Hop til indhold

Takt og tone på træningsbanen?

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Vi havde en super god træning i dag, og Bella var PÅ!

Dog blev vi gennem hele timen konstant forstyrret af en af de andre hundeførere som belønner alle sine mange BC'ere med bold. Hun er egentlig AG menneske, og prøver nu rally. Og jeg er klar over at AG er i et lidt andet tempo en rally og lydighed.

Men nu til problemet! Der var sat en kort bane til os, og BC damen var det meste af tiden meget tæt på banen. Når hun skulle belønne, skete det så ved at kaste bolden 10-15 meter. Rigtig fint, det vil Bella også elske. Men jeg er opdraget med, at belønner man med legetøj, er det noget der foregår max en meter fra hvor man står. Vil man kaste bold, går man pænt væk fra de andre for ikke at stresse hundene.

Da jeg efter træningen spørger om vi ikke kan aftale at tage hensyn til hinanden når vi belønner med bold, ender det i en diskussion om træning med forstyrrelser osv. Forstyrrelser er godt, specielt til træning, men der bør også tages hensyn. Hun mener seriøst, at hvis man er ude til en konkurrence, vil man blive udsat for lignende forstyrrelser. At flere forsøgte at forklare at der til konkurrencer bliver taget hensyn (ingen forstyrrende leg nær banen, kun belønning i feltet osv) prellede helt af på hende.

Jeg er sådan lidt irriteret over situationen lige nu, og vil gerne høre om i synes der er hensyn der bør tages til træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Synes godt nok bolde etc forstyrrer meget mindre end løbske tæver (som gerne må både deltage og se på til konkurrencer, min kæphest at få forbudt løbske tæver) - jeg er generelt den, med de lækreste guffer til træning og der er godt nok mange fremmede hunde henne og dutte på min lomme og jeg både hviner og skriger opmuntrende til mine egne, det kan jeg jo ikke dæmpe / gå væk og gøre. Kan sagtens forstå du bliver irriteret, men jeg ville nok være sådan en lille smule mene, det er dit problem :oops: og så har jeg været til agility, hvor der var en rallybane ret tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo aldrig gået til træning, men det er stensikkert, at Bobo ville løbe efter bolden, hvis den blev kastet lige ved siden af ham. Så det ville jeg også blive irriteret over.

Og så synes jeg da, at man generelt skal tage hensyn til de andre hundeejere og deres hunde, der måske ikke er et sted i træningen, hvor de kan abstrahere fra bolde, der flyver forbi lige ved siden af dem. Eller andet, som de reagerer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg synes det er fint med forstyrrelser, des flere jo mere træning og øvelse kan man få ud af det men mon ikke man kunne aftale indbyrdes and man lige øver noget med forstyrrelser så det er planlagt så der ikke sker dumme episoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo, det kan jo også være at andre fandt det svært irriterende hvis jeg kastede en håndfuld guffere ud til Bella for snuden af deres hunde, når de var igang med en øve-bane?! Banen i dag var meget kort fordi det var højrehandling hele vejen igennem, så det krævede stor koncentration fra både hund og fører, så det var bestemt ikke en dag at træne forstyrrelser!

Link til indlæg
Del på andre sites

Både og hvis det er for svær en forstyrelse for ens hund til den kan kocentrere sig så ville jeg måske spørge på en pæn måde om de ville kaste bold den anden vej evt. eller ville rykke mig selv i en passende afstand og træne der hvor min hund kan koncentrere sig. Ja til prøver ha jeg flere gange oplevet folk kaster bolde leger trækkeleg og belønner MEGET verbalt , så jeg ville nok bare lære min hund at kunne koncentrere sig selvom folk belønner deres hunde i nærheden selvom det skide svært, men samtidig ville ejg nok selv tage hensyn til folk og tække lidt væk eller ihvertfald ikke lige kaste et par meter fra anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med forstyrrelser til konkurrence er jo meget forskelligt fra disciplin til disciplin og klub til klub. I agility er det ikke unormalt at der står folk på sidelinjen og kaster bold, leger trækkeleg ovs. Til Rally og lydighed går folk typisk lidt væk.

Men jeg synes også det er pænt irriterende med boldkastere lige i nakken på en..ikke fordi mine hunde vil jage bolden, men mere fordi de bliver stresset af de løbende hunde, specielt sheila bliver utryg..

Synes du gjorde det rigtige at påpege det og foreslå at der blev gået lidt væk. Der skal jo være plads til alle og individuelle grænser for hvor mange forstyrrelser hudnene kan klare. Så egentlig skulle jeres træner bare have skåret igennem og sagt at , hvis der skal belønnes vildt, så træk væk fra banen, med mindre vedkommende på banen har bedt om forstyrrelsen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo, det kan jo også være at andre fandt det svært irriterende hvis jeg kastede en håndfuld guffere ud til Bella for snuden af deres hunde, når de var igang med en øve-bane?!

Det ville være temmelig meget forbudt. Der må ikke ligge guffer rundt omkring på banen, uanset hvilken hundesport der er tale om.

Lige mht bolde, så kan jeg godt følge dig. Forstyrrelser er fint, boldforstyrrelser er også fint, men man må aftale sådanne ting i forvejen og gå så langt væk, at det ikke forstyrrer for meget. Senere kan man altid træne "tættere på". Men bolde er noget helt specielt for de fleste hunde, så det SKAL faktisk trænes og man starter jo alligevel aldrig med de sværeste forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes godt nok bolde etc forstyrrer meget mindre end løbske tæver (som gerne må både deltage og se på til konkurrencer, min kæphest at få forbudt løbske tæver)

Løbske tæver burde altid holdes på passende afstand og først komme op sidst på dagen - som de allersidste.

Fornylig var der et DKK-rallystævne - jeg tror, at det var i Vejen? Der kom to højløbske tæver op sidst i klassen (helt efter reglementet). Desværre skulle endnu en klasse op på selvsamme bane efterfølgende. Så er det, at man tænker: Hvoror skulle de løbske tæver egentlig op sidst i DERES klasse? For at tage hensyn til hanhundene i klassen vel. Men hvorfor så ikke udvide det hensyn til NÆSTE klasse?

Det er ikke meget gennemtænkt med løbske tæver i AG og rally, synes jeg.

Sorry for OT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Løbske tæver burde altid holdes på passende afstand og først komme op sidst på dagen - som de allersidste.

Fornylig var der et DKK-rallystævne - jeg tror, at det var i Vejen? Der kom to højløbske tæver op sidst i klassen (helt efter reglementet). Desværre skulle endnu en klasse op på selvsamme bane efterfølgende. Så er det, at man tænker: Hvoror skulle de løbske tæver egentlig op sidst i DERES klasse? For at tage hensyn til hanhundene i klassen vel. Men hvorfor så ikke udvide det hensyn til NÆSTE klasse?

Det er ikke meget gennemtænkt med løbske tæver i AG og rally, synes jeg.

Sorry for OT.

Skægt, vi har netop samme diskussion i rally-gruppen på FB. Hos DKK er de begyndt "blot" at lade de løbske starte sidst i deres respektive klasser. Hos DCH venter man til allersidst og så bygger banerne op igen.

Mht. det med bolden så synes jeg godt, at man kan tage hensyn til hinanden. Og til rally-træning, hvor man tit går på skilte, kan man ikke bare flytte sin træning længere væk. Så kan den, der belønner godt tage hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville være temmelig meget forbudt. Der må ikke ligge guffer rundt omkring på banen, uanset hvilken hundesport der er tale om.

Guffere bliver tit brugt som forstyrrelse i rally, og er bestemt ikke forbudt. Det er de jo heller ikke til almindelig lydighedstræning.

Men min pointe er jo præcis, at der ikke er grund til bevidst at forstyrre de andre. Og slet ikke når det der trænes er virkelig svært og nyt! Hver ting til sin tid....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke en Hund kan tåle at der kastes bold tæt på, så bør det trænes. Det er helt klart min holdning. Vi belønner alle med bold til vores træning og det er aldrig eg problem. Grundlæggende impulskontrol og fokus er noget af det vi træner meget! Så skulle en hund blive forstyrretaf boldkast, så er set gpd træning.

I vores hal på 600kvm kan vi sagtens være 4-5 stykker, der belønner med bold - uden problemer. Det hænder dog at en fører bliver ramt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke en Hund kan tåle at der kastes bold tæt på, så bør det trænes. Det er helt klart min holdning. Vi belønner alle med bold til vores træning og det er aldrig eg problem. Grundlæggende impulskontrol og fokus er noget af det vi træner meget! Så skulle en hund blive forstyrretaf boldkast, så er set gpd træning.

I vores hal på 600kvm kan vi sagtens være 4-5 stykker, der belønner med bold - uden problemer. Det hænder dog at en fører bliver ramt...

Jeg mener bare, at det er svært at træne impulskontrol, hvis det sker så tæt på, at hunden ikke kan abstrahere fra det. Jeg oplever i hvert fald ikke, at Bobo "tænker" over det inden han løber. Det er ligesom om der bare sker en kobling oppe i hans hoved, hvor bold = løb - og det sidder bare på rygraden.

Hvis jeg skulle have en chance for at lære ham at ignorere det, skulle bolden ikke kastes en meter fra os.

Medmindre jeg skulle råbe virkelig højt og det synes jeg heller ikke er optimalt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sys det er rigtigt man skal kunne træne med forstyrrelse, men når det er træning skal det jo ikke være en forstyrrelse der er så stor at hunden ikke har en chance for succes så sys man skal tage hensyn!

Hos os må vi ikke have løbske tæver med.

Jeg går på hold med en der er MEGET længere end os andre og hun vil gerne træne HELT op og ned af os andre, jeg har en hund der blir utrolig utryg og forstyrret hvis der ikke engang er 1 meter mellem os og anden trænende hund, så hver gang må jeg be hende om bare at holde lidt mere afstand, der sys jeg altså også godt man kan vise hensyn, jeg og min hund er på ingen måde så langt at vi ville starte konkurrencer, men derfor burde der jo være plads til os alligevel :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare, at det er svært at træne impulskontrol, hvis det sker så tæt på, at hunden ikke kan abstrahere fra det. Jeg oplever i hvert fald ikke, at Bobo "tænker" over det inden han løber. Det er ligesom om der bare sker en kobling oppe i hans hoved, hvor bold = løb - og det sidder bare på rygraden.

Hvis jeg skulle have en chance for at lære ham at ignorere det, skulle bolden ikke kastes en meter fra os.

Medmindre jeg skulle råbe virkelig højt og det synes jeg heller ikke er optimalt...

Jamen for mine hunde er det bare helt grundlggende træning - fokus og impulskontrol er noget jegtræner tidligt og fortsætter med næsten hele hundens liv.

På mine to rallyhold belønner folk også med genstand og det har endnu aldrig givet anledning til problemer. Gjorde det det, så ville jeg Nok pille momentet ud og træne særskilt med de hunde, der havde svært ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen for mine hunde er det bare helt grundlggende træning - fokus og impulskontrol er noget jegtræner tidligt og fortsætter med næsten hele hundens liv.

På mine to rallyhold belønner folk også med genstand og det har endnu aldrig givet anledning til problemer. Gjorde det det, så ville jeg Nok pille momentet ud og træne særskilt med de hunde, der havde svært ved det.

Så er vi vist enige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er jo dejligt, men ingen på mit hold er på dit niveau - vi stiller end ikke op til DM. Og jeg tvivler også på at lydighedshunde fx kan gå perfekt ligeføring eller lave fremadsendelser hvis der liggere guffere spredt ud på græsset.

Al træning er fint, så længe alle er indforståede med træningen. Og hendes belønning af hund kan sagtens ske under hensyntagen til de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig med dig, men det afgørende er, at man på forhånd må aftale, om der skal trænes nye rallyøvelser eller om der skal trænes impulskontrol. Ellers blander man to former for indlæring, og det er født til at gå galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skægt, vi har netop samme diskussion i rally-gruppen på FB. Hos DKK er de begyndt "blot" at lade de løbske starte sidst i deres respektive klasser. Hos DCH venter man til allersidst og så bygger banerne op igen.

Det er regler, der er udarbejdet af dovne ikke-hundefolk. I øvrigt er det grinagtigt, at man tager hensyn til nogle hanhunde, men ikke til andre. Her er DcH (også) bedre end DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er jo dejligt, men ingen på mit hold er på dit niveau - vi stiller end ikke op til DM. Og jeg tvivler også på at lydighedshunde fx kan gå perfekt ligeføring eller lave fremadsendelser hvis der liggere guffere spredt ud på græsset.

Al træning er fint, så længe alle er indforståede med træningen. Og hendes belønning af hund kan sagtens ske under hensyntagen til de andre.

Nu taler jeg også om på mine rallyhold. Der er både begyndere og øvede.

Guffere i græsset er iøvrigt noget vi træner med. Om der så ligger en oksebøf i græsset, så skal de stadig bevare fokus.

Du spurgte jo sådan set om Hvad vi mener. Og jeg mener klart at det skal hundene kunne klare at abstrahere fra. Og kan de ikke det, så skal det trænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig med dig, men det afgørende er, at man på forhånd må aftale, om der skal trænes nye rallyøvelser eller om der skal trænes impulskontrol. Ellers blander man to former for indlæring, og det er født til at gå galt.

Enig. Elleri hvert tilfælde pille delen ud, når man opdager problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Nu taler jeg også om på mine rallyhold. Der er både begyndere og øvede.

Guffere i græsset er iøvrigt noget vi træner med. Om der så ligger en oksebøf i græsset, så skal de stadig bevare fokus.

Du spurgte jo sådan set om Hvad vi mener. Og jeg mener klart at det skal hundene kunne klare at abstrahere fra. Og kan de ikke det, så skal det trænes.

Vi har ikke lige prøvet med en oksebøf tror jeg, men vi træner også tit med sådanne forstyrrelser, og det med leg er noget alle på mit hold bruger. Jeg har så bare en hund der har brug for plads omkring sig når der skal belønnes med legetøj, så her nytter det ikke noget hvis vi står alt for tæt. der skal være plads til at kaste/løbe i hvert fald :-)

Men der bliver leget til den store guldmedalje på de hold jeg efterhånden har deltaget på.

Link til indlæg
Del på andre sites