Hop til indhold

Sjov på lufteturen?


Gæst caro4805
 Share

Recommended Posts

Gæst caro4805

Hejsa! :mrgreen:

 

Hvad laver i for det meste når i går tur med jeres hunde? Går i bare/lufter dem, eller er der lege indimellem etc. apport, find legetøjet, eller tilmed gemmeleg.. Løber i med dem, cykler i med dem, måske hvor de løber ved siden af? Har i dem nogengange med i tog, bus eller metroer? F.eks hvis i skulle gå 1½ time med jeres hund.. Hvad laver i så og hvordan får i tiden til at gå? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tiden går helt af sig selv faktisk flyver den afsted, noget af det jeg nyde mest er at gå med mine hunde.

 

men vi går aldrig bare og går, vi øver indkald, gå pænt i snor, fri ved fod, sidder og kigger på trafikken, øver kontakt, finder godbidder, møder mennsker i alle aldre, møder andre hunde vi hilser på, møder faste legekammerater vi stopper op og leger med, kaster måske et par gange bold, eller går i vandet.

 

Alting bliver leget/trænet med størrer eller mindre forstyrrelser, så her er en gåtur aldrig kedelig, v laver altid noget undervejs, hvor meget/lidt afhænger af området vi er i, i skoven vil hundene gerne bare nyde at tumlerundt i krattet og snuse lidt, her kan jeg godt sidde på en træstup og nyde en kop kaffe mens de leger eller søger foder gemt i træer buske og krat.

En tur ned i byen, der er det som oftes nok bare at sidde på en bænk og kigge lidt på myldret, eller hilse på børn og voksne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forbavser mig, du ikke har fået flere svar. Nå men her i huset er nogle af turene rene gåture = Pelle er løs og gør det han har lyst til.

Andre ture er jeg mere aktive i.

 

Vi bor på en meget lidt trafikeret villavej der er anlagt som et U og nogle dage foregår turen faktisk kun på denne vej for eksempel:

 

 

Ud af indkørslen og til højre

 

Trille pølseskiver fremad, så Pelle løber frem

 

Stoptræning på afstand

 

Positionsskift på afstand

 

Derefter "jeg går forrest", som er at Pelle holder sig bag mig

 

Ind på første tomme byggegrund og snuse, tisse og evt grave efter mus

 

Afsætning/dækning ved næste matrikel mens jeg placerer godbidder på stensætningen ind til haven

 

Lidt positionsskift og GO til søg af godbidderne

 

Daske videre uden træning forbi de tre næste matrikler

 

Før tværvejen "vi følges ad" signal som er vores "plads" version

 

Gemme godbidder på det lave vejskilt

 

Ved tværvejen ventesignal og derfra lige over og snuse/tisse/prutte i den brede vildvoksende rabat, sige HEJ til hestene, hvis de er ude

 

Tilbage over vejen

 

Ind på tom byggegrund hvor bevoksningen holdes nede af naboerne og træne lidt forskelligt, f.eks. at jeg tager stand for godbidder

 

Ind på næste "vilde" byggegrunde hvor Pelle hopper rundt og hvor han søger mus i 10 - 15 minutter og hvor han kan finde godbidder på selvsåede småtræer og buske, + på de grønne boxe antenneforeningen har sat op

 

"Vi følges ad" forbi de næste huse og ind på tom byggegrund med pænt holdt bevoksning (ungerne bruger grunden til legeplads) her ligger der en bunke store kantsten som jeg gemmer godbidder i

Lidt mere træning på byggegrunden, typisk stop på afstand, positionsskift, gå bagom og "på plads", bukke og andre tricks afhængig af dagsformen.

Evt et fodersøg

 

Derfra "ventesignal" ved fortovskanten hvis han ikke selv stopper op

 

Over vejen og FRI ind på byggegrunden bag mit eget hus. Der er høj, vild bevoksning og meget musefært.

Holde øje med om de to katte der holder til er der så jeg kan være parat til at formane Pelle om ikke at jage dem.

Efter nogle minutter der går vi videre i "følges ad"

I bunden af vejen dannes en stor vandpyt når det har regnet, der får jeg Pelle ud og skylle poterne efter musegravningen. Om vinteren kan han balancere på isen på pytten.

 

Bære den sammenfoldede line i munden, Pelle altså...

 

Rundt i bunden af U'et med pølseskivekast, forbi de sure naboer på samme måde og ind i vores have og søge efter resten af godbidderne.

 

Sådan kan vores tur se ud. Der er 40 matrikler på vejen og turen tager 30 - 40 minutter. Bare på en stille villavej :-)

 

Hvis du mangler ideer kan du låne eller købe min bog "Sjov på turen med din hund" der er mange ideer til både sjov og træning

 

God tur :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Vi laver alt muligt åndssvagt...det der lige falder os ind...:-D

 

I morges "klatrede" vi rundt om en grotte ovre i parken, istedet for at bruge trappen...:mrgreen:

 

Ellers giver jeg mig til at sparke blade, så begge hunde flyver rundt i dem....

 

træner weightpull....

 

øver tricks

 

lader turen foregå i forskellige tempoer

 

og en masse andre ting....kommer vi forbi en å kan de få lov at bade....

 

har jeg en flaske med får Victoria lov at bære osv...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg cykler med Oluf. Det hedder sig at man ikke må cykle med en hund under 18 måneder, men vi er gået meget langsomt frem, først med små gåture med cyklen, så han kunne vænne sig til at gå ved siden af den. Senere blev det til 10 - 20 meters cykling, 100 meters gang, og så 10 - 20 meters cykling igen osv.

Nu er han 14 måneder, og vi cykler 2 gange om ugen ca. 2 kilometer i hans tempo! Jeg tror han nyder at få lov til at bestemme farten, navnlig hvis han vil løbe, hvor jeg normalt ikke ville være i stand til at følge med. Især efter han er begyndt at bruge sele på cykelturene, trækker han som et helt spand Malamutter :lol: Vores cykelture foregår skiftevis for fulde gardiner og i sneglefart, for der skal jo også snuses, som på en almindelig gåtur.

Mit mål er at vi engang i fremtiden skal kunne cykle de ca. 6 km til nærmeste by.

 

Fodersøg er også et stort hit på gåture, men det kræver at hunden kan gå løs noget af tiden, for det er ikke så sjovt med snor på.

Min gamle hund elskede det! Vi gik f.eks. ind på en legeplads, og så ventede han med ryggen til medens jeg gemte guffer på gyngerne, vippen osv. Det lærer også hunden at koncentrere sig når den er på offentligt område, i stedet for hele tiden at have antennerne ude efter andre hunde, mennesker osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charles er mest sådan en der godt kan lide at løbe fri i skoven, så det er det han mest laver på turene. Sally laver en masse forskelligt; agilitytræning, løbe canicross med sin far, vilde legedates med nogle store drenge, og lange ture i flexsnor med mig, hvor vi tuller, snuser og slapper af. Det sidste er kun noget hun er blevet i stand til indenfor det sidste års tid, og jeg nyder det! Martin træner hende på de ture hvor hun leger med drengene, for at det vilde ligesom bliver kombineret med noget kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hvad der sker på gåturene er forskelligt, alt efter hvor vi går henne...

 

Hjemme i haven og på markerne, går Siku enten løs eller i langline. Der graver vi i muldvarpeskudene, "jagter" fugle og fasaner. Holder øje med naboernes heste og køer(på god afstand).

Finder rævehuller, snuser omkring...

Derudover øver vi tilkald, sit, gi pote, dæk og rul.

 

Når vi er i parken, så skal der snuses efter alle de andre fremmede hunde. Dyppe poterne i vandløbene og ikke mindst løbetur op/ned af en stor kælkebakke. Og der skal hilses på fremmede hunde.

 

I hundeskoven går vi kun en lille ½ omgang og ender altid på den store hunde-legeplads. Også her skal der snuses, hilses og leges med andre hunde. Der træner vi sit og tilkald.

 

På de varmere dage, hvor man kan "tåle" at opholde sig ude i længere tid. Så leger min datter med Siku. Sparker/kaster boldt, løbe lege osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver absolut intet andet end at gå. Nogle gange bliver det løb, cykling eller en ridetur i stedet, men der er aldrig indlagt træning. Hbis jeg indlægger træning får jeg hunde, der konstant "tjekker ind" hos mig. Min tæppetisser kan gå næsten en hel tur og glo på mig eller tilbyde ting - i forventning om at lave noget. Det samme kan borderne.

Så for at få ture, hvor de rent faktisk snuser og bliver luftet, så er jeg meget konsekvent med at ture kun er ture. Nu bliver de også trænet 6-8 timer om ugen, så de får nok mental stimulering.

 

Er sikker på, at det er super fint for rigtig mange at træne tricks, lydighed eller andet på turen. Men for os er det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver absolut intet andet end at gå. Nogle gange bliver det løb, cykling eller en ridetur i stedet, men der er aldrig indlagt træning. Hbis jeg indlægger træning får jeg hunde, der konstant "tjekker ind" hos mig. Min tæppetisser kan gå næsten en hel tur og glo på mig eller tilbyde ting - i forventning om at lave noget. Det samme kan borderne.

Så for at få ture, hvor de rent faktisk snuser og bliver luftet, så er jeg meget konsekvent med at ture kun er ture. Nu bliver de også trænet 6-8 timer om ugen, så de får nok mental stimulering.

 

Er sikker på, at det er super fint for rigtig mange at træne tricks, lydighed eller andet på turen. Men for os er det ikke.

 

Det er jo det, det er individuelt og bliver hunden beskæftiget nok behøver man ikke inddrge turene.

 

Ros til dig for at gå "hundeture". Det er min erfaring at mange som træner seriøst ikke går ture som bare er hundens tur, men bruger turene til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det, det er individuelt og bliver hunden beskæftiget nok behøver man ikke inddrge turene.

 

Ros til dig for at gå "hundeture". Det er min erfaring at mange som træner seriøst ikke går ture som bare er hundens tur, men bruger turene til træning.

 

'

Tak for rosen :-D De bliver bare trænet SÅ meget og laver SÅ meget sammen med mig - og samtidig er det enormt førerfokuserede hunde. Så hvis ikke jeg holder på, at ture er ture - så bliver der ikke meget snus og luftning.

 

Og så er problemet jo også, at jeg kender mig selv vældig godt. Jeg er jo absolut træningsnarkoman og ved godt, at jeg liiige kan blive grebet til at lave et par øvelser. Som så bliver til lidt mere og lidt mere og lidt mere :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

HA! Hvor er dyr bare fantastiske!

 

I forgårs opdagede jeg på vores "villavejtur" at naboens hvide mis må have holdt øje med os på vore ture!

Da Pelle og jeg havde krydset vejen ca 20 meter efter vores "kantstenssøg" og Pelle var i gang med musesøg på byggegrunden bag naboen, så jeg ud af øjenkrogen en bevægelse. Da jeg så efter var det min nabos hvide kat som strøg over vejen og hen til bunken med kantsten. Der gik den i gang med at søge efter godbidder. Den dag var det kylling jeg havde med.

 

Katten må have holdt øje med Pelle og "undret" sig så meget, at den efterfølgende har haft tjekket stenene og har derved fundet ud af, at når vi har været der, kan det betale sig at tjekke, for sådan en hundesnude er åbenbart ikke altid grundig nok :-D

 

1 - 0 til hvide mis :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi laver alt muligt åndssvagt...det der lige falder os ind...:-D

 

I morges "klatrede" vi rundt om en grotte ovre i parken, istedet for at bruge trappen...:mrgreen:

 

Ellers giver jeg mig til at sparke blade, så begge hunde flyver rundt i dem....

 

træner weightpull....

 

øver tricks

 

lader turen foregå i forskellige tempoer

 

og en masse andre ting....kommer vi forbi en å kan de få lov at bade....

 

har jeg en flaske med får Victoria lov at bære osv...:-D

 

Hvad der sker på gåturene er forskelligt, alt efter hvor vi går henne...

 

Hjemme i haven og på markerne, går Siku enten løs eller i langline. Der graver vi i muldvarpeskudene, "jagter" fugle og fasaner. Holder øje med naboernes heste og køer(på god afstand).

Finder rævehuller, snuser omkring...

Derudover øver vi tilkald, sit, gi pote, dæk og rul.

 

Når vi er i parken, så skal der snuses efter alle de andre fremmede hunde. Dyppe poterne i vandløbene og ikke mindst løbetur op/ned af en stor kælkebakke. Og der skal hilses på fremmede hunde.

 

I hundeskoven går vi kun en lille ½ omgang og ender altid på den store hunde-legeplads. Også her skal der snuses, hilses og leges med andre hunde. Der træner vi sit og tilkald.

 

På de varmere dage, hvor man kan "tåle" at opholde sig ude i længere tid. Så leger min datter med Siku. Sparker/kaster boldt, løbe lege osv.

Ja, det er da med at udnytte naturen, der hvor man går :5up: I går var vi en tur i skoven, hvor vi legede gemmeleg, lod bolden trille ned af en bakke, lavede et lille spring af en stor pind og ellers gik vi bare og hyggede... :-D Alt sammen var meget spontant, fordi jeg bare lige så noget og fik en god ide... :-)

Så vær kreativ, Caro :5up:

 

Og hundefar - er sikker på at 'vaflerne' (arj, har det altså stadig lidt underligt med at kalde dine hunde for is :oops::lol:) ikke synes det er åndssvagt - de synes med garanti, at det er heeeeeelt vildt sjovt :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi laver også alt muligt forskelligt. nu er vi ikke ude på de helt store traveture endnu, for det kan thor slet ikke holde til. men generelt når vi er ude, så kombinerer vi det med lydighedstræning, tilkalde træning, sit, stop, vente, og gå pænt i snor.. så har vi en ugentlig tur ovre på vestereng i Århus, hvor han får lov at spadse ud som han har lyst til. hvis vi ikke er med nogle andre derover, laver vi gerne spor og kaster lidt pinde i små mængder:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, det er meget forskelligt, men generelt går vi mest bare, dog med indlagt indkald om nødvendigt;)

 

Og dog, for mange af vores ture går idag jo bare til musemarken, hvor turen så består i at grave/snuse mus og det er klart deres yndlingstur:)

 

Nogle gange når vi er i skoven, gemmer jeg lidt godbidder på træer ovs, men sheila er altid blevet stresset af for meget af den slags, hun vil helst bare gå eller løbe derudaf. Mysla kan nemt falde i hyrdehundenes rytme og være på hele tiden, hvis jeg laver for meget, men hun vil gerne, så hende laver jeg lidt mere med, feks træner vi en del små øvelser mens sheila graver;)

 

Som unghund var sheilas ture MEGET varierende! Vi gik alle tænkelig steder, hun var med på rideture, vi cyklede, vi havde hundedates mm og jeg forsøgte ihærdigt at få hende til at synes at alt muligt træning var sjovt undervejs, indtil jeg endelig indså at min hund bare helst vil have lov at være hund, når hun er på tur:)

Til gengæld er hun skøn at være på vandretur med! Ikke megen stoppen og snusen undervejs, bare frisk fremad for at tjekke hvad der er om næste hjørne:)

Jeg har tit tænkt at der er lidt ulv over den måde hun foretrækker tur på..Hun kunne sagtens tage 10 km i luntetrav, bare sådan tjekke territorie af agtig, hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...