Hop til indhold

kan tørkost blive for gammel?


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

Gæst Janni privat
Vi havde en uåbnet sæk foder liggende som jeg aldrig fik taget mig sammen til at sælge, da vi så prøvede at forære den væk var foderet muggent. Så ja det kan det
Det lyder som om den har haft åfet lidt fugt? og der skal kun et lille bitte hul til før det sker..

Mit foder når aldrig at blvie for gammelt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om den har haft åfet lidt fugt? og der skal kun et lille bitte hul til før det sker..

Mit foder når aldrig at blvie for gammelt :mrgreen:

 

Det stod godt nok i kælderen, men det er en helt tør kælder :vedikke: jeg ved ikke om det kan have noget at sige at det var koldpresset?

 

Nej typisk brænder vi heller ikke inde med foder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Detso længere tid en åbnet pose får lov til at stå, desto større tilvækst af lagermider.

 

Duffys allergi blev "skudt i gang" af en pose foder(uåbnet) med overskredet dato (1-2 md), hvor tilvæksten af lagermider åbenbart var eksploderet..

 

jeg køber små poser (fx 4x2 kg) hjem ad gangen, og opbevarer dem i en lufttæt spand i stuetemp og i en mørk krog. Den pose som er brug lukkes med klemme og så meget luft klemmes ud så muligt.

 

jeg er sikker på at de fleste hunde kan tåle at spise foder, hvor dato er overskredet, men man bør nok gøre sig nogle overvejer omkring kvaliteten af det, fx lagermider, næringsværdi etc.

 

jeg ville i hvet fald aldrig give min hund gammelt foder igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Koldpresset foder er foder der er presset sammen under lav varmegrad - MM er vist 45 grader - det samme gælder Lupo Natural derfor er holdbarheden kortere. Nogle koldpressede fodertyper varmes under højere grad op til 75 grader derfor er der forskellige holdbarheds datoer. Man bruger metoden for ikke at ødelægge vitaminer og olier i foderet

 

Almindelig tør foder er ekstruderet under meget høj varme helt op til 150-200 grader derfor parfumeres disse fodertyper med vitaminer og olier til sidst som sprøjtes/trykkes ind i foderpillerne - alt efter mærke kan disse holde op til et år fra de er fremstillet

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Hellejg og beaglepack - så blev jeg klogere på de områder :-)

Hvordan kan man slå lagermiderne ihjel - mikrobølgeovn?

Lagermiderne bliver normalt renset væk (men ikke alle) gennem kogning(?) eller et eller andet i produktionsprocessen, men det er deres afføring som bliver tilbage (og som er grunden til den allergiske reaktion)... Ved faktisk ikke om mikrobølgeovns "behandling" hjælper, men uanset hvad, så er deres afføring stadig i foderet, op så er det vel ligemeget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Koldpresset foder er foder der er presset sammen under lav varmegrad - MM er vist 45 grader - det samme gælder Lupo Natural derfor er holdbarheden kortere. Nogle koldpressede fodertyper varmes under højere grad op til 75 grader derfor er der forskellige holdbarheds datoer. Man bruger metoden for ikke at ødelægge vitaminer og olier i foderet

 

Almindelig tør foder er ekstruderet under meget høj varme helt op til 150-200 grader derfor parfumeres disse fodertyper med vitaminer og olier til sidst som sprøjtes/trykkes ind i foderpillerne - alt efter mærke kan disse holde op til et år fra de er fremstillet

 

Er jeg helt forkert på den når jeg mener at have læst at de olier, og vitaminer som pillerne sprøjtes med kan blive for gamle?

 

Har selv engang smidt 7kg foder ud, (af en 14 kg sæk) for tea nægtede at spise mere af det! Hun er ellers meget madglad, så jeg er overbevist om at det var blevet for gammelt. Så kan jeg lære at købe så stort ind til en hund som spiser under 80 gram om dagen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Er jeg helt forkert på den når jeg mener at have læst at de olier, og vitaminer som pillerne sprøjtes med kan blive for gamle?

 

Har selv engang smidt 7kg foder ud, (af en 14 kg sæk) for tea nægtede at spise mere af det! Hun er ellers meget madglad, så jeg er overbevist om at det var blevet for gammelt. Så kan jeg lære at købe så stort ind til en hund som spiser under 80 gram om dagen :)

 

 

Nej det er korrekt at olie/vitaminer mister smag og virkning - det sker i samme øjeblik man åbner en pose. Lige så snart der kommer lys til foderet så begynder nedbrydnigen. Olien bliver harsk men det handler også om hvilken type olie der er anvendt - dyrefedt harsker hurtigere end plantefedt. Producenten anfører en "mindst holdbar til" dato og er foderet opbevaret korrekt skulle man kunne regne med at det holder på olie/vitaminer til den dato.

Af samme grund omhælder jeg heller aldrig beaglernes hundefoder - det opbevares i posen men bliver sat ned i en lufttæt foderspand (har sådan en med vaccum lukning)

 

Med hensyn til lagermider kan man fryse foderet i portioner - det gjorde jeg til min dalmatiner da han en overgang fik tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er korrekt at olie/vitaminer mister smag og virkning - det sker i samme øjeblik man åbner en pose. Lige så snart der kommer lys til foderet så begynder nedbrydnigen. Olien bliver harsk men det handler også om hvilken type olie der er anvendt - dyrefedt harsker hurtigere end plantefedt. Producenten anfører en "mindst holdbar til" dato og er foderet opbevaret korrekt skulle man kunne regne med at det holder på olie/vitaminer til den dato.

Af samme grund omhælder jeg heller aldrig beaglernes hundefoder - det opbevares i posen men bliver sat ned i en lufttæt foderspand (har sådan en med vaccum lukning)

 

Med hensyn til lagermider kan man fryse foderet i portioner - det gjorde jeg til min dalmatiner da han en overgang fik tørfoder.

 

er det miderne og/eller også deres ekskrementer der er farlige for hundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
er det miderne og/eller også deres ekskrementer der er farlige for hundene?

 

Det er for det meste midernes efterladensskaber hunde reagerer på. Men det kommer igen an på hvilken måde hunden reagerer allergisk på. Når hunden er allergisk overfor lagermider er det en luftbåren allergi og som oftest slår ud i ører og der hvor huden er tynd, så der opstår en egentlig hudbetændelse. Hvis hunden er allergisk overfor lagermider bør man fodre med et hypoallergent foder eller et foder der er hydrolyseret - alternativ lave maden selv (som jeg endte med at gøre)

Den mest sikre måde at undgå luftbåren allergi uanset type er at lave maden selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...