Hop til indhold

Minkfoder til hunde??


jukl
 Share

Recommended Posts

Har nogen en mening omkring dette?. Jeg har nemlig solgt en hvalp i foråret til et sted som har minkavl. Hvalpen er ikke særlig meget intra. i sit hundefoder, tørkost, men vil meget gerne spise minkfoderet...Den vejer ikke så meget som de andre hvalpe gør nuværende. Jeg har prøvet at google emnet minkfoder få at blive klogere, men ikke mange oplysninger ud over hvem der forhandler det.:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, det ville jeg passe på med, især til en hvalp. Minkfoder er lavet til at sikre lynhurtig vækst. Derudover er især protein procenten meget høj. Det svarer lidt til at give en hvalp kattefoder. Især hvis det er en stor race, kan det blive et problem med den hurtige vækst, i forhold til HD. Minkfoder er ikke lavet til at minkene skal leve sundt og længe, men til hurtig vækst indtil de skal pelses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ville hvalpen vel også vokse hurtigt, og den gør det modsatte....Nu er jeg overhovedet ikke af den slags som er protein forskrækket, tvært imod vil jeg sige, så hvis det kun er det som skulle være skadeligt, så er det vel som at barf fodre...Men det jeg ville finde ud af var mere, hvad slagt vit. og mineraler der tilsættes foderet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men det som egentlig var min pointe var nok at:

 

Jeg tror ikke mink foder er mere eller mindre skadeligt end så meget af de billige fodermærkere.

 

Jeg ville dog også være opmærksom på vitaminer og den slags.

 

(Og personligt ville jeg aldrig selv fodre med det, men som sagt så tror jeg ikke det er værre end at fodre med så meget andet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men det som egentlig var min pointe var nok at:

 

Jeg tror ikke mink foder er mere eller mindre skadeligt end så meget af de billige fodermærkere.

 

Jeg ville dog også være opmærksom på vitaminer og den slags.

 

(Og personligt ville jeg aldrig selv fodre med det, men som sagt så tror jeg ikke det er værre end at fodre med så meget andet)

 

Men minkfoder er baseret på en helt anden arts behov. Mink har fx. en meget hurtigere fordøjelse end hunde, derfor skal de have relativt store mængder mad. Dvs. foderet også er baseret på høj optagelighed og store mængder. Hvis en hund skal kunne leve og sætte tilvækst på minkfoder, skal den derfor have en meget stor mængde mad om dagen. Jeg synes ikke helt man kan sammenligne det med billigt hundefoder, der trods alt er baseret på viden om hundes behov og fordøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men minkfoder er baseret på en helt anden arts behov. Mink har fx. en meget hurtigere fordøjelse end hunde, derfor skal de have relativt store mængder mad. Dvs. foderet også er baseret på høj optagelighed og store mængder. Hvis en hund skal kunne leve og sætte tilvækst på minkfoder, skal den derfor have en meget stor mængde mad om dagen. Jeg synes ikke helt man kan sammenligne det med billigt hundefoder, der trods alt er baseret på viden om hundes behov og fordøjelse.

 

De skal jo også have kæmpe mængder af det billige foder for at kunne vokse ordentlig?

 

Jeg giver dig skam ret i at det absolut ikke er optimalt, jeg tror bare ikke det er specielt meget mere skadeligt end det billige foder man kan købe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men minkfoder er baseret på en helt anden arts behov. Mink har fx. en meget hurtigere fordøjelse end hunde, derfor skal de have relativt store mængder mad. Dvs. foderet også er baseret på høj optagelighed og store mængder. Hvis en hund skal kunne leve og sætte tilvækst på minkfoder, skal den derfor have en meget stor mængde mad om dagen. Jeg synes ikke helt man kan sammenligne det med billigt hundefoder, der trods alt er baseret på viden om hundes behov og fordøjelse.
Jeg sidder og tænker lidt det samme. Uden at vide noget som helst om minks fordøjelsessystem, så kan jeg ikke forestille mig, at en hund ville få dens behov dækket på et minkfoder. Og det forklarer jo så også den lave vægt?
Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke lidt ligesom at hunde også "sagtens" kan leve af kattefoder?

 

Det er bare ikke specielt godt for dem... Så vidt jeg ved er det jo korn, og benmel osv.. ligesom det ringe billige foder.. Så altså hovedeingredienserne er jo det samme... helt korrekt det ikke er i de rigtieg forhold; Men det er igen det foder af dårlig kvalitet jo heller ikke..

 

Jeg ville personligt aldrig selv gøre det, men jeg ville faktisk ikke blive mere forarget eller rulle mere med øjnene, hvis de havde sagt de fodret med billigt foder fra super brugsen eller noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Femstjernet Hund

Så vidt jeg husket så minder sammensætningen af mink og ilderfoder om sammensætningen af kattefoder. Og da katte har en anden "kostpyramide" end hunde og især end hvalpe i vækst, ville jeg umiddelbart ikke anbefale at anvende det. Ikke så meget pga. protein indholdet men mere af hensyn til calcium-phosphor-balancen, som er vigtig for knogler og leds udvikling især i den første hvalpetid.

Jeg vil istedet anbefale dig at prøve lidt forskelligt foder. Selvom hvalpen umiddelbart synes godt om minkfoderet pga. proteinet er det ikke sikkert den omsætter/fordøjer det korrekt og får nok næring ud af det. Du kan få en gratis prøvepakke på hvalpefoder hos de fleste dyrlæger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for alle jeres svar. Det skal ikke forsåes sådan, at den nye ejer har valgt at bruge minkfoder til hvalpen. Det som er en del af foderproblemet er at hvalpen følger med rundt om på gården, og når så minkene fodres så falder der lidt ved siden af, og det snupper hunden med det samme...Resultat er så at nå den skal have sin normale hvalpemad, ja så er den ikke spor sulten, Og jeg har en formodning om, at minkfoderet smager betydelig bedre for en hund en tørkost

Jeg har en ide om at det som bruges til minken i aller højeste grad også bruges som hundefoder i pilleform, men så er der jo tilsat vitaminer og mineraler...

Der for prøvede jeg på at google minkfoder sammensætning, men desværre står der ikke noget om tilsætning af vitaminer og mineraler, der var dog nogle oplysninger om at foderet nuikke længere i samme grad var baseret på fisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke man kan sammenligne james foder til kæledyr, med det mink i industrien æder.. :D Regner med de æder noget andet, i lidt ringere kvali..

 

Generelt ville jeg hellere give kælefritter noget der er produceret i DK til de danske minkavlere, end jeg ville give noget det er produceret af et firma der bare skal tjene hurtige penge...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt ville jeg hellere give kælefritter noget der er produceret i DK til de danske minkavlere, end jeg ville give noget det er produceret af et firma der bare skal tjene hurtige penge...:blink:

 

Så kan jeg så fortælle at ildere der er opfostret på minkfoder, ofte får alvorlige sygdomme. Jeg har selv haft en, der havde fået minkfoder, han var fejlernæret da jeg fik ham. Jeg tror ikke du finder mange der ville fodre deres ildere med minkfoder, hvis de går bare lidt op i ernæring. Minkfoder er ikke lavet til at dyrene skal blive gamle, de skal bare blive hurtigt store så de kan pelses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan jeg så fortælle at ildere der er opfostret på minkfoder, ofte får alvorlige sygdomme. Jeg har selv haft en, der havde fået minkfoder, han var fejlernæret da jeg fik ham. Jeg tror ikke du finder mange der ville fodre deres ildere med minkfoder, hvis de går bare lidt op i ernæring. Minkfoder er ikke lavet til at dyrene skal blive gamle, de skal bare blive hurtigt store så de kan pelses.

 

Det er de færreste dyr der bliver gamle i landbruget, mink holder ofte kun en sæson, der er få heldige der får to, det samme gælder fritter til pelsbrug. Det er også det der er gået ud fra i foderet, som iøvrigt bliver sammensat efter egne ønsker mere og mere af pelsdyrholderen. Men der er da få fodermidler til kælefritter har jeg hørt, men markedet er ikke så stort for det. Men sjove små kræ de der fritter, men laver dog ikke så god pels som mink...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er de færreste dyr der bliver gamle i landbruget, mink holder ofte kun en sæson, der er få heldige der får to, det samme gælder fritter til pelsbrug. Det er også det der er gået ud fra i foderet, som iøvrigt bliver sammensat efter egne ønsker mere og mere af pelsdyrholderen. Men der er da få fodermidler til kælefritter har jeg hørt, men markedet er ikke så stort for det. Men sjove små kræ de der fritter, men laver dog ikke så god pels som mink...

 

Præcis min pointe, minkfoder er ikke lavet til at dyrene skal blive gamle. Men det vil vi jo gerne have at vores kæledyr gør.

Foder lavet specielt til ildere er ofte også af lav kvalitet, lige med undtagelse af nogle få mærker som fx James Welbeloved. De fleste fodrer med kvalitets katte/killingefoder, som orijen, acana, applaws osv. kornfrit foder, med høj fedt og protein procent. Det er tydeligt at se forskel på ildere fodret med hhv. minkfoder, lavkvalitets ilder/kattefoder og højkvalitets ilder/kattefoder. Men nej, pelskvaliteten er sølle sammenlignet med mink, men de er nogle sjove kæledyr:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis min pointe, minkfoder er ikke lavet til at dyrene skal blive gamle. Men det vil vi jo gerne have at vores kæledyr gør.

Foder lavet specielt til ildere er ofte også af lav kvalitet, lige med undtagelse af nogle få mærker som fx James Welbeloved. De fleste fodrer med kvalitets katte/killingefoder, som orijen, acana, applaws osv. kornfrit foder, med høj fedt og protein procent. Det er tydeligt at se forskel på ildere fodret med hhv. minkfoder, lavkvalitets ilder/kattefoder og højkvalitets ilder/kattefoder. Men nej, pelskvaliteten er sølle sammenlignet med mink, men de er nogle sjove kæledyr:lun:

Men generelt er det jo begge et meget følsomt dyr der ikke tåler skift i foderet, mindes en historie min far fik fortalt om en minkavler der pludseligt stod med en hel farm der nægtede at æde fordi der var kommet for meget vitamin i foderet...

 

Fritter er dog ikke på min ønskeliste over dyr jeg ville have gående indendørs, der siger min næse stop kan slet ikke klare lugten af dem, så hvis man kunne lave en lugtfri udgave ville det være fjong...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men generelt er det jo begge et meget følsomt dyr der ikke tåler skift i foderet, mindes en historie min far fik fortalt om en minkavler der pludseligt stod med en hel farm der nægtede at æde fordi der var kommet for meget vitamin i foderet...

 

Fritter er dog ikke på min ønskeliste over dyr jeg ville have gående indendørs, der siger min næse stop kan slet ikke klare lugten af dem, så hvis man kunne lave en lugtfri udgave ville det være fjong...:mrgreen:

 

Sådan har jeg det med katte, puha. Kæleildere udenfor brunst perioden lugter ikke mere end hunde gør, efter min mening. Men en brunstig hanilder kan tage pippet fra enhver:badr::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...