Hop til indhold

Stamtavle vs blandingshunde i agility (landshold)

Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Det er sikkert blevet diskuteret før, men er der ikke en som vil være sød at forklare mig hvorfor en hund skal have stamtavle for at blive udtaget? Og hvorfor en hund u. tavle ikke kan komme med til fx VM?

Hvad/hvor er sammenhængen mellem en hunds stamtavle og dens præstationer på en ag-bane?

Hvorfor er reglerne som de er? Er det FCi? Er det DKK?

Gælder det ikke bare om at have den bedste hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er et usundt og usmageligt monopol, men sådan er forholdene altså i hundesport :vedikke: Den ideelle løsning ville være at der blev skabt en uafhængig international liga, men det kræver jo lige at nogle gør arbejdet - og har pengene. Især det sidste vil blive svært, da det jo er de stambogsførende klubber, der har medlemmerne og sponsorerne. Og de har selvfølgelig ingen interesse i at lukke tavleløse indenfor i varmen. Tænk nu hvis det viste sig at de var gode :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er FCI. VM og alle de store mesterskabe er i FCI-regi, og derfor skal man "være med i klubben" for at kunne være med. Ét eller andet sted kan jeg vel godt forstå det, set fra deres side, selv om jeg personlig synes det er uretfærdigt.

Men hvad hvis nu dem uden stamtavle betalte den samme pose penge til FCI som dem "i klubben"? Men DKK er vel lige så svær "at danse med"... Er der ikke snak om at DM (DKK) også vil til at udelukke hunde uden tavle der? Og er det ikke allerede tilfældet i Rally?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et usundt og usmageligt monopol, men sådan er forholdene altså i hundesport :vedikke: Den ideelle løsning ville være at der blev skabt en uafhængig international liga, men det kræver jo lige at nogle gør arbejdet - og har pengene. Især det sidste vil blive svært, da det jo er de stambogsførende klubber, der har medlemmerne og sponsorerne. Og de har selvfølgelig ingen interesse i at lukke tavleløse indenfor i varmen. Tænk nu hvis det viste sig at de var gode :shock:

Ja, i ridning kan en hest uden papirer (stamtavle) fundet på Lars Tyndskids mark gå OL, og hvis den er en hingst, kan den endda blive registreret i fx DV (dansk varmblod) og blive kåret pga præstationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad hvis nu dem uden stamtavle betalte den samme pose penge til FCI som dem "i klubben"? Men DKK er vel lige så svær "at danse med"... Er der ikke snak om at DM (DKK) også vil til at udelukke hunde uden tavle der? Og er det ikke allerede tilfældet i Rally?

Ja, i ridning kan en hest uden papirer (stamtavle) fundet på Lars Tyndskids mark gå OL, og hvis den er en hingst, kan den endda blive registreret i fx DV (dansk varmblod) og blive kåret pga præstationer.

Jeg tror sgutte det er så meget penge - FCI vil vel bare lave mesterskaber for FCI-hunde? :vedikke: Deres mission i livet er jo at promovere racehunde/stambøger, så jeg synes egentlig ikke det er så underligt at netop de kun vil ha' FCI-hunde med. Aner ikke hvordan det fungerer, men ved ikke om der ligefrem bli'r betalt penge til FCI i forbindelse med VM/EM etc..?

DKK har nok ikke rigtig noget at sige til om når det drejer sig om de store mesterskaber. Og agility-DM har de vel heller ikke ret meget med at gøre? Før i tiden var det jo FUFA der stod for det der blev kaldt "DKK-DM", men egentlig havde DKK ikke rigtig noget med det at gøre. Om det er anderledes med Rally-DM ved jeg ikke, men hvis det bli'r arrangeret af DKK så må de jo stå for reglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

FCI har som formål at fremme stamtavlehunde, DCH er vel den uafhængige forening for alle? Hvis DCH vil, så er det da bare at sætte i gang? Jeg personligt forstår den ikke helt, en forening med et klart formål, vil aldrig gøre noget, der går direkte mod det formål. Selvom jeg sagtens kan se det helt vildt triste i at stå med den perfekte bastard.

Link til indlæg
Del på andre sites

FCI har som formål at fremme stamtavlehunde, DCH er vel den uafhængige forening for alle? Hvis DCH vil, så er det da bare at sætte i gang? Jeg personligt forstår den ikke helt, en forening med et klart formål, vil aldrig gøre noget, der går direkte mod det formål. Selvom jeg sagtens kan se det helt vildt triste i at stå med den perfekte bastard.

Der fik du lige formuleret det jeg også mente! :5up: Jeg er en spade til at skrive i dag, så godt andre kan. :lol:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror sgutte det er så meget penge - FCI vil vel bare lave mesterskaber for FCI-hunde? :vedikke: Deres mission i livet er jo at promovere racehunde/stambøger, så jeg synes egentlig ikke det er så underligt at netop de kun vil ha' FCI-hunde med. Aner ikke hvordan det fungerer, men ved ikke om der ligefrem bli'r betalt penge til FCI i forbindelse med VM/EM etc..?

DKK har nok ikke rigtig noget at sige til om når det drejer sig om de store mesterskaber. Og agility-DM har de vel heller ikke ret meget med at gøre? Før i tiden var det jo FUFA der stod for det der blev kaldt "DKK-DM", men egentlig havde DKK ikke rigtig noget med det at gøre. Om det er anderledes med Rally-DM ved jeg ikke, men hvis det bli'r arrangeret af DKK så må de jo stå for reglerne.

Jeg forstår godt at når det er en lukket klub (ikke nødvendigvis negativt ment), at det så kun er for medlemmer. Så det med penge var bare ment som at der selvfølgelig er omkostninger med at drive den slags, og at hvis ikke- stambogsførte skal være med, så skal det være på lige fod med stambogsførte.

Hvem er FUFA? Hvad er deres begrundelse for at det kun er tavle-hunde som må deltage?

Er DKK ikke "for alle"? For så er der da ikke særlig repræsentativt, hvis alle så ikke må være med? Tavle eller ej. Jeg mangler bare en argumentation for hvorfor hunde - tavle eller ej - ikke ligestilles i sport. Både mht nationale såvel som internationale mesterskaber.

Det som Amocca var med til sidste år - uofficielle Verdens mesterskaber (?) - hvorfor truer FCI med at udelukke de hunde (med tavle) fra deres mesterskaber som deltager der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver ikke stamtavle for WAO. Men hvem der står for at udtage holdet, det aner jeg ikke. Har svært ved at tro at det er DKK, men derfor kan man jo godt udtage hold på baggrund af resultater til DKK-stævner... Men aner det ikke...

Det gør jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er medlem af afholdsforeningen, deres sidste hotel var lukningstruet, skulle vi åbne for alkoholiske fester? Det blev enstemmigt besluttet, at det var bedre at gå ned med moralen i behold end åbne for fordærvet - DKK er en klub for alle, alle kan være medlem, alle kan træne, alle kan gå til konkurrencerne, men jeg kan godt se det ulogiske i at promovere en verdensmester og det så er en bastard, det giver slet ikke mening for en tavleklub. DKK kunne være meget mere lukket, end det er nu og der er stadig ingen tvang mht at være medlem, du kan deltage i stævnerne uden at være medlem overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at når det er en lukket klub (ikke nødvendigvis negativt ment), at det så kun er for medlemmer. Så det med penge var bare ment som at der selvfølgelig er omkostninger med at drive den slags, og at hvis ikke- stambogsførte skal være med, så skal det være på lige fod med stambogsførte.

Hvem er FUFA? Hvad er deres begrundelse for at det kun er tavle-hunde som må deltage?

FUFA findes vist ikke mere, det var et fælles udvalg af agilityklubber/foreninger, og de stod for "DKK-DM" i sin tid. Hvor alle måtte deltage.

Er DKK ikke "for alle"? For så er der da ikke særlig repræsentativt, hvis alle så ikke må være med? Tavle eller ej. Jeg mangler bare en argumentation for hvorfor hunde - tavle eller ej - ikke ligestilles i sport. Både mht nationale såvel som internationale mesterskaber.

Jeg TROR, at det hovedsaglig er FCI der stiller de krav til tavle, DKK er faktisk ret åbne, som Petrine også skriver. Så vidt jeg ved, er det kun de store FCI-mesterskaber hvor der stilles krav til tavle, men indenfor agility er der i hvert fald ikke nogle krav i DK endnu. Men da jeg aldrig har været ret interesseret i nogle af de store ting (eller talentfuld nok til at være i nærheden :lol: ), og desuden ikke løber ret meget DKK mere, er jeg ikke helt inde i det. Lidt pinligt, da jeg jo faktisk er DKK-instruktør... :oops:

Det som Amocca var med til sidste år - uofficielle Verdens mesterskaber (?) - hvorfor truer FCI med at udelukke de hunde (med tavle) fra deres mesterskaber som deltager der?

Var det ikke netop WAO? Som FCI ikke har noget at gøre med? Og hvor der ikke kræves tavle? :vedikke:

Det gør jeg

Aaaaahhhh... :5up:

Jeg er medlem af afholdsforeningen, deres sidste hotel var lukningstruet, skulle vi åbne for alkoholiske fester? Det blev enstemmigt besluttet, at det var bedre at gå ned med moralen i behold end åbne for fordærvet - DKK er en klub for alle, alle kan være medlem, alle kan træne, alle kan gå til konkurrencerne, men jeg kan godt se det ulogiske i at promovere en verdensmester og det så er en bastard, det giver slet ikke mening for en tavleklub. DKK kunne være meget mere lukket, end det er nu og der er stadig ingen tvang mht at være medlem, du kan deltage i stævnerne uden at være medlem overhovedet.

Jeps...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg synes den går lidt "galt" er at de tager patent på "DM"... For det er det jo faktisk ikke... Det er "DM for tavle hunde"... Ergo er man ikke nødvendigvis "Danmarks mester" i agility.... Man er måske, men i princippet kan der jo sagtens være ti andre der er bedre... Men de er bare ikke med i den klub.. Og det er det jeg synes der er synd... At man ikke får målt "Danmarks mesteren" generelt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg synes den går lidt "galt" er at de tager patent på "DM"... For det er det jo faktisk ikke... Det er "DM for tavle hunde"... Ergo er man ikke nødvendigvis "Danmarks mester" i agility.... Man er måske, men i princippet kan der jo sagtens være ti andre der er bedre... Men de er bare ikke med i den klub.. Og det er det jeg synes der er synd... At man ikke får målt "Danmarks mesteren" generelt...

Jamen DM er vel åbent for alle..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen mit spørgsmål er nok bare lidt "større" end det...

hvad har en hunds stamtavle at gøre med dens præstationer på en ag-bane?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen DM er vel åbent for alle..? :vedikke:

Det er det vist desværre ikke længere... Ikke i Rally som jeg kan forstå. Har også hørt at det kommer til at gælde ag nu.

Hundesport er for alle, og DKK er for alle... Men så ikke alligevel?. Igen, jeg kan ikke se sammenhængen mellem at en hund kun kan være med i fx AG, hvis den har en tavle. En eller anden slå mig i hovedet og forklar mig det?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen mit spørgsmål er nok bare lidt "større" end det...

hvad har en hunds stamtavle at gøre med dens præstationer på en ag-bane?

Endelig et spørgsmål jeg kan svare på - INGENTING!!! :lol: Og det er alle vel enige i. Men det du tidligere har spurgt om er hvorfor, og det er selvfølgelig fordi at FCI er en stambogsførende organisation, og derfor ikke vil "modarbejde sine egne interesser".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt dit eksempel, men i dette tilfælde er det jo noget lidt andet. Synes jeg....

Agility er en sport, hvorfor skal ekvipager udelukkes fordi hunden ikke har en stamtavle? Hvis vedkommende melder sig ind i det krævede forbund, kvalificerer sig og fx betaler på lige fod med andre medlemmer, så bliver de jo ikke forfordelt eller snyder?

Link til indlæg
Del på andre sites