Hop til indhold

Tisseri indenfor

Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi har haft Sif i knap 2 måneder nu, og har fået et lidt uventet problem. Sif er begyndt, at tisse på en bestemt plet inde i stuen.

Nu prøver jeg lige af fortælle hele tis-historien, for at høre om I har nogle input.

I sidste uge havde vi besøg af nogle venner, som havde deres hund med. Sif og den legede meget og til tider lidt vildt. På et tidspunkt i løbet af aftenen ser vi så, at der er tis i gangen. Vi tørrer det op, og det er så det - vi skælder selvfølgelig ingen af hundene ud, men jeg tænker i mit stille sind, at det altså ikke kan være Sif, da hun i al den tid vi har haft hende ALDRIG har tisset indenfor. Den første aften vi havde hende, lavede hun en pølle i gangen, men det har så også været det. Den anden hund derimod har ofte problemer med at tisse indenfor.

Tidligere på denne uge, var Sif dog i køkkenet med min kæreste, hvor hun har lagt sig bag ham uden at han har set det. Da han så træder et skridt baglæns kommer han til at "sparke" hende. Hun giver et forskrækket bjæf og løber ind til mig, hvor hun sidder på mig og ryster indtil vi skal spise ca. 15 min senere. Da vi har sat os for at spise ser jeg over på Sif og pludselig går det op for mig, at hun tisser lige midt på stuegulvet :shock: Vi får det tørret op, og tænker, at hun nok er blevet så forskrækket over min kærestes "spark", at hun er kommet til at tisse.

Dagen efter passer vi vennernes hund, og pludselig er der tis på samme plet igen. Vi ved ikke om det er den anden hund eller Sif, men jeg får det tørret op, og går ud i gangen, hvor jeg ser Sif gå væk fra en anden tis-plet, som stadig er helt varm. Jeg tror derfor, at det er den anden hund, som har tisset der hvor Sif først har tisset, og i forvirring har Sif så tisset i gangen :vedikke:

Efterfølgende har hun dog tisset flere gange på samme plet i stuen - bl.a. 2 gange i går :shock: Det virker som om, at hun har fået for vane, at gå derhen og tisse, i stedet for at vente til hun kommer ud/markere at hun skal ud. Den ene gang igår, var det max 2 timer siden, at hun sidst havde været ude.

Jeg har tænkt mig, at give hende mad på stedet senere i dag, men er der andet man kan gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vasket det af i mild sæbevand. Min kæreste gik helt i panik, da jeg snakkede om at vaske det af i citronopvaskemiddel, da han mener, at det vil fjerne olien :genert: Vi har dog haft en hel masse peber liggende på gulvet, for at holde hende væk fra området. Igår var hun dog gået hen, og havde tisset ligeså pænt ved siden af peberet :stupid: Vi har så aftalt fra nu af, at vi lukker døren indtil stuen, når vi ikke er derinde.

Sif er 10½ måned, og hun har som sagt været fuldstændig renlig indtil nu.

Hun var i løbetid for en måned siden, så det kan dårligt være det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gjorde det, at vi først vaskede med Rodalon for at fjerne bakterier og bagefter vaskede vi med den billigste parfume shampoo fra Netto eller Fakta. De har gerne en kraftig lugt, uden at skade træet i gulvet - og det hjalp bedre end UrinOff og hvad de ellers hedder, de smarte ting man kan få.

Jeg tænker i dette tilfælde, at det kan være en idé at give HELE gulvet en omgang med sæbespåner (eller hvad I vasker gulv i) og evt. putte et par dråber billig stinke-shampoo i. På den måde ledes der ikke opmærksomhed hen til ét bestemt område eller plet, fordi hele gulvet kommer til at lugte ens.

Da Taiki havde blærebetændelse tørrede vi selvf. op og vaskede, hvor han havde uheld, men ca. hver anden eller tredje dag fik hele gulvet i hele lejligheden en overhaling, og det havde en virkelig god effekt, fordi Taiki ellers var ret fokuseret på de områder hvor der lugtede anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mit sene svar - jeg har haft gæster hele weekenden, og har derfor ikke haft så meget computer-tid :)

Vi har i weekenden lukket af indtil stuen, når vi ikke er der, og jeg har to gange fodret hende i det område hvor hun tisser. Samtidig har vi hendes madskål stående der. Hun har derfor ikke tisset indenfor siden fredag aften, hvilket jo er rigtig godt. Vi er dog noget overopmærksomme på hende, og det er jo lidt træls.

Jeg tror, at jeg vil prøve Louises tip med parfumeshampoo. Min kæreste er dog lidt overhysterisk i forhold til gulvbehandling, så skal lige have ham overtalt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker, er tæver mere udsatte for at få blærebetændelse ifm.løbetid. Hvad med at få hende tjekket?

Jeg overvejede om det kunne være blærebetændelse, men hun har ikke tisset mere end hun plejer synes jeg. I stedet for at vente/markere at hun skal ud, har hun bare gjort det i stuen, så tvivler på, at det er blærebetændelse :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at hun skal tjekkes for blæsebetændelse! Det har jeg selv haft nogle gange, og det er jo ikke fordi man slattisser hele tiden, men når man skal, så skal man. Og så gør det jo forbandet ondt!

At lægge peber og parfumer hjælper jo ikke?! Det gør aller højest hundens snude forvirret....

Men hvis hun jævnligt tisser på gulvet, er det jo nemt at lave en urinprøve hvor det suges op i vat, og så afsted til dr. Dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Peber ville jeg aldrig bruge. Det ville være rigtig synd, for hunden, hvis den fik det op i næsens slimhinder.

Jeg er enig! Min kæreste lærte dog også i fredags, at det ikke virker, da han havde strøet peber ud og hun efterfølgende tissede lige ved siden af peberet :blink:

Ud fra hele hendes adfærdsmønster, så tror jeg altså ikke, at hun har blærebetændelse. Hun tisser ikke som det første, når hun kommer ud, skal ikke ud mere end normalt, tisser ikke på altanen hvis hun er derude osv. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites