Hop til indhold

Hjælp min hvalp på 7 mdr.


Gæst Baiko
 Share

Recommended Posts

Hej og velkommen til:vinken:

Er din hund blevet tjekket for amøber i afføringen? Du skriver han har haft orm, så jeg går ud fra at han er tjekket.

Jeg har en hund, der havde dårlig mave da vi fik ham som 20 ugers og flere måneder frem. Det viste sig at han havde en amøbe der hedder giardia og den resulterer i diarre (og opkast). Han er rask nu, men der er gået over 1 år.

 

Hvis det ikke allerede er tjekket - så ville jeg gøre det.

De ser det i en afføringsprøve.

 

Jeg håber snart at din hvalp får en bedre mave. De er så frustrerende, når man ikke ved hvad der er galt.

 

 

min dyrelæge siger at der er tjekket for ALT hvad der kan tjekkes i hans affrøing - så det går ejg udfra. Spørger lige idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du er tilgivet:blink:

 

Min gamle dreng havde problemer med bugspytkirtlen, men da vi fik sat ham på daglig medicin, fik han et godt liv. Når han havde anfald med maven, fik han skånekost med udkogte brune ris, kogte grøntsager og kogt kylling eller hvid fisk. Jeg rev også rå gulerødder i maven, da de stopper og stabiliserer.

 

Når det er så kritisk som det er, ville jeg nok starte med en slags kød i nogle uger, og så prøve at tilsætte andre typer når maven er mere stabil.

 

 

Tusinde tak - hvad ville du starte på? Fisk, Kylling eller hestekød (fortalte en fra min træning er godt til hunde?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak - hvad ville du starte på? Fisk, Kylling eller hestekød (fortalte en fra min træning er godt til hunde?)

 

Hip som hap, men ville gå efter det billigste:mrgreen: Hvis du har en barf-forhandler i nærheden er hest nemt at skaffe, ellers er det ret svært. Og husk at koge kødet godt.

 

Tro mig, jeg ved hvor frustrerende det er at have en syg hund (eller selv være syg), så brug os endelig til at læsse af på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hip som hap, men ville gå efter det billigste:mrgreen: Hvis du har en barf-forhandler i nærheden er hest nemt at skaffe, ellers er det ret svært. Og husk at koge kødet godt.

 

Tro mig, jeg ved hvor frustrerende det er at have en syg hund (eller selv være syg), så brug os endelig til at læsse af på!

 

 

Jeg er så glad for jeg oprettede en profil herinde - føler mig ikke så alene mere :)

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har tudet mig selv i søvn, og Baiko har bare ligget ved min side og kysset mine hænder og set helt forvirret ud. Hvis bare de kunne tale altså.

 

Kl. 15.00 skal jeg til dyrelægen med ham, jeg har skrevet en laaang liste nu med ting jeg skal spørge om.

 

Jeg skriver en update i aften. :)

 

Mange tak til jer alle.!

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Stakkels Baiko og stakkels dig :ae:

 

Jeg fodrer med hjemmelavet og er rigtig tilfreds. Nu har min hund ikke sart mave, men han får andre symptomer på råt. Jeg ville starte ud med bare en slags ingredienser (altså en slags stivelse - brune ris - en slags grøntsager (her ville jeg personligt vælge gulerødder, hvis du holder dig til en slags) og så enten fisk eller kylling.

 

Jeg tilsætter lidt tilskud og kalk, men først og fremmest ville jeg afprøve for at se, om det ikke lindrer han stakkels mave. Så kan tilskud altid komme senere.

 

Jeg ville ikke tilsætte A38 som udgangspunkt, da mælkeprodukter - også syrnede - kan være hårde for maven, selvom bakteriefloraen er gavnlig. Så hellere give den flora i form af Zoolac, Prokolin, Canikur eller andet lign.

 

Fordelen ved det hjemmelavede er, at det ikke er så svært for dem at nedbryde og derfor ikke kræver så meget af kroppen. Min hunds lever blev belastet af det rå (kraftig formodning) og det gav sig udtryk i øjen-øre og forhudsbetændelse. 3 dage efter skift til hjemmelavet var det væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Stakkels Baiko og stakkels dig :ae:

 

Jeg fodrer med hjemmelavet og er rigtig tilfreds. Nu har min hund ikke sart mave, men han får andre symptomer på råt. Jeg ville starte ud med bare en slags ingredienser (altså en slags stivelse - brune ris - en slags grøntsager (her ville jeg personligt vælge gulerødder, hvis du holder dig til en slags) og så enten fisk eller kylling.

 

Jeg tilsætter lidt tilskud og kalk, men først og fremmest ville jeg afprøve for at se, om det ikke lindrer han stakkels mave. Så kan tilskud altid komme senere.

 

Jeg ville ikke tilsætte A38 som udgangspunkt, da mælkeprodukter - også syrnede - kan være hårde for maven, selvom bakteriefloraen er gavnlig. Så hellere give den flora i form af Zoolac, Prokolin, Canikur eller andet lign.

 

Fordelen ved det hjemmelavede er, at det ikke er så svært for dem at nedbryde og derfor ikke kræver så meget af kroppen. Min hunds lever blev belastet af det rå (kraftig formodning) og det gav sig udtryk i øjen-øre og forhudsbetændelse. 3 dage efter skift til hjemmelavet var det væk.

 

 

baiko har også forhudsbetændelse og øjenbetændelse ligger og lurer konstant lige om hjørnet, men jeg kan holde det nede ved at rense hans øjne en gang imellem .

Link til indlæg
Del på andre sites

baiko har også forhudsbetændelse og øjenbetændelse ligger og lurer konstant lige om hjørnet, men jeg kan holde det nede ved at rense hans øjne en gang imellem .

 

Det kunne bestemt godt lyde som om hans immunforsvar er på overarbejde :ae: Der er ingen tvivl om, at han er hårdt ramt og måske er der mere bag end "bare" foderet, men det er klart værd at prøve.

 

Her er en tråd med opskrifter m.m.:

 

http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Altså endnu en hund med ekstrem diarre - arghh :megaked:

Hvor er det bare træls for jer.

Jeg har selv to beagler som hele livet har kæmpet med noget lign. Vi har været ved dyrlæge - ja jeg ved ikke hvor mange gange - desværre ved dyrlægerne ikke ret meget om sådan noget - de kan tage prøver og alt det, men det er jo så heller ikke altid der kommer en diagnose eller en forklaring på hvad der er galt. Man fumler rundt i blinde og håber at man nu er på rette vej.

Det er ofte sådan at hunde under 5 år er dem som rammes af disse symptomer - det er ikke en sygdom for der er altid en underliggende årsag. Efter et kæmpe stort arbejde har jeg nu lokaliseret hvor det går galt for mine beagler - i sær den yngste, da den ældre af dem synes så småt at være ovre det - han er lige blevet 5 år hvor Darwin er 2½ år.

 

Mit råd er at du laver nogle udelukkelser - noget du i forvejen har mistanke til og så piller det hele fra hinanden. Evt vil et helt kornfrit foder være vejen frem - så man kan komme i gang med at udelukke.

 

Mine beagler har problemer med tyktarmen - den fungerer af en eller anden grund dårligere end normalt - derfor kan mine ikke nedbryde for højt protein indhold - og majs er noget af det værste jeg kan give dem. Havre og Ris er ok - men ikke hele tiden, derfor skifter jeg foder ofte, så påvirkningerne bliver mindre. Når en af dem har et angreb supplere jeg altid med canikur - det er det eneste der hjælper - havregrød og canikur kurerer den dårlige tarm her hos os.

Mine hunde får også hjemmelavet nu - 3-4 gange i ugen og resten af tiden suppleres de med et letfordøjeligt foder -

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne bestemt godt lyde som om hans immunforsvar er på overarbejde :ae: Der er ingen tvivl om, at han er hårdt ramt og måske er der mere bag end "bare" foderet, men det er klart værd at prøve.

 

Her er en tråd med opskrifter m.m.:

 

http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Vi skal tale om endoskopi og røntgen idag - jeg er sørme glad for at jeg har købt en forsikring og at jeg har en opsparing :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil også bare sige at jeg håber i finder ud af hvad det er, det lyder godt nok ikke sjovt.

 

Synes hjemmelavet lyder som en bedre ide end råt lige nu, når man har haft dårlig mave et stykke tid skal den jo lige have tid til at komme sig igen, tænker råt kød kan være lidt for 'hårdt' lige nu. Ang. hjemmelavet, skriver det bare for en sikkerheds skyld, husk du ikke må give tilberedte ben.

 

Er der blevet lavet opfølgningstest på de orm han havde? Og hvad med hjerte-lungeorm?

 

Håber du får en god snak ved dyrlægen i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære dig, jeg ved om nogen hvor frygtelig det er at have en hund med alvorlige mavetarm problemer.

 

Det skriger til himlen at din hund fejler noget, der endnu ikke er blevet opdaget. Jeg synes ikke umiddelbart du skal kaste dig ud i alle mulige fodereksperimenter eller Barf, for guds skyld hold dig væk fra det, når du har en hund med mave problemer.

 

Din hund fejler tydeligvis noget, men hvad er jo altid det store spørgsmål.

 

Er der taget blodprøve for at tjekke for kronisk betændelse i bugspytkirtlen ??

Har din hund fået kikkert undersøgelse ned i maven og tarmene ?? Umiddelbart tænker jeg at det er mere relevant at ofre penge på den undersøgelse end på røntgen, røntgen kan på sin vis kun vise knogler og genstande ja i feks tarmsystemet men får du taget begge dele, er du jo på den sikre side.

 

Kan din hund have foderintolerance ?? Ofte når hunde har foderintolerance viser det sig ved mavesmerter, opkast og diarre, men ellers virker hunden frisk nok. Foderintolerance er oftes over for kød eller bestemte typer kød.

 

En sjælden lidelse som min hund havde og som jeg kender en, hvis hun har, er at hunden ikke kan omdanne det protein der er i kød. Læste faktisk om en tredje hund på hundegalleri der led af det. Kroppen kan ikke omsætte det og det giver opkast, diarre og slemme mavesmerter og til tider betændelse i tarmene.

 

 

Når din hund ikke har lagermide allergi er der ikke grund til at bruge konfritfoder som faktisk også oftes kan give løs afføring, særlig i starten.

 

 

Hvis jeg var dig og nu ved jeg flere herinde stejler og sikkert mener jeg er traumatiseret af mit forløb med min hund, men hvis jeg var dig, ville jeg stoppe med at give kød og se hvad der skete. Giv feks kogte kartoffler, ris, A38 og kogte pangasius ( en fisk ) og bare det og intet andet i ja feks 4 dage og se om det havde nogen som helst effekt.

Samtidig ville jeg få taget en blodprøve for at tjekke bugspytkirtlen. Synes der er mystisk dyrlægen ikke har undersøgt den endnu. ( men var desværre selv ved 4 dyrlæger før det slog en af det måske var bugspytkirtlen og det var på et hængende hår )

 

Skriv endelig herinde, krydser finger for dig og din vovse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu være MEGET påpasselig med at fjerne protein fra en 7 mdr. gammel hvalps kost. Hellere få tjekket alt andet først, end at springe ud i den ret usandsynlige diagnose (at hunden ikke kan tåle kød). Mht. lagermider og korn, ville jeg uanset hvad vælge korn fra. Gluten (som findes i korn) er et protein som kan irritere tarmen. Både ved allergi over for gluten, men også ved irritabel tarm, anbefaler man at fjerne glutenholdige produkter fra kosten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen,

 

HAN HAVDE FAST MAVE HER TIL MORGEN !!!!!!! FOR FØRSTE GANG I 2 MÅNEDER!!!! :-D HELT "TØR" OG FAST<3<3<3

 

Vi var som sagt til dyrelægen igår (det var ikke den samme som vi plejer at hve - øv) men vi talte frem og tilbage og hende dyrelægen siger så at han ikke er blevet allergi testet, hvilket jeg SLET ikke kan forstå! Min "egen" dyrelæge kommer tilbage på mandag og så må jeg tage en snak med hende. For så kan han måske ikke tåle tørfoder jo?

 

Jeg synes det er enormt svært at finde rundt i de prøver, alt det lægesprog gør mig helt forvirret. :cry:

Hun sagde at den test vi tog igår kunne måle lidt i bugspytskirtlen og det tal der stod på sedlen efter prøven var helt normalt sagde hun.? Jeg spurgte ind til det med budspytskirtlen, men hun sagde at der ikke fandtes en dissideret test for det? Er det sandt?

 

Vi har aftalt med dyrelægen at han kommer på Pengasius og gulerødskur de næste 2 uger og så ser vi hvad der sker. Udover det får han 3ml Canikur morgen og aften. Men maven var fast her til morgen og der trillede altså lige en tåre ned af kinden - så er der da håb endnu.

 

Vi får svar fra den anden test på mandag, den skal tjekke om hans mave optager de vitaminer og mineraler som den skal.

 

Baiko havde desuden tabt sig - for 3 uger siden vejede han 10,5 kg. - Igår vejede han 10,4 kg (dyrelægen sagde at det er ikke så godt, da han helst skulle veje omkring 11,5 kg nu) Men nu prøver vi at give ham godt med fisk og gulerødder og se om vi ikke kan få ham til at tage lidt på.

 

Han har fået hjerte/lungeorm kur 2 gange for at være på den sikre side, selvom han aldrig er blevet testet positiv. Han har også fået kur imod de der amøber, selvom han aldrig er blevet testet positiv. Han har godt nok været på meget medicin :(

 

Tusinde tak for jeres svar. Det varmer mit :hjerte:<3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu være MEGET påpasselig med at fjerne protein fra en 7 mdr. gammel hvalps kost. Hellere få tjekket alt andet først, end at springe ud i den ret usandsynlige diagnose (at hunden ikke kan tåle kød). Mht. lagermider og korn, ville jeg uanset hvad vælge korn fra. Gluten (som findes i korn) er et protein som kan irritere tarmen. Både ved allergi over for gluten, men også ved irritabel tarm, anbefaler man at fjerne glutenholdige produkter fra kosten.

 

Hvad hvis vi kun giver ham fisk og gulerødder udkogte i 2 ugers tid? er det okay? og så putte lidt kylling i hen af vejen osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis vi kun giver ham fisk og gulerødder udkogte i 2 ugers tid? er det okay? og så putte lidt kylling i hen af vejen osv osv.

 

 

Det er helt ok :5up: Umiddelbart ville jeg tilføre lidt udkogte brune ris. Personligt ville jeg finde en anden hvid fisk end pangasius. Det er den billigste, ja, men også den med mest "affald" i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt ok :5up: Umiddelbart ville jeg tilføre lidt udkogte brune ris. Personligt ville jeg finde en anden hvid fisk end pangasius. Det er den billigste, ja, men også den med mest "affald" i.

 

Det var den eneste fisk de havde i netto igår, hvad kan du anbefale :)???

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var den eneste fisk de havde i netto igår, hvad kan du anbefale :)???

 

 

Torsk og sej er udemærket.

 

Jeg bruger selv mange forskellige slags fisk, men måske der er en ide i at holde sig til en slags her de første uger? Jeg bruger sild, rødspætte, laks, torsk, sej, ørred. Rødspætten og jeg skændes dog tit pga de irriterende ben. De andre køber jeg uden ben.

 

Du kan lave maden ligesom opskriften beskrevet i første indlæg i den tråd jeg linkede til tidligere. Altså vand, fisk, så tilsætte brune ris, hakkede/blendede gulerødder og udkoge ris og gulerødder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...