Hop til indhold

God sele?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Jeg søger en ny gå-tur-sele til Barney, men det viser sig lettere sagt end gjort.

 

Jeg havde fødselsdag for nylig og fik penge til min nye sele. Jeg valgte denne model: Tre Ponti Y-Sele i sort - Hundeseler. Kvalitets hundeartikler hos Aktivt Hundeliv! (kan desværre ikke sætte billede ind). En Tre ponti y sele. Desværre ligger barney lige imellem to størrelser, og den mindste kan han kun lige passe, og den store er desværre for stor :-/ Og da han vokser lidt endnu (er kun 20 mdr). tør jeg ikke binde an med den mindste + at jeg gerne vil kunne have et dækken på under selen.

 

Det jeg søger er en rigtig god Y sele som ikke gnaver, giver god plads til forbenene, og som bare sidder rigtig godt, samt er i lækkert materiale (dog ikke i læder).

 

Jeg har også kig på denne sele: Niggeloh "Follow" sele - HarmoniskHundecenter.dk Den ser super lækker ud.

 

Problemet er at de seler jeg kigger på kun kan fåes på nettet. Man er altså nødt til at bestille dem hjem og så sende dem tilbage hvis ikke de passer hunden (måtte jeg gøre med tre ponti selen). Man kan nemlig ikke få dem ude i butikkerne.

 

Har også prøvet hurtta´s men synes de sidder helt oppe i halsen og ikke passer ordentligt til min hund.

 

Er der nogen som har nogle gode forslag til sele? Vil rigtig gerne have en ordentlig en, da han bruger den meget hver dag. Han har altid sele på, på gåtur, så det er vigtigt at den sidder ordentlig og godt og tæt til kroppen.

 

Det skal måske lige nævnes at barney er høj og slank/smal - det betyder jo også lidt for model af sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har du prøvet Wolfsong? De kan fås i nogle butikker, men ikke alle selvfølgelig.. Ellers er der udstilling til februar i Fredericia, der har Østrand dem sikkert med.. Hurttas sidder af røv til på Charlie, han er også slank af type (selvfølgelig en mindre model end din :P) men wolfsong er kanon til ham.. Du kan se dem på www.kenjan.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Har kigget på dem, men de minder utrolig meget om den sele jeg prøvede på ham som ikke rigtig sad. Og så vil jeg helst undgå at han skal have fødderne igennem noget. Ja ja ved godt jeg er mega besværlig :mrgreen:

 

til FEBRUAR :shock: hvad i alverden får dig til at tro at jeg kan vente til februar :mrgreen: ej tusinde tak for det gode råd, det var en rigtig god ide. Vil dog helst have fundet en sele inden da, men det kunne du jo ikke vide. Og det var smart tænkt når nu jeg gerne vil prøve den inden jeg køber :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhr ups - synes lige dem jeg slog op på nettet så ud som om at den ene fod skulle igennem. Min fejl :mrgreen:

 

Ja har faktisk kigget på k9 flere gange, men snakkede med kiropraktoren som mener at Y selen ofte sidder bedst, så vil gerne lytte lidt til ham, da han kender hundens anatomi rigtig godt. Desuden synes jeg den store "plade" må være lidt i vejen, selvom jeg elsker ideen med at man kan sætte saddeltasker på dem, samt at man kan få seje skilte :mrgreen: men tror de er bedst egnet til lidt bredere hunde faktisk.

 

Jeg ved også godt at jeg ikke er spor nem at stille tilfreds!! Er faldet lidt for niggeloh follow selen, men er lidt bange for om den kommer til at sidde oppe i halsen på ham... synes den ser ud til at sidde en smule højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger den sele til mantrailing. Den er udviklet til spor og schweissarbejde. Jeg tror ikke at den er særlig velegnet som "gå tur" sele for ringen sidder godt langt tilbage på ryggen.

 

Hvordan sidder den foran på hunden? Sidder den pænt nede på brystet eller kommer den op i halsen?

 

Den jeg har nu, minder om i form, den er bare ikke så dejlig for ham at have på, men der sidder spænden da også bagerst på sele - altså et godt stykke nede af ryggen? troede det var der den gav det bedste træk eller hvad man kan sige. Men det kan da godt være jeg tager fejl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhr ups - synes lige dem jeg slog op på nettet så ud som om at den ene fod skulle igennem. Min fejl :mrgreen:

 

Ja har faktisk kigget på k9 flere gange, men snakkede med kiropraktoren som mener at Y selen ofte sidder bedst, så vil gerne lytte lidt til ham, da han kender hundens anatomi rigtig godt. Desuden synes jeg den store "plade" må være lidt i vejen, selvom jeg elsker ideen med at man kan sætte saddeltasker på dem, samt at man kan få seje skilte :mrgreen: men tror de er bedst egnet til lidt bredere hunde faktisk.

 

Jeg ved også godt at jeg ikke er spor nem at stille tilfreds!! Er faldet lidt for niggeloh follow selen, men er lidt bange for om den kommer til at sidde oppe i halsen på ham... synes den ser ud til at sidde en smule højt.

Det er godt nok en webshop, men de har idc selen i en "sommerversion" uden den store plade, hvis du scroller lidt ned : K9 Julius Seler
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lokale jagtbutik har Niggeloh seler og vores dyrlæge sælger Wolfsong .... så sådanne seler kan godt findes fysisk, hvis man ved hvor man skal lede ;-) Wolfsong selerne er fine, men jeg synes de er meget smalle i det hul hunden skal have over hovedet :vedikke: Jeg har ikke prøvet Niggeloh selerne, men brugeren med brugeren med Bamse, Kaia og Yoda (hendes navn er pludselig forsvundet fra min hjene!!!!) har en til Kaia. Du kan finde masser af billeder, hvor Kaia har den på. Den ser ud til at sidde rigtigt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok en webshop, men de har idc selen i en "sommerversion" uden den store plade, hvis du scroller lidt ned : K9 Julius Seler

 

Smart i en fart! :D mange tak for din ihærdighed og hjælp - det er rigtig dejligt! Den ser fed ud! tror dog stadig jeg i første omgang er på udkig efter en Y sele, men tusinde tak for din hjælp, ihærdighed og alle dine forsøg! det varmer at du har gidet at bruge SÅ meget tid og energi på at hjælpe. Er virkelig ked af at jeg er sådan moster-modsat. Det er bare så vigtigt for mig at få en god sele til Barney, som sidder godt på ham og som er dejlig for ham at have på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan sidder den foran på hunden? Sidder den pænt nede på brystet eller kommer den op i halsen?

 

...

 

Selen er jo netop bygget til ikke at komme op i halsen når hunden trækker fremad. Når ringen sidder langt tilbage på ryggen er det vigtigt at hundeføreren går/løber bagved hunden. Det er grunden til at jeg ikke mener at den er brugbar som gå tur sele, hvor hunden jo gerne skulle gå ved siden af hundeføreren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores lokale jagtbutik har Niggeloh seler og vores dyrlæge sælger Wolfsong .... så sådanne seler kan godt findes fysisk, hvis man ved hvor man skal lede ;-) Wolfsong selerne er fine, men jeg synes de er meget smalle i det hul hunden skal have over hovedet :vedikke: Jeg har ikke prøvet Niggeloh selerne, men brugeren med brugeren med Bamse, Kaia og Yoda (hendes navn er pludselig forsvundet fra min hjene!!!!) har en til Kaia. Du kan finde masser af billeder, hvor Kaia har den på. Den ser ud til at sidde rigtigt fint.

 

Tak for info. Ja har lige haft fingre i MM´s idag. Den virker rigtig lækker! Jeg vil prøve om vores lokale jagt-butik måske har dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selen er jo netop bygget til ikke at komme op i halsen når hunden trækker fremad. Når ringen sidder langt tilbage på ryggen er det vigtigt at hundeføreren går/løber bagved hunden. Det er grunden til at jeg ikke mener at den er brugbar som gå tur sele, hvor hunden jo gerne skulle gå ved siden af hundeføreren.

 

Mange tak for svar. Jeg kan høre at du ikke har set Barney og jeg gå tur :D jeg går/hænger altid bagefter :mrgreen: han må gerne gå "frit" når han har sin sele på, dog uden at vold-trække. Men bruger netop sele da han kan finde på at trække i snoren. Han må gerne (og gør det nærmest altid), gå foran mig. Eneste undtagelse er når han finder en snuseplet så er jeg forrest og venter, og venter og venter :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selen er jo netop bygget til ikke at komme op i halsen når hunden trækker fremad. Når ringen sidder langt tilbage på ryggen er det vigtigt at hundeføreren går/løber bagved hunden. Det er grunden til at jeg ikke mener at den er brugbar som gå tur sele, hvor hunden jo gerne skulle gå ved siden af hundeføreren.

 

Men tusinde tak for din forklaring. Det er en rigtig god observation og det vil jeg helt sikkert overveje i mit valg af sele. Det havde jeg nemlig ikke lige tænkt på. Og tak for den gode forklaring :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Smart i en fart! :D mange tak for din ihærdighed og hjælp - det er rigtig dejligt! Den ser fed ud! tror dog stadig jeg i første omgang er på udkig efter en Y sele, men tusinde tak for din hjælp, ihærdighed og alle dine forsøg! det varmer at du har gidet at bruge SÅ meget tid og energi på at hjælpe. Er virkelig ked af at jeg er sådan moster-modsat. Det er bare så vigtigt for mig at få en god sele til Barney, som sidder godt på ham og som er dejlig for ham at have på.
Det gør da ikke noget :lol: Jeg er da selv lige så kræsen i forhold til seler :-D Min favorit til Charlie er en puppia, men de seler findes kun til små hunde.. Hvad med ezydog? Personligt er jeg ikke til deres "step-in" model, men til nogen er den jo nok god, ellers fandtes den nok ikke endnu :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine har den nye K9 sele - den er bare super god og "pladen" er overhovedet ikke i vejen men er lavet af stof som bliver blødt når selen er gået til. Den støtter mine beagler rigtig godt og de kan trække godt til, hvis det stikker dem.

K9 selen kan købes i det fleste større dyrhandler Petworld har dem, så her er muligheden jo for at prøve den på før man køber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at det her ikke er en Y-sele, men denne er vi rigtig glad for, og så er den supernem at smide ind i vaskemaskinen når den trænger. Ninja er også smal, og jeg synes den sidder godt på hende.

 

Trixie Premium fleece-sele:

 

[ATTACH=CONFIG]101325[/ATTACH]

 

(Kan bl.a. købes på alttilhundogkat.dk)

 

 

Hvad man så bare lige skal være opmærksom på, er at disse seler suger vand som ind i h****, hvis man har en hund, der kan finde på at springe i vandet. Og så bliver de tunge, giver sig og er helt uformelige. Jeg har en herhjemme, som jeg ikke bruger af samme årsag.

Jeg er selv rigtig glad for Hurtta og ellers har jeg fået syet en efter mål og med navn på. Det kostede ca. 400kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør da ikke noget :lol: Jeg er da selv lige så kræsen i forhold til seler :-D Min favorit til Charlie er en puppia, men de seler findes kun til små hunde.. Hvad med ezydog? Personligt er jeg ikke til deres "step-in" model, men til nogen er den jo nok god, ellers fandtes den nok ikke endnu :mrgreen:

 

Har kigget på puppia men de laves nemlig kun til mindre vuffer. Så den er desværre udelukket. Har en step in hvalpesele, men synes desværre ikke at der er helt nok bevægelsesfrihed i den. Synes de der tilpasningsspænder kommer i vejen for albuerne. Men tak :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...