Hop til indhold

Victoria S. USA og min undren.???


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg ser hendes programmer ind i mellem , især fordi jeg beundre hendes tilgang og diskutioner med de hundeejere, der søger hjælp.

Og her kommer min undren. Mange af dem eller ihverfald een af ejerne i parforhold er nærmest ofte lidt stolt over deres umulige hunds gøren og laden. Eller virker sådan på mig. Jamen ,det er jo bare en hund, så lad den.

Ind i mellem ses hunde , der virker så neurotiske og frustrerede at jeg ikke fatter at folk ikke kan se, at der skal radikal ændring til.

Jeg græmmes over disse hundes liv og det er jo kun et fåtal at ejerer der søger hjælp til genopretning af hundens videre liv.

Og jeg undrer mig, når talen kommer på lufteture udenfor haven. Det sker ofte , hvis vejret er godt om søndagen, så går vi en tur i parken.

Er dette virkelig normen derovre?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der ryger på flimmeren er altid de ekstreme tilfælde. Dem er der mest underholdningsværdi i, og knapt så meget viden at hente. De mange småproblemer som mange hundeejere døjer med i det daglige gør sig ikke godt nok til TV, ærgerligt eftersom det ville være viden der kunne komme mange til gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser hendes programmer ind i mellem , især fordi jeg beundre hendes tilgang og diskutioner med de hundeejere, der søger hjælp.

Og her kommer min undren. Mange af dem eller ihverfald een af ejerne i parforhold er nærmest ofte lidt stolt over deres umulige hunds gøren og laden. Eller virker sådan på mig. Jamen ,det er jo bare en hund, så lad den.

Ind i mellem ses hunde , der virker så neurotiske og frustrerede at jeg ikke fatter at folk ikke kan se, at der skal radikal ændring til.

Jeg græmmes over disse hundes liv og det er jo kun et fåtal at ejerer der søger hjælp til genopretning af hundens videre liv.

Og jeg undrer mig, når talen kommer på lufteture udenfor haven. Det sker ofte , hvis vejret er godt om søndagen, så går vi en tur i parken.

Er dette virkelig normen derovre?????[/QUOTE]

 

Jada, ligesom Linse er en typisk dansker:-)

Det er et underholdningsprogram, ikke et dokumentarprogram så det ville være 1) en producer med et stort ønske om at blive arbejdsløs, der valgte almindelige mennesker; 2) meget usandsynligt at de medvirkende ikke er blevet instruerede lidt.

Vores billede af amerikanere er nok lige så unuanceret som deres billede af europæere - sådan cirka.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt anderledes at have hund i USA end det er i Danmark.

Jeg boede ved en amerikansk familie med en amerikansk cocker i ca 1,5 år.

Derudover var der Aussier på farmen( Til kvæg drift og får)

Tror aldrig Luke var ude at gå. Han var med frem og tilbage på farmen, og rendte løs altid. Legede fint med naboens Aussier.

I dagtimerne var han i doggy Day Care, hvor han blev luftet af en professionel dogwalker, og blev trimmet og børstet når han trængte.

Jeg afleverede ham i "dagpleje" om morgenen, og hentede ham igen om eftermiddagen. De er meget populært med doggy daycare, og dogwalkers, men konceptet ville aldrig gå herhjemme. (Det ville ellers være nice at have sådan en) Alt er simpelthen for dyrt.

Men altså, man lufter hunde, bare ikke så tit. De er meget som små børn, og er en stor del af familien, eller også er de brugshnde, til kamp, jagt, kvægdrift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke gøre mig klog på amerikanernes måde at holde hund. Vurderer man ud fra det der vises på TV, og læser Cesar Millans første bog, så er det ikke ualmindeligt at hunde holdes som "bamser"..

Luciente har sikkert ret i, at det helst er de værste tilfælde der vises, men der har efterhånden været vist "Hundehviskeren" en hel del år og en fælles ting for de fleste af de deltagende hundeejere er at hundene stort set ikke opdrages, aktiveres eller kommer på ture jævnligt.

 

Udsendelserne med VS i England synes jeg ikke er lige så ekstreme som dem fra USA.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror slet ikke at hunde har samme status i USA som de har her i dk. De sætter jo bare hundene på gaderne, hvis de ikke gider have dem mere. :vedikke:

Der er ekstremt meget vanrøgt endda nok til, at de skal have politi til dyr. (Hvilket ville være pænt overflødigt i dk). Synes ikke der er så mange tilfælde af vanrøgt i DK..

Jeg er ikke i tvivl om, at mange hunde har det super godt i USA som brugshunde, familiehunde osv, men der er virkelig også mange hunde der bliver vanrøgt, aldrig ser hvad der er på den anden side af en mur, ikke bliver aktiveret osv. Jeg er så glad for, at jeg ikke bor derovre, for jeg tror virkelig, at jeg ville tage mange hunde til mig, når jeg så dem ude på gaden. :engel:

 

Føj hvor var det et ulækkert afsnit, hvor 4 piger og deres 3 små hunde boede sammen. Der lå simpelthen afføring over det hele, fordi de var for "dovne" til at samle op. FØJ. De har nok en anden indstilling til, hvad en hund er. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over at det extreme er god underholdning, men synes alligevel, deres indgang til hundehold er lidt besynderligt.Vi ser jo også sjældent optagelser fra familier der lever i desideret fattigdom.

Men f.eks den hundeelskende dame, der adopterer 4 vizhlaer, der så skal leve i baghaven uden mere motion og oplevelser.

Så blev de pludselig vanskelige???

Eller den familie der kokkerede i timevis med lækkert hundemad og deres børn åd fastfood hver dag.

Så fornylig en familie med et barn under 1 år, pigen kunne ikke gå endnu. Der var 3 stk mastifhanner i sengen , der kappedes ,også med tænderne fremme, fordi de ville være tæt på farmand, der hold sin lille datter i armene.Konen havde fået nok.

Men den værste bagside ses indimellem på Animal P.

 

Men jeg fatter ikke disse mennesker ikke kan se at deres så elskede dyr mistrives.

 

Til TRINEK

Jeg har set disse hundeluftere og tilmed hoteller i storbyer hvor de afleveres.Men de ejes af overklassen .Mine ville ikke kunne gå og lege i så store flokke uden at lave ulykker, ballade kønnene imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige været i new york og selvom det kun er en meget lille del af usa og sikkert slet ikke dækkene for meget andet af landet, så ER deres måde at holde hund på generelt meget anderledes..

 

Faktisk kan du bare ved at åbne en amerikansk hundebog finde ud af HVOR meget anderledes.. Det er helt almindeligt at der i racebeskrivelserne stå om hunden egner sig til at bo i kennel i haven eller har behov for at bo indenfor ved familien... Og det kommer af at rigtig rigtig mange hunde derovre i de varme stater, bor udenfor. De bor i haven og kommer sjældent ud. Msåke har de gået til hvalpetræning da de var små, men ellers er de i haven og får måske en tur i weekenden.

 

Generelt er der også en holdning til at hunden skal have motion når den er ude, altså kaste bold, løbe med ejer eller som Milan har gjort vildt populært, bruge løbebånd...

Og at bruge en time på motion af hunden er MEGET i manges øjne.

 

Der hvor jeg var, var jeg mest forundret over alle de gamle og dårlige hunde jeg så! Det var helt vildt! Hunde der haltede, var fulde af knuder, vind og skæve og i det hele taget lignede nogle der trængte til at få fred:(

Jeg har aldrig set så mange dårlige hunde på så få dage, det var virkelig trist.

 

Til gengæld var new york derudover fuld af hundeluftere og meget afbalancerede rolige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over at det extreme er god underholdning, men synes alligevel, deres indgang til hundehold er lidt besynderligt.Vi ser jo også sjældent optagelser fra familier der lever i desideret fattigdom.

Men f.eks den hundeelskende dame, der adopterer 4 vizhlaer, der så skal leve i baghaven uden mere motion og oplevelser.

Så blev de pludselig vanskelige???

Eller den familie der kokkerede i timevis med lækkert hundemad og deres børn åd fastfood hver dag.

Så fornylig en familie med et barn under 1 år, pigen kunne ikke gå endnu. Der var 3 stk mastifhanner i sengen , der kappedes ,også med tænderne fremme, fordi de ville være tæt på farmand, der hold sin lille datter i armene.Konen havde fået nok.

Men den værste bagside ses indimellem på Animal P.

 

Men jeg fatter ikke disse mennesker ikke kan se at deres så elskede dyr mistrives.

 

Til TRINEK

Jeg har set disse hundeluftere og tilmed hoteller i storbyer hvor de afleveres.Men de ejes af overklassen .Mine ville ikke kunne gå og lege i så store flokke uden at lave ulykker, ballade kønnene imellem.

 

Luke startede i daycare som hvalp, og det er helt klart noget de skal vænnes til fra helt små. Men de blev delt op efter temperament og køn. Kønsaggresive gik ikke med andre hvor der kunne opstå tumult. Men hvor var det skørt at hente Luke om eftermiddagen, og sidde og pille cupcake tørklæder med matchede øresløjfe af den stakkels cocker.

Men syntes faktisk det var rart de ikke var alene, og blev luftet.

Link til indlæg
Del på andre sites

USA - Er det ikke der de bare har indendørs toiletter ala kattebakker til deres hunde, så de ikke behøver at gå hele vejen udenfor med dem, når de skal besørge? Eller er jeg bare fordomsfuld?:-D

 

Jeg har tænkt på, når man ser det der 1001 Dog på Animal P. at de hunde vi herhjemme synes er almindeligt aktive, regnes for at være MEGEt aktive i de programmer, og de fraråder folk at købe dem, hvis de ikke vil træne eller dyrke motion med hunden. Ud fra det tænker jeg at de generelt har en anderledes holdning til hvad en aktiv hund er, og hvornår man har gået en lang tur, i forhold til vores indstilling i DK?

Link til indlæg
Del på andre sites

USA - Er det ikke der de bare har indendørs toiletter ala kattebakker til deres hunde, så de ikke behøver at gå hele vejen udenfor med dem, når de skal besørge? Eller er jeg bare fordomsfuld?:-D

 

Jeg har tænkt på, når man ser det der 1001 Dog på Animal P. at de hunde vi herhjemme synes er almindeligt aktive, regnes for at være MEGEt aktive i de programmer, og de fraråder folk at købe dem, hvis de ikke vil træne eller dyrke motion med hunden. Ud fra det tænker jeg at de generelt har en anderledes holdning til hvad en aktiv hund er, og hvornår man har gået en lang tur, i forhold til vores indstilling i DK?

 

Uf ja, jeg får fnider af det program i længden og er også netop derfor stoppet med at se det :genert: Prikken over i'et var nok "Rhodesian Ridgeback", når det gjaldt motion...

 

Det var en meget aktiv hund, sagde de og ejer skulle virkelig indstille sig og bla-bla-bla. Den kræver nemlig en fuld times motion/aktivering om dagen!!! :shock: :-(

 

Det ville jeg ikke engang byde min dovne berner :???:

 

Og så snakken nogen gange om at man virkelig skulle vise, at man er den der bestemmer-agtigt... Det var heldigvis langt fra ved alle racer at dette kom på tale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf ja, jeg får fnider af det program i længden og er også netop derfor stoppet med at se det :genert: Prikken over i'et var nok "Rhodesian Ridgeback", når det gjaldt motion...

 

Det var en meget aktiv hund, sagde de og ejer skulle virkelig indstille sig og bla-bla-bla. Den kræver nemlig en fuld times motion/aktivering om dagen!!! :shock: :-(

 

Det ville jeg ikke engang byde min dovne berner :???:

 

Og så snakken nogen gange om at man virkelig skulle vise, at man er den der bestemmer-agtigt... Det var heldigvis langt fra ved alle racer at dette kom på tale.

 

Jeg tog på et tidspunkt en amerikansk test omkring valg af hunderace. Her skulle jeg bl.a. vælge hvor aktiv en hund jeg ville have. Jeg kunne vælge mellem kategorierne "sofakartoffel", lidt aktiv, medium aktiv eller meget aktiv - meget aktiv var så ca. 1 times motion om dagen :shock:

 

Jeg har aldrig tænkt, at jeg skulle have en vildt aktiv hund ala hyrdehunde mv., men fordi jeg gerne vil lufte min hund en time + om dagen, lege med den osv., så foreslog testen alle mulige vildt aktive racer, som ifølge testen skal aktiveres noget mindre end min semi-aktive hund. Det er godt nok synd synes jeg :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lidt haft den del af diskussionen faktisk... Men f.eks. husky er jo avlet på en HELT anden måde derovre, end her i Europa.

 

Jeg kommer på et amerikansk huskyforum, og selvom det er huskyentusiaster af første klasse, så er en husky ikke mere aktiv derover end en "normal" hund herhjemme... De fleste har dem som "almindelig hund" med de der tre gange 30 mins gåtur om dagen...

 

Forresten skal man være meget opmærksom med de tests man tager som siger en times aktivering/motion om dagen.. For ofte står der med småt at det er udover de normale gåturer...

 

Og vi aktivere IKKE vores hunde mere end måske 1-2 timer om dagen, nogen dage "slet ikke".. Og vi har en husky og en aussie, altså to racer som ryger op i kategorien "Meget aktive". Og de fungere ganske fint hos os....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...