Hop til indhold

Når man bare leger med tanken...


luckyluna
 Share

Recommended Posts

deres aktionsradius har været betydelig større end hvad der er acceptabelt for en retriever.

Aktionsradius er akkurat så lang, som man som hundefører af en jagthund sender hunden. Om det er 5 meter, eller om det er 200 spiller ingen rolle. Den skal gå så langt som den bliver sendt, og også være selvstændig nok til rent faktisk at kunne gå i søg på de afstande man har tænkt sig at arbejde med sådan en hund.

EN apportør der ikke kan arbejde selvstændigt kan ikke bruges til ret meget, og når man først går i gang med dirigeringstræningen, så får man pillet temmelig meget selvstændighed ud af hunden, hvis ikke man passer på. Eller hvis man vil det.

 

 

Der er ikke noget "uacceptabelt" aktionsradius for sådan en hund, så enten er der noget du ikke helt har forståelse for hvad angår deres arbejdsområde og hvad de faktisk BURDE indeholde, eller der er noget du må forklare lidt nærmere.

 

Desuden medvirker man til en yderligere opdeling af racen ved at købe dem, fordi man søger egenskaber som faktisk ikke bør findes i golden, men som ligger naturligt i flatten. Ja undskyld, men det var lige en af mine kæpheste du kom ind på dèr.

De egenskaber der BURDE ligge i en golden, finder du ikke i udstillingsmodellerne.

 

Jeg dømmer dem skam ikke ned, jeg forstår bare ikke hvorfor den linie er opstået (når nu man kan vælge flatten hvis man vil have mere fart) og synes det er ærgerligt for racen.

Det er udstillingslinjerne der er opstået. Ikke omvendt.

 

Som jeg skrev før, oplever jeg at de er enormt urolige/ svært at få til at holde fokus, og søger for langt væk fra deres ejere (af en retriever at være).

Hvis dét er tilfældet for en hundefører at han ikke kan få en retriever af jagtlinjer til at holde kontakt og fokus, og ikke lystre hjemkald, så var det såmænd også gået galt for dén hundefører med en retriever af andre linjer. Det er bare lettere at rette fejl i en hund der fatter den første gang, og netop derfor er jagtlinjerne så gode hvis man vil noget med hunden.

 

Men har der nu også været tale om hunde af jagtlinjer? Bare fordi kræet er rød og/eller agilt bygget er det ikke = jagtlinjer.

 

 

Iøvrigt er dette ganske god læsning, hvad angår om jagthunden er "den opståede linje" eller om det i virkeligheden snarere er udstillingshundene. Det er godt nok skrevet om labrador, men udviklingen har været akkurat den samme for goldens.

"gammeldags lab?"

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aussie.:hjerte:

Gracie vogter godt nok her på matriklen, og lukker kke gerne fremmede ind i haven, hvis hun er alene derude. Det kan jeg egentlig godt lide. Og selvom hun passer på, så gøer hun aldrig. Det var rigtig rart da jeg boede i rækkehus, hvor der især i sommerhalvåret, var liv og glade dage, så snart døren til haven blev åbnet.

Men er jeg med hende, læser hun mig, og er jeg åben mod de folk, er hun det også. Hun farer ikke i favnen på fremmede, som f.eks. en retriever, men hun er nysgerrig og vil MEGET gerne kæles med, tager selv kontakt, og forsøger ret hurtigt at komme op i øjenhjde med folk, hvis de ikke af selv sætter sig ned og nusser med hende.

 

Dine andre krav opfylder hun. Hun er nem at træne, meget loyal, god mod andre hunde, jager ikke vildt, kan komme med på rideture i skoven, nem pelspleje.

Mht. leg, er hun altid klar på at lege med mig. Hun fungerer rigtig godt med andre hunde, men det er ikke altis hun gider lege med dem. Hun vil oftest hellere nusses af deres ejere. Jeg tror dog mere det er en Gracie-ting end en aussie-ting.:-D.

 

Men der er selvfølgelig forskel på aussies, alt efter hvilke linier de er af. Nogle er mere reserverede end andre, men det er noget man kan undersøge, når man vælger kennel, f.eks. ved at møde forældredyrene, og tale med opdrætter om hvad der ligger bag dem, og hvordan de er i temperament.

 

3125_3919549901103_541391962_n.jpg

 

39614_1466173288221_6971394_n.jpg

 

558380_3730764141577_1575150457_n.jpg

 

421630_3961981041855_2132420764_n.jpg

Tak for dit svar og Gracie er jo en lækker mås og en af grundene til at jeg har overvejet racen. Kan du måske svare på om ressourceforsvar ligger til racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en nova scotia duck tolling retriever? Opfylder dine krav, hyrder ikke, er lærenem og har krudt i røven, uden at være for selvstændig eller irriterende. Har et vist jagtgen, men det er ikke totalt ustyrligt.

 

Og så er de smukke, de hunde!

 

[ATTACH=CONFIG]95580[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]95581[/ATTACH]

 

Det er godt tænkt:) Men som flere andre har jeg ikke de bedste erfaringer med deres forhold til andre hunde..Og så kan de skrigegø!

Jeg synes der er for mange "hvisser" ved en toller til at jeg tør det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tak for dit svar og Gracie er jo en lækker mås og en af grundene til at jeg har overvejet racen. Kan du måske svare på om ressourceforsvar ligger til racen?

 

Når du skriver ressourceforsvar, hvad mener du så helt præcis, bare så jeg er med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver ressourceforsvar, hvad mener du så helt præcis, bare så jeg er med?

 

Så mener jeg en hund som beder andre hunde eller mennesker skride hvis den har en pind, bold, mad ovs. Ja, det er normal hundeadfærd, men nogle racer bruger mange flere kræfter på det end andre og når man som mig gerne vil passe andres hunde i hjemmet så har jeg altid nyt at sheila nærmest intet ressourceforsvar har..hun flytter sig bare.

Og jeg har mysla der har en del af det og jeg synes det er sk... irriterende for at sige det rent ud at skulle være påpasselig på den front.

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe speak up!

 

Hvis jeg turde have en dober så var den også på listen:)

 

Lækker hund, men jeg duer ikke rigtig til at blive set skævt til hvis min hund så meget som prutter forkert, bare fordi den er den race den er..så derfor er den udelukket.

 

 

Men... du kan jo være med til at modbevise det misforståede syn mange mennesker har på dem. :-D

 

Nej, jeg vil ikke forsøge at lokke dig ud i noget, det skal føles rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber også at der går mange år, men du skal ikke være ked af at du overvejer hvilken race det så skal være. Jeg gør det også selvom jeg har en hvalp og et eller andet sted er det jo fordi der findes så mange dejlige hunderacer, at ens liv er for kort til at prøve at have dem allesammen.

 

Det gør der og jeg har leget denne leg siden lang tid før jeg fik min første hund:)

 

 

 

Efter det du beskriver synes jeg flatten passer ret godt til dine ønsker, selvom det jo ikke er en egentlig "løbehund", som f.eks. dalmatineren. Den er avlet til at arbejde i kortere perioder med pauser ind imellem, men kan selvfølgelig godt følge med på joggingture. Dens baggrund giver racen en fordel med "den bløde mund". De samler ting op som de bærer rundt på, men er ikke slemme til at bide i stykker.

Dejligt du kan se den passe ind:) Bare lige for at få det på det rene..jeg løber ikke og kommer aldrig til det, men jeg elsker lange gåture nye steder. Og en tur med hesten er jo også mest fysisk motion for hunden, selvom det ikke er noget der foregår i højt tempo:)

Den risiko der er for at hunden får cancer kan jeg godt forstå du er lidt luren ved, det var jeg også selv. Det ligger i nogle bestemte linier (som opdrætterne dog helst ikke vil erkende, så det kan være ret svært at få oplysninger om) men man kan jo spørge ind til avlshundenes livslængde. Min hunds mormor lever f.eks. i bedste velgående i en alder af 13 år og selvom det ikke er nogen garanti, så skal man jo ikke glemme at ingen racer kan sige sig fri for at den sygdom kan forekomme. Tilgengæld får du næppe en race der har færre problemer med HD/ AD, og det kan bestemt også være noget lort at skulle rode med.

Ja, jeg tænkte også der må være linje forskel og dejligt de er så sunde på andre fronter:)

Når man står med en flatterhvalp, kan man ikke bare gå ud fra at den udvikler sig til acceptere alle fremmede hunde som lab og golden gør, men slår man ned på hundens tendens til at lave hyrdehundeangreb, fra start af, vil jeg bestemt mene at der er mindre risiko for at få problemer end med aussie og dalmatiner. Flatten har faktisk en ret høj social intelligens, synes jeg.

Og nu du står med en hvalp, hvad er så din plan for at undgå problemet? Hvordan vil du stoppe disse "angreb"?

Farven sort synes jeg også er frygtelig kedelig, men de findes jo også i brune hvis man kan lide dem,... og så tilsidst et lille plus mht. pelsen. Godt nok er det en hund der fælder, men når den går i fældning kan man børste grundigt et par dage i træk med en schæferstrigle,... så er der kun dækhårene tilbage og de falder af og samler sig som små sorte mus langs panelerne. Holder man lige øje med pelsen bag ørerne, i armhuler, lårkroge og mellem tæerne, behøver man ikke børste regelmæssigt. Desuden lugter de ikke af hund, som især golden kan gøre.

Ej, ikke brune..Dejligt pelsen er nem, men det havde jeg nu også regnet med:)
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde dine ønsker så stod Flatteren nok på 1 ste pladsen af store racer. Jeg har aldrig mødt en pzykisk ustabil flatter, kun meget harmoniske hunde. Og med langt aktivt liv.Kloge lydige og venlige.Synes så også de er fantastisk smukke.

En muligvis spændende race for dig kunne også være Irsk vandspaniel. Men ved ikke spå meget om dem, og om de nærmest kun avles til udstillingshunde.Deres HD status har ligget noget i bund for dem, jeg har set, da flere fik dem.

Hvis jeg skulle finde en anden race ville jeg kigge på Breton, synes rigtig godt om dem. men den er ikke så høj som dine ønskeracer.

Giver de andre ret mht nova- den virker ikke social .

 

Dejligt med flere der har mødt søde eksemplarer. Vandspaniel bliver det ikke, jeg tåler ikke den fedtede pels..Og temperamentet er vist også meget svært at finde hvor de er stabile.. men en portugisisk vandhund har jeg overvejet..er bare bange for at de bliver for selvstændige for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudel, dalmatiner eller golden af jagtlinier er det jeg tænker ud fra dine ønsker.

 

Der kan være noget sygdom hos dalmatineren, men ellers synes jeg den passer perfekt. Trænbar og villig har de jeg har kendt absolut været og så er der jo historien for heste i dens baggrund.

 

Min tanke er at du kan få den hund du vælger til at have fokus på det du ønsker og faktisk kan jeg sagtens se en cairnterrier passe ind også. De vil så frygtelig gerne arbejde når bare de får tilbudt den rigtige form, det var bare lige for at vende den med terrierselvstændighed du nævnte.

 

Dalmatineren kan være lidt reserveret men eller synes jeg, den passer perfekt.

 

Storpudel (min skal være hvid eller brun) vil også være et perfekt match tror jeg.

 

Golden af jagtlinier elsker at løbe og med det du ellers kan tilbyde en hund er jeg sikker på, den også vil stortrives hos dig med hesteture, gæster und alles.

 

Det er dejligt når andre kan se nogle af de samme racer passe ind:) Jeg kan se rigtig mange ting passe ved dalmatineren..er mest i tvivl med det med at gå løs og om deres forhold til andre hunde som voksne. Jeg har kun kendt hanhunde af racen, de fleste kastreret, så er ret blank på hvordan en tæve vil være med fremmede hunde som voksen?

 

Og min storpudel skal være alle andre farver end sort;) Meget gerne abrikos eller rød..igen er jeg farvet af de hunde jeg har, hehe

 

Men cairnterrier...er bare slet ikke mig..jeg har passet flere terriers i længere tid og selvom det kan være gode hundevenner, så er jeg glad når de skal hjem igen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke da jeg læste dine ønsker var storpudlen. Jeg ved ærligt ikke hvordan pelsen er at holde, men nedklippet som Missings Buzz har jeg indtryk af at det er rimelig overkommeligt?

 

Den opfylder, som du selv er inde på, alle dine ønsker.

 

En golden retriever oplever jeg som en race der hurtigt er voksen. Mille er selvfølgelig den jeg kender bedst men nok lidt atypisk, så hende kan jeg bedst udtale mig om. Men eksempelvis gider hun ikke at lege med andre hunde, kun løverne derhjemme. Mille vil hellere lege med og hilse på mennesker :lol: Når vi ude så løber hun og graver efter mus for sig selv og har en fest. Mille er en lille slank og fix golden, og hun er alt andet end doven, men de store hvide jeg møder, de er noget lade i det allerede som 2-årige :genert: Nem og træne og træningsvillige. Til gengæld fælder hun vildt meget året rundt. Milles fældeperiode varer 365 dage om året :mrgreen: (Mille er nok heller ikke helt ren golden :engel:) Som jeg hører det er goldens af jagtlinier at foretrække, hvis man vil træne med dem.

Mit indtryk af racen er desværre at der ret mange sundhedsproblemer :(

 

Collien kender jeg slet ikke, Aussien har jeg mødt få af, men jeg synes det har været dejlige hunde og har ikke oplevet hverken skarphed eller reserverthed, men det kan jo være et tilfælde. Dalmatineren kender jeg heller ikke men jeg har hørt meget om at de skulle være ret skarpe i det, med kort lunte og har problemer med døvhed i racen :vedikke:

 

Flatteren har jeg mødt nogen stykker at, det fame en lækker hund :hjerte: De stykker vi har mødt har været meget venlige. (Jeg ved ikke om det et tilfælde men de har virket mere bevidste om at det var en lille hund de hilste og legede med i forhold til labben eksempelvis?)

 

Ja pudlen er kommet ind i varmen pga dens dejlige temperament for jeg er ikke så vild med at skulle ordne pels og kæleværdien er heller ikke helt den samme, når den er fuld af krøller.. Kald mig bare sippet:)

Af hensyn til min astma og allergi har jeg dog kigget så meget på den at jeg bedre kan lide udseenet nu:)

 

Det er netop samme indtryk af goldens jeg har..

Link til indlæg
Del på andre sites

Aktionsradius er akkurat så lang, som man som hundefører af en jagthund sender hunden. Om det er 5 meter, eller om det er 200 spiller ingen rolle. Den skal gå så langt som den bliver sendt, og også være selvstændig nok til rent faktisk at kunne gå i søg på de afstande man har tænkt sig at arbejde med sådan en hund.

EN apportør der ikke kan arbejde selvstændigt kan ikke bruges til ret meget, og når man først går i gang med dirigeringstræningen, så får man pillet temmelig meget selvstændighed ud af hunden, hvis ikke man passer på. Eller hvis man vil det.

 

 

Der er ikke noget "uacceptabelt" aktionsradius for sådan en hund, så enten er der noget du ikke helt har forståelse for hvad angår deres arbejdsområde og hvad de faktisk BURDE indeholde, eller der er noget du må forklare lidt nærmere.

Jeg taler ikke om hvad man kan træne hundene til. Racerne har forskellig aktionsradius,... det er vel ikke noget vi behøver at diskutere, og det er da uheldigt hvis en golden helst arbejder 100 m fra sin fører, eller hvad?.

 

 

De egenskaber der BURDE ligge i en golden, finder du ikke i udstillingsmodellerne.

Nej, fordi racen er blevet delt op.

 

 

Det er udstillingslinjerne der er opstået. Ikke omvendt.

Hvad begrunder du det med?. Oprindeligt var det jo brugshunde der begyndte at havne i udstillingsringene, fordi de blev arbejdsløse. Og dit link siger det jo også selv (godt nok for labbernes vedkommende) at jagtlinierne startede i 1950'erne i UK og blev importeret til DK i 1976.

 

Hvis dét er tilfældet for en hundefører at han ikke kan få en retriever af jagtlinjer til at holde kontakt og fokus, og ikke lystre hjemkald, så var det såmænd også gået galt for dén hundefører med en retriever af andre linjer. Det er bare lettere at rette fejl i en hund der fatter den første gang, og netop derfor er jagtlinjerne så gode hvis man vil noget med hunden.

Så klog vil jeg nu ikke gøre mig, men nu er det jo bare lige det modsatte jeg oplever. Så meget ved jeg da.

 

Men har der nu også været tale om hunde af jagtlinjer? Bare fordi kræet er rød og/eller agilt bygget er det ikke = jagtlinjer.

Jeg møder sjældent blandingshunde der ligner goldens,... det er jo ikke som med labberne, hvor der render tonsvis af hunde rundt, der ligner, men alligevel ikke er labber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør der og jeg har leget denne leg siden lang tid før jeg fik min første hund:)

 

Det samme her og det stopper nok aldrig.

 

Dejligt du kan se den passe ind:) Bare lige for at få det på det rene..jeg løber ikke og kommer aldrig til det, men jeg elsker lange gåture nye steder. Og en tur med hesten er jo også mest fysisk motion for hunden, selvom det ikke er noget der foregår i højt tempo:)

En flatter kan godt undvære træning i perioder, men de kan altså godt lide at bruge hovedet og at blive udfordret mentalt.

 

Og nu du står med en hvalp, hvad er så din plan for at undgå problemet? Hvordan vil du stoppe disse "angreb"?

Ascha havde tendensen og det fik jeg bremset over en weekend, så jeg tror nu ikke det er specielt vanskelligt. Jeg vil lade Shandie være meget sammen med hunde der ved hvordan man opfører sig ordentligt overfor andre og evt. ved at lave hilseritualer hvor hun skal tilbyde kontakt før et møde. Så er det mig der bestemmer afstanden hvor hun får fri og kan derfor holde spændingen nede (jo længere de har kig på en anden hund jo mere kan de køre sig selv op).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar og Gracie er jo en lækker mås og en af grundene til at jeg har overvejet racen. Kan du måske svare på om ressourceforsvar ligger til racen?

 

Så mener jeg en hund som beder andre hunde eller mennesker skride hvis den har en pind, bold, mad ovs. Ja, det er normal hundeadfærd, men nogle racer bruger mange flere kræfter på det end andre og når man som mig gerne vil passe andres hunde i hjemmet så har jeg altid nyt at sheila nærmest intet ressourceforsvar har..hun flytter sig bare.

Og jeg har mysla der har en del af det og jeg synes det er sk... irriterende for at sige det rent ud at skulle være påpasselig på den front.

 

Tak, er meget smigret.:genert:

 

Jeg ved ikke om det ligger ti racen eller ej, men Gracie har ikke ret meget ressourceforsvar. Nu overtog jeg hende jo først, da hun var 1½ år, og det var faktisk en af mine bekymringer ved at anskaffe mig en voksen hund. Jeg er opvokset med schæfer og goldens, som ikke har brudt sig om at man nærmede sig, når de spiser/har ben, og den slags gør mig utryg, når vi har med voksne fremmede hunde at gøre. Og det var Gracie jo for mig i starten.

 

Men det har heldigvis aldrig været noget problem. Nu synes jeg ikke man skal forstyrre hunde der spiser, men jeg kan fint tage hendes madskål, eller bede hende stoppe med at spise, hvis jeg har glemt noget hun skulle have haft i maden. Jeg kan også sagtens nusse hende imens hun spiser et lækkert råt ben, eller få lov at tage det.

Jeg tror hun er sådan, fordi hun er en pleaser, og det er meget vigtigt for hende at behage sine mennesker og specielt mig. Jeg kan derfor ikke forestille mig at racen generelt har et stortressourceforsvar, men jeg kender ikke andre aussies godt nok til at vide det.

 

Hun er ikke voldsomt begejstret for pinde og legetøj, og anede ikke hvad det var, da jeg fik hende, og jeg kunne derfor ikke belønne hende med leg og legetøj. Men der er mange hyrdehunde der synes det er ad at bære ting i munden, og jeg tror det er noget de skal lære helt fra hvalp, for at værdsætte det?

Gracie synes derfor ikke den slags ting er værd at forsvare. Det ligner faktisk hun bliver lettet, hvis der kommer en hund og stjæler en pind eller legetøj ud af munden på hende.:-).

Så heller ingen ressourceforsvar på det punkt, men som sagt tror jeg det har betydning at hun ikke er vokset op med leg med legetøj.

 

Og generelt er hun bare typen der trækker sig, eller i det mindste omhyggeligt sørger for at kigge væk, hvis en anden hund lægger op til en konflikt. Hun er virkelig god til at læse andre hunde, og er især rigtig god til de der lidt usikre hunde, fordi hun er så mild og rolig.

Omvendt finder hun sig heller ikke i noget fra hunde der vil dominere hende eller ikke vil lade hendes numse være, men hun gør ikke andet end at vrisse ad dem, og det fatter de fleste da også

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om hvad man kan træne hundene til. Racerne har forskellig aktionsradius,... det er vel ikke noget vi behøver at diskutere, og det er da uheldigt hvis en golden helst arbejder 100 m fra sin fører, eller hvad?.

Hvis hunden HELST arbejder 100 meter væk, så har du som hundefører fejlet i de helt baselle ting, som f.eks. kontakt.

 

Hvad begrunder du det med?. Oprindeligt var det jo brugshunde der begyndte at havne i udstillingsringene, fordi de blev arbejdsløse. Og dit link siger det jo også selv (godt nok for labbernes vedkommende) at jagtlinierne startede i 1950'erne i UK og blev importeret til DK i 1976.

DU har læst forkert. Jagtlinjerne er ikke startet i 50'erne. Jagtlinjerne = avlen mod en funktionel, alsidig, apporterende jagthund, ER starten.

Sidst i 40'erne, starten af 50'erne ændrede udstillingerne sig fra at være styret og afholdt af jægere, til at være afholdt af rent udstillingsmindede folk, og hér startede racen med at blive delt:

....Indtil dette tidspunkt havde alle dommerne

på disse hundeudstillinger udelukkende været

jægere, og deres fortolkning af eksteriørbeskrivelserne

skete udelukkende på baggrund

af racens brugsmæssige krav.....

 

Udstillingslinjerne er ikke opstået fordi jagtlinjerne blev arbejdsløse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen så er jeg ikke helt enig, måske jeg er farvet fordi jeg kender 3-4 stykker.

Ligesom alle andre racer kræver det sit forarbejde når det kommer til at finde den helt rigtige hund, og dette gælder også tolleren...

Den ene toller jeg kender er først begyndt på jagt for 1-1½ år siden og inden da var han altså meget meget stille og rolig, og nede på jorden.

 

Min personlige erfaring fra flere tollere er som de andres: Ikke specielt positiv social med andre hunde og en stresstendens som kan få hunden til at overreagere med grumme afvisninger.

 

Jeg har dog også oplevet velfungerende tollere, men desværre flest af de andre :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du at flatten er avlet til at være mindre løbehund end goldens af jagtlinier?. Og i så fald hvorfor skulle den være det, for de er jo avlet til at udføre det samme stykke arbejde.

 

 

Jeg dømmer dem skam ikke ned, jeg forstår bare ikke hvorfor den linie er opstået (når nu man kan vælge flatten hvis man vil have mere fart) og synes det er ærgerligt for racen.

 

Som jeg skrev før, oplever jeg at de er enormt urolige/ svært at få til at holde fokus, og søger for langt væk fra deres ejere (af en retriever at være).

 

Det jeg ved er, at en jagtgolden elsker at stryge udover landskabet. Muligvis har flatterne det også sådan, jeg har bare ikke oplevet det ligesådan.

Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men vi ved at avl på forskellige egenskaber/udseende fører andet med sig, så mon ikke det er derfor?

 

Flatteren er typisk noget større end en jagtgolden og måske er dette en del af den forskel i "løbeglæde", jeg oplever.

 

Men måske skal du være glad på din races vegne, for hvis den er lidt "overset" bliver der ikke drevet rovdrift på den avlsmæssigt med uheldige konsekvenser til følge

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske skal du være glad på din races vegne, for hvis den er lidt "overset" bliver der ikke drevet rovdrift på den avlsmæssigt med uheldige konsekvenser til følge

Det var nu golden retrieveren jeg syntes det var synd for, for nu er racen jo efterhånden i samme båd som labben. Enten kan du vælge at få en grim hund der kræver en masse arbejde, ellers kan du vælge en ubevægelig klods der opfører sig som en newfoundland med hård mund og manglende forståelse for hundesprog.

 

De der udstiller får det de vil have, de der går på jagt får det de vil have, men spildproduktet der sælges til almindelige mennesker (og det er trods alt de fleste der bliver solgt til det formål) er ikke længere de gode familiehunde som retrieverne ellers har ry for at være. Kors hvor møder man mange efterhånden hvor hunden ikke fungerer ordentligt i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu golden retrieveren jeg syntes det var synd for, for nu er racen jo efterhånden i samme båd som labben. Enten kan du vælge at få en grim hund der kræver en masse arbejde, ellers kan du vælge en ubevægelig klods der opfører sig som en newfoundland med hård mund og manglende forståelse for hundesprog.

 

Wauvv, enten eller simpelthen?

 

De der udstiller får det de vil have, de der går på jagt får det de vil have, men spildproduktet der sælges til almindelige mennesker (og det er trods alt de fleste der bliver solgt til det formål) er ikke længere de gode familiehunde som retrieverne ellers har ry for at være. Kors hvor møder man mange efterhånden hvor hunden ikke fungerer ordentligt i familien

 

Nå ja, jeg er så ikke enig i din kategoriske udmelding

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...