Hop til indhold

Søger hjælp til adoption af hund - hvilken race?

Gæst Reka
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg har brug for nogle råd fra Jer.

Jeg står og skal hjælpe et familiemedlem med at finde ud af hvilken slags hund hun skal adoptere.

De vigtigste ting er at hunden skal være en god ven og en god vagthund. Den skal kunne trænes til at gå roligt (ingen pludselige bevægelser), da hende der skal adoptere hunden har besvær med at gå pga. smerter. Det vil også sige at det vil være begrænset hvor lange gåture den kan komme ud på; dog vil den flytte ind i et varmt og kærligt hjem med en stor have at løbe rundt i. Den vil heller ikke skulle være alene hjemme i løbet af dagen, da hun har arbejdsplads derhjemme.

Hun bor på landet og har brug for en hund der kan skræmme eventuelle indbrudstyve væk. Der har været en del episoder på det sidste, som har gjort at vi tænker det vil være en god idé, at hun adopterer en trofast ven.

Vi har haft kig på den dansk-svenske gårdhund, som umiddelbart virker som et rigtig godt bud. Men da vi ikke ved så meget om hunde tænkte vi at det ville være en god idé at spørge lidt omkring, og jeg synes dette ser ud til at være stedet, hvor man kan få de bedste råd. Jeg håber at høre fra nogle af Jer. :-)

Hilsen Reka

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener slet ikke, man kan forvente at en adopteret hund passer på een. Dens nok forskellige bagggrund vil vel gøre, at den passer på sig selv.

Jeg har beskæfteiget mig en del med sådanne hunde , også fra udlandet og disse hunde har i 1 ste omgang brug for en stabil pzykisk person, der kan overbevise hunden om, at man overtager ansvaret, for at passe på dem.,

Ellers vil en utryg hund sætte tænderne i alle gæster, der betræder matriklen.

Du bør forstå dette og evt skrive lidt mere om , hvad der er mening med hunden og hvad der ellers tilbydes den, i dens dagligdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå at i kigger efter en hund med en passende alder og aktivitetsniveau og personlighed først - og derefter race. Det er jo fordelen ved at få en voksen hund, at i virkelig kan få et indblik i hvordan hundens personlighed er.

Og ja, hvis i vælger at adoptere gennem et internat eller lign. har de fleste hunde lig i lasten, og under alle omstændigheder skal der arbejdes for at i får et godt forhold.

Når det så er sagt, hvad med en gravhund eller terrier type? De skal have mentale udfordringer, men ikke nødvendigvis gåturer i timevis. Og så er de jo modige og gøende, hvis der kommer "gæster".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler stærkt på at en DSG kan skræmme en indbrudstyv væk :hmm: Slå alarm, ja, men skræmme, nej.

Og en stor hund er jo udelukket pga. af ejerens helbred. Mit forslag ville være en tyverialarm - den skal man ikke gå tur med.

Bare lige af nysgerrighed:genert: hvor mange af jer mener at en stor hund kan eller bør skræmme indbrudstyve væk? Altså sådan fysisk?

Når jeg læser ts' indlæg går jeg automatisk udfra at hun vil have en alarmhund - det med vagthunde al'a mr. Burns' dobermans var slet ikke noget jeg tænkte på :lol: Måske jeg bare er for vandt til små hunde??:hmm:

Ps. Tyveri alarm - det er ikke en dårlig ide!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står at hunden skal kunne skræmme indbrudstyve væk, det kæder jeg ikke sammen med en lille hund der alarmere fordi der er nogle ved døren.

En hund med en anseelig størrelse der brøler røv når der er fremmede i nærheden af dens hus, det er vel en hund der i mange tilfælde skræmmer uindbudte væk ved dens blotte tilstedeværelse. Det er i mine øjne helt ok hvis omgivelserne i øvrigt ikke generes af det.

Men at have sådan en hund hænger ikke rigtig sammen med at være begrænset i sin fysiske udfoldelse, og derfor vil jeg da bestemt osse stemme for at få installeret en god alarm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige af nysgerrighed:genert: hvor mange af jer mener at en stor hund kan eller bør skræmme indbrudstyve væk? Altså sådan fysisk?

Jeg mener nok at mine kan, men så absolut at de ikke bør. Jeg vil ikke udsætte dem for fare.

Jeg ville tro - uden at være særligt meget inde i hvordan indbrudstyve tænker - at hvis man har valget mellem et hus med en stor hund og et med en lille hund, vil man nok vælge den lettere opgave, hvor der er mindst risiko for kvæstelser :vedikke:

Når jeg læser ts' indlæg går jeg automatisk udfra at hun vil have en alarmhund - det med vagthunde al'a mr. Burns' dobermans var slet ikke noget jeg tænkte på :lol: Måske jeg bare er for vandt til små hunde??:hmm:

Der står jo "skræmme". Jeg læser helst hvad der rent faktisk står ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen

Jeg har brug for nogle råd fra Jer.

Jeg står og skal hjælpe et familiemedlem med at finde ud af hvilken slags hund hun skal adoptere.

De vigtigste ting er at hunden skal være en god ven og en god vagthund. Den skal kunne trænes til at gå roligt (ingen pludselige bevægelser), da hende der skal adoptere hunden har besvær med at gå pga. smerter. Det vil også sige at det vil være begrænset hvor lange gåture den kan komme ud på; dog vil den flytte ind i et varmt og kærligt hjem med en stor have at løbe rundt i. Den vil heller ikke skulle være alene hjemme i løbet af dagen, da hun har arbejdsplads derhjemme.

Hun bor på landet og har brug for en hund der kan skræmme eventuelle indbrudstyve væk. Der har været en del episoder på det sidste, som har gjort at vi tænker det vil være en god idé, at hun adopterer en trofast ven.

Vi har haft kig på den dansk-svenske gårdhund, som umiddelbart virker som et rigtig godt bud. Men da vi ikke ved så meget om hunde tænkte vi at det ville være en god idé at spørge lidt omkring, og jeg synes dette ser ud til at være stedet, hvor man kan få de bedste råd. Jeg håber at høre fra nogle af Jer. :-)

Hilsen Reka

Med mindre man bor på et gods, så er "en stor have" et frimærke for en hund, og det tæller ikke som "kvalitets" udetid.

De fleste hunde kan trænes til at gå roligt under alle forhold, men det kommer godtnok til at koste noget arbejde og det skal holdes ved lige, hvem skal gøre det?

Kærlighed og fællestid er alletiders, men en hund har brug for motion og aktivering, hver eneste dag.

Det er ikkefor at lyde tvær, men jeg foreslår også elektronisk overvågning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for rådene allesammen.

Selvfølgelig kan man på ingen måde forvente at få en hund der passer på én, men egenskaber hos de forskellige hunderacer varierer da? Jeg ville blot vide hvilken hunderace der kunne passe til hende i forhold til hendes situation.

Jeg beklager hvis mit første indllæg gav det indtryk, at hun forventer at få en hvalp som kan alle tricks fra start af og som bare skal 'bruges' som vagthund. Frygt ej; som tidligere sagt ville hunden få et kærligt og varmt hjem. Jeg ved godt at det er et kæmpestort ansvar at adoptere en hund, og det ved hun også godt. Hun er på ingen måde ude af stand til at bevæge sig. Hun kan sagtens gå. Det foregår bare i langsomt tempo, da hun har smerter. Hun vil sagtens kunne gå ture med hunden - bare ikke alt for lange ture. Hun vil også kunne aktivere og lege med hunden.

Angående det med at skræmme eventuelle indbrudstyve væk mente jeg ikke, at vi var på udkig efter en hund, der decideret ville gå til angreb. Den skal egentlig bare kunne gøre opmærksom på at den bor/er der (ved for eksempel at gø når den kan høre nogle udenfor). Tyvene er indtil videre smuttet lige så snart de har fundet ud af, at der er nogen hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites