Hop til indhold

Tror I på , at et lille foredrag vil virke????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg møder jo en del hundejerer med løse hunde og mine egne er også meget løse ind i mellem da.

Idag går vi så 4 voksne med mine 7 hunde til engen, hvor der ofte er mange, der lufter hund og går tur. Inden vi når ind fra stien ,kommer nogle gående med 2 stk løse golden, og mine er jo i snor.En stor han og en nok 6-7 mdrs tævehvalp. Hannen kommer stille mod os , men den unge er lidt i hopla af glæde. Jeg træder forrest og holder en hånd op som stop, hvorefter jeg siger højt, det er ikke en god ide (med mine i snor)- du kan blive bidt lille ven.

Så råber en af mændene , jamen så er den sku da selv ude om det. Da han komme op til mig siger jeg, at den tæve ,der kan bidde voldsomt, slet ikke har godt at den ophidselse , det medfører med løse hunde omkring hende!!!!

Han fattede det ikke, hun (Nana den sure)var jo sammen med andre hunde.

Nå, derefter fik mine deres løbeture og åbade og så kommer der flere personer med 2 stk dsg hunde, som får kastet bolte hen mod os, hvorfor de løber stærkt mod os.

Vi har spottet dem og mine er indkaldt og koblet.

Den ene glemmer bolden og løber så mod os. Og jeg råber NEJ. En mand løber mod os og tager den op, jamen den vil så gerne hilse lege.Han har ingen snor med, måske konen havde den???.

Jeg fatter simpelthen ikke, at folk lader deres hunde gå ind i en flok, der kommer sammen, uden at spørge om det er OK.

Jeg tro nok ikke på, at det hjælper, men et mindre foredrag vedr hunde i flok kunne ind i mellem være passende for disse hundejer.

Jeg har nu hørt for tit , at hvis deres vovse bliver bidt, er det dens egen skyld. Nej ,det er i mine øjne ejerens, der har givet den tilladelse til at opsøge fremmede hund.

 

Ville I tage en alvorlig samtale med sådanne hundeejerer med disse holdninger, for hvis uheldet skete, at deres hund blev slemt tilredt, så tror jeg piben fik en anden lyd.

Og bliver jeg jo skide irriteret over, at både min en sure tæve og mine 2 voksne hanhund får lejlighed til stor ophidselse , faktisk helt uden grund.De kan alle passere hunde i snor alle steder, også selv om jeg er alene ude, med alle 7 stk.

Hvad mener I??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tro nok ikke på, at det hjælper, men et mindre foredrag vedr hunde i flok kunne ind i mellem være passende for disse hundejer.

Jeg synes, at det ville være en rigtig god idé helt stille og med et lille smil fortælle disse hundeejere, at det altid er meget svært for en fremmed hund at få lov til at tage kontakt med en sammentømret flok. Et eller andet i stil med: "JEG synes, at din hund ser rigtig sød ud, men som vi jo ved, så ser hunde - og specielt hunde i flok - noget anderledes på tingene end vi mennesker, og det skulle jo nødigt komme til ballade og måske slagsmål".

 

Mange mennesker tænker ikke over, at hunde i en flok ikke bare er et tilfældigt antal hunde, men en nærmest sammentømret bande. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå dine frustrationer over folk der ikke fatter at hunde i flok ikke altid er fryd og gammen for en fremmed hund der kommer dalrende...

 

Jeg har selv lært det på den hårde måde, og det har sjovt nok altid været med de store hunde og de har ikke været i snor, og så er det lidt hips som haps om der er 3 eller 10, man kan ikke holde styr på dem selv som fremmed. Jeg gider simpelt hen ikke de møder med flokke længere, og går den modsatte vej, hvis dette ikke er muligt og jeg kun har Saga med så tager jeg hende op, tør simpelthen ikke at lade dem gå på hende, og vente på en halvfed ejer der kommer råbende efter sine hunde. Det er ærgeligt at møde sådanne grupper af hunde der rotter sig sammen mod en anden hund, men der er jo grupper af hunde der er gode til at hilse på enlige hunde, jeg har bare endnu ikke mødt sådan en flok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg levede også med denne frygt med min forrige hanhund Victor, der blev yderst lydig, men ikke tålte, at andre hanner skulle snuse for meget til mine tæver.Nu er det så primært en tæve (Nana), jeg frygter vil overfalde en mindre hund, og hvis hun kapper helt ud i det røde , så tror jeg faktisk ikke den overlever.Også selv om hun kun vejer 20 kg. Hun er meget myndeagtig , og bevæger sig som en gazelle.

Og så lige - Snoopy er mit smertensbarn, han lystrer, når han vil, men alt bevægeligt kan bringe ham i det røde felt. Han kan pludselig eftersætte en udboret knallert, bliver vildt ophidset af min nabos smukke gamle MG sportsvogn og hvis der kommer en Harley , når vi går på hovedgaden, så står alt på ham.

Har netop meldt mig til kursus i indkald hos Karen Frost ( Hund og træning), men hun garanteret intet med en mix af jagt og hyrdehund.Så jeg har stadig mine udfordringer.

Men Stella har nok ret, folk vil ikke belæres i hundehold, heller ikke andre erfaringer.Og gider ikke høre om sure hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Agnete.

Nu kender jeg jo til det, men for år tilbage havde jeg 4 hunde af andre racer end nu og de modtog så alle med godmodighed.

Og hvis jeg går alene med en unghund eller hvalp , ville jeg aldrig lade den farer ind i en flok.

Flokke kan også, hvor jeg bor være hunde , der mødes på fast tid hver dag året igennem, de bliver også flokke.

En supersød flatter han blev netop overfaldet af anden hanhund på vor nærmeste mark, da ejeren var på ferie og den , der boede i huset, og passede vovsen, ikke anede at kl XXX mødtes nok 10 hundeejerer på marken hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Dumle ikke en flok, men jeg er stadig skide irriteret over at folk bare lader deres løse hunde rende hen til ham mens han er i snor.

Jeg forsøgte mig til at starte med med pædagogiske forklaringer om hundens nervøsitet. Da det ikke virkede gik jeg over til "hunden bider"... Da det dælme heller ikke virkede gik jeg over til at trække Dumle om bag mig, stille mig truende an, række en "stop-hånd" frem og råbe "ØY! KAN DO SÅ KOMME HJEM!" ad hunden der kom rendende.

Hundene bliver forskrækket og vender om og virker som regel som om de ikke har tænkt over der er en ejer med, ejerne bliver skide fornærmede og forskrækkede over min behandling overfor deres hund, tager hunden i snor og går en stor bue udenom og næste gang vi møder dem kommer hunden pludselig i snor med det samme.

 

Det lader sig så kun gøre når jeg har Dumle med fordi han hidser sig op ligegyldig hvad. Har jeg Nova med vil jeg helst ikke hidse hende unødig op, men går jeg alene med dem begge er det at skulle råbe om at få hunden i snor til den anden ejer som regel nok til at sætte Dumle igang. Er vi begge med og går med hver sin hund går jeg forrest med Nova, lader hende hilse og følger hunden op til ejeren, hvor jeg roligt kan fortælle at den anden hund ikke skal hilse.

 

Intet af det hjælper nok særlig meget når du går med 7hunde... hvor jeg vil hen er at min erfaring er at "foredrag" ikke hjælper en fløjtende fis.

Mit bedste bud vil være som Dina siger... syntes måske specielt det virker lidt smart nærmest at lyde lidt bedrevidende, den der "som vi jo ved" kunne garanteret godt virke på nogle hundeejere (for selvfølgelig ved de godt det!) :blink: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk husker jeg pludselig, at med Victor bruge jeg den med, Jeg betaler ikke din dyrlægeregning, for min hanhund er i snor.

Og den med pengene fungerer ofte. Den må jeg huske igen -igen.

Desværre tror, så mange ikke på, at en hund, der bare står stille uden udfald, gøen eller andet, er farligt.Men præcis Nana står helt stille med alle antenner ude, til hun får chancen for at nappe dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man lader da aldrig sin løse hund løbe hen til andre hunde inden man har tjekket med ejer om det er ok :roll:

 

Da jeg selv havde to hunde, gjorde jeg meget ud af at de kun fik lov at hilse en af gangen på nye fremmede hunde, da jeg netop synes at to hunde (eller 7 :blink:) er meget at holde styr på for en fremmede hund. Derfor var jeg med mine to hunde meget opmærksom på dette selvom begge var venlige (da jeg havde Cody og Vaks) og bare gerne vil hilse. Det kan hurtigt virke overstrømmende for en fremmede hund med to næser der undersøger på en gang.

 

Idag hvor jeg har en skøn retriever som desværre har flere overfald på hukommelsen allerede, senest et par uger siden hvor et barn havde glemt at lukke døren og ferie-hunden løb ud på fortorvet og sprang lige i flæsket på retrieveren - suk! Så han er meget forbeholdende overfor fremmede hunde, og specielt hvis de kommer hurtigt imod ham bliver han rigtig bange, for så kan han ikke nå at læse dem, eller anser dem som truende. og gang på gang har han jo desværre oplevet at hans dæmpende signaler ikke hjælper.

Hvis vi møder to eller flere hunde beder jeg folk om at kalde hundene til sig ("vi har ikke lige lyst til at hilse idag" råber jeg) og virker hundene venlige når vi kommer tættere på, så forklare jeg hurtigt at barney er bange, men at han gerne vil hilse på dem en af gangen. Når først de har hilst er der ingenting :) Og barney har desuden aldrig gjort an til ballade - heller ikke selvom han bliver bange. Han står bare med alle børster rejst, helt tilbagelænet og med ørene langt tilbage, indtil han er rimelig sikker i sin sag om at denne hund ikke er ude på at æde ham.

De fleste vil heldigvis gerne respektere at han kun ønsker at hilse på 1 af gangen og har forståelse for min situation.

 

Og det kan være to nok så venlige og søde hunde, men eftersom de to har tjekket hinanden ud, vil begges snuder pege mod Barney og den situation bliver han yderst utryg ved. (Det værste overfald bestod af 2 rottweilere og en slædehund). Så han vil gerne kunne nøjes med at hilse på én af gangen så han føler han kan overskue situationen. Han er ellers en rigtig sød og social hund, de dumme overfald har bare gjort ham lidt usikker.

 

Men mon ikke det er de samme som er ligeglade med at hundene render løs hentil hunde i snor osv.? Tvivler desværre på at et foredrag vil virke :/ men ja - det er øv når ens hund skal hidses op.

 

Da jeg havde Zaki havde jeg altså flere gange held med at sige at min hund godt kunne finde på at bide (hvilket han sikkert godt kunne - aldrig rigtig til at vide, hans diagnose taget i betragtning). Folk var meget hurtige til at tage hunden i snor :D

 

Og med Barney er jeg bare begyndt at sige på afstand (hvis det er nogen som ikke lige har hunden under kontrol) at min hund ikke lige har lyst til at hilse. Det plejer faktisk også at virke, og når vi så kommer tættere på kan jeg forklare hvorfor, og hvis hunden er venlig har jeg mulighed for at få et kontrolleret og succesrigt "hilse på andre hunde og opdage at de faktisk ikke angriber dig".

 

Synes efterhånden det begynder at virke. Når altså ikke lige folk skal gå og snakke i tlf (og er ligeglad med deres løse hund for den gør jo ikke noget), når folk har hunden med ved venner og den for 3. gang løber under hegnet og ud på stien til fremmede hunde, eller når nogen glemmer at lukke døren og en aggresiv hund kommer springene ud i hovedet på hunden. Ja ud over det så virker det faktisk ganske glimrende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

psst.. lige et sidespørgsmål.

 

Må man ikke "kun" have 4 hunde i almindelige huse idag? Hvor bor du/hvad tilladelse har du søgt for at kunne have 7 hunde?

Og det er altså af REN nysgerrighed (og ikke fordi jeg nogensinde kommer til at have 7 hunde :-D), men bare for at hører hvad man egentlig gør når man når over de 4? er klar over det kan virke "anklagende" overfor dig, men sådan er det bestemt ikke ment. Det er virkelig kun af nysgerrighed :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi boycutter jo selv at hilse på fremmede hanhunde, fordi det stresser Taiki. I stedet lærer vi ham at gå forbi /ignorere andre hanner og det går super godt.

 

Hvis en hanhund kommer imod os og ejerne ikke er inde for hørevidde, stiller jeg mig foran Taiki og laver stoptegn, mens jeg med dyb, myndig stemme siger "Vi hilser IKKE!" og samtidig laver jeg store øjne fordi jeg engang har fået at vide, at det reagerer hunde på (det gør de også - de stopper op og bliver fikserede på mig, i stedet for Taiki).

 

At der står denne her lille 163 cm høje, 50 kilo spinkle pige og taler med dyb stemme og store øjne, er som regel nok til at ejerne tænker "Psyko...!!" og går uden om os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Bassilberner og andre.

Du er forkert på den, jeg må kun have 4 hunde.Ellers skal der ansøges om det, og det kan ikke lade sig gøre for mig, pga afstand til naboer.De 4 stk gælder også, hvis man ikke er opdrætter , med 4 hunde må man ikke engang have en familiehund i pasning i en ferie.

Så jeg deler med naboen , er min begrundelse , når jeg går alene med alle.,

Så kun naturlig afgang kan bringe mig på det rette antal, forhåbenlig går der nogle år.

Men ældste er over 12 år , så pludselig har jeg jo færre.

Og Guffy skulle jo gerne sælges en dag???

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste bud vil være som Dina siger... syntes måske specielt det virker lidt smart nærmest at lyde lidt bedrevidende, den der "som vi jo ved" kunne garanteret godt virke på nogle hundeejere (for selvfølgelig ved de godt det!) :blink: :lol:

Åbenbart ikke, siden de lader en hund løbe durk ind i en flok. Mht det smarte og bedrevidende - tja, det skrevne ord er undertiden nemt at misforstå. Jeg havde den stik modsatte hensigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade Taiki rende hen til en anden hund før jeg havde kommunikeret med ejeren at det var ok.

 

Det sagt, når I går 4 voksne med 7 hunde er det ikke sikkert at de ved, at I er en flok. Jeg havde nok selv tænkt, at I var nogen som havde hver jeres hund(e) og gik tur sammen.

Men ved synet af 7 hunde, der trasker ubekymret :slem:rundt sammen, så ville jeg personligt straks tænke: Aha - en flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ved synet af 7 hunde, der trasker ubekymret :slem:rundt sammen, så ville jeg personligt straks tænke: Aha - en flok.

 

Altså, jeg er helt enig. Det er meget få hundeflokke Taiki får lov til at hilse på, også selvom det bare er to og jeg ikke tror, at de bor sammen. For hvis de går tur sammen er de venner og "bond'er" sammen ligesom en flok ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke hvilket antal man skal på for at have en flok. Men mine virker og opfører sig som en flok, og selv mine hvalpe og unghunde er , fraset Snoopy, slet ikke så legesyge som dem , vi f.eks træner sammen med. De andre er meget mere vilde af glæde, hvis der holdes frikvarter.

Det der irriterer er jo ,når mine er koblet og folk bare lader deres hunde komme farende. Synes jo selv, de lidt ligner en flok, da de 5 er samme race.

Nå, jeg vil nu skrue mere bisse på overfor disse ejerer. Man kunne jo være uheldig, at en af mine fik godt fat i sådan en uskyldig hund, og de andre hjalp den, og hvis det går rigtig galt, så har man jo straks politiet på nakken.

 

Faktisk er rigtig mange ,især mindre hunde meget bange for dem. Især hvis folk kommer fra en sidesti, ud og går foran mig, ser jeg disse hunde gå stresset og kigge sig bagud hele tiden, mens folk slæber dem afsted, mens de selv prøver at sætte farten op.. Hvis jeg kan pga afstand råber jeg ofte , om jeg ikke skal passerer, så deres hund har dem foran sig.

Det virker da meget bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Bassilberner og andre.

Du er forkert på den, jeg må kun have 4 hunde.Ellers skal der ansøges om det, og det kan ikke lade sig gøre for mig, pga afstand til naboer.De 4 stk gælder også, hvis man ikke er opdrætter , med 4 hunde må man ikke engang have en familiehund i pasning i en ferie.

Så jeg deler med naboen , er min begrundelse , når jeg går alene med alle.,

Så kun naturlig afgang kan bringe mig på det rette antal, forhåbenlig går der nogle år.

Men ældste er over 12 år , så pludselig har jeg jo færre.

Og Guffy skulle jo gerne sælges en dag???

As she said! 4 hunde, medmindre man har mindst 100 meter til nærmeste nabo... Og der gives ikke dispensation... Vores nærmeste nabo var/er et ubeboet hus 96 meter væk.. Altså fik jeg besked på at hundene skulle væk. Heldigvis var dem der ejede huset interesseret i et salg.
Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er flok, bare de er to

Som noget pudsigt, vi træner om onsdagen, en dag havde en af de andre taget sin søster med og STRAKS skulle den søster have besked om at skride ad helvedes til (jeg havde ikke engang opdaget, at hun ikke hørte til, hun kom jo med en hund, der går på holdet) - Bastarden og Petrine opfatter klart hvert hold som deres flok, så flok er ikke en fast / statisk størrelse (et sted med en dags træning kom nogen 5 minutter for sent, og de fik også klar besked på at holde sig væk fra vores nye flok)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...