Hop til indhold

Sorte klumper rundt om munden??


Gæst Multi
 Share

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige ejer af en Coton de Tuléar tæve, nemlig Elvira. Siden forår/sommer 2012 er Elvira begyndt at få sådan nogle sorte, hårde klumper i skægget rundt om munden, og vi ved ikke hvad det er. Hun har aldrig haft det før! Vi har spurgt ved dyrlægen et par gange hvad det er, men de kender ikke til det ... Jeg har selvfølgelig prøvet at klippe det af og holde det nede ved at børste hende grundigt rundt om munden, så det ikke sætter sig, men synes ikke rigtigt at noget hjælper, og ellers kommer det bare igen ... Det er også ømt, så det er svært at komme til, da Elvira virrer meget med hovedet, når man prøver at komme dem til livs.

 

For at beskrive hvad det er, så er det sådan nogle små, sorte klumper. De er hårde, og de sidder rigtig godt fast i skægget, så man kan ikke rigtigt rede dem ud. De sidder meget tæt ved huden, og de sidder langs hendes læber, dog ikke foran på hendes mund (ved snuden) eller i mundvigende, men både ved over- og undermund. Jeg har vedlagt nogle fotos som I kan se.

 

Er der nogle der har nogle idéer om hvad dette er og hvordan man kan få det til at forsvinde igen, eller hvordan det opstår, må I meget gerne skrive!

Vi har lidt talt om, om det evt. kunne være madrester eller lign ... Kan det passe?

 

DSC02758.JPG

 

På forhånd tak

 

Hilsen Caroline og Elvira

DSC02764.JPG

DSC02754.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sker der hvis du tager noget af det sorte, og lægger på et stykke vådt køkkenrulle? Bliver det rødt/rødligt, er det blod og kunne stamme enten fra noget loppe-værk (selvom det ser ud som om det er ret store mængder), eller noget irritation i/omkring munden.

 

Hmm, bum bum...... Ved sgu ikke lige hvad det ellers kan være:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg aldrig set før!

Jeg synes umiddelbart, at det ligner indtørret blod/betændelse. Og eftersom det sidder i hårene, samt i såret, så er det klart, at det gør ondt at fjerne.

Jeg vil anbefale jer at tage til dyrlægen. Hvis ikke jeres dyrlæge har et bud, så find straks en anden! På billede 2 kan man tydeligt se, at der er en infektion i huden, som skal behandles. Det kan være med antibiotika, evt. kombineret med foderskift.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de hurtige svar! Ja, jeg har også været inde på om det kunne være sår, og det ser det da ud til. Ja, det ser jeg da tydeligt på billede 2, at det godt kunne se ud til at være.

Jeg tror at jeg vil prøve at lægge en lille klump på et stykke vådt køkkenrulle og se om det bliver rødt. Og så må vi til dyrlægen og få behandlet.

 

Ja, det er nemlig smadderunderligt, for Elvira har aldrig haft det før, og det er ikke noget nogle i familien eller omgangskredsen kender til!

 

Men tusind tak for hjælpen! Vender lige tilbage hvis vi finder ud af hvad det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert ikke noget, der kommer "udefra". Altså det er med garanti noget der kommer enten fra munden eller fra sår i mundvigene, som så stivner og kommer til at sidde som mørke klumper. Derfor skal hun helt sikkert behandles på en eller anden måde.

 

Nok kan min coton have mange mærkelige ting i pelsen, men at få udefrakommende ting til at sidde sådan i skægget, det tror jeg simpelthen er umuligt.

Håber I finder ud af hvd det er!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Beaglepack

For mig at se ligner det svamp - syntes det ligner noget jeg desværre selv har set en del hos min ene beagle (han endte med at få fjernet læbefolderne)

 

Kan dyrlægen ikke pode det - for at se om det er svamp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle svarene, de har været til meget hjælp!

 

Elvira var til dyrlægen i starten af ugen, og der er sendt prøver afsted til laboratoriet, så vi burde snart få at vide hvad det så er for noget. Vi har fået noget antibiotika at give hende og noget creme at smøre på, så nu håber vi at Elvira snart slipper af med disse sorte klumper.

 

Jeg skriver lige herinde når vi finder ud af hvad det er. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Elvira er nu behandlet og frisk igen! Det var en infektion hun havde, og da dyrlægen fik prøverne tilbage fra laboratoriet, kunne de også straks give os noget medicin, og ja, nu er det så væk. :)

 

Men tusind tak for hjælpen, jer herinde! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, det var nemlig lige det jeg tænkte.

 

Og jeg kan så hilse at sige at bakterien hedder en Pseudomonas bakterie. Så hvis der er andre der står i samme situation som jeg stod i med Elvira, kan I gå til dyrlægen med det navn. ;-)

 

Hav en god december alle sammen!

 

Hilsen Caroline

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Hej Multi

Vi har en bomulds hund som din. Den har fået de samme sorte flager ved munden. Jeg gik til dyrlægen med navnet på bakterien 

som du har beskrevet længere nede i denne tråd. Behandlingen hjalp kun kort varigt og det er nu tilbage igen.

Har din hund ikke haft problemet siden  behandlingen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...