en af de lyse, og jeg er slet ikke i tvivl om, at han ville kunne nå langt med hensyn til markprøver, men nu er det ikke i den retning jeg træner, så hvis vi kom til markprøve, så ville han også blive oplevet som en af de ubrugelige. :blink: (hvilket han faktisk ikke er, han bliver bare brugt anderledes)

 

Så jeg tror nu mere, det er hvad man gør dem til, og ikke hvad de indeholder.

Ja. Det ville han nok :lol:

Det sidste er jeg, ikke overraskende uenig i.

Hvis dét var sandt, kunne jeg tage enhver retriever og forme den til en FTCH.

MEN!!! Jeg er af den overbevisning at det "kun" er omkring 30 procent hund, og 70 procent fører. Ikke desto mindre betyder de 30 procent nu altså alligevel en hel del, og særligt når vi snakker uøvede/urutinerede førere.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så lige tjekket dit link en ekstra gang idet jeg sad og tænkte jeg har kun hørt om en af de store kanoner og han bor på Fyn og hedder Søren - og Vupti det er squ da ham du har gang i - så vidt jeg har hørt laver han nogle super hunde, der laver et fantastisk stykke arbejde (på markprøver) og er meget seriøs omkring sit opdræt.

 

Tak for svar.

 

Som jeg skrev har jeg overhovedet ikke hørt om ham endnu, men kan da se i tavlerne at hundene får gode resultater.

 

Du har ikke hørt noget mere specifikt om ham og hans hunde?

HVORDAN arbejder hans hunde i søg, i vand, vildtbehandling osv.

HVAD lægger han vægt på i opdrættet med henhold til prægning, tidlig træning osv.?

Sådan de mere praktiske ting generelt.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Som jeg skrev har jeg overhovedet ikke hørt om ham endnu, men kan da se i tavlerne at hundene får gode resultater.

 

Du har ikke hørt noget mere specifikt om ham og hans hunde?

HVORDAN arbejder hans hunde i søg, i vand, vildtbehandling osv.

HVAD lægger han vægt på i opdrættet med henhold til prægning, tidlig træning osv.?

Sådan de mere praktiske ting generelt.

 

:blink:

 

Jeg arbejder sammen med en der har en hund derfra. Hun var ude at se en markprøve hvor hans hunde var med og hun var begejstret. Jeg undersøger gerne lidt mere i dybden hvis det har interesse??

 

Jeg ved du som hvalpekøber vil blive tjekket i hoved og røv og udspurgt på kryds og tværs inden han overhovedet vil overveje om du kan blive skrevet på hvalpelisten (som vist nok forøvrigt er meget lang og ikke kun indeholder danskere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder sammen med en der har en hund derfra. Hun var ude at se en markprøve hvor hans hunde var med og hun var begejstret. Jeg undersøger gerne lidt mere i dybden hvis det har interesse??

Meget gerne, og stor interesse.

Det vil blive modtaget med kyshånd :)

 

Jeg ved du som hvalpekøber vil blive tjekket i hoved og røv og udspurgt på kryds og tværs inden han overhovedet vil overveje om du kan blive skrevet på hvalpelisten (som vist nok forøvrigt er meget lang og ikke kun indeholder danskere).

Ork. Jeg har tid endnu. Det er et velforberedt hvalpekøb, og der er intet der haster.

Det vigtigste for mit vedkommende er at finde "den rigtige". Eller for det mindste at finde ud af hvem der "kan" noget, og derfor kan pege i andre retninger hvis de mener der er noget der måske passer bedre.

 

Den "nemme" løsning er naturligvis at ringe ham op, og tage ud til ham, hvilket jeg også vil gøre på et tidspunkt.

Anbefalinger og viden om ham og hundene er dog særdeles gode at have inden man overhovedet dukker op derude.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget gerne, og stor interesse.

Det vil blive modtaget med kyshånd :)

 

 

Ork. Jeg har tid endnu. Det er et velforberedt hvalpekøb, og der er intet der haster.

Det vigtigste for mit vedkommende er at finde "den rigtige". Eller for det mindste at finde ud af hvem der "kan" noget, og derfor kan pege i andre retninger hvis de mener der er noget der måske passer bedre.

 

Den "nemme" løsning er naturligvis at ringe ham op, og tage ud til ham, hvilket jeg også vil gøre på et tidspunkt.

Anbefalinger og viden om ham og hundene er dog særdeles gode at have inden man overhovedet dukker op derude.

 

:blink:

 

Jeg tager en tjekker når jeg løber ind i bossen igen - hundesnak er noget af det vigtigeste på min arbejdsplads :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ingen grund til at takke. Jeg svarer altid, medmindre jeg overser nogen selvfølgelig :lol:

Man kan hurtigt overse, når det går stærkt herinde :lol:

 

Ja, okay. Jeg tror jeg fik et par bilelder af unghunden, der illustrerer hvad jeg mener. Talte med manden og han sværger højt og helligt på at hunden bare ser sådan ud.

Og så har jeg jo set flere af samme udseende, dog ikek så mange endnu, men mon ikke der snart går trend i at have en uldtot med "nuttethedsfaktor" ?

Højst sandsynligt og desværre for det. :(

For selvom de er uldne og søde, så er de trods alt stadig arbejdshunde, hvad der så hurtigt (hurtigere) kan gå i glemmebogen.

 

Den er jo også kendt som en god familiehund, og inden vi får set os om, bliver den måske betragtet som "selvskabshund" som cavalieren, der også er jagthund, men tit og ofte bliver sat i kategorien selvskabshund. :(

 

Det tror jeg så til gengæld ikke. Jeg kender indtil flere der træner deres hvide på enddog meget høje niveauer.

Jeg kender imidlertid ingen der kommer lige så langt som "de andre".

Måske de skal bruge lidt andre metoder. Who knows, nogle gange, skal der ikke så meget til før bøtten vender :-D

 

 

Ja. Det ville han nok :lol:

Det sidste er jeg, ikke overraskende uenig i.

Hvis dét var sandt, kunne jeg tage enhver retriever og forme den til en FTCH.

MEN!!! Jeg er af den overbevisning at det "kun" er omkring 30 procent hund, og 70 procent fører. Ikke desto mindre betyder de 30 procent nu altså alligevel en hel del, og særligt når vi snakker uøvede/urutinerede førere.

 

:blink:

Hvor der er en vilje, er der en vej. :blink:

 

Nogle hunde kan opfatte tingene, ved det mindste vink med lillefingeren, andre skal der en større gravko til, for at få kastet det på plads.

Det gælder jo i bund og grund "blot" om, at finde lige netop den metode, der virker på hver enkelt hund... Men det kan så også tage sin tid nogle gange, og der er nok mange der giver op i den tid, og siger at hunden er for dum, men finder man den rigtige metode, så kan det ret hurtigt vise sig, at det rent faktisk er træneren, der har været den dumme.

 

Bin there, done that. Det "normale" og sædvanlige dutter ikke altid, så må man igang med tænkeren og tænke kreativt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

så kan det ret hurtigt vise sig, at det rent faktisk er træneren, der har været den dumme.

Hvad der oftest er tilfældet.

Ændrer stadig ikke på at en hund med forudsætningerne iorden hurtigere vil nå langt, og derfor vil have potentialet til at nå endnu længere i dens livstid, end en hund der, som du siger, skal have kastet det ind med en gravko.

 

Bin there, done that. Det "normale" og sædvanlige dutter ikke altid, så må man igang med tænkeren og tænke kreativt :blink:

Dén kan jeg sagtens tale med om. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hvad der oftest er tilfældet.

Ændrer stadig ikke på at en hund med forudsætningerne iorden hurtigere vil nå langt, og derfor vil have potentialet til at nå endnu længere i dens livstid, end en hund der, som du siger, skal have kastet det ind med en gravko.

Men det gør dem ikke ubrugelige. De kan bare ikke bruges til det DU (og nogle andre) skal bruge dem til, fordi de i dine øjne ikke lære hurtigt nok. Men havde man tålmodigheden, så tror jeg nu godt de kunne bruges alligevel. :mrgreen:

 

Uanset hvordan du vender og drejer den, så er de lyse trods alt ikke dumme, og de har stadig instinkterne. Deres drive ligger måske bare på et lavere blus :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gør dem ikke ubrugelige. De kan bare ikke bruges til det DU (og nogle andre) skal bruge dem til, fordi de i dine øjne ikke lære hurtigt nok.

Det passer ikke. Tag ud at se markprøver engang.

Der er amssevis af folk der køber udstillingstyper af begge racer og træner dem op til det.

Sågar de "høje herrer" bruger disse hunde.

Sammenligner du udstillingstyperne med jagttyperne, når de bare ikke lige så langt.

Tålmodigheden til at nå et middel-niveau er der mange der ikke har. Jeg selv inkluderet.

Men der er jo altså et meget stort antal mennesker der træner udstillingstyper med markprøver som formål, og kigger du på deres resultater, så er de altså langt fra gode, lige bortset fra den ene hund indimellem.

 

Men havde man tålmodigheden, så tror jeg nu godt de kunne bruges alligevel. :mrgreen:
Som skrevet før.

De kan. Bare ikke godt nok.

 

Uanset hvordan du vender og drejer den, så er de lyse trods alt ikke dumme, og de har stadig instinkterne. Deres drive ligger måske bare på et lavere blus :-)
Nej. de er ikke dumme. Det påstår jeg absolut heller ikke.

men instinkter er ikke alt. Hunden skal også kunne bruge disse instinkter, og som skrevet ovenfor, så ser jeg ikke mange udstillingstyper der kan dette "godt nok".

 

Ikke mindst størrelsen på de hunde sætter en begrænsning for hvordan og hvor godt de kan arbejde.

Giver sig selv at en hund der har 10 kilo knogler mere at slæbe på, til samme muskelmasse, ikke vil kunne holde en fuld dag igennem.

 

Hastighed har intet med dét at gøre, da denne slet ikke bedømmes, andet end at hunden skal bevæge sig i et "raskt" tempo. (livligt/ivrigt/villigt)

 

Bedste eksempel jeg lige kan komme på er de brune labber.

Kønne hunde (med forbehold, for jeg personligt kan absolut ikke lide dem)

meget "stillede" hunde, da mange folk har dem.

Det er en ekstremt populær farve på labberne, som iøvrigt er kommet til pga. udstillingsavl. Indledningsvist var det overhovedet ikke en anerkendt farve. Faktisk endda en grov fejlfarve.

Billedet man ser på praktisk anvendelse er, at man ikke skal have en brun lab, hvis man vil nå nogen vegne.

 

Mange værgringer, mange "bidte" fugle, ladhed, løber hurtigt "tør" osv osv.

 

Grundet det enormt store antal af brune labber der stilles på markprøver, kan man ikke længere antage at det er manglende indsatsvilje/træning ejheller førerens manglende evner. Hundene er ganske enkelt "maxet ud".

 

Det er stillet på højkant, det ved jeg, men du kan ikke fornægte årtiers praktiske observationer, ejheller simpel avls-logik.

Det samme fænomen ses bl.a. også ved Schäfere, forskellen er imidlertid at schäfer-folket længe har erkendt at det forholder sig sådan.

Retrieverfolket (efter min erfaring faktisk kun udstillerne) fornægter det stadig.

 

Selv englænderne, som slet ikke adskiller deres hunde i samme grad som vi gør herhjemme, har observeret og beskrevet evnerne, eller rettere manglen på samme igennem de sidste mange årtier. Herunder også en fremtrædende udstiller.

 

Dén diskussion har kørt i årtier, og hvis udstillingsfolket er så overbeviste om at deres udstillingstyper sagtens "kan", så undrer det mig at der endnu ikke er nogen der kan bevise dette.

Så længe der ikke er nogen der beviser dette, mener jeg man ligeså godt kan acceptere at man har udstillingshunde, og ikke brugshunde.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi formel 1'erne faktisk er den oprindelige type labrador, avlet efter det mål racen siden dens start blev renavlet efter.

Hvor har du dog det fra?. Så vidt jeg ved er labben oprindelig en hund brugt som hjælp ombord på fiskerbåde.

Når man ser udstillingstyperne, så er det dét der er sidesporet. IKKE jagttyperne.

Ja, jeg synes også de er inde på et sidespor men det er jo fordi jægerne kastede sig over "den lettere løsning" og avlede efter mindre, hurtigere og stressbare hunde der kan gejles op til at arbejde som en flatcoat.

Udstillingstyperne kan i praksis kun sjældent anvendes med tilfredsstillende resultat til det racen altid har været testet på: markprøver.

Resultaterne i stamtavlerne taler for dem selv.

Ligesom formel 1`erne ikke opnår resultater i udstillingsringene. Se på flatterne, der er det stadig (men sikkert ikke meget længere) de samme hunde der optræder begge steder.

Dual labber har ikke eksisteret siden før 2. verdenskrig. Nogen få opdrættere påstår de laver dem, men kig på deres resultater engang. De er IKKE egnede begge steder.

Og nej. Det er ikke blot min egen mening. Kig de engelske optegnelser igennem fra cirka 1930 og fremefter. Det var først i dén periode man begyndte at avle efter udseende på labben.

Der var vel ikke grund til at skille racerne så markant, vel sagtens fordi man gik på jagt med de hunde man også trak i udstillingsringen.

Golden forholder det sig akkurat ligesådan med.

Seneste skud på stammen er klorin-goldens.

Mage til ubrugelige hunde skal man lede længe efter, men kønne er de da. Og de vinder til udstillinger.

Hvor er du dog taktfuld. Og glem så ikke at goldens før i tiden hed yellow and golden retriever.

Formel 1'ere er iøvrigt ikke spinkle, hurtige hunde, men derimod hunde af rene engelsk/irske markprøvede linjer

Det kunne være at man skulle forklare det til halvdelen af Danmarks labrador ejere, for de ved vist ikke at de ikke har en formel 1.

 

Med andre ord alt andet end grimme, spidssnudede, slanke hunde.

 

Hvad ens præferencer er, er en smagssag jeg ikke vil blande mig i. Men at læse sådan en gang nonsens om jagttyperne stikker mig altså i øjnene :blink:

Jamen jeg er da glad for at du synes, det jeg skriver er nonsens. Hvad er det du ikke kan forholde dig til?. At jeg påpeger at racerne er blevet delt op efter brug, at man skal vælge det der ligger tættest på det man skal bruge? eller at en brugshund stadig skal ligne den race der står på papiret?. Det er dèt jeg har sagt. Om du så synes det er nonsens, må du selv stå inde for.

 

Personligt tror jeg at, hvis markprøve interesserede opdrættere gad beskæftige sig med udstilling også, så ville det ikke være nødvendigt at dele racen, som den er blevet idag. Og så kunne det være at man også kunne svare folk på: hvordan er en labrador?. Det er jo helt umuligt idag, for det svinger fra den ene yderlighed til den anden!!!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være at man skulle forklare det til halvdelen af Danmarks labrador ejere, for de ved vist ikke at de ikke har en formel 1.!!!.

 

Jeg må indrømme, at det her med hvad der gør at en lab er en Formel 1 har jeg opgivet helt at finde ud af. Man får mange forskellige svar når man spørger - også hos Lab- folk. :-D

 

Jamen jeg er da glad for at du synes, det jeg skriver er nonsens. Hvad er det du ikke kan forholde dig til?. At jeg påpeger at racerne er blevet delt op efter brug, at man skal vælge det der ligger tættest på det man skal bruge? eller at en brugshund stadig skal ligne den race der står på papiret?. Det er dèt jeg har sagt. Om du så synes det er nonsens, må du selv stå inde for.

 

Personligt tror jeg at, hvis markprøve interesserede opdrættere gad beskæftige sig med udstilling også, så ville det ikke være nødvendigt at dele racen, som den er blevet idag. Og så kunne det være at man også kunne svare folk på: hvordan er en labrador?. Det er jo helt umuligt idag, for det svinger fra den ene yderlighed til den anden!!!.

 

Jeg tror ikke der er mange brugsracer tilbage hvor der efterhånden ikke er en "grov" opdeling af brugslinjer og udstillingslinjer.

 

Labben er en 1000-kunstner :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...