Hop til indhold

Fest og ballade tråden - Alt om tricks og ballade træningen


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Jeg kunne ikke finde en tråd hvor vi tidligere har samlet alle de her tosse-streger vi hver især går og træner derhjemme.

 

Rigtig mange efterspørger jo nye sjove ting at lære deres hund, så der må være en masse derude, som også laver alt muligt med hundene, som ikke lige høre under rally, lydighed, AG og dogdancing - Men som bare er for sjov.

 

Jeg træner lige så meget med Kaia, som jeg gør med de andre, men hendes træning høre ikke rigtig ind under nogle af de grupper der eksistere i forvejen.

Kaia er min prøveklud når jeg har fået en eller anden sær idé til hvad jeg kunne tænke mig at prøve at lære min hund.

Jeg kommer ikke til at total smadre en konkurrence øvelse, ved at lære hende et eller andet tosset og kan nemmere leve med, at jeg måske liiiige får fucket noget op, som måske ikke er så hensigtsmæssigt, hvis jeg skal i en konkurrence to dage senere :engel:

 

Jeg laver mange små mini-kæder med hende, som er skide sjove, men som kun kan bruges til at imponere gæster med.

 

I dag var det stå på bagben, bakke, dække, ind på plads, slalom mellem ben og afslutte med at hoppe gennem mine arme.

 

I går var det at løbe ud og stå i en hulahopring, neje, og snurre rundt om sig selv, for derefter at løbe ind til mig og hoppe op i armene på mig....

 

Hvad for nogle sjove ting går i og arbejder med derhjemme?

 

Kom gerne med videoer :engel:

 

Kunne rigtig godt bruge noget inspiration til lidt udfordringer :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 120
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Herhjemme kan hunden slukke lyset :lol:

 

Rulle sig selv ind i et tæppe.. Ved ikke hvornår vi skulle få brug for det :vedikke:

 

I forgårs lærte hun at rydde en bamse op i en kurv, regner med vi skal bygge videre på den snart..

 

Planen er også hun skal kunne putte tøj i vaskemaskinen og lære at lukke skabe.

 

Derudover kan hun alle mulige mere normale ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Lige pt. arbejder vi lidt med at Pajko skal gå med forpoterne på mine fødder. Det ser sådan her ud lige nu

 

Ej, hvor er det fint :5up:

 

Hvordan har du indlært det at han sætter poterne på dine fødder?

 

Hvordan har du lært hende at det med hulahopringen med alle de ting i en øvelse? Min kan godt neje og dreje rundt om sig selv... og har hulahopring i huset :-P

 

Jeg har bare indlært delmomenterne for sig, sådan at de sidder godt fast med kommando.

Så har jeg flyttet dem længere og længere væk fra mig, sådan at hun kan stå, dreje rundt om sig selv osv. på afstand af mig.

Og så har jeg lavet dem hver for sig inde i hulahopringen, hvor hun så kun har fået belønning for at blive inde i ringen.

 

Når hun har kunne alle delmomenter for sig, så har jeg baglænskædet dem.

 

Dvs. startet med at belønne den sidste øvelse rigtig godt et par gange.

Derefter har jeg bedt hende lave den næstsidste øvelse, for derefter at give hende kommandoen til den sidste, som hun ved hun får belønning for - Og sådan er jeg så fortsat, indtil jeg har nået den første del af kæden, som er at sidde i udgangsposition og løbe ud til hulahopringen.

 

Fordelen er, at hun bliver helt stabil og kan arbejde længere og længere tid, fordi hver ny kommando er en slags ros og et tegn til hun har gjort det rigtige og dermed får lov at lave næste øvelse, som bringer hende tættere på belønningen.

 

Og efter meget, meget få gange er hun så sikker i kæden, at hun næsten laver tingene inden jeg beder hende om det - Hvilket hun selvfølgelig bliver fejlet for, da hun skal vente på mine kommandoer.

Det er så for os den meeega svære del, det der med at vente, når man nu godt ved hvad man skal :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor er det fint :5up:

 

Hvordan har du indlært det at han sætter poterne på dine fødder?

 

 

Sådan lidt tilfældigt :genert: Pajko tilbyder ikke ret meget ny adfærd, men en aften til træning lavede vi alt muligt andet end rally, og han skulle bare gå og sidde mellem mine ben. Og så tror jeg mine fødder var for tæt sammen til at han synes, at han kunne være der (han er jo MEGA stor, hvis man spørger ham selv :blink:) og så stod han pludseligt på mine fødder. Så belønnede jeg bare det. Gik lidt og belønnede.. Men jeg ved at Sonja kan det samme med Tyson, mon ikke hun har indlært sådan på en rigtig metode..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Sådan lidt tilfældigt :genert: Pajko tilbyder ikke ret meget ny adfærd, men en aften til træning lavede vi alt muligt andet end rally, og han skulle bare gå og sidde mellem mine ben. Og så tror jeg mine fødder var for tæt sammen til at han synes, at han kunne være der (han er jo MEGA stor, hvis man spørger ham selv :blink:) og så stod han pludseligt på mine fødder. Så belønnede jeg bare det. Gik lidt og belønnede.. Men jeg ved at Sonja kan det samme med Tyson, mon ikke hun har indlært sådan på en rigtig metode..

 

Jamen, det er jo den måde jeg indlære størstedelen af mine ting på - Ved at hapse den adfærd hunden selv tilbyder og bygge videre på den :blink:

 

Tror bare især Bamse er for meget stressdyr til at forstå hvad dælen han bliver klikket for... Han er ikke ret bevidst om sin krop og om detaljer.

Måske man kunne lave noget pote-target agtigt med ham :hmm:

 

Men det kunne nok være vejen frem med Kaia, lige at samle fødderne lidt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været igang med at lære at sjippe, sådan on off i snart 2 år :roll: Øvelsen i sig selv er egentlig færdig, har bare aldrig taget mig sammen til at introducere sjippetovet... Men hun hopper på bagben på signal. Signalet er, at min knyttede hænder kommer ned, ligesom om jeg havde et sjippetov i hænderne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle kan ikke så meget, men han kan løbe frem og daske (target) på mit balancebræt, så det flyver henad græsset.

 

Han kan hente et bæger der har været f.eks. hønsesalet i, aflevere og få lidt foder i ude i bryggerset og balancere det i munden hen til sin "hyggehynde" hvor han sætter bægeret ned og spiser foderet. Det har han selv fundet på.

 

Så kan han se til siderne, bukke, finde noget jeg gemmer i stuen mens han "tæller til 100" og de andre almindelige tricks såsom, give me 5 osv.

Han kan sikkert mere, jeg tænker bare ikke så meget på det han/vi gør.

 

Nåe ja, jeg må lige tilføje at han var ved at lære sig selv at apportere Miss Mille da de begge var små, men jeg blev så forskrækket de gange han gjorde det at jeg stoppede ham. Det synes Mille sikkert er en god ide i dag. Dengang var hun fint tilfreds med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Fik lige afprøvet den der med fødderne og Kaia - Og fik sørme også en video ud af det :klap:

Bær lige over med rodet, vi er lige i gang med en omrokering i bryggerset :oops:

 

Og indtil der lige er lagt et nyt lydspor, så skru ned for lyden - For af en eller anden grund kan min telefon ikke lide klikkerlyden og gør den temmelig voldsom!

 

http://www.youtube.com/watch?v=IMHNqbjY_7g

 

Jeg brugte lidt strategisk belønning, så hun skulle hoppe lidt for at få godbidden, så satte hun automatisk poterne på mine fødder. :lun:

Var dog lidt usmart og have så lange bukser på, at hun stod og gled lidt på mine bukser, men havde helt sikkert fanget at holde poterne der :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver mange små mini-kæder med hende, som er skide sjove, men som kun kan bruges til at imponere gæster med.

 

I dag var det stå på bagben, bakke, dække, ind på plads, slalom mellem ben og afslutte med at hoppe gennem mine arme.

 

DU siger, at det ikke kan bruges til noget - men du ved jo godt, hvad JEG siger, at det kan bruges til. :slem:

 

 

That's right, jeg holder aldrig op med at prøve at få dig i gang. :mrgreen::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
DU siger, at det ikke kan bruges til noget - men du ved jo godt, hvad JEG siger, at det kan bruges til. :slem:

 

 

That's right, jeg holder aldrig op med at prøve at få dig i gang. :mrgreen::lol:

 

Hehe.. Måske det lykkes for dig en dag :blink:

 

Nu vil Kaia så aldrig kunne arbejde under de forhold som en konkurrence foregår under.

Så det giver helt sig selv - Der mangler nogle ting fra hvalpetiden, som gør hun ikke trives helt vildt godt med alt for meget nyt.

 

Men det ændre jo ikke på, at hun er skide sjov at træne med på steder hun er tryg og hun ELSKER det :lun:

 

Nu har vi det jo med at anskaffe os hunde i hobetal, så det er jo heller ikke helt tosset at øve mig på Kaia, indtil der pludselig kommer en dogdancing hund ind i hjemmet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Og det sidste "nytteløse" trick, Tyson har lært, er nok det valgfrie trick med en balje, vi skulle finde på til Best Friend Trick Challenge #5 - se fra 0:48 i videoen. Synes selv at det er lidt sejt. :cool:

 

[video=youtube;thFZ-89gxjc]

 

Kææææft det er genialt Sonja :klap:

 

Sikken balance han har :shock:

 

Der er liiiige en udfordring vi er nød til at tage op, selvom jeg tror vi starter med et eller andet der står bedre fast end en balje :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

For øvrigt burde man filme sig selv noget oftere... jeg fik filmet den video, fordi jeg ville deltage i den challenge. Og så opdager man jo spændende ting, når man ser videoen bagefter. :mrgreen: F.eks. at jeg giver et kropssignal med overkroppen, når Tyson skal cirkel om baljen. Doh, han kan altså sagtens udelukkende på verbal kommando, uanset om jeg står stille som en saltstøtte. :stupid: Ooog så kunne jeg jo pludselig se den side af ham, der vender væk fra mig, når han gemmer hovedet i baljen - og kan se, at vi åbenbart har fået indlært, at man skal lave et lille spjæt med venstre bagben, mens man har hovedet i baljen. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lagde et aktivitetsspil af træ i bunden af baljen, så den ikke vippede. :-)

 

Hov, vil lige sige, at den naturligvis stadig kan vippe... men den står mere stabilt, så der skal lidt mere til. De første par gange vi trænede det, havde jeg ikke noget i bunden, og Tyson kom meget fint op og balancere et par gange, men når han hoppede ned, vippede baljen helt op på siden. Og så blev han et par gange så ivrig og lidt voldsom i bevægelserne, når han prøvede at komme op på kanten, at baljen vippede. Det brød han sig forståeligt nok ikke så meget om (og jeg var heller ikke så tryg ved det), så jeg lagde aktivitetsspillet i bunden af baljen, og det hjalp. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig flot!!!

 

Hvad med den anden udfordring? Den med sokken? :-)

 

He he, den er jeg ikke gået i gang med. ;-) På søndag skal vi til rallyprøve, så vi bør nok lige nå at træne nogle rallyskilte. Og ellers skal vi have trænet nyt HTM-program, og der er nogle tricks, vi er i gang med at træne, som skal trænes færdige. Så det bliver nok ikke lige nu, at vi får trænet med sokker. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det sidste "nytteløse" trick, Tyson har lært, er nok det valgfrie trick med en balje, vi skulle finde på til Best Friend Trick Challenge #5 - se fra 0:48 i videoen. Synes selv at det er lidt sejt. :cool:

 

[video=youtube;thFZ-89gxjc]

 

Forestil jer en schæfer på 36 kg gøre det:lol: Men hvor ER Tyson sej:5up:

 

Prøvede Ida_Astas trick med poter på fødderne. Dét kan så heller ikke lade sig gøre med kæmpe-schæfer (med mindre man er enormt høj og hjulbenet:hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...