Hop til indhold

Vores voksne franske bulldog skider og tisser indendørs

Gæst Donnerfar
 Share

Recommended Posts

Gæst Donnerfar

Hej

Vi har netop overtaget en fransk bulldog fra et par som ikke længere kunne have hende.

Hun er verdens sødeste hund, virker til hun har det fint. Vil gerne lege, snakke putte gå ture osv. Hun kan dog ind imellem virke en smule deprimeret (uden at have forstand på det).

Vores store problem er at hun skider og tisser indenfor stortset hver dag, bla. også på køkkenbordet.

Hun har ved tidligere ejer været helt renlig.

Selvom vi har været hjemme, og hun har været ude hele dagen. Kan hun gøre det hvis hun lige er alene en halv time.

Det er altid når hun er alene.

Hvad kan vi gøre?

Jeg har skældt hende ud når vi kommer hjem, og trukket hende hen til tisset/lorten. Er det det rigtige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en masse emner herinde omkring dette.

Jeg tror desværre ikke du får specielt mange svar på dine spørgsmål, og jeg må være ærligt at min første tanke var at du var det som kaldes en "troll".

Hvis ikke du er, kan jeg kun anbefale dig at læse de mange tråde herinde omkring renlighed.

Et starter fif:

Stop med at være ond ved din hund, så vil hun måske være mere tryg ved dig.

Jeg gider ikke kommentere dine metoder eller give dem anden opmærksomhed end overstående.

Jeg håber du får løst problemet hurtigt, så den stakkels hund slipper for at være trist og deprimeret, det er jo klart hun er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar

Tak for svar.

Det var blot den metode vi tidligere havde fået anbefalet. (Som jeg godt kan læse mig frem til nu bestemt ikke er den rigtige)

Vi har haft hunden ved dyrlæge i sidste uge. Bare sådan til et generelt sundhedstjek. Hunden virker sund/rask og glad iflg. dyrlægens mening.

Og hun virker også meget glad og legesyg/kælgesyg vil gerne snakke med alle når vi er derhjemme med hende. Og det er ikke sådan at hun bare er blevet kastet ud i at være alene fra dag 1. Jeg har haft 14 dages ferie fra den dag vi fik hende. Herefter er jeg stille og roligt startet på arbejde.

Og jeg mener nu på ingen måde jeg er ond eller har været ond.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

Det var blot den metode vi tidligere havde fået anbefalet.

Vi har haft hunden ved dyrlæge i sidste uge. Bare sådan til et generelt sundhedstjek. Hunden virker sund/rask og glad iflg. dyrlægens mening.

Og hun virker også meget glad og legesyg/kælgesyg vil gerne snakke med alle når vi er derhjemme med hende. Og det er ikke sådan at hun bare er blevet kastet ud i at være alene fra dag 1. Jeg har haft 14 dages ferie fra den dag vi fik hende. Herefter er jeg stille og roligt startet på arbejde.

Og jeg mener nu på ingen måde jeg er ond eller har været ond.

Se på trods af den besked jeg allerede har sendt, så får du mig alligevel til at svare igen.

Jeg får sgu lange patter af folk der ikke forstår hvordan man behandler dyr. Lærte din mor dig at være renlig ved at holde en ble i hovedet på dig? Hvis ja, så er du helt berettiget i at opføre dig som du gør. Hvis nej, hvordan kan du dog så tro det er okay at lave et sådan overgreb på din hund? Du skal ikke skælde den ud, og du skal ikke trække den nogen steder hen. Den person som har givet dig det råd må vidst selv have fået tværet en ble i fjæset som barn, det kan da kun forklare sådan et LORTE råd :lol:

Hvis du behandler din hund ordentligt, og forsøger at forstå den, så vil den også langt hurtigere blive tryg nok til ikke at tisse i frygt når hun bliver efterladt.

Hvor længe ha ri haft hende, og hvordan har i trænet alene hjemme? (Selvom jeg nok kan gætte svaret på det sidste, hvis i fik rådet fra ble-fjæs!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar

Shii. Du behøves ikke komme med flere spydige kommentarer. Det hjælper du hverken os eller hunden med.

Vi har haft hende knap en måneds tid nu.

Lige bortset fra det trick med at skælde ud over indendørs affføring. Så behandler vi hende 100 % ordentligt. Vi er ude med hende flere gange om dagen. Leger med hende, snakker med hende. Hun får lov at komme med rundt. Og vi hverken råber/skriger eller noget andet voldsomt ved hende.

Vi har nok ikke trænet det struktureret nok. Jeg har som sagt holdt de 14 dages ferie. Også startet stille og roligt på arbejde. Hun er startet med at være alene hjemme når vi skulle handle/ på små ture osv. Også er jeg startet stille og roligt op med arbejde igen. Og arbejder nu alm. 37 timer/ugentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor godt du behandler hende, kan hun sagtens stadig være utryg, især hvis de tidligere ejere havde problemer af en eller anden slags - tålmodighed og tryghed, så skal hun nok blive renlig. Hvordan kommer hun op på køkkenbordet? Måske du kunne flytte stolen eller hvad det er hun hopper op via og undgå at køkkenbordet blev skidt på. Selvom du ikke bare har kastet hende ud i at være alene hjemme, så kan du bruge søg funktionen og læse om andres erfaringer - det er noget med 3 sekunder, så 4 sekunder....når de er nået op på 29 sekunder alene hjemme er der kommet tilbagefald og tilbage til 5 sekunder og træne forfra. Håber naturligvis ikke, at din hund er så fintfølende ;-)

Held og lykke med alene-hjemme og renligheden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer ikke med nogen spydige kommentarer, men fortæller dig sandheden. Du spurgte om det var korrekt at behandle sin hund sådan, og nej det er da absolut, på ingen måde. Desværre er det rigtig sjovt for mange mennesker at oprette denne slags tråde, så ærlig talt virker det som en dårlig joke at nogen rent faktisk helt oprigtigt opretter en sådan tråd.

Igen, jeg håber du søger på emnet herinde, og får det løst hurtigt, så din hund kan blive glad igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar
Hvor meget plads har hun at boltre sig på når hun er alene?

Nogle hunde har svært ved for meget plads, da de måske føler de skal passe på det hele?

Dermed kan det godt afstedkomme noget stress, som kan fremprovokere urenlighed.

Det har vi også snakket om. Hun har et lille køkken, en lille gang også et lille badeværelse hun kan være på. Vel 25-30 kvadratmeter.

Hun har sin mad/vand skåle, sin kurv samt lidt legetøj til rådighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar
Jeg kommer ikke med nogen spydige kommentarer, men fortæller dig sandheden. Du spurgte om det var korrekt at behandle sin hund sådan, og nej det er da absolut, på ingen måde. Desværre er det rigtig sjovt for mange mennesker at oprette denne slags tråde, så ærlig talt virker det som en dårlig joke at nogen rent faktisk helt oprigtigt opretter en sådan tråd.

Igen, jeg håber du søger på emnet herinde, og får det løst hurtigt, så din hund kan blive glad igen.

Kald dem hvad du vil. Men du hjælper ingen med din attitude og skrivestil :)

Jeg er selv aktiv forum bruger, dog med nogle andre mener (arbejde i IT branchen)

Jeg kan nu ikke se noget sjovt at oprette den slags tråde. Jeg ønsker sådan set bare en glad og renlig hund, også er det i min verden meget naturligt at spørge mere erfarne mennesker.

Og jeg har søgt en del, og kan også finde gode artikler og emner. Langt de fleste omhandler emnet omkring hvalpe, det kunne godt være proceduren var en del anderledes når nu der er tale om en voksen hund der er blevet flyttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kald dem hvad du vil. Men du hjælper ingen med din attitude og skrivestil :)

Jeg er selv aktiv forum bruger, dog med nogle andre mener (arbejde i IT branchen)

Jeg kan nu ikke se noget sjovt at oprette den slags tråde. Jeg ønsker sådan set bare en glad og renlig hund, også er det i min verden meget naturligt at spørge mere erfarne mennesker.

Og jeg har søgt en del, og kan også finde gode artikler og emner. Langt de fleste omhandler emnet omkring hvalpe, det kunne godt være proceduren var en del anderledes når nu der er tale om en voksen hund der er blevet flyttet.

Nej, der findes bestemt mennesker som har en særdeles mærkværdig humor på det punkt.

Og du har helt ret i at du får en god viden af at spørge mere erfarende mennesker, men i mine øjne burde du have undersøgt hvordan man starter ud med en voksen hund, før du fik den. Du virker jo til at være interesseret i det, så det virker uforståeligt hvorfor du ikke har undersøgt det før, så du netop ikke stod i en situation hvor du har forværret dit forhold til din hund "unødvendigt og utilsigtet".

Heldigvis kan du jo så nu begynde at behandle den ordentlig i forhold til renligheden. Den bedste måde er at ignorere at den har tisset/skidt indenfor. Og selvfølgelig starte helt fra bunden med alene-hjemmetræningen, da det lyder som om det er den der er problemet, og ikke renligheden (Angsten i forbindelse med at være alene forudsager at hun tisser indenfor).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke ualmindeligt at omplaceringshunde er urenlige i den første tid. Jeg har selv haft et par stykker der var det.

Som andre allerede har sagt, tålmodighed og nul skæld-ud kommer man langt med.

En anden vigtig faktor er det sted hunden opholder sig når den er alene hjemme. Det skal være et sted hvor den føler sig tryg. Hvis jeg f.eks. tilbringer alle mine hyggestunder med min hund i stuen - det er der, der leges, hygges, måske soves - så er det et rum hvor hunden føler sig tryg. Hvis jeg så, når jeg går hjemmefra, lukker hunden ud på badeværelset, vil det automatisk blive dobbelt utrygt. Det er et rum hunden ikke plejer at opholde sig i, og den skal endda være der alene.

Jeg vil anbefale at hunden er alene i det rum, hvor den også sover om natten eller har sin faste hvileplads i dagtimerne, hvis det ikke er muligt at lade den have adgang til hele huset. Mine har aldrig haft lukkede døre, og har fungeret fint med det (bortset fra den yngste, som kan låse hoveddøren op, og derfor er i bur).

Det er rigtigt at nogle hunde har det svært med at administrere meget plads, men andre har det til gengæld dårligt på for lidt plads, så det er med at prøve sig frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar
Nej, der findes bestemt mennesker som har en særdeles mærkværdig humor på det punkt.

Og du har helt ret i at du får en god viden af at spørge mere erfarende mennesker, men i mine øjne burde du have undersøgt hvordan man starter ud med en voksen hund, før du fik den. Du virker jo til at være interesseret i det, så det virker uforståeligt hvorfor du ikke har undersøgt det før, så du netop ikke stod i en situation hvor du har forværret dit forhold til din hund "unødvendigt og utilsigtet".

Heldigvis kan du jo så nu begynde at behandle den ordentlig i forhold til renligheden. Den bedste måde er at ignorere at den har tisset/skidt indenfor. Og selvfølgelig starte helt fra bunden med alene-hjemmetræningen, da det lyder som om det er den der er problemet, og ikke renligheden (Angsten i forbindelse med at være alene forudsager at hun tisser indenfor).

Tak for råd.

Jeg har før haft hun af 2 omgange. 2 Franske bulldogs som vi fik fra hvalpe, her var renligheden aldrig rigtig et problem.

Samt en Jack Russel Terrier som vi også overtog som voksen, her var renlighed og angst heller aldrig et problem

Det lyder som om jeg har haft hunde på samlebånd, men de 2 franske er fra den tid jeg boede hjemme. Og Jack Russel fra et tidligere forhold :) Den laver stadig i bedste velgående med eksen og børnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Donnerfar
Hvad med lyde udefra? Bor du i lejlighed? For så ville jeg overveje, om gangen skulle 'tages fra hende' hvis hun kan høre naboerne der.

Vi bor i et alm. familie hus i et stikke og roligt villakvarter. Så der er ingen larm eller lyde, andet hvis en bil/knallerter lige kører forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke om dette råd kan bruges til en voksen hund - for jeg har kun brugt det til hvalpe , men ca 12 timer efter de har spist kommer der noget ud af den anden ende - altså hvis de har fået mad kl 18 ja så kommer der noget kl 6 næste morgen, men man kan da forsøge det . Jeg ville ikke bare lukke hende ud i haven , men gå nogle ture med hende og rose hende meget når hun gør " det" hun skal på turen, det er ikke alle hunde der bryder sig om at tisse og prutte i egen have. Hvis hun gerne vil bruge haven så hav hende i snor og ros hende meget når det sker derude , skæld ud duer ikke !

Når hun er alene ville jeg prøve at lade hende være i en stor transportkasse / bur den skal være så stor at hun kan stå oprejst samt vende og dreje sig - vilde hunde bor i jordhuler og mange af vores tamhunde føler sig mere trygge i en kasse , det vil sikkert også begrænse hendes urenlighed , for de færreste hunde bryder sig om at ligge i deres eget tis & prut, men I skal træne det langsomt op , det nytter ikke at tvinge hende til at være i kassen - læg fks nogle godbidder derind og lad så kassen være åben indtil hun er blevet tryg ved den.

Lige en sidste ting : 1 mdr er ikke ret længe når en hund skifter hjem , så det skal nok komme ! held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt... prøv lige at læse dine indlæg igen med objektive briller på... du er ekstremt aggressiv i din tone.

Hvis du tror, at TS er en troll (hvilket jeg ikke tror, men det kan man selvfølgelig ikke vide), så ignorer tråden eller skriv "jeg tror, du er en troll, og undlader derfor at svare" i stedet for at fare så voldsomt frem. Der er desværre stadig mange mennesker, der tror på "snude i tisset og skæld ud-metoden", og den metode har TS så desværre fået anbefalet og fulgt. Nu beder hun så om råd herinde og spørger, om det er den rigtige vej at gå, og det bedste for både hende og hunden er da at fortælle, hvad den rigtige metode er, frem for at skrive "du er ond ved din hund, fuck dig" (ja, jeg ved godt, at du ikke helt bogstaveligt skrev "fuck dig", men det var sådan, dit indlæg fremstod). Det er da godt, at TS er tykhudet nok til at blive herinde og blive ved med at bede om hjælp - mange ville nok blive skræmt væk af sådan et indlæg eller gå i defensiven, og hvordan skulle det hjælpe hund eller ejer? Sådan et indlæg er simpelthen så ukonstruktivt.

Og det der med, at TS burde have tænkt sig om og undersøgt tingene på forhånd - tja, du ved jo faktisk ikke, hvad hun har undersøgt eller ved på forhånd (at hun så har fået et dårligt råd, er jo en anden sag, hun vidste ikke, at det var dårligt), og desuden er det igen ikke særlig konstruktivt at sige "du BURDE have gjort sådan og sådan, og når du ikke har gjort det, gider jeg ærlig talt ikke at hjælpe dig". Det er menneskeligt at fejle, det vigtigste er vel, at folk er villige til at lære af deres fejl? Du er selv en person, der har hund i forvejen og har sat dig ind i en masse omkring hunde - og alligevel kommer du til at købe en hvalp på syv uger. Hvordan ville du have det, hvis folk havde skrevet aggressive indlæg til dig om, at det er noget svineri, og du burde vide bedre, og hvorfor f***** du ikke havde spurgt til, hvornår hvalpene var født? Og hvad ville det have hjulpet dig, at de havde gjort det?

Til TS: Jeg tror ligesom flere andre, at det ikke er et spørgsmål om urenlighed, men at hunden stadig er utryg ved at være alene hjemme. Så det er nok der, du skal sætte ind med trænign. Og så er jeg for øvrigt enig med Umulia - for nogle hunde føles det tryggere at have mindre plads, mens andre helst skal have hele huset/lejligheden for at være trygge. Så man skal se på den individuelle hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt... prøv lige at læse dine indlæg igen med objektive briller på... du er ekstremt aggressiv i din tone.

Hvis du tror, at TS er en troll (hvilket jeg ikke tror, men det kan man selvfølgelig ikke vide), så ignorer tråden eller skriv "jeg tror, du er en troll, og undlader derfor at svare" i stedet for at fare så voldsomt frem. Der er desværre stadig mange mennesker, der tror på "snude i tisset og skæld ud-metoden", og den metode har TS så desværre fået anbefalet og fulgt. Nu beder hun så om råd herinde og spørger, om det er den rigtige vej at gå, og det bedste for både hende og hunden er da at fortælle, hvad den rigtige metode er, frem for at skrive "du er ond ved din hund, fuck dig" (ja, jeg ved godt, at du ikke helt bogstaveligt skrev "fuck dig", men det var sådan, dit indlæg fremstod). Det er da godt, at TS er tykhudet nok til at blive herinde og blive ved med at bede om hjælp - mange ville nok blive skræmt væk af sådan et indlæg eller gå i defensiven, og hvordan skulle det hjælpe hund eller ejer? Sådan et indlæg er simpelthen så ukonstruktivt.

Og det der med, at TS burde have tænkt sig om og undersøgt tingene på forhånd - tja, du ved jo faktisk ikke, hvad hun har undersøgt eller ved på forhånd (at hun så har fået et dårligt råd, er jo en anden sag, hun vidste ikke, at det var dårligt), og desuden er det igen ikke særlig konstruktivt at sige "du BURDE have gjort sådan og sådan, og når du ikke har gjort det, gider jeg ærlig talt ikke at hjælpe dig". Det er menneskeligt at fejle, det vigtigste er vel, at folk er villige til at lære af deres fejl? Du er selv en person, der har hund i forvejen og har sat dig ind i en masse omkring hunde - og alligevel kommer du til at købe en hvalp på syv uger. Hvordan ville du have det, hvis folk havde skrevet aggressive indlæg til dig om, at det er noget svineri, og du burde vide bedre, og hvorfor f***** du ikke havde spurgt til, hvornår hvalpene var født? Og hvad ville det have hjulpet dig, at de havde gjort det?

Egentlig havde jeg skrevet et super konstruktivt indlæg til dig, men valgte at slette det igen. Overvejer at skrive til dig privat, men tænker at jeg ikke gider mudderkastning i privaten.

Det eneste jeg kan sige er: Har du et problem så tag det op hvor det høre hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig havde jeg skrevet et super konstruktivt indlæg til dig, men valgte at slette det igen. Overvejer at skrive til dig privat, men tænker at jeg ikke gider mudderkastning i privaten.

Det eneste jeg kan sige er: Har du et problem så tag det op hvor det høre hjemme.

Jeg har det problem, jeg beskriver ovenfor: At du er aggressiv og ukonstruktiv i dine indlæg til TS. Intet andet. Og det mener jeg hører hjemme i denne tråd.

Hvis du hentyder til mit eksempel med din hvalp, var det netop det - et EKSEMPEL på noget, som nogle brugere i teorien kunnet have skrevet til dig, og som du sandsynligvis ville være blevet ked af. Jeg prøvede såmænd bare at få dig til at forstå, hvordan TS kan opfatte dine indlæg i denne tråd, og hvor ked af det det kan gøre en at få den slags smidt i hovedet. Jeg har netop IKKE skrevet sådan til dig i nogle af dine Pennytråde, da jeg ikke kan se det konstruktive i det, og da jeg for øvrigt er overbevist om, at du vil det bedste for dine hunde, og at Penny trives ganske glimrende. Jeg har intet behov for at slå dig i hovedet med det, jeg har også selv gjort ting, som jeg bagefter kunne se måske ikke var det smarteste... og jeg sætter også pris på, når folk ikke slår mig i hovedet med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det problem, jeg beskriver ovenfor: At du er aggressiv og ukonstruktiv i dine indlæg til TS. Intet andet. Og det mener jeg hører hjemme i denne tråd.

Hvis du hentyder til mit eksempel med din hvalp, var det netop det - et EKSEMPEL på noget, som nogle brugere i teorien kunnet have skrevet til dig, og som du sandsynligvis ville være blevet ked af. Jeg prøvede såmænd bare at få dig til at forstå, hvordan TS kan opfatte dine indlæg i denne tråd, og hvor ked af det det kan gøre en at få den slags smidt i hovedet. Jeg har netop IKKE skrevet sådan til dig i nogle af dine Pennytråde, da jeg ikke kan se det konstruktive i det, og da jeg for øvrigt er overbevist om, at du vil det bedste for dine hunde, og at Penny trives ganske glimrende. Jeg har intet behov for at slå dig i hovedet med det, jeg har også selv gjort ting, som jeg bagefter kunne se måske ikke var det smarteste... og jeg sætter også pris på, når folk ikke slår mig i hovedet med det.

Jamen jeg synes det er et super fint eksempel på dobbeltmorale.... ? Eller? Du mener ikke at gokke mig i hovedet nu så lige præcist er hvad du mener jeg gør forkert?

Jeg gjorde TS opmærksom på at jeg troede at hun var en troll, og derefter forklarede hvad det var og at jeg derfor skrev sådan, og ikke havde lyst til at bruge dybdegående tid på det. Da det viste sig hun ikke var, kom jeg faktisk med konstruktive råd til hende. Nemlig f.eks. at ignorere at den har tisset/skidt indenfor, at starte forfra med alenehjemmetræningen, og at jeg mistænkte at det ikke var et renlighedsproblem, men et alenehjemme problem.

At du så vælger efterfølgende at gokke mig i hovedet, giver ikke ligefrem den bedste "vending", og gør ærlig talt bare at jeg nok ikke gider forsøge bruge min energi på at være imødekommende fremover. Jeg kan bare ikke bruge det til noget at folk er falske, og ærlig talt får jeg mest lyst til at "lukke og slukke".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg synes det er et super fint eksempel på dobbeltmorale.... ? Eller? Du mener ikke at gokke mig i hovedet nu så lige præcist er hvad du mener jeg gør forkert?

Som jeg skrev i mit indlæg ovenfor, prøvede jeg IKKE at gokke dig i hovedet... jeg gav et eksempel på noget, som nogle i princippet KUNNE have gokket dig i hovedet med på en sårende måde. Ligesom TS kunne blive såret over dine indlæg (hvilket jeg ville være blevet, hvis jeg var TS). Jeg brugte lige præcis det eksempel, fordi du havde meget travlt med at fortælle TS, at hun BURDE have vidst bedre, og at du bare slet ikke fattede, at hun ikke havde sat sig bedre ind i tingene. Så jeg valgte et eksempel på, at vi jo alle sammen - også dig - har gjort noget, hvor vi BURDE have vidst bedre, og hvor det ville være sårende at få at vide, at vi var dumme eller onde eller noget tredje af den grund.

Jeg gjorde TS opmærksom på at jeg troede at hun var en troll, og derefter forklarede hvad det var og at jeg derfor skrev sådan, og ikke havde lyst til at bruge dybdegående tid på det. Da det viste sig hun ikke var, kom jeg faktisk med konstruktive råd til hende. Nemlig f.eks. at ignorere at den har tisset/skidt indenfor, at starte forfra med alenehjemmetræningen, og at jeg mistænkte at det ikke var et renlighedsproblem, men et alenehjemme problem.

Nej, jeg mener ikke, at du "gjorde opmærksom på" og derefter "forklarede" noget... de ord beskriver noget stille og roligt og nede på jorden. Du skrev i en aggressiv tone til TS, at hun skulle "stoppe med at være ond ved sin hund", at "det er klart, at hunden er deprimeret", når TS er "ond" ved den, og at du "får lange patter af folk, der ikke forstår hvordan man behandler dyr".

At du så vælger efterfølgende at gokke mig i hovedet, giver ikke ligefrem den bedste "vending", og gør ærlig talt bare at jeg nok ikke gider forsøge bruge min energi på at være imødekommende fremover. Jeg kan bare ikke bruge det til noget at folk er falske, og ærlig talt får jeg mest lyst til at "lukke og slukke".

Hvis det er din reaktion på mit indlæg, kan du jo overveje, hvordan en ny bruger som TS havde det efter at have læst dine indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites