NickiA Skrevet December 26, 2012 Rapporter Share Skrevet December 26, 2012 Nu er det ikke fordi jeg har planer om at skifte race eller skal have ny hund. Men kunne godt tænke mig at høre hvilke mindre racer (vi snakker hunde der max ligger omkring de 35 cm.) som i ville anbefale eller har erfaring med eller ville egne sig til agility. Kunne specielt godt tænke mig at høre hvorvidt nogle har erfaringer med bomuldshunde f.eks. løwchen til agility. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Den race du allerede har er da ganske fornuftige, de er måske ikke lige så hurtige som de små sheltier, men det er der vist ikke så mange racer der er. Egentlig tror jeg den matcher en bomuldshund meget godt mht. at være en god agilityhund. Men det er udelukkende på baggrund af hvad jeg har set bomuldshundene præstere og så det jeg har arbejdet med min venindes cavalier. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret December 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Aya og jeg er skam også skrevet op til agility hehe... overvejede bare hvad der ellers var derude. Synes jo kun at jeg hører om Sheltier, pudler og jack russels når det gælder agility for små racer, så blev lidt nysgerrig om der var nogle der havde andre erfaringer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 I lille klasse er der mange forskellige typer af hunde der klarer sig godt. I år blev DM vundet af en border terrier, nr 2 var en schipperke og nr 3 en pudel. Mht bomuldshundene. Så ville jeg nok foretrække løverne fremfor de andre, da de er meget bedre bygget agilitymæssugt, med deres længere ben, coton'en fx er jo lang og lavbenet a la en corgi eller en gravhund. Kenderen enkelt løve der løber: BJ. Han er sød og sjov og har ok fart på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Pudlerne kan være virkelig hurtige og kan matche sheltierne på farten. Jack Russel-terriere, som du selv nævner, er også gode (og Parson Russel-terriere), det samme er border terriere, som Amocca nævner. Jeg har set nogle coton'er gøre det virkelig godt i agility, men ja, löwchens er nok bedre bygget til det, da de har længere ben. Bichon friseer tror jeg også kan gøre det rigtig godt, jeg kender kun Lumi, der løber ag, og hun bliver lidt hæmmet i farten af, at Aina (hendes ejer og bruger herinde) sidder i minicrosser, men hun er super dygtig og kunne helt sikkert få rigtig god fart på med en handler, der kunne løbe igennem. Jeg har også set nogle rigtig gode og hurtige dværgpinschere. Og dansk/svenske gårdhunde, de kan så ende både i lille og mellem. Cavalierens "problem" i ag er primært farten, vil jeg mene. I hvert fald synes jeg sjældent, at jeg ser cavalierer få virkelig høj fart på på ag-banen, selvom der selvfølgelig er undtagelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Jeg er så lidt splittet mht. JRT, da jeg synes de kan have for korte ben i forhold til en lidt lang krop, men det kan jo selvfølgelig være resultatet af det valg af linjer der er i hunden. Men jeg ser også nogle små vævre JRT'er, har en på et af mine hold med en lillebitte hurtig en, som ville være perfekt til AG. Der er jo også DSG. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Jeg løber agility med en Coton (bomuldshund) og en Løwchen. Jeg vil ikke anbefale en coton, for de er bygget helt forkert til agility (som de andre skriver), så hvis jeg havde haft agility for øje, da jeg fik ham, havde jeg valgt en anden race. Han kan ikke springe så højt, men er virkelig klog og arbejdsivrig. Jeg plejer at kalde ham for min Border Collie i gravhunde-krop Derfor skulle min hund nr. 2 være bedre bygget i forhold til agility, og valget faldt på Løwchen. Hun er kun 1 år, så jeg ved ikke, om hun bliver en stjerne eller ej. Men hun synes det er sjovt og elsker at løbe. Så hvis man får en udgave med lidt hjerne, tror jeg det er et rigtigt godt valg. Det er i hvert fald den race af bichonerne, der har de længste ben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NickiA Besvaret December 26, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Tusind tak for svarerne så er da lidt at tænke over Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret December 26, 2012 Rapporter Share Besvaret December 26, 2012 Jeg vil tro som de andre siger, at ved de små selskabsracer vil enten en puddel eller en löwchen være dem der mest egnede, pga af de lange stænger Jeg har Löwchen Charlie, jeg går ikke til agility med ham, men han springer gladeligt op og over alverdens ting på vores ture ------------------ Rams går/gik da også til agility med Boris? :hmm: Og han er da vist ret god til det synes jeg hun har fortalt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
brittagarly Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Jeg tror at der er rigtig mange små racer der vil være gode til agility f.eks. westier, cairn, jrt, dsg, papillon, pudler osv. Jeg kan huske en cairn som kunne måle sig med de bedste sheltier, desværre blev hun overfaldet på agibanen af en schæfer og jeg tror ikke at hun nogensinde blev tryg igen. Men det er jo åbenbart nemmere eller hurtigere at lære hyrdehundene at samarbejde, og så er der også problemet med avlen, det er de færreste opdrættere der tager hensyn til leddene (knæ, hofter osv.) på de små hunde desværre, det er jo ligesom det de skal bruge for at bevæge sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Jeg tror at der er rigtig mange små racer der vil være gode til agility f.eks. westier, cairn, jrt, dsg, papillon, pudler osv. Jeg kan huske en cairn som kunne måle sig med de bedste sheltier, desværre blev hun overfaldet på agibanen af en schæfer og jeg tror ikke at hun nogensinde blev tryg igen. Men det er jo åbenbart nemmere eller hurtigere at lære hyrdehundene at samarbejde, og så er der også problemet med avlen, det er de færreste opdrættere der tager hensyn til leddene (knæ, hofter osv.) på de små hunde desværre, det er jo ligesom det de skal bruge for at bevæge sig. De små terriere kan sagtens løbe agility, men i forhold til benlængde, så er de relativt tunge hunde, så det kniber som oftest lidt med farten... Men de fleste af dem synes det er en fest... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Jeg er lidt forundret over at flere mener at cotonen ikke er bygget til agility..? De er jo bygget helt specielt, med et virkelig langt kryds og understillede bagben - netop for at kunne springe virkelig højt! Jeg løb agility med coton i mange år, også dengang hvor der kun var to højder. Hun var kun nogle og 20 cm høj (24..?) og sprang 40 cm uden problemer. Jeg har også haft cotoner på mine hold, som ikke har problemer med at springe, jeg har bl.a. en lige nu der kan bli' sindssygt god. Der hvor nogle cotoner ikke helt kan følge med er IMØ mere på det mentale plan, hvor nogle kan være svære at motivere, eller ikke helt har samarbejds-/arbejds-vilje nok. Men jeg har endnu til gode at se en coton der har problemer med selve det at springe, det skal de jo gerne være bygget til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Jeg er lidt forundret over at flere mener at cotonen ikke er bygget til agility..? De er jo bygget helt specielt, med et virkelig langt kryds og understillede bagben - netop for at kunne springe virkelig højt! Jeg løb agility med coton i mange år, også dengang hvor der kun var to højder. Hun var kun nogle og 20 cm høj (24..?) og sprang 40 cm uden problemer. Jeg har også haft cotoner på mine hold, som ikke har problemer med at springe, jeg har bl.a. en lige nu der kan bli' sindssygt god. Der hvor nogle cotoner ikke helt kan følge med er IMØ mere på det mentale plan, hvor nogle kan være svære at motivere, eller ikke helt har samarbejds-/arbejds-vilje nok. Men jeg har endnu til gode at se en coton der har problemer med selve det at springe, det skal de jo gerne være bygget til.Til det med bygningen på cotonen..Lænden er (åbenbart) blev avlet for lang.. Ved at de har mange problemer mht til HD og et eller andet med ryggen på cotonerne. Sidste år bad de folk med cotoner gå med i et forsøg med røntgen osv for at klarlægge om det er nogle bestemt linjer det ligger til... Samme problem har jeg hørt de har i havaneserne De små terrier vil jeg som Amocca mene er for tunge. Ikke at jeg har nogen anden erfaring end den lille westie Molly har adopteret. Men den er tilgæld også helt anderledes bygget end sin løvebror..Hun er tungere og stivere i kroppen. Bevæger sig slet ikke så hurtigt eller skifter retning som han. De er som en limousine og en sportsvogn de to.. Men ellers er løverne en god mulighed..De er kortere i ryggen, har længere ben.. Skyder en god fart og vender rapt. De elsker at arbejde og gør det gerne gratis. Problemet med dem er nok nærmere at de finder på sjove indfald hvis det bliver for ensformig.. Jeg har flere hvalpekøbere der løber AG..Rams herinde fra løber med sin Boris. Og Pernille som har BJ (hun satser på DM i år). Han finder så i ny og næ på sjove indfald som at blive stående på en forhindring. Bjæf løber også med Viktor..Og Lilleluie med Poker.. Mne jeg tænker også at bichon friseen måske ville være god..Men kender dne kun fra udstilling. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 og søster lagkage løber med halfdan! ingen tvivl om, at løver er bygget ret perfekt til agility og virkelig kan få fart på. hos os ligger udfordringen i motivation, mod og initiativ, men der er jo forskel i linierne og de enkelte hunde, og en del er selvfølgelig også et spørgsmål om mine (manglende) evner. en løve der er trænet hensigtsmæssigt og valgt ud fra forældre med hjerne og arbejdsiver, kan helt sikkert blive rigtig god. skulle jeg træne agility med en lille hund på seriøst plan, ville jeg have en border terrier. der er noget mere arbejdsturbo i, end der er i de fleste af de bichoner, jeg kender - men tilgengæld er der jo så andre udfordringer, sådan er det vel altid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 og søster lagkage løber med halfdan! ingen tvivl om, at løver er bygget ret perfekt til agility og virkelig kan få fart på. hos os ligger udfordringen i motivation, mod og initiativ, men der er jo forskel i linierne og de enkelte hunde, og en del er selvfølgelig også et spørgsmål om mine (manglende) evner. en løve der er trænet hensigtsmæssigt og valgt ud fra forældre med hjerne og arbejdsiver, kan helt sikkert blive rigtig god. skulle jeg træne agility med en lille hund på seriøst plan, ville jeg have en border terrier. der er noget mere arbejdsturbo i, end der er i de fleste af de bichoner, jeg kender - men tilgengæld er der jo så andre udfordringer, sådan er det vel altid. Anede ikke du løb Jeg trro også ejeren har meget at sige. Synes jo selv at BJ var lidt "dum" og langsom..Men Pernille var forelsket og han er jo vildt dygtig. Men en helt OT ting jeg har lagt mærke til er at ,mange af mine hvalpekøbere har jo fået børn det sidste år, og det er utroligt at se at sådan som de var da de fik hvalp, sådan er de også med deres børn..Og deres barn bliver lidt i temperament som deres hund. I er sådan meget laid back og Halfdan har altid været en (lalle)glad hund som elsker livet. Sådan virker Holger også Modsat har jeg haft en køber som peb over alt og bekymrede sig konstant. Hunden var pylrede og pivet..Ungen er lige sådan. Og 5 andre passer det også på..Det er alligevel sjovt. SÅ fremover skal jeg måske kigge på folks unger..Deres hund bliver nok sådan også :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Anede ikke du løb Jeg trro også ejeren har meget at sige. Synes jo selv at BJ var lidt "dum" og langsom..Men Pernille var forelsket og han er jo vildt dygtig. Men en helt OT ting jeg har lagt mærke til er at ,mange af mine hvalpekøbere har jo fået børn det sidste år, og det er utroligt at se at sådan som de var da de fik hvalp, sådan er de også med deres børn..Og deres barn bliver lidt i temperament som deres hund. I er sådan meget laid back og Halfdan har altid været en (lalle)glad hund som elsker livet. Sådan virker Holger også Modsat har jeg haft en køber som peb over alt og bekymrede sig konstant. Hunden var pylrede og pivet..Ungen er lige sådan. Og 5 andre passer det også på..Det er alligevel sjovt. SÅ fremover skal jeg måske kigge på folks unger..Deres hund bliver nok sådan også :hmm: jojo, vi har skam stået på venteliste siden før halfdan overhovedet kom hjem. det har taget ham lang tid at lære forhindringerne, og han stempler tit ud, hvis hans hoved ikke kan mere, så jeg synes ikke, at han er så mentalt udholdende. men han er vildt sød og flink, vil gøre meget for at gøre mig glad og har det faktisk fint med gentagelser og "kedelig" træning - det er mest, hvis kravene blir for høje, at han har svært ved at kapere det. men han er begyndt at tænde meeeeeget mere på det, et par af forhindringerne er han helt vild med, og det er klart mere ham end lydighed. han skal nok ende super - om ikke andet, så som senior ps. fin observation, men håber altså holger får lidt mere hjerne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 jojo, vi har skam stået på venteliste siden før halfdan overhovedet kom hjem. det har taget ham lang tid at lære forhindringerne, og han stempler tit ud, hvis hans hoved ikke kan mere, så jeg synes ikke, at han er så mentalt udholdende. men han er vildt sød og flink, vil gøre meget for at gøre mig glad og har det faktisk fint med gentagelser og "kedelig" træning - det er mest, hvis kravene blir for høje, at han har svært ved at kapere det. men han er begyndt at tænde meeeeeget mere på det, et par af forhindringerne er han helt vild med, og det er klart mere ham end lydighed. han skal nok ende super - om ikke andet, så som senior ps. fin observation, men håber altså holger får lidt mere hjerne Du fik nok den dumme i kuldet..De 2 andre er så kvikke..Især Mille, men Vidi er kommet efter det. Men de kommer jo aldrig op på siden af MAgic-hvalpene..eller Heartbeat hvalpene :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Poker og Halfdan går på hold sammen :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Frise'erne kan godt - sådan en går jeg på hold med... Sera er super sød og dygtig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 1, 2013 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2013 Jeg er lidt forundret over at flere mener at cotonen ikke er bygget til agility..? De er jo bygget helt specielt, med et virkelig langt kryds og understillede bagben - netop for at kunne springe virkelig højt! Jeg løb agility med coton i mange år, også dengang hvor der kun var to højder. Hun var kun nogle og 20 cm høj (24..?) og sprang 40 cm uden problemer. Jeg har også haft cotoner på mine hold, som ikke har problemer med at springe, jeg har bl.a. en lige nu der kan bli' sindssygt god. Der hvor nogle cotoner ikke helt kan følge med er IMØ mere på det mentale plan, hvor nogle kan være svære at motivere, eller ikke helt har samarbejds-/arbejds-vilje nok. Men jeg har endnu til gode at se en coton der har problemer med selve det at springe, det skal de jo gerne være bygget til. Måske har jeg bare været uheldig synes jeg har mødt lidt for mange cotoner - og faktisk også havanesere - med rygproblemer, som havde store problemer med springene ligeså snart de nåede op over kl1 højde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sunniva Besvaret Marts 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 23, 2013 Vet i om nogle gode treningssteder og/ eller skoler i københavn eller rundt københavn for Agility? Vil rigtig gerne prøve med min westie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 23, 2013 Vet i om nogle gode treningssteder og/ eller skoler i københavn eller rundt københavn for Agility?Vil rigtig gerne prøve med min westie Det er desværre nok lidt sent at finde et sted for forårdsæsonen nu, da der har været tilmelding i starten af året. I Kbh er der af gode steder DAF, men der er der desværre lukket for ventelisten. Hvis du er frisk på at tage nordpå, så kan jeg anbefale Hillerød Hundevenner (hvor jeg selv træner), men der er alt desværre optaget for sæsonen som starter nu. Ellers er der Lyngby Hundeklub, KAF i kvistgård, FAK i Frederiksværk og Holte Agilityklub i Vedbæk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sunniva Besvaret Marts 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 23, 2013 Tusen takk for svar, jeg skal sjekke de ut Men finnes der nogle ude-baner man kan oppsøke og prøve? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 23, 2013 Tusen takk for svar, jeg skal sjekke de ut Men finnes der nogle ude-baner man kan oppsøke og prøve? Der findes ikke rigtig noget sted, hvor forhindringer bare står fremme til fri afbenyttelse. De koster en halv jet-jager og det er låst væk på træningspladsen når klubben ikke bruger dem. Agilityforhindringerne er ikke noget man som begynder bør afprøve på egen hånd, men man bør i stedet have en instruktør til at hjælpe og instruere en. Prøv at skrive til klubberne om der er plads på begynderhold - og ellers er man altid velkommen til at kigge forbi på de forskellige træningspladser/klubber. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts