Gæst LadyDay Skrevet September 15, 2012 Rapporter Share Skrevet September 15, 2012 Hej med jer. Jeg har gennem et stykke tid fulgt med i en podcast med hundetræneren (amerikansk) Liz Palika der hedder "It's a doggy dog world". Ud fra min begrænsede erfaring er det min opfattelse at hun er en god, positiv træner der anvender træningsteknikker de fleste herinde, mig selv inklusiv, vil være enige med i det store og hele. Dog var der en ting jeg studsede over.... Hun sagde hun lærte sine egne hanhunde at lade være med at lette ben, ikke blot indendørs men i det hele taget. Hun gjorde det naturligvis på en positiv måde hvor hun begyndte allerede mens de var helt små, sagde "nej" så snart de var på vej til at lette bagbenet og roste dem når de tissede siddende ("good to puppy-pee!" :klap:). Men er det godt at lære hunden at man ikke må lette ben? Jeg kan godt se det praktiske i at hunden ikke tisser op ad alting, men på den anden side er urinmarkering (placeret så højt som muligt, derfor det lettede ben) jo en væsentlig del af hanhundens adfærd. Jeg kan ikke huske om hun havde andre argumenter for at lære hunden ikke at lette ben, men kan det også have været for at undgå strinten indendøre? Hvad mener i om at lære hanhunde at ben-letning er uønsket? Kender i i det hele taget noget til hende Liz Palika (hun har også skrevet en del bøger)? Og hvad mener i generelt om hende? Cheers Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Tåbeligt, komplet hjernedødt! :stupid: Jeg er med i en gruppe til diskussion af videnskabeligt baseret hundetræning, og jeg har aldrig set hende nævnt der, så jeg tror ikke hun bliver taget særligt alvorligt. Hendes bogtitler (Idiots Guide to osv.) tyder heller ikke på at hun er særlig seriøs. Men jeg vil spørge i gruppen hvad de synes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg har ikke hørt om hende, men det virker ret åbenlyst at hun er amerikaner, for hvem pokker finder ellers på sådan noget? Jeg mener det er tåbeligt, og i øvrigt er det muligt at lære en hanhund ikke at strinte op af alt, selvom han får lov at lette ben når han rent faktisk skal tisse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Forøvrigt, i stedet for bare at rakke ned, vil jeg prøve at være kontruktiv og anbefale dig en god Youtube kanal: Sophia Yin - YouTube Sophia Yin er virkelig dygtig som træner, og også god til at forklare så alle forstår :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LadyDay Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Haha. Kan høre min opfattelse "det er da en sær idé" ikke var helt ved siden af! Og det overraskede mig fordi hun i podcasten ellers lyder ganske fornuftig (omend hun "kun" er hundetræner, ikke adfærdsterapeut.). En stærk kontrast til Ceasar Milan og andre af dem jeg normalt vil tænke på som "klassisk amerikansk hundetræner". Så jeg må indrømme jeg var overrasket over at hun var fortaler for helt at fratage hunden en naturlig del af dens adfærd såsom ben-letning. Ak ja, man skal huske sin kritiske sans når man er ny i hundeverdenen! Og så er det jo godt man kan tage ting man undrer sig over op med jer herinde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LadyDay Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Tak for anbefalingen Umulia. Det vil jeg tage et nærmere kig på. Jeg har også kigget noget på ham Zak George der er kendt for en del trick-træning. Ak ja, igen en amerikaner, men umiddelbart meget underholdende. Og han virker også på mig som om han har en god tilgang til hundetræning og er ganske dygtig. Har jeg ret? (Jeez, man er så bange for at lære noget forkert!) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Erhh... Undre mig over hvorfor.... Hvad giver hun som begrundelse? Som så mange andre amerikanske hjemmesider, så synes jeg hendes er umulig at finde rundt på - Så har ikke lige kunne danne mig et indtryk af, hvad hun er for én. Men har aldrig hørt navnet før. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Der er altså mindst en her på hundeforum, som har hanhunde, der ikke må lette ben (og nej, hos mig, må selv tæver lette ben) 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg ved ikke om det er godt at afværge at hanhunde letter ben - det har jeg aldrig tænkt over, mener det er enhver han hunds ret ang. Liz Palika - så har jeg hendes bog om beaglen og den er faktisk udmærket - så har ikke noget forkert at sige om hende - i mine øjne er hun ikke hverken bedre eller værre end andre lign. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg ville virkelig gerne vide hvorfor hun ikke ønsker at hanhunde skal lette ben? begge mine tæver letter ben og den store af dem markerer også op af ting hvis hun har mulighed for det... Når det er sagt, så kan man sagtens lære både tæver og hanner, at de ikke skal lette ben op af biler, cykler og andet på sin vej, selvom de får lov at lette ben når de skal tisse... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg gad også godt vide begrundelsen, har lidt en tanke om at det handler om noget dominans? Eller, undgå at hunden bliver dominerende. Personligt var jeg så stoooolt første gang mine hanhunde lettede ben Og de har aldrig lettet ben indendørs, ingen af dem. Så det hænger i hvert fald ikke sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LadyDay Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg må ærligt talt indrømme at det er et godt stykke tid siden jeg hørte den podcast, så jeg kan ikke huske præcis hvad hendes argumentation var. Det var ikke noget med dominans-teori, men af praktiske årsager. Jeg kan bare ikke huske hvorfor hun mente det var smart. Jeg kan nu heller ikke se problemet i at en hanhund tisser op ad en busk eller et hushjørne, og man kan jo bare afbryde dem hvis de lægger an til at lette ben op af en blomsterkrukke eller et bukseben :blink: Jeg må have fundet ud af hvad hendes bagtanke var. Ved du hvad argumentationen er for den bruger herinde som ikke lader vovse lette ben? Når/hvis min kæreste og jeg bliver hanhunde-ejere en dag får dyret nu også lov til at løfte benet lige så højt den lyster når der skal tisses. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg ville virkelig gerne vide hvorfor hun ikke ønsker at hanhunde skal lette ben? begge mine tæver letter ben og den store af dem markerer også op af ting hvis hun har mulighed for det... Når det er sagt, så kan man sagtens lære både tæver og hanner, at de ikke skal lette ben op af biler, cykler og andet på sin vej, selvom de får lov at lette ben når de skal tisse... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Haha. Kan høre min opfattelse "det er da en sær idé" ikke var helt ved siden af!Og det overraskede mig fordi hun i podcasten ellers lyder ganske fornuftig (omend hun "kun" er hundetræner, ikke adfærdsterapeut.). En stærk kontrast til Ceasar Milan og andre af dem jeg normalt vil tænke på som "klassisk amerikansk hundetræner". Så jeg må indrømme jeg var overrasket over at hun var fortaler for helt at fratage hunden en naturlig del af dens adfærd såsom ben-letning. Ak ja, man skal huske sin kritiske sans når man er ny i hundeverdenen! Og så er det jo godt man kan tage ting man undrer sig over op med jer herinde! Hvordan er en "klassisk amerikansk hundetræner"? De navne der lige falder mig ind er Karen Pryor, Kathy Sdao, Jean Donaldson, Suzanne Clothier og Nicole Wilde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LadyDay Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg har skrevet til hende på hendes facebook-profil og spurgt hvad hendes argumentation var. Nu måtte jeg jo lige have det opklaret luciente: Jeg ved nok ikke nok om det til egentlig at stereotypicere sådan, men det er min opfattelse at flertallet af amerikanske hundeejere, ihvertfald dem jeg er stødt på online, er fortaler for at "hunde gør alt hvad de kan for at prøve at dominere dig og det er derfor vigtigt at du hele tiden viser dem hvem der er boss!". Det er min opfattelse at en mand som Ceasar Milan er "gud" og alle steder hvo jeg har set ham kritiseret i amerikansk selskab på nettet, har dem der har vovet at kritisere hans metoder fået så mange verbale overfald af amerikanske cm-fans at man bliver helt forskrækket. Jeg håber at jeg tager fejl og at mere positive træningsmetoder også vinder indpas i amerikansk kultur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Åhh min hanhund ville blive ked af det synes det er unaturligt at tage det fra hanhundene. Og ja - min har da lært at man KUN må tisse op af "levende" ting som planter osv. og så lige lygtepæle. Postkasser er strengt forbudt (specielt dem som har sådan en pakkeboks nederst hvor man bare kan SE at alle hanhundene har pisset), og så er biler, cykler osv. også forbudt. Jeg har aldrig haft problemer med at min (meget) hanhund ville markerer sig indenfor. End ikke ved dyrlægen eller andre steder hvor han endda plejer at lugte løbske tæver som har været i venteværelset. ved min svigermor tisser han som en hvalp da hun har mange pynteting i hendes lille have og han ved at man ikke må tisse på ting. Ved egentlig ikke rigtig hvordan han har lært det - han har vist bare aldrig fået muligheden for at tisse op af andet end natur-ting og idag er det bare naturligt for ham Synes det ville være synd hvis han ikke måtte lette ben. Vi kan godt gå nogle stedet hvor vi GÅR tur og hvor tisseriet må holde en pause, men vi når da altid til et sted hvor han MÅ tisse og hvor jeg er ligeglad med at han letter ben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Desuden var jeg også en af dem der ventede læææææænge på at barney begyndte at lette ben og hver gang vi var til træning blev jeg spurgt om han dog ikke havde lært det i denne uge Lavede næsten en glædesdans da han første gang lettede ben at det så tog utrolig lang tid for ham at finpudse metoden og finde ud af at det ben man "lettede" skulle bøjes og op, og ikke bare strækkes lige bagud, det er så en detalje Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Og ja - min har da lært at man KUN må tisse op af "levende" ting som planter osv. og så lige lygtepæle. Se tisse på planter, det er der altså nogle, der synes er ganske frygteligt (har forsøgt at finde den gamle tråd, hvor jeg skrev, at mine pisser på alt der står udendørs og det var til min undren helt forkert) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Ooooh ja, det var en god tråd Hvad handler det i øvrigt om, det her med at blive glad og stolt når en hanhund begynder at lette ben? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Ooooh ja, det var en god tråd Hvad handler det i øvrigt om, det her med at blive glad og stolt når en hanhund begynder at lette ben? Han er blevet voksen, han udvikler sig naturligt og gør naturlige ting - Fønix fx, han heste-tissede i starten, hvor han var ekstremt nervøs, efterhånden som han blev tryg begyndte han at lette ben, jeg var meget, meget lykkelig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Og ja, den ældste strinttråd var den bedste, det var der, jeg tilstod at mine både laver nummer 1 og 2 på kirkegårde (og jeg kan stadig ikke se det skrækkelige i det ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Han er blevet voksen, han udvikler sig naturligt og gør naturlige ting - Fønix fx, han heste-tissede i starten, hvor han var ekstremt nervøs, efterhånden som han blev tryg begyndte han at lette ben, jeg var meget, meget lykkelig. Det kan jeg så godt forstå, men det er så heller ikke det løftede ben du er glad for, men det som det løftede ben er en konsekvens af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Det kan jeg så godt forstå, men det er så heller ikke det løftede ben du er glad for, men det som det løftede ben er en konsekvens af Jeg tror man bliver glad, fordi det er sådan en milepæl af en slags Nu er hunden ved at være voksen og.. Hm, fornuftig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 Jeg har skrevet til hende på hendes facebook-profil og spurgt hvad hendes argumentation var. Nu måtte jeg jo lige have det opklaret luciente: Jeg ved nok ikke nok om det til egentlig at stereotypicere sådan, men det er min opfattelse at flertallet af amerikanske hundeejere, ihvertfald dem jeg er stødt på online, er fortaler for at "hunde gør alt hvad de kan for at prøve at dominere dig og det er derfor vigtigt at du hele tiden viser dem hvem der er boss!". Det er min opfattelse at en mand som Ceasar Milan er "gud" og alle steder hvo jeg har set ham kritiseret i amerikansk selskab på nettet, har dem der har vovet at kritisere hans metoder fået så mange verbale overfald af amerikanske cm-fans at man bliver helt forskrækket. Jeg håber at jeg tager fejl og at mere positive træningsmetoder også vinder indpas i amerikansk kultur. Ja, det er nok svært at generalisere et helt kontinent. Jeg oplever at de nye spændende ting kommer bl.a. fra USA og Canada, og at det er os der er "bagefter";-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 15, 2012 Rapporter Share Besvaret September 15, 2012 For papilloner er løsningen på alt, adfærd og patella, at sætte dem i bur i 3 måneder og så er alt i orden bagefter så nogle ting, er de godt nok langt bagefter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts