Hop til indhold

Sådan ser mavedrejning ud!


Umulia
 Share

Recommended Posts

Dette er en video af en Akita med akut mavedrejning. Den er ubehagelig at se på, men god at lære af, så man kan genkende symptomerne.

 

Hvis nogen undrer sig over hvorfor ejeren bare stod og filmede, var det fordi hunden netop var ankommet til sit nye hjem, og de ville have et minde om begivenheden - det blev så lidt anderledes end forventet... Men den overlevede!

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha ;( grimt at kigge på, men som i andre også siger informativt. Skal ha en lille Gd hvalp på fredag ( yaaaahhh ;) ) Har læst meget om mavedrejninger, men rart at vide hvilke tegn der skal bringe en i alarm beredskab.

stakkels vuffe og sikken en forskrækkelse for den nye fam. Godt de reagerede.

 

Velkommen til og tillykke med hvalpen!

 

Det bedste du kan gøre er så vidt det er muligt at sætte dig ind i din hvalps historik så du ved om mavedrejning ligger i linjerne, og om du derfor skal udvise ekstra agtpågivenhed. Og så ellers sætte dig ind i hvad du som GD-ejer kan gøre for at mindske risikoen for en drejning, det er klart at foretrække at undgå det sker, end det er at skulle redde sin hund fra en dødelig omstændighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var 13 år da vores 4-årige schæfer Lupus fik en mavedrejning. Det er 16 år siden og jeg husker det som var det sidste år.

 

Jeg var elene hjemme med min far og lillesøster. Det var fredag aften, min mor var til noget fest med sine kollegaer, og jeg sad og pakkede reklamer til hele 2 ruter jeg skulle ud med om lørdagen.

 

Pludselig fandt jeg hunden ude på badeværelsesgulvet, et sted hvor han aldrig plejede at være. Han virkede lad, havde skum om munden, og da han kom op og stå, så vi hvor oppustet han var.

Vi tog ham med ud og han opførte sig som akitaen ovenover - gik hvileløst rundt og drak en del vand, skummede om munden og kastede op. Min far, der absolut intet ved om hunde, tolkede det som om lidt forstoppelse, og prøvede at give den olie. Det hjalp ikke.

 

Senere på aftenen ringede min far til dyrlægen, og hunden røg akut på operationsbordet.

 

Da min mor kom hjem om natten, sad min far og sov i en stol ved siden af telefonen. Hun spurgte til sin hund, og min far kunne så fortælle at Lupus ikke var mere. :megaked:

 

Det vsr så forfærdeligt, både for os der havde oplevet symptomerne, og ikke havde været hurtige nok til at se alvoren, men især også for min mor, der tog fra en rask og frisk hund, uvidende om at hun aldrig skulle se den igen. Det var før mobiltelefonernes tid, så vi havde ikke muligheden for at få fat på min mor.

 

Den lørdag lå jeg hele dagen i dobbeltsengen sammen med min mor og bare græd og græd, imens min far måtte gå ud med alle reklamerne for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er snart så klog på foder og mave drejninger og modstridende teorier at jeg kunne tage en magistergrad ;)

læste ikke en Brøgdel om små børn og alligevel har mine unger nået den høje alder af 13 og 16 haha

begge forældre er med stamtavle og der har ikke været en historie med mavevendninger hos dem. Jeg ved ikke om der har været længere tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er snart så klog på foder og mave drejninger og modstridende teorier at jeg kunne tage en magistergrad ;)

læste ikke en Brøgdel om små børn og alligevel har mine unger nået den høje alder af 13 og 16 haha

begge forældre er med stamtavle og der har ikke været en historie med mavevendninger hos dem. Jeg ved ikke om der har været længere tilbage.

 

Øhm ok, jamen så skal jeg da undlade at sidde her og kloge mig, beklager....

 

"begge forældre er med stamtavle"

Jeg tror ikke jeg helt ved hvilken relevans det har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

kan godt huske tegnene fra Xaro mavedrejning heldigvis vidste jeg der var noget helt galt og var hurtigt inde på dyrehospitalet hvor han gennemgik massiv operation senere på aftenen frygtelig oplevelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Leg du bare kloge Åge, det kunne jo være at jeg havde et lille hul i min viden.. Haha

det har ikke en relevans. Har bare fået at vide at der ikke har været problemer med mavedrejninger hos forældrene.

 

Velkommen til og tillykke med hvalpen!

 

Det bedste du kan gøre er så vidt det er muligt at sætte dig ind i din hvalps historik så du ved om mavedrejning ligger i linjerne, og om du derfor skal udvise ekstra agtpågivenhed. Og så ellers sætte dig ind i hvad du som GD-ejer kan gøre for at mindske risikoen for en drejning, det er klart at foretrække at undgå det sker, end det er at skulle redde sin hund fra en dødelig omstændighed.

 

Det kan desværre ikke spores gennem linjerne , mavedrejninger er ikke arveligt og der er ingen racer der har en "genetisk" disposition overfor det.. men der er naturligvis bestemt racer der er mere udsat en andre, og her er det som regel hundens størrelse og alderen som spiller ind.

 

Hvis man vælge at prop sin hund med tortkost, så må man leve med den risiko, man kunne jo også sørge for at fodre sin hund med et naturligt foder som maven er bygget til at håndtere... og så er den ged barberet

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan desværre ikke spores gennem linjerne , mavedrejninger er ikke arveligt og der er ingen racer der har en "genetisk" disposition overfor det.. men der er naturligvis bestemt racer der er mere udsat en andre, og her er det som regel hundens størrelse og alderen som spiller ind.

 

Hvis man vælge at prop sin hund med tortkost, så må man leve med den risiko, man kunne jo også sørge for at fodre sin hund med et naturligt foder som maven er bygget til at håndtere... og så er den ged barberet

Jeg har ikke kunne finde noget på skrift eller en udtalelse om at der ingen arvelighed er i mavedrejning. Du må meget gerne dele det du har.

Når ikke man ved præcist hvad der ligger til årsag for en drejning, ville jeg mene det var svært at afgøre at der ingen arvelighed foreligger. Det ses indimellem at flere hunde i samme opdræt rammes af mavedrejning, derfor er det selvfølgelig nærliggende at overveje om disse hunde har en fysisk udformning til fælles, der gør at de er i risikogruppe i forhold til hunde der evt. ikke har denne udformning på trods af race. Vi kan af gode grunde ikke kigge ind i hunden og se hvordan den er konstrueret der inde.

 

Det Er vel egentlig ikke så meget hvilket foder det er, men mere tyngden der ligger i mavesækken som får den til at dreje rundt, og derfor rådes der til at fodre x flere i døgnet eller ?

Jeg mener bestemt at fodertypen har noget at sige ift. hvor udsat en hund er for mavedrejning. Mængden.... not so much

Der er ihvertfald ingen af mine hunde der har haft problemer med at konsumere 2-3 kilo fersk foder i et måltid. En hund kan lave en drejning på tom mave, den kan lave en drejning grundes gas i maven, den kan lave en drejning grundet stress - så at tro man sikrer sig mod mavedrejning ved at fodre flere gange i døgnet kunne meget nemt gå hen og have den modsatte effekt. Ja, jeg har forstået at du egentlig ved det meste om dette emne, men nu er du advaret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Smiler.... Det var humoristisk sagt. Jeg har læst en del, ja... Men professor, nej ;)

men vil som jeg sagde gerne læse Om det du siger, for jeg har intet kunne finde noget om din teori, og har slf en stor interesse, om at undgå mave drejninger.

 

Der er ganske ofte forskel på teori og praksis. Det jeg oplever i praksis er det jeg forholder mig til, de teorier man kan læse sig til har ingen værdi hvis ikke de holder i praksis.

Når man skal ud og indkøbe hund generelt, ekstremrace i særdeleshed, så gør man både sig selv og hvalpen en tjeneste ved at hente hvalpen et sted hvor man kan få grundigt afprøvet rådgivning. At skulle læse sig til alt giver et betydeligt mere gyngende grundlag for de beslutninger der skal tages i hundens levetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber hos en der vil råde mig, men som du siger så er det ekstrem race, så det er vel logisk at ville læse om andres erfaringer. jeg må erkende at jeg har svært ved dine nedladende svar til mig, som jeg ikke finder grundlag for, og ville sætte pris på at du ikke svare på lige mine indlæg.

jeg er her for at få råd og føre en hyggelig samtale med andre som også er her for gode oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...