Hop til indhold

Hjælp - Er blevet tilbudt træneruddannelse DCH


James Bond
 Share

Recommended Posts

Hej..

 

Jeg er blevet tilbudt træneruddannelse i DCH. Jeg skal selvfølgelig starte som føl på hvalpe holdet og så videre derfra, hvis alt fungere for alle parter.

 

Men jeg er i tvivl om jeg skal sige ja. Det er fordi jeg aldrig har tænkt på at blive det og fik det så pludselig tilbudt her efter julepausen. Det kræver jo lidt ekstra tid der går fra min famillie og vores hund på 9 måneder, som gerne skulle trænes op til C-konkurencer. Så derfor skal jeg udovre glæden ved at træne andre hunde også få en masse brugbare viden, jeg kan bruge på min egen hund.

 

Så hvilke plusser og minusser er der ved at være hundetræner?

Og får man en masse viden man kan overføre til egen hund, kontra tiden man midster på sin egen?

 

Håber i forstår min problem stilling. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udemærket din problemstilling. Jeg er selv træner - både hos DKK og DCH. Jeg elsker at undervise, og synes det er fantastisk hyggeligt. MEN! Det tager rigtigt megen tid fra egne hunde. Jeg har to styks som jeg går konkurrencer med - og jeg synes det er hårdt og at den dårlige samvittighed plager mig, for al den tid der går med andre folks hunde. Jeg regner med at forårssæsonen bliver den sidste jeg tager med så mange hold (har 4 om ugen i øjeblikket) og så må jeg se om jeg kan drosle dem lidt ned...

 

Om du får en masse viden? Det afhænger vist af hvor mange bøger du selv har læst inden.... Rent hundemæssigt fik jeg intet nyt under solen. Men man bliver selvfølgelig indført i de specifikke øvelser der hører de forskellige klubbers programmer til.

 

Det er meget givende og sjovt at undervise - og det giver input til egen træning, forstået på den måde at du oplever en hel masse forskellige hunde og deres reaktionsmønstre - og dermed af og til må vride hjernen for at finde alternative måder at indlære på, når den metode du selv har brugt på din egen hund ikke virker på den hund du står med her. Men det er også hårdt, ubetalt, koldt i vinterhalvåret og tager som sagt en masse tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes for det første at det er rigtig godt at du gør dig overvejelserne før du siger ja til tilbuddet! Det er nemlig drønirriterende at stå med en elev/føl der midt i uddannelsen stopper, fordi det ikke var velovervejet nok...

 

Og jo, der er selvfølgelig både plusser og minusser ved at være instruktør. Og det er vel overvejende de ting du selv er inde på. Det store minus er at det ta'r tid, som går både fra familie/venner og fra træning med egen hund. Man bruger jo ikke kun den tid man står og underviser, der er også forberedelser og planlægning, hvor meget er nok lidt forskelligt.

 

Plusserne er frem for alt at man lærer rigtig meget af at undervise, man får erfaring med forskellige racer, individer - og ikke mindst mennesker! Det gi'r i det hele taget meget, synes jeg, at kunne hjælpe folk at forstå sin hund, og få et godt forhold til den. En anden sidegevinst er at man også som regel kommer på efteruddannelser og kurser, men det er selvfølgelig afhængig af den klub man hører til.

 

Jeg tror personlig at der findes to typer mennesker (sådan meget generaliserende :lol: ) - dem der elsker at undervise, og så dem der synes det er dybt træls. Jeg har i hvert fald endnu ikke mødt nogen der er sådan "midtimellem" mht. at være instruktør? Så har man på fornemmelsen at man hører til den første type, så synes jeg man skal gøre det, der er vist brug for nye instruktører nærmest overalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er træner i DCH. Jeg har valgt at tage den over 2 år. Jeg har selv en hund som skal trænes, da vi konkurrerer meget. I år har jeg besluttet kun at have mit AG hold, da jeg gerne vil arbejde på at få udtagelser til DM. Ellers har jeg haft både lydighed og AG i over 1 år nu.

 

Det er god udd. du får ved DCH. Som Amocca siger, så ved jeg heller ikke hvor meget jeg har fået ind rent hunde-mæssigt. Men når man er føl og går med forskellige trænere, så får man øvelserne ind på flere måder. Der er ikke kun en måde at træne på. :D

 

Man møder også en masse forskellige mennesker med forskellige sind og syn på hunde. Nogle går man godt i spænd med og andre har man lyst til at kaste en pind efter!!! :D

Redigeret af jepsen
Forsi jeg kan :D
Link til indlæg
Del på andre sites

Og så fik jeg læst Amoccas indlæg, og kan tilslutte mig det meste. Jeg synes dog jeg fik lært en masse til min uddannelse, ikke på selve DKK-modulerne, men i tiden som føl. Til gengæld kan jeg kun understrege at det ta'r tid fra egen træning, hvis ikke man holder det på et fornuftigt niveau. Jeg har også haft de der 3-4 hold om ugen, og det er bare for meget. Lige nu har jeg kun et, da vi af forskellige grunde har været nødt til at skære ned, og så er det til at ha' med at gøre. 1-2 hold, mere vil jeg aldrig ha' igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så ikke genkende det med at det tager meget tid fra ens egne hunde. Jeg har i 2012 taget den sidste halvdel af grundtræneruddannelsen, samt overbygningen for både lydighed og agility. Udover det har jeg haft tre hold hver uge. Det kunne fint lade sig gøre at træne begge hunde(den ene på to hold, den anden på kun et enkelt). Udover det har den unge da været ude til konkurrence i 14 weekender(her måtte jeg sige nej til 3 konkurrencer, men den var nu ikke klar alligevel) og den gamle har været ude det samme antal weekender, formentlig lidt mere.

 

Der hvor jeg synes det bliver svært, det er når man står som træner og skal vurdere om man skal aflyse træningen fordi man selv skal til en konkurrence. Der var fin forståelse for det når det var træneruddannelsen man skulle afsted på. Lige nu føler jeg selv at jeg svigter de godt 25 hundefører jeg underholder hver søndag i vinterhalvåret, når jeg tager afsted.

Men jeg har besluttet mig for at der altså skal være plads til at jeg kommer ud med mine egne.

 

Dog skal man huske at kravene til en under uddannelsen er forskellige alt efter hvilken klub man er medlem i, da klubberne selv bestemmer hvor meget praktik man skal have. Jeg har fx aldrig haft et hvalpehold(personligt gør det mig ikke så meget, da det ikke der mit interesseområde er pt.).

 

jeg vil så lige sige at jeg er enig med de andre i at det er i mødet med de forskellige hundeførere man lærer noget, og det er da også derfor man kan undre sig over at der er så lidt praktik :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så ikke genkende det med at det tager meget tid fra ens egne hunde. Jeg har i 2012 taget den sidste halvdel af grundtræneruddannelsen, samt overbygningen for både lydighed og agility. Udover det har jeg haft tre hold hver uge. Det kunne fint lade sig gøre at træne begge hunde(den ene på to hold, den anden på kun et enkelt). Udover det har den unge da været ude til konkurrence i 14 weekender(her måtte jeg sige nej til 3 konkurrencer, men den var nu ikke klar alligevel) og den gamle har været ude det samme antal weekender, formentlig lidt mere.

 

Der hvor jeg synes det bliver svært, det er når man står som træner og skal vurdere om man skal aflyse træningen fordi man selv skal til en konkurrence. Der var fin forståelse for det når det var træneruddannelsen man skulle afsted på. Lige nu føler jeg selv at jeg svigter de godt 25 hundefører jeg underholder hver søndag i vinterhalvåret, når jeg tager afsted.

Men jeg har besluttet mig for at der altså skal være plads til at jeg kommer ud med mine egne.

 

Dog skal man huske at kravene til en under uddannelsen er forskellige alt efter hvilken klub man er medlem i, da klubberne selv bestemmer hvor meget praktik man skal have. Jeg har fx aldrig haft et hvalpehold(personligt gør det mig ikke så meget, da det ikke der mit interesseområde er pt.).

 

jeg vil så lige sige at jeg er enig med de andre i at det er i mødet med de forskellige hundeførere man lærer noget, og det er da også derfor man kan undre sig over at der er så lidt praktik :genert:

 

Til det markerede - er du da svimmel, menneske??!! Forstår jeg dig ret, du underviser tre hold, og træner derudover dine egne hunde på tre andre hold? Bor du på træningspladsen, eller hvad?? :shock:

 

Jeg har nu hold én aften om ugen, og går selv til træning en aften, der synes jeg er rigeligt... Men ok, jeg har så også aftenarbejde to dage om ugen, så det gi'r mig én friaften om ugen, hvilket jeg i den grad har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede - er du da svimmel, menneske??!! Forstår jeg dig ret, du underviser tre hold, og træner derudover dine egne hunde på tre andre hold? Bor du på træningspladsen, eller hvad?? :shock:

 

Jeg har nu hold én aften om ugen, og går selv til træning en aften, der synes jeg er rigeligt... Men ok, jeg har så også aftenarbejde to dage om ugen, så det gi'r mig én friaften om ugen, hvilket jeg i den grad har brug for.

 

Tror der menes at den ene hund træner med på de to af holdene hun træner og den anden træner med på det sidste :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så ikke genkende det med at det tager meget tid fra ens egne hunde. Jeg har i 2012 taget den sidste halvdel af grundtræneruddannelsen, samt overbygningen for både lydighed og agility. Udover det har jeg haft tre hold hver uge. Det kunne fint lade sig gøre at træne begge hunde(den ene på to hold, den anden på kun et enkelt). Udover det har den unge da været ude til konkurrence i 14 weekender(her måtte jeg sige nej til 3 konkurrencer, men den var nu ikke klar alligevel) og den gamle har været ude det samme antal weekender, formentlig lidt mere.

 

Der hvor jeg synes det bliver svært, det er når man står som træner og skal vurdere om man skal aflyse træningen fordi man selv skal til en konkurrence. Der var fin forståelse for det når det var træneruddannelsen man skulle afsted på. Lige nu føler jeg selv at jeg svigter de godt 25 hundefører jeg underholder hver søndag i vinterhalvåret, når jeg tager afsted.

Men jeg har besluttet mig for at der altså skal være plads til at jeg kommer ud med mine egne.

 

Dog skal man huske at kravene til en under uddannelsen er forskellige alt efter hvilken klub man er medlem i, da klubberne selv bestemmer hvor meget praktik man skal have. Jeg har fx aldrig haft et hvalpehold(personligt gør det mig ikke så meget, da det ikke der mit interesseområde er pt.).

 

jeg vil så lige sige at jeg er enig med de andre i at det er i mødet med de forskellige hundeførere man lærer noget, og det er da også derfor man kan undre sig over at der er så lidt praktik :genert:

 

Der vi jo så så forskellige. Jeg har en rimelig krævende fuldtidsstilling, som kræver at jeg arbejder plus minus 40 timer om ugen - derudover har jeg ca. halvanden times transporttid til og fra arbejde. Min ene træningsplads ligger 60 km fra hvor jeg bor - men kun 15 km fra min arbejdsplads. Så mandag er jeg altså slet ikke hjemme. Der tager jeg på arbejde kl halv 8 ca. og vender næsen hjem fra træningpladsen omkring kl. 21.30. Tirsdage underviser jeg i min hjemby, ergo bliver jeg nødt til at køre tidligt fra arbejde for at nå det. Så kommer jeg, henter hundene, smider dem i bilen. Tager ud og underviser og hiver derefter mine egne hunde ud for at træne bagefter.

 

Onsdag og torsdag træner jeg med mine egne hunde og så løber jeg vel stævne omkring halvdelen af årets weekender.... Før jeg begyndte at træne andre folks hunde gik min egen på 2 hold om ugen. Det orker jeg ikke med 4 hold der skal undervises og planlægges til. så nu får de kun 1 hold om ugen og derudover selvtræning 1-2 gange om ugen...

 

Havde jeg en familie (udover min mand - som er MEGET forstående), så kunne det kun lade sig gøre, hvis jeg havde været arbejdsløs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udemærket din problemstilling. Jeg er selv træner - både hos DKK og DCH. Jeg elsker at undervise, og synes det er fantastisk hyggeligt. MEN! Det tager rigtigt megen tid fra egne hunde. Jeg har to styks som jeg går konkurrencer med - og jeg synes det er hårdt og at den dårlige samvittighed plager mig, for al den tid der går med andre folks hunde. Jeg regner med at forårssæsonen bliver den sidste jeg tager med så mange hold (har 4 om ugen i øjeblikket) og så må jeg se om jeg kan drosle dem lidt ned...

 

Om du får en masse viden? Det afhænger vist af hvor mange bøger du selv har læst inden.... Rent hundemæssigt fik jeg intet nyt under solen. Men man bliver selvfølgelig indført i de specifikke øvelser der hører de forskellige klubbers programmer til.

 

Det er meget givende og sjovt at undervise - og det giver input til egen træning, forstået på den måde at du oplever en hel masse forskellige hunde og deres reaktionsmønstre - og dermed af og til må vride hjernen for at finde alternative måder at indlære på, når den metode du selv har brugt på din egen hund ikke virker på den hund du står med her. Men det er også hårdt, ubetalt, koldt i vinterhalvåret og tager som sagt en masse tid.

Instruktør i DKK (hvalpe, lydighed, klikker) og er også enig i alt det Amocca skriver. Dog har klikkeruddannelsen og perioderne som føl givet mig rigtigt meget ny viden og inspiration.

 

Pt. har jeg 3 hold om ugen, og lidt kurser i ny og næ... mine hunde bliver trænet før/efter jeg har hold, så de får da lavet lidt, men pt. har jeg ikke tiden til at deltage på decidere hold med dem - andet end dem jeg hopper på i ny og næ, nu jeg alligevel er der.

 

Det er da en kæmpe fordel at jeg vederlagsfrit kan deltage i al træning på min plads, bare pokkers at jeg ikke har tiden til det :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der er enormt stor forskel på undervisningen i de forskellige kredse, og dermed også på hvor meget man får ud af uddannelsen.

 

I min kreds synes jeg ikke det var noget at råbe hurra for.

Selvfølgelig lære man noget nyt og man får nogle spændende debatter med de andre kursister og så er det op til en selv at tage det man kan bruge og ignorere resten.

Jeg var i hvertfald nød til at ignorere en del, eftersom jeg aldrig, aldrig kunne drømme om at benytte de metoder (fysisk afstraffelse af hunden) og en del ting passede ikke ind i den måde min klub har valgt vi skal træne på.

 

Men det var ikke ensbetydende med at jeg ikke lærte noget, for det gjorde jeg.

Og jeg fik et fint netværk af søde mennesker som jeg hygger med til konkurrencer og bruger til sparring i nogle situationer.

 

Jeg ville så ønske, at jeg havde gået som føl FØR jeg skulle tage beslutningen om hvorvidt jeg skulle være træner.

For som det er nu, så har jeg hverken tid eller lyst til at være træner og det er en skam at klubben har brugt penge på min uddannelse, som de ikke får glæde af lige nu.

 

Jeg synes det er super hyggeligt at være ude på holdene og jeg stiller rigtig gerne op som afløser og backup, men jeg har 3 hunde og jeg prioritere at træne på hold med dem alle.

Indtil nu har jeg også både haft et fuldtidsjob + et deltidsstudie og så blev 3x træning + et hold hver uge bare for meget, når der også skulle være tid til lektier, mand og det daglige.

 

Jeg synes det der er vigtigt når man vælger træner uddannelsen er ens lyst til at undervise og hygge med et hold hver uge og give viden videre.

Man lære noget hver eneste time man har, fordi der kommer nye spørgsmål og udfordringer og man kan mange gange bruge nogle af de ting i sin egen træning.

Så længe man "kun" har en hund, så tror jeg ikke tiden bliver noget problem, hvis man synes det er herligt at undervise og træne hund.

Du kan jo sagtens selv lige nå at træne hund før eller efter du har haft hold nu du er på træningspladsen. Så for nogle kan det endda være med til, at man får trænet mere end man ellers ville have gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er træner i DCH. Jeg har valgt at tage den over 2 år. Jeg har selv en hund som skal trænes, da vi konkurrerer meget. I år har jeg besluttet kun at have mit AG hold, da jeg gerne vil arbejde på at få udtagelser til DM. Ellers har jeg haft både lydighed og AG i over 1 år nu.

 

Det er god udd. du får ved DCH. Som Amocca siger, så ved jeg heller ikke hvor meget jeg har fået ind rent hunde-mæssigt. Men når man er føl og går med forskellige trænere, så får man øvelserne ind på flere måder. Der er ikke kun en måde at træne på. :D

 

Man møder også en masse forskellige mennesker med forskellige sind og syn på hunde. Nogle går man godt i spænd med og andre har man lyst til at kaste en pind efter!!! :D

 

Jeg skal i gang med trænergrunduddannelse i samme klub som Jepsen her i 2013.

 

På kurserne regner jeg med at få en del nye informationer, som jeg skal tage stilling til om jeg kan/vil bruge i min hverdag. Men det er som føl, at jeg regner med at få mest ud af uddannelsen.

 

Jeg har selv to hunde, som går på et hold hver. De fleste weekender i 1. halvår (længere går min plan p.t. ikke) er fyldt ud med enten konkurrencer eller uddannelse. Prøver dog at holde en weekend fri om måneden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er selvsagt stor forskel på om man er single eller har familie, om man har langt eller kort at køre til træningspladsen, om man har fuldtidsarbejde eller er arbejdsløs, om man har én egen hund at træne med eller flere. Så det vil selvfølgelig afspejles i alle vores tanker omkring det, og det er også noget man IMO bør ha' med i beregningerne når man overvejer at bli' instruktør. Når jeg tænker efter så kender jeg meget få instruktører der har børn, og de første mange stykker jeg kommer i tanke om er faktisk singlekvinder, hvoraf flere (af forskellige grunde) ikke arbejder... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til det markerede - er du da svimmel, menneske??!! Forstår jeg dig ret, du underviser tre hold, og træner derudover dine egne hunde på tre andre hold? Bor du på træningspladsen, eller hvad?? :shock:

 

Jeg har nu hold én aften om ugen, og går selv til træning en aften, der synes jeg er rigeligt... Men ok, jeg har så også aftenarbejde to dage om ugen, så det gi'r mig én friaften om ugen, hvilket jeg i den grad har brug for.

 

Der var en grund til at Joy ikke skulle være med til lydighed længere...

 

om vinteren er der kun træning i weekenderne, så der er kun to dage.

 

men i sommerhalvåret er der træning i på hverdagsaftenerne. Der hed det undervisning(c-konk+grundlæggende lydighed) mandag aften, undervisning på trivselshold tirsdag aften, træne Cassi på Konkurrencehold onsdag aften, begynder agility med Cassi torsdag aften. Fredag der holdte vi fri. Lørdag agilitytræning med joy, evt. Også Cassi hvis fremmødet på hold nr. 2 ikke var så stort, nogle lørdage faldt fra på grund af konkurrence i agility, søndag blev typisk brugt til konkurrencer primært med den unge.

 

og så kunne jeg da finde på at tage med ud og træne på min fridag fra arbejdet sammen med folk fra andre klubber, så greb vi chancen der også.

 

i den periode havde jeg desuden fultidsarbejde hvor jeg tog afsted hjemmefra 06:15 og var hjemme 16:30. Og så skulle der jo lige bruges tid på forberedelse også...

 

men jeg har så ikke andre end mig selv at tænke på, og da det med hundetræning er noget min far og jeg har at gå op i sammen og mange af vennerne er ude i klubben, jamen så er det næsten altid en fornøjelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nej, jeg trænede ikke med med min egen hund når jeg underviser. De kommer kun ud, hvis det er nødvendigt at skulle vise hvordan en øvelse den ser ud. Så jeg stod som træner tre gange om ugen og trænede derudover på tre hold.

Lige pt. Hedder det træner på tre hold, træning på et(måske), da den kvikke jo er skadet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Lidt sjovt at læse denne gamle tråd. Men nu er det 2 år siden jeg spurgte om dette og i lørdags blev jeg færdig med uddannelsen. Og jeg har ikke fortrudt det et sekund. Jeg elsker det simpelthen.

 

Men i havde alle ret i, at selve uddannelsen ikke var noget at råbe hurra for. Men det hvor jeg føler, jeg virkelig har lært noget. Er der hvor man skulle finde løsningerne på problemerne og spørgsmålene fra hundeførerne. Der hvor man skulle ind og se på den enkelte hund og hundefører og finde løsningen der passede lige til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...