Hop til indhold

Kan vi tillade os at få hund?


fubar
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tænkte også på dansk/svensk gårdhund - de lever bare ikke om til jeres ønske om en ikke-gøende hund. ;-) Der er ret meget vov i dem. Men ellers passer de vist på alle jeres andre kriterier. En islandsk fårehund kunne også have været et bud, men den er endnu mere gøende.

 

At det kun er et spørgsmål om opdragelse, om hunden kan gå løs, er jeg ikke enig i. Nogle racer ér svære - nogle gange umulige - at lære at gå løs, typisk pga. jagtinstinkt og stor aktionsradius. F.eks. beaglen som tidligere nævnt, der er avlet til at følge vildtfært selvstændigt og derfor typisk lukker ørerne, hvis de følger et færtspor.

 

hunden vil jo nok sætte pris på at der blot er nogen ved den så den ikke keder sig, måske tager jeg fejl på det punkt?

 

Det vil den helt sikkert sætte pris på. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med en toller?

Nova scotia duck tolling retriever

 

Tollerklubben

 

Der skal man bare være opmærksom på, at temperamentet er et andet end hos labber og goldens. De er mere krævende, har større tendens til stress - og nogle kan godt være lidt skarpe eller reaktive i det. Der er blevet avlet på meget skidt i den race, så man skal i hvert fald kigge sig for. Men selvfølgelig findes der gode eksemplarer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en lille border eller en sheltie. Den sidste kan man få i en amerikansk model som er en del større end den engelske. Dog er sheltie (shetland sherpdog) ofte gøende og kan have et lidt skarpt temperament, så man skal kigge sig godt for når man vælger opdrætter:-)

 

Som Sonja77 skriver, er der en del problemer i avlen med tollere, så hvis det er sådan en man kigger efter, skal man gøre forarbejdet rigtig grundigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en lille border eller en sheltie. Den sidste kan man få i en amerikansk model som er en del større end den engelske. Dog er sheltie (shetland sherpdog) ofte gøende og kan have et lidt skarpt temperament, så man skal kigge sig godt for når man vælger opdrætter:-)

 

Som Sonja77 skriver, er der en del problemer i avlen med tollere, så hvis det er sådan en man kigger efter, skal man gøre forarbejdet rigtig grundigt!

 

ved sheltier, synes jeg det er vigtigere at man tjekker for nervøsitet mere en skarphed. Nogle af dem er simpelthen så nervøst anlagt, at de er bange for deres egen skygge

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mange gode forslag der kommer, beklager hvis jeg ikke lige får kommenteret på alle.. men sådan en welsh springer spaniel har jo noget nær en perfekt størrelse i hvert fald.. kan den godt trives uden den vilde timelange motion hver dag og kan den godt nøjes med at være familiehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mange gode forslag der kommer, beklager hvis jeg ikke lige får kommenteret på alle.. men sådan en welsh springer spaniel har jo noget nær en perfekt størrelse i hvert fald.. kan den godt trives uden den vilde timelange motion hver dag og kan den godt nøjes med at være familiehund?

 

Jeg har mange hunde, så de får ikke altid timelange gåture, det bliver fordelt pænt over ugen,men jeg har så tilgengæld pænt meget plads, at de kan tumle på hver dag. Jeg kan ligge med migræne, og der finder de sig i, at det kun bliver haven, men så skal der også spurtes når vi så kommer ud. Det er en meget glad hund. Vi har ofte vores med på hotel og hos venner/familie, og de er stille og rolige, lægger sig ned der hvor vi er. De gør ikke af ingenting, de gør når der kommer nogen nogen og de gør når linerne eller mine gummistøvler bliver taget frem, det er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puhaaa... tror vi tager ned og ser nogle hunde fysisk lørdag den 9. februar, så kan det være at vi kan indsnævre feltet lidt. Forhåbentlig er ejerne villige til at fortælle lidt om racerne også :)

 

Så længe I ikke fanger dem lige inden de skal ind i ringen (hvor nerverne måske godt kan være lidt på), så er der vist ikke ret meget hundefolk elsker mere, end at snakke om deres hunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Altså nu lægger jeg nok hovedet på bloggen i disse forbudstider...men det er vist noget med at der snart kommer en revidering af hundeloven? Hvis den ikke bliver gjort forbudt, så er en staffordshire bullterrier da værd at overveje også...:-D...bare husk at købe en med tavle så, for der er jo krav om dokumentation osv. hvis man møder policen og de synes den ligner en amstaff...

 

Det har kløet i mine fingre ofr at skrive netop dét <3 ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Hvorfor ikke?

Deres ben er nøjagtig lige så stærke som alle andre hundes og har da ikke noget med længden at gøre - en beagle i fuld firspring er der ikke ret mange der kan følge med - de har en enorm kraft når de rigtig sætter i gang, det er jo blandt andet det, den dybe brystklasse er bygget op til.

 

Jeg synes bare, at have læst mig til, at benene har svært ved at holde kroppen oppe, så man risikerer rygskader, hvis den bevæger sig for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Der skal man bare være opmærksom på, at temperamentet er et andet end hos labber og goldens. De er mere krævende, har større tendens til stress - og nogle kan godt være lidt skarpe eller reaktive i det. Der er blevet avlet på meget skidt i den race, så man skal i hvert fald kigge sig for. Men selvfølgelig findes der gode eksemplarer. :-)

 

He he - Lars Løkke Rasmussen har to tollere :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg synes bare, at have læst mig til, at benene har svært ved at holde kroppen oppe, så man risikerer rygskader, hvis den bevæger sig for meget.

 

Nå det har jeg aldrig hørt, set eller oplevet med hensyn til beaglen - snarere tværtom - men igen så er der jo så mange fordomme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudler kan lære sindssygt meget og er enormt sjove hunde :)Man skal dog bare kunne tage sig til tiden til at udfordre dens hjerne.

 

Der er jo også den mulighed, at I får en blanding? ;)

 

Jeg synes I skulle tage forbi et internat og kigge :) Og så har I samtidig chancen for at redde en hund og det er jo ikke dårligt :)

 

Ikke mere end andre hunde da :vedikke:

 

 

 

Puhaaa... tror vi tager ned og ser nogle hunde fysisk lørdag den 9. februar, så kan det være at vi kan indsnævre feltet lidt. Forhåbentlig er ejerne villige til at fortælle lidt om racerne også :)

 

Den eneste ulempe ved at se pudler på udstillinger er, at de så er udstillingsklippet, hvilket for de fleste er lidt et "turn-off". Så hvis racen er med i jeres overvejelser, så husk, at de kan stort set se ud som man ønsker, alt efter hvordan man klipper dem (de kan også have laaaaang pels)

 

Pudelulempe er pelspleje. De skal klippes ned og børstes. Til gengæld fælder de ikke så meget som et hårstå.

 

 

Uanset hvilke racer, du har kig på, så vil mit råd være, også at bede opdrætterne/udstillerne om at nævne de negative sider, der kan være ved deres race. Der er ingen tvivl om, at de er "forelskede" i deres race, men hvad ikke er et problem for dem, kan måske være et stort problem for andre (f.eks gø, ikke kunne gå uden snor så nemt m.m.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Haha, hvor langsom kan man være :D Selvfølgelig er det bassets jeg taler om:D Jeg ved simpelthen ikke hvad der lige gik galt dér :D men ja, så kan jeg da godt forstå I ikkek unne forstå mig :D jeg underskylder forvirringen og finder en hundebog med BILLEDER. Haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, hvor langsom kan man være :D Selvfølgelig er det bassets jeg taler om:D Jeg ved simpelthen ikke hvad der lige gik galt dér :D men ja, så kan jeg da godt forstå I ikkek unne forstå mig :D jeg underskylder forvirringen og finder en hundebog med BILLEDER. Haha

 

Så giver det meget mere mening ;-)

images?q=tbn:ANd9GcS2mmZRmWh-cAurVo2mgvlSMhBQ3S30G0G0XpPBJqWGRm_uH3LTEu9pSP5n

 

De findes dog også stadig MED ben - heldigvis....

BassettHoundBandit2Years.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en forvokset dværgpuddel og jeg er sikker på, at han ville trives rigtig fint hjemme hos jer :-)

 

Han er energisk, lærenem og god med vores datter på 4 år, som endda kan træne med ham. Vi går gerne løs med ham og det er ikke noget problem. Han gør, når der kommer gæster og giver et par bjæf på gaden, når han ser andre hunde. Begge dele kunne formodentlig trænes væk, hvis jeg prioriterede det.

 

Jeg klipper ham selv i en kort hverdagsklip, som er nem at holde. Jeg synes ikke det er så besværligt med pelsen, det er egentlig meget hyggeligt, og man får en hund, der ergod til at blive rørt over hele kroppen.

 

Jeg går til rally med ham og det går rigtig fint. Han lærer hurtigt og er nem at træne. Jeg løber også med ham og ture på 30 min. er bestemt ikke noget problem for ham (kun for mig :genert:).

 

Jeg synes han er skøn og helt perfekt som aktiv familiehund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med en toller?

Nova scotia duck tolling retriever

 

Tollerklubben

 

Han skriver, at den gerne må undlade at behøve 3 timers gåtur hver dag.

 

En toller kræver aktivering og træning, det er en jagthund. De tollere, der ikke bliver aktiveret ordentligt, er enten bims eller deprimerede.

 

Min veninde har en toller, er meget aktiv i klubben og har vundet alt muligt med sin, og billedet der tegner sig er meget tydeligt. Man får IKKE en toller, for at få "en lille labrador", man får en toller fordi man gerne vil have en toller og gerne vil bruge tid på den. HVer dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...