Lab-lover Skrevet September 11, 2012 Rapporter Share Skrevet September 11, 2012 Er den virkelig så rådden, som jeg oplever? 2 tidligere parringer er jeg blevet "uvenner" med tæveejere. Den ene truede med at lave hvalpene uden papirer, fordi jeg ikke ville underskrive før betalingen faldt. Ejer har tidligere løjet for mig, og så ingen grund til at stole på hende Den anden tæveejer valgte at lave hvalpe 2 løbetider i træk med Cody. Fint nok. Mange gør det, selv om jeg ikke selv ville. Da hun efterfølgende ringer og vil lave hvalpe 3. løbetid i træk, slår jeg bremsen i, og fortæller om morale og etik. Hun går da bare ud og finder en anden hanhund (:megaked:Stakkels tæve) Skrev efterfølgende at hun bestemt ikke behøver kontakte mig mere En tæve-ejer ringer afbud på parring pga sygdom, 12 timer før vi skal mødes. Det kan ske. For at jeg efterfølgende finder ud af, at de venter hvalpe alligevel, med deres egen hanhund som blev avlsgodkendt dagen før afbud. Hvorfor ikke bare sige tingene ærligt?? Det ville jeg sgu da ha fuld forståelse for Så er der så de henvendelser fra udlandet, hvor man bruger tid og kræfter på at svare på alt, oversat til engelsk, hvorpå man hverken hører buh eller bæh igen. Jeg har da også gode erfaringer. Men forstår bare ikke at jeg på så kort tid, er løbet ind i så mange "idioter" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
RunaDalby Besvaret September 11, 2012 Rapporter Share Besvaret September 11, 2012 Nu er jeg ikke rigtige inde i den der avl. Men øv for den! Tror bare du har været super uheldig med de tæveejere. Håber ikke du støder på flere af dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Jeg tror det er umuligt at undgå sådan noget der - mega surt, men vigtigt for os hanhundeejere at være kritiske mod hvad vi vil deltage i avlsmæssigt. Ikke bare falde på halen for at nogen spørger til en parring på vores guldklump. Jeg har fået 3 forespørgelser som alle har fået nej så muligt Loke aldrig bliver brugt men hellere det end at bruge ham på noget jeg ikke selv ville købe en hvalp fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Et forsigtigt spørgsmål. Hvordan kan det være du lader din hanhund indgå i avl hos en opdrætter, som har en etik du ikke selv kan stå inde for (parring to løbetider i træk)? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Den ene truede med at lave hvalpene uden papirer, fordi jeg ikke ville underskrive før betalingen faldt. Ejer har tidligere løjet for mig, og så ingen grund til at stole på hende Hvorfor dog overhovedet gå med til den parring, hvis du har tidligere dårlige erfaringer med vedkommende? Jeg ville personligt heller ikke stille hanhund til 2. løbetid i træk. Men hun var garanteret også blevet sur hvis du havde sagt fra der Man kan gøre lidt for selv at sortere - men jeg kender da også et par stykker, som har haft uheldige erfaringer med at stille hanhund til parring - for mig at se er det lidt ligesom når man skal købe hvalp: der skal undersøges alt hvad undersøges kan, og som Riesenfan siger, kun stille hund til et sted man selv ville købe fra. At folk ikke svarer tilbage er generelt lidt dårlig stil, det har du ret i. Der er jo ikke noget galt i at man takker nej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Er den virkelig så rådden, som jeg oplever? 2 tidligere parringer er jeg blevet "uvenner" med tæveejere. Den ene truede med at lave hvalpene uden papirer, fordi jeg ikke ville underskrive før betalingen faldt. Ejer har tidligere løjet for mig, og så ingen grund til at stole på hende Den anden tæveejer valgte at lave hvalpe 2 løbetider i træk med Cody. Fint nok. Mange gør det, selv om jeg ikke selv ville. Da hun efterfølgende ringer og vil lave hvalpe 3. løbetid i træk, slår jeg bremsen i, og fortæller om morale og etik. Hun går da bare ud og finder en anden hanhund (:megaked:Stakkels tæve) Skrev efterfølgende at hun bestemt ikke behøver kontakte mig mere En tæve-ejer ringer afbud på parring pga sygdom, 12 timer før vi skal mødes. Det kan ske. For at jeg efterfølgende finder ud af, at de venter hvalpe alligevel, med deres egen hanhund som blev avlsgodkendt dagen før afbud. Hvorfor ikke bare sige tingene ærligt?? Det ville jeg sgu da ha fuld forståelse for Så er der så de henvendelser fra udlandet, hvor man bruger tid og kræfter på at svare på alt, oversat til engelsk, hvorpå man hverken hører buh eller bæh igen. Jeg har da også gode erfaringer. Men forstår bare ikke at jeg på så kort tid, er løbet ind i så mange "idioter" Øv hvor ærgerligt. Men Jeg tror ikke, det specielt er opdrætterverden, bare verden i almindelighed, der ser sådan ud. Folk er generelt "rædselslagne" for konflikter og føler de selv, de er lige på kanten af, hvad de selv ville synes var okay, hvis de stod i dine sko, så er en løgn meget nemmere lige nu og her. At løgnen så kommer tilbage og bider dem bagi på et tidspunkt, tænker de nok ikke så meget over. I hundeverden går det tit meget hurtigt, folk vil så meget, og jeg har gennem årene oplevet at mange hundeejere var fast besluttet på at ville deltage i et kursus eller træning, men når det kom til betalingsdagen var lysten falmet eller man havde glemt at fortælle, at man havde meldt sig til et billigere sted eller tættere på bopælen. Så er f.eks. sygdom et godt kort at smide - eller bare blive væk. Prøv ikke at tage det personligt for det er det sikkert ikke Hvis du vidste hvor mange timer jeg (og andre adfærdsbehandlere) har brugt på telefonsamtaler, som aldrig kaster noget af sig, simpelthen fordi en hundeejer kan være på rundspørge hos os i håb om at få et svar på problemet, så vedkommende ikke behøver bruge kr. på det Jep, på nær det med kr. er dette blevet sagt i sådanne samtaler. 20 minutter her, ½ time der, det bliver hurtigt til meget tid. Sådan er det bare at arbejde med hunde Et forsigtigt spørgsmål. Hvordan kan det være du lader din hanhund indgå i avl hos en opdrætter, som har en etik du ikke selv kan stå inde for (parring to løbetider i træk)? En forsigtig kommentar: Det er ikke sådan jeg opfatter det Lab-lover skriver. Man kan da sagtens ikke selv ville parre sin tæve i to på hinandende følgende løbetider uden at synes at andre, som gør dette, har en dårlig avlsetik Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Jeg har også selv hanhund, der indgår i avl. Han har lavet 4 kuld i år og jeg har super gode forhold til både tæveejere og hvalpekøbere. Jeg er meget, meget omhyggelig med at tale grundigt med tæveejer inden jeg beslutter om jeg vil bruge min hanhund og samtidig bruger jeg lang tid på at se om tæven passer/kan arbejde. Jeg sørger naturligvis også for at der bliver skrevet kontrakt og formalia er i orden. For mig betyder kemien rigtig meget. Der er i høj grad tale om tillid mellem tæveejer og hanhundeejer og har jeg ikke den rette mavefornemmelse, så siger jeg nej. Og jeg har sagt nej til en hel del flere end jeg har sagt ja til!! og så vil jeg aldrig bruge min hanhund på samme tæve to løbetider i træk. Det er SÅ vigtigt at være omhyggelig i forarbejdet, når man bar hanhund. For alt hvad der kommer fra det kuld og den tæveejer kan potentielt reflektere direkte tilbage på dig og din hanhund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Velkommen til opdrætterverdenen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Rådden? Hmm jeg tænker som Ninjamor at det ikke som sådan har noget med opdrættere at gøre, men blot menneskers forskellighed generelt der skinner igennem. Man kan slippe for det meste af den slags på to måder - enten er du helt kort og kontant omkring hvad du vil lade dine hanhunde bidrage til, hvilket gør at du og andre bliver bevidste om dine præmisser. Eller du vælger ikke at lade dine hanhunde indgå i avl, så er du totalt fritaget for at bruge/spilde til på den del af hundeverden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 En forsigtig kommentar: Det er ikke sådan jeg opfatter det Lab-lover skriver. Man kan da sagtens ikke selv ville parre sin tæve i to på hinandende følgende løbetider uden at synes at andre, som gør dette, har en dårlig avlsetik Den forstår jeg ikke? Hvis jeg ikke selv vil parre en tæve, af den ene eller anden grund, så skal jeg da heller ikke medvirke til at en anden får den parret hos mig? Tror ikke nødvendigvis opdrætterverdenen er rådden, hvis man er tilstrækkeligt hysterisk og krævende, så holder de useriøse sig på afstand og finder en der er nemmere at arbejde sammen med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 At benytte fremmed hanhund er jo da købers marked, hvis racen er mangfoldig og især i disse tider, hvor landegrænser ikke hindre samarbejde i avl. Jeg tror også, der er noget pzykisk i , at ens hanhund vælges fra, det er da min fornemmelser fra udtaltelser om den hanhund, der så benyttes i stedet. Mange vil uvilkårlig mene, deres egen ville være bedre egnet. Og ja- folk der avler er meget forskellige og et bredt udsnit af vort samfund, og konkurrence spiller også ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 At benytte fremmed hanhund er jo da købers marked, hvis racen er mangfoldig og især i disse tider, hvor landegrænser ikke hindre samarbejde i avl.Jeg tror også, der er noget pzykisk i , at ens hanhund vælges fra, det er da min fornemmelser fra udtaltelser om den hanhund, der så benyttes i stedet. Mange vil uvilkårlig mene, deres egen ville være bedre egnet. Og ja- folk der avler er meget forskellige og et bredt udsnit af vort samfund, og konkurrence spiller også ind. Det kommer dælme an på hvilken hanhund du har. Og hvordan du passer på din hunds værdi. Hvis man bruger sin hanhund i flæng på middelgode tæver, så er det klart at værdien falder. Jeg er meget påpasselig med hvem jeg bruger min hanhund på og havde jeg villet, så kunne han have fået 30 parringer i år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret September 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Et forsigtigt spørgsmål. Hvordan kan det være du lader din hanhund indgå i avl hos en opdrætter, som har en etik du ikke selv kan stå inde for (parring to løbetider i træk)? De lavede nogle rigtige fine hvalpe, tæven var kommet sig rigtig flot over kuldet. Så så ikke nogen fysisk grund til at afvise hende. Jeg kan godt stå inde for det. Bare ikke noget jeg selv ville gøre, hvis jeg havde en tæve. Hvorfor dog overhovedet gå med til den parring, hvis du har tidligere dårlige erfaringer med vedkommende? . Nu var hun så bare taget i en løgn, som hun ikke havde forestillet sig at jeg fandt ud af. Det gør ikke folk til dårlige opdrættere, kun dårlige mennesker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret September 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Det kommer dælme an på hvilken hanhund du har. Og hvordan du passer på din hunds værdi. Hvis man bruger sin hanhund i flæng på middelgode tæver, så er det klart at værdien falder. Jeg er meget påpasselig med hvem jeg bruger min hanhund på og havde jeg villet, så kunne han have fået 30 parringer i år. Sådan er livet bare ikke i labrador-verdenen.. Hvis en hanhund har lavet mange hvalpe. Ja, så må han være rigtig god. Nu er størstedelen af registreret hvalpe jo så også fra "hyggekuld", hvor tæve-ejer aldrig har sat sin fod til en udstilling, og ikke undersøger markedet grundigt for egnede hanhunde, men bare tager den de har hørt mest om Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 At benytte fremmed hanhund er jo da købers marked, hvis racen er mangfoldig og især i disse tider, hvor landegrænser ikke hindre samarbejde i avl.Jeg tror også, der er noget pzykisk i , at ens hanhund vælges fra, det er da min fornemmelser fra udtaltelser om den hanhund, der så benyttes i stedet. Mange vil uvilkårlig mene, deres egen ville være bedre egnet. Og ja- folk der avler er meget forskellige og et bredt udsnit af vort samfund, og konkurrence spiller også ind. Jeg forstår ingen ting?? Hvordan pokker kan det blive købers marked, når det til en hver tid er sælger der kan vælge at sige nej til parringen? Jo klart, hvis man anser det at være hanhundeejer som en forretning der skal drives, og gerne med overskud... men så har man jo allerede ved den beslutning valgt at fritstille sig for det ansvar der bør tages i den sammenhæng. De lavede nogle rigtige fine hvalpe, tæven var kommet sig rigtig flot over kuldet. Så så ikke nogen fysisk grund til at afvise hende. Jeg kan godt stå inde for det. Bare ikke noget jeg selv ville gøre, hvis jeg havde en tæve. Er det rigtigt forstået at denne tæveejer faktisk var interesseret i at trække tre kuld hvalpe på sin tæve efter den samme hanhund? Havde du sagt ja til det tredje parring hvis der var gået en løbetid imellem? Nu var hun så bare taget i en løgn, som hun ikke havde forestillet sig at jeg fandt ud af. Det gør ikke folk til dårlige opdrættere, kun dårlige mennesker Jeg ved nu ikke, jeg vil da mene at et utroværdigt menneske godt kan have lidt svært ved at blive en god opdrætter, eftersom det kræver tillid mellem samarbejdspartnere at kunne gøre sig på et lidt højere plan end det laveste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 I misforstår min mening.Det er i første omgang tæveejer der er den opsøgende efter en mulig hanhund.At man som hanhundeejer må vurderer om det kan betale sig, mht hans ry , er da selvfølgelig en anden sag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Jeg kan godt forstå at TS er ved at køre træt af avls-verdenen. Det er lidt ligesom alle kneb gælder, og det virker som succeskriteriet med det hele er at tjene mest muligt med mindst mulig investering. Det får vi jo ikke bedre hunde af, men det er muligvis heller ikke meningen. Min oplevele af avlsverdenen er et sted hvor alle hader alle, men man kan jo blive nødt til at arbejde lidt sammen, sålænge det bare kan betale sig. I visse specialklubber kan man ligefrem se "fronter" mellem grupper af udstillere, med et ingenmandsland imellem som kun nogen uvidende ikke-udstillende tilskuere vover sig ind i. Det er ikke der man dyrker socialt samvær.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Den forstår jeg ikke? Hvis jeg ikke selv vil parre en tæve, af den ene eller anden grund, så skal jeg da heller ikke medvirke til at en anden får den parret hos mig? Kommer det ikke an på, hvad årsagen til at du ikke vil parre 2. gang, er? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 De lavede nogle rigtige fine hvalpe, tæven var kommet sig rigtig flot over kuldet. Så så ikke nogen fysisk grund til at afvise hende. Jeg kan godt stå inde for det. Bare ikke noget jeg selv ville gøre, hvis jeg havde en tæve. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor der er forskel. Nu var hun så bare taget i en løgn, som hun ikke havde forestillet sig at jeg fandt ud af. Det gør ikke folk til dårlige opdrættere, kun dårlige mennesker Hvis jeg anså nogen for et dårligt menneske, ville jeg heller ikke samarbejde med dem, slet ikke på et område hvor etiske grundholdninger spiller så stor en rolle. Man ved jo ikke hvor langt deres dårlige sider rækker. Sådan er livet bare ikke i labrador-verdenen..Hvis en hanhund har lavet mange hvalpe. Ja, så må han være rigtig god. Nu er størstedelen af registreret hvalpe jo så også fra "hyggekuld", hvor tæve-ejer aldrig har sat sin fod til en udstilling, og ikke undersøger markedet grundigt for egnede hanhunde, men bare tager den de har hørt mest om Men det kan man jo sagtens, som hanhundeejer, fravælge at være med til. Det er vel udelukkende op til en selv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Kommer det ikke an på, hvad årsagen til at du ikke vil parre 2. gang, er? Nej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 I misforstår min mening.Det er i første omgang tæveejer der er den opsøgende efter en mulig hanhund.At man som hanhundeejer må vurderer om det kan betale sig, mht hans ry , er da selvfølgelig en anden sag. Jeg er altså stadig ikke helt med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Jeg kan godt forstå at TS er ved at køre træt af avls-verdenen. Det er lidt ligesom alle kneb gælder, og det virker som succeskriteriet med det hele er at tjene mest muligt med mindst mulig investering. Det får vi jo ikke bedre hunde af, men det er muligvis heller ikke meningen. Min oplevele af avlsverdenen er et sted hvor alle hader alle, men man kan jo blive nødt til at arbejde lidt sammen, sålænge det bare kan betale sig. I visse specialklubber kan man ligefrem se "fronter" mellem grupper af udstillere, med et ingenmandsland imellem som kun nogen uvidende ikke-udstillende tilskuere vover sig ind i. Det er ikke der man dyrker socialt samvær.. Kim jeg har flere gange set dig udtale dig i denne retning, nu vil jeg lige høre, hvad bygger dine oplevelser på? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret September 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Er det rigtigt forstået at denne tæveejer faktisk var interesseret i at trække tre kuld hvalpe på sin tæve efter den samme hanhund? Havde du sagt ja til det tredje parring hvis der var gået en løbetid imellem? Ja, det har jeg ingen problemer med, så lang tid at der er røngtenfotograferet nogle hvalpe, så man ved at det er sunde og raske afkom, de laver.. Denne tæve-ejer er ikke show-opdrætter, men opdrætter hvalpe til familie-køb, som størstedelen af labrador-hvalpe blir solgt som. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret September 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Jeg kan godt forstå at TS er ved at køre træt af avls-verdenen. Det er lidt ligesom alle kneb gælder, og det virker som succeskriteriet med det hele er at tjene mest muligt med mindst mulig investering. Det får vi jo ikke bedre hunde af, men det er muligvis heller ikke meningen. Min oplevele af avlsverdenen er et sted hvor alle hader alle, men man kan jo blive nødt til at arbejde lidt sammen, sålænge det bare kan betale sig. I visse specialklubber kan man ligefrem se "fronter" mellem grupper af udstillere, med et ingenmandsland imellem som kun nogen uvidende ikke-udstillende tilskuere vover sig ind i. Det er ikke der man dyrker socialt samvær.. Sludder og vrøvl.. Trods stor konkurrence blandt opdrætter og hanhunde-ejere. Så er der altså en soper tone i DRK. Vi har da vores kliker, men det er da ikke sådan, at vi sidder og gemmer os i vores telte og sviner de andre til. Jeg har da supergodt venskab med flere at de andre hanhunde-ejere, på trods af at vi er konkurrenter både i ringen og i kampen om parring af de bedste tæver Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 12, 2012 Rapporter Share Besvaret September 12, 2012 Sludder og vrøvl..Trods stor konkurrence blandt opdrætter og hanhunde-ejere. Så er der altså en soper tone i DRK. Vi har da vores kliker, men det er da ikke sådan, at vi sidder og gemmer os i vores telte og sviner de andre til. Jeg har da supergodt venskab med flere at de andre hanhunde-ejere, på trods af at vi er konkurrenter både i ringen og i kampen om parring af de bedste tæver Hvoran foregår den 'konkurrence' og hvordan/hvornår mærkes den helt konkret? Jeg har ofte prøvet at spørge dem der giver udtryk for at de gerne så deres hanhund i avl, hvad det egentlig handler om for dem, men har aldrig fået svar. Måske du rent faktisk kan sætte ord på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts