Hop til indhold

Er det godt nok? Om nytårstræning.

Louisen
 Share

Recommended Posts

Når Taiki hører store brag, det kan være kanonslag, en vindue der smækker eller lignende, så kommer han straks hen til mig i forventningen om godbidder. Han udviser ingen tegn på nervøsitet overhovedet, han kan godt lige kigge op på mig for at se min reaktion, men når der ingen er, så stiller han sig bare an til godbidder (som jeg har trænet med ham, er resultatet ved store brag /larm).

Betyder det så, at jeg forhåbentlig får en fredelig nytårsaften, hvor jeg blot skal sulte ham lidt om formiddagen, give ham nogle lange, gode ture - og så have godbidder stående klar, så ved de store brag får han lige en enkelt, hvilket på en hel aften bliver hans dagsration af mad.

Eller skal jeg stadig forvente det værste og forberede mig på dette?

Taiki har kun fejret nytår én gang før da han var 11 uger, hvor han blev stresset fordi han ikke kunne sove - men han var kun uge én gang for at pølle (hvilket han dog ikke var glad for), ellers tissede han på avis indenfor og var ikke bange for larmen overhovedet (men stresset fordi han missede 2 lure og sit sædvanlige sovetidspunkt da det larmede for meget til at sove).

Så jeg ved ikke om det har præget ham negativt, men det virker umiddelbart ikke sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bor på Nørrebro og en godbid pr stort brag = dagsration? Hos mig vil det være dagsration for en elefant (her til aften har der været godt gang i den allerede).

Hvordan reagerer han ved blink? Jeg synes de var de sværeste. Og når det går seriøst løs, så er det bare noget andet, end lidt brag med mellemrum. Jeg håber (og synes lidt det lyder som om) han er klar til nytår ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, selve nytårsaften får han nok kun ved de allerstørste brag. :-D

Han reagerer ikke rigtig på blink. Sidst vi så nogle var policen, der var han bare fokuseret på at deres uniform = godbidder, da han nogle gange får Frolic ( :roll: ) af parkeringsvagterne og gårdmændene i Guldbergs Have. Så han ville meget gerne derhen, det gik dog ikke liiiige i den situation (resultat: Meget fornærmet Taiki som nappede mig i jakkekanten, hmpf!).

Det skal siges, at vi lukker af med papkasser for vinduerne og han bliver luftet i gården (den er lukket og der må ikke skydes af derinde) når det går vildt for sig. Så håber det er lidt begrænset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Taiki i en alder af 11 uger ikke var bange for selve fyrværkeriet, så tror jeg skam ikke du skal frygte aftenen så meget. :-D

Jeg synes du skal sørge for selv at være rolig på nytårsaften. Hvis du bekymrer dig for meget, kan det være Taiki mærker og reagerer på det.

Er han meget lydfølsom? Hvis han elsker mad, kan du jo eventuelt sørge for at aktivere ham. (Frossen kong?).

Du har allerede trænet meget med lyde, så måske du skal begynde at fade godbidderne ud nu, så han ikke bliver forvirret over alle de brag og forventer godbidder konstant?

Mit bedste råd: Slap helt af og tag det som det kommer. Gør præcis det samme som I ville gøre på en helt normal mandag. Lad være med at pusle for meget om ham, kun hvis han er rolig og afslappet. Lav nogle aktiviteter hvor han slapper af. Giv ham noget som han kan arbejde med. Træn nogle tricks.

Basically "not give a fuck!" omkring fyrværkeriet selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt mene at du skal arbejde imod afslapning... Ellers vil han jo stadig stresse over at han konstant skal søge dig ved bragene...

Dexter var sidste år trænet ganske fint, og alligevel blev han rigtig utryg ved midnat... Ikke sådan panisk eller noget, men det var tydeligt at han slet ikke forstod hvad der skete.

Vi har trænet med Penny, men hun er bare typen der springer op og bjæffer/øffer, hver gang hun hører en høj lyd!

Nå tilbage til dig; Jeg ville som før skrevet lidt mere tilvænning, så du kan få en hund der ikke rejser sig hver gang han høre et brag, men blot måske løfter hovedet og sover videre.

Jeg ville finde det mere afslappende for hunden at den lå og sov under sofaen, en anelse utryg end at den forbandt hvert brag med en godbid, så den blev nød til at løbe hen til dig hver gang... Han ville jo ikke få sovet i to uger så :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gør det desværre ikke.

Luna siger intet til de brag, der kommer nu. Men Nytårsaften er noget andet. Der står jord og himmel i et og det lyder som om 3. verdenskrig er brudt ud. Måske er han en af de hunde, der bare er ligeglad, men jeg ville stadig have en back-up plan i form af noget beroligende. Jeg har selv Zylkene og baldrian liggende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er aldrig til at forudse, hvordan de vil reagerer. Min Debbie er bange ,men sidste år var det pludselig Snoopy, der pludselig gik i angsanfald allerde før kl 22:30 , hybervensilerede og stod over mig og hang med tungen ud og mundvandet løb kontinuerligt.Måtte gå i seng kl 22:30 .Snoopy var da næsten 3 år og jeg har ikke bemærket at han var særlig ramt af det, de andre nytårsaftener.

Har netop læst i DKK ´s Hunden, at disse borderer kan blive meget lydpåvirkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gør det desværre ikke.

Luna siger intet til de brag, der kommer nu. Men Nytårsaften er noget andet. Der står jord og himmel i et og det lyder som om 3. verdenskrig er brudt ud. Måske er han en af de hunde, der bare er ligeglad, men jeg ville stadig have en back-up plan i form af noget beroligende. Jeg har selv Zylkene og baldrian liggende.

Jeg vil ikke ud i Zylkene, da jeg ikke vil bedøve ham som sådan. Men jeg vil have noget blomstermedicin liggende med beroligende effekt, som han begynder at få nogle dråber af op til. Jeg sætter også en DAP op så snart den kommer med posten, så dens effekt kan nå at være optimal også i dagene op til selve nytårsaften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Taiki i en alder af 11 uger ikke var bange for selve fyrværkeriet, så tror jeg skam ikke du skal frygte aftenen så meget. :-D

Jeg synes du skal sørge for selv at være rolig på nytårsaften. Hvis du bekymrer dig for meget, kan det være Taiki mærker og reagerer på det.

Er han meget lydfølsom? Hvis han elsker mad, kan du jo eventuelt sørge for at aktivere ham. (Frossen kong?).

Du har allerede trænet meget med lyde, så måske du skal begynde at fade godbidderne ud nu, så han ikke bliver forvirret over alle de brag og forventer godbidder konstant?

Mit bedste råd: Slap helt af og tag det som det kommer. Gør præcis det samme som I ville gøre på en helt normal mandag. Lad være med at pusle for meget om ham, kun hvis han er rolig og afslappet. Lav nogle aktiviteter hvor han slapper af. Giv ham noget som han kan arbejde med. Træn nogle tricks.

Basically "not give a fuck!" omkring fyrværkeriet selv.

Jeg er selv ret ligeglad, var det også da han var 11 uger og det reagerede han meget positivt på. Så det er også min plan, at være cool!

Link til indlæg
Del på andre sites

I har ret i, at jeg bør fade godbidderne ud nu. Men det som forvirrer mig er, at når vi er udenfor så tigger han godbidder ved høje brag, men når vi er indenfor og han sover, ved jeg ikke engang om han hører dem, for han sover bare igennem uden at reagere. Forleden var der 5 høje knald efter hinanden (kanonslag) og han rokkede ikke engang med ørerne. Måske er han ligeglad eller også sov han bare tungt? Jeg ved det ikke! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke ud i Zylkene, da jeg ikke vil bedøve ham som sådan. Men jeg vil have noget blomstermedicin liggende med beroligende effekt, som han begynder at få nogle dråber af op til. Jeg sætter også en DAP op så snart den kommer med posten, så dens effekt kan nå at være optimal også i dagene op til selve nytårsaften.

Zylkene er altså lige så naturligt som blomstermedicin og DAP, og det virker ikke bedøvende eller sløvende. :-) Det er lavet af mælkeprotein og virker beroligende/stressnedsættende (men altså ikke beroligende som i bedøvende ;-)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker,er Zylkene lavet på mælkeprotein og jeg ved det sælges som fodertilskud, ikke medicin. Jeg kan garantere dig for at hunden ikke bliver bedøvet. Om det har nogen virkning i dit tilfælde er en anden sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes altid første nytår går fint og nummer to er der, hvor man ser om nytåret er skræmmende, måske bare mig, men sådan har det generelt været (for alle de 5 jeg har nu og tidligere hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker,er Zylkene lavet på mælkeprotein og jeg ved det sælges som fodertilskud, ikke medicin. Jeg kan garantere dig for at hunden ikke bliver bedøvet. Om det har nogen virkning i dit tilfælde er en anden sag.

Jeg er med på den med zylkene - slet ikke den bedøvende virkning som 'rigtig' medicin har, har prøvet en del og Petrine har været helt skæv og underlig, men zylkene virker kun beroligende (sløve Zamzam har også prøvet det, bare sådan for at prøve, på ham var der absolut ingen effekt, han er i forvejen meget tilbagelænet og rolig)

Link til indlæg
Del på andre sites